طراحی بسته بندی محصولات كامپیوتری
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
کامپیوتر و IT
طراحی بسته بندی محصولات كامپیوتری
مقدمه :
امروزه صنعت بسته بندی به عنوان یكی از ابزارهای تبلیغی مورد توجه كارشناسان ارتباطات و تبلیغات قرار گرفته است . « بسته بندی » به عنوان یك رسانه می تواند مفاهیم ، اطلاعات و پیام های مختلف را منتقل نماید . نوع ، جنس ، رنگ ، حروف بكار رفته ، طرح و در نهایت شكل یك بسته بندی می تواند ابزاری بسیار مهم در تبلیغ باشد . از آنجایی كه این موضوع كمتر در محافل علمی و صنفی داخلی مورد توجه قرار می گیرد .
بستههای فرآوردههای مختلف در طی روز، در محیط به چشم ما میخورند، بستههای بهداشتی مواد غذایی و دارویی و نوشیدنیها و هر چه فرآوردههای طبیعی و صنعتی كه بستهبندی میشوند ما را تحت تأثیر خود قرار میدهند.
بستهبندیها دارای خصوصیات متفاوتی هستند به همین دلیل صنعت بستهبندی را شاخهای از علم اقتصاد و هنر میدانیم.
هماهنگی طرح بستهبندی با محتویات، نحوه نگهداری، نحوه حمل و نقل امری ضروریست. بسته نه تنها باید فرآورده را محفوظ نگه دارد، بلكه مصرفكننده را جلب میكند و اطلاعات لازم را باید به بیننده بدهد، در ضمن فرآورده داخل آن را باید به راحتی از درون آن خارج كرد و موقعی كه خالی شد بتوان پوشش هر بسته را از بین برد.
علاوه بر مسایل ذكر شده زیبایی بسته باعث زیبایی و خوشآیندی محیط اطراف هم میشود. بستهها سوای جلب خریدار، اطلاعات لازمی، هم بوسیله رنگ و عبارت و نشانهها در اختیار مردم میگذارند.
بستهبندی یكی از حساسترین طراحیهای گرافیكی و كارهای چاپی است. زیرا برخلاف كارهای فرهنگی در تیراژ وسیع منتشر شده و با مخاطبان بسیار متنوع در ارتباط قرار میگیرد و سرنوشت محصول را دربازار رقم میزند. بنابراین سفارشدهنده، طراح و چاپكار سه طرف اصلی در تولید یك بسته هستند، طرفهای فرعی بسیاری نیز وجود دارد. بسته موفق علاوه بر سه پایه اصلی پایه چهارم هم دارد كه سلیقه بازار و روانشناسی مخاطب از نظر رنگ، طرح، نام پیام ارزیابی میكند و سمت و سوی طراحی را تعیین میكند.