مقدمه ای بر UML
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
کامپیوتر و IT
مقدمه ای بر UML
مقدمه ای بر UM1
- یادگیری متد object- oriented برنامه نویسی شی گرا و visual modeling (مدلسازی بصری)
- بررسی انواع نمادهای گرافیكی
- نگاهی به انواع نمودارهای (UML Diagrams) UML
- توسعه نرم افزار با استفاده رز مدلسازی بصری (visual modeling)
مقدمه ای بر متد object- oriented (شی گرایی)
در متد شی گرایی (0.0) برنامه به قطعات بسیار كوچك یا آبجكت هایی تقسیم میشود كه تا اندازه ای مستقل از یكدیگرند مانند ساختمانی از بلوك ها.
در اولین گام تعدادی آبجكت های اساسی (انوع مختلف بلوك ها) را بسازید یا به دست آزمایشی آورید. اولین باری كه شما این بلوك های ساختمانی را دارید, میتوانید آنها را كنار هم گذاشته تا قصرتان را بسازید. به محض اینكه تعدادی آبجكت های اساسی در دنیای كامپیوتر ساختید یا به دست آورید میتوانید به سادگی آنها را كنار هم بگذارید تا برنامه های جدید را ایجاد نمایید. یكی از امتیازات اساسی متد شی گرایی این است كه میتوانید یك بار component (اجزا) را ساخته و بارها و بارها از آنها استفاده كنید.
درست مانند زمانی كه میتوانید یك بلاك ساختمانی را در یك قصر, یك خانه یا یك سفید فضایی دوباره استفاده كنید, میتوانید از یك قطعه طرح یا كد شی گرایی در یك سیستم حسابداری, یك سیستم بازرگانی یا یك سیستم پردازش سفارش استفاده مجدد نمایید.
تفاوت شی گرایی با روش سنتی: در روش سنتی, روش توسعه به همراه اطلاعاتی كه سیستم نگهداری خواهد كرد به خودتان وابسته است. در این روش پایگاه داده بر اساس نیازهای اطلاعاتی كار بران طراحی میكنیم و صفحاتی تهیه میكنیم تا اطلاعات را بگیرد, و گزارشاتی را چاپ میكنیم تا اطلاعات را برای كاربر نمایش دهد. یعنی بر روی اطلاعات متمركز میشویم و كم توجه میكنیم كه چه كاری با این اطلاعات انجام شده است یا رفتار سیستم چگونه است. این روش data- centric (مبتنی بر داده) نامیده شده است.
مدلسازی data- centric مخصوص طراحی پایگاه داده و گرفتن اطلاعات خیلی سهم میباشد, اما انتخاب این روش در زمان طراحی برنامه های تجاری با مشكلاتی همراه است. یك چالش بزرگ این است كه در خواهشهای سیستم چندین بار تغییر خواهند كرد.
سیستمی كه روش data- centric استفاده مینماید, میتواند به آسانی تغییر در پایگاه داده را مدیریت نماید. اما اجرای تغییرات در قوانین تجاری یا رفتار (behavior) سیستم آن قدر آسان نمی باشد.
با استفاده از متد شی گرایی هم بر اطلاعات و هم بر رفتار متمركز شویم.
مزیت این انعطاف پذیری با طراحی یك سیستم شی گرایی به خوبی شناخته شده است.
اصول شی گرایی عبارتند از: نهان سازی (Encapsulation), وراثت (Inheritance) و چند ریختی (Polymorphism)
Enlopsulation (نهان سازی)
در سیستم های شی گرایی, اطلاعات و رفتارها را در یك آبجكت بسته بندی میكنیم. این مطلب در قالب اطلاعات Encapsulation (پنهان سازی) ارجاع داده شده است و یا میتوانیم برنامه را به بخشهای كوچكی از توابع وابسته, تقسیم كنیم. مثلا یك حساب بانكی شامل: شماره حساب, تراز جاری, نام مشتری, آدرس., نوع حساب, نرخ بهره و تاریخ باز كردن حساب میباشد. رفتارهایی هم برای یك حساب بانك داریم مانند: باز كردن حساب, بستن حساب, به حساب گذاشتن, برداشت از حساب, تغییر نوع حساب, تغییر مشتری و تغییر آدرس ما این اطلاعات و رفتارها را باهم در یك آبجكت account پنهان میكنیم.
در نتیجه, همه تغییرات سیستم بانكی تاثیرات اعمال شده به سیستم را محدود میكند. یك مفهوم مشابه نهان سازی,Information Hiding است, پنهان سازی اطلاعات توانایی است كه جزئیات مبهم یك آبجكت را در نیای خارج پنهان مینماید. دنیای خارج به معنی هر چیزی از خارج از همان آبجكت دست حتی اگر چه دنیای خارج شامل بقیه سیستم باشد