طرح مالی بررسي اقتصادي در رابطه با راه اندازي كتابفروشي
دسته بندي :
علوم انسانی »
حسابداری
پروژه مالي بررسي اقتصادي در رابطه با راه اندازي كتابفروشي در 27 صفحه ورد قابل ويرايش
طرحي كه براي ارائه تهيه شده در رابطه با يك مغازه لوازم التحرير ميباشد كه مالكيت آن شخصي ميباشد ودر متراژي حدود 38 متر داير ميباشد مكان اين مغازه واقع در رجائي شهر كرج مي باشدكه با توجه به بافت جمعيتي از روند رو به رشدي در رابطه با كسب درآمد برخوردار است
خدماتي كه اين مغازه ارائه ميكند شامل فروش انواع لوازم التحرير اداري مهندسي، طراحي، گرافيك فانتزي فروش انواع كتاب ادبي،رمان، روان شناسي ،كمك درسي، كنكوري وهمچنين فروش انواع بازي فكري وسرگرمي ووسايل كمك آموزشي ساعات كاري اين مغازه از ساعت 30/7 تا 30/13 و از 16 تا 22 ميباشد.
مشتريان 1-1coustoner
مشتريان اين مغازه از همه قشري هستند ولي بيشتر قشر دانشجو ومحصل ميباشد ولي در كل كارپردازان شركت ها بانك ها موسسات علاقمندان كتاب و همچنين كودكان ودر كل هر فردي روزي كاروش به اين صنف واين شغل مي خورد.
در ابتداي افتتاح اين مغازه باتوجه به ناشناخته بودن وجود يك رقيب قديمي در نزديكي مغازه حركت كند ونامطمئني وجودداشت ولي در ادامه با تكميل كردن اجناس مورد تقاضاي مشتري وهمچنين رفتن رقيب از آن محل جا براي رشد بيشتر باز شد و مغازه رشد صعودي پيدا كرده ولي اين هدف ما نبوده ونخواهد بود زيرا شعار ما اين است كه كار را به جايي برسانيم كد مشتري محل خريد خود را در جه اول مغازه ما بداند اين امر سر نمي شود با تلاش وكوشش فراوان در تهيه وتكميل اجناس، قيمت مناسب برخورد خوب وعوامل ديگر
1-2Managemert مديريت: مديريت اين مغازه برعهده خودم ميباشد كه دراين امر يك نفر بصورت تمام وقت كمك ميكند و براي افرايش انگيزه در او يك حقوق ثابت بعلاوه يك درصد از فروش را برايش در نظر گرفته ام كه موجب ميشود تلاش بيشتري انجام دهد در رابطه با سابقه كار من از سال 76 مشغول به اين كار هستم وتقريبا يك سابقه كاري خوب دارم در رابطه با شاخص هاي كليد ي مالي طرح بايد ذكر چند عامل را يادآور شوم كه يك به يك به آن مي پردازيم
key to succesعوامل كليدي موفقيت1-3
1-جوري جنس:
چون در اين شغل با تعداد اجناس وتنوع لوازم روبرو هستيم بايد سعي شود كه مشتري بطور كامل لوازم خود را تهيه كند وبه چند مغازه مراجعه نكند اين باعث ميشود كه مشتري بطور ثابت از يك جا خريد كند در صنف لوازم التحرير به تنهايي هفت هزار قلم جنس است كه اگر تنوع اين محصولات را به آن اضافه كنيم متوجه خواهيم شدكه با چه حجم گسترده محصول روبرو هستيم ك اين البته بجز عناوين كتاب ولوازم جانبي است پس ابتدا بايد يك برنامه ريزي براي تهيه جنس و گرفتن نمايندگي از شركت هاي صاحب محصول كرد كه ما با گرفتن نمايندگي از 5 شركت PeNTEl , STAEDTELR , FabercateL, papco ,casio الباقي اقلام از بازار رسمي بر رفع نياز مشتري هاي خود كرده ايم
2-مذاكره با شركتها –مدارس وكارخانجات بانك ها دفاتر مهندسي مطب هاي پزشكي ومجتمع هاي تجاري مبني بر تهيه اجناس مورد نياز آنها با قيمت كمتر وارسال به محل سعي در فروش اجناس عمده با سود كمتر كه بخش وسيعي از فروش مغازه به مشترياني اينچنين بستگي دارد
3-تبليغات بصورت نايلون هاي فانتزي، پخش تراكت، هداياي تبليغاتي واهداي آنها بصورت رايگان به مشتري وغيره
4-برخورد مناسب با مشتري وعمل اين شعار كه هميشه حق با مشتري است.
5-قيمت مناسب
داشتن تابلو –قفسه هاي شيك ومرتب ويترينها واستندهاي تبليغاتي وكلا محيطي مناسب براي عرضه و فروش جنس
اين عواملي به اختصار شرح آن داده شده ميتواند باعث پايداري فروش وتضمين سود داشته باشد
سرمايه در گردش+ سرمايه ثابت= سرمايه گذاري
000/000/125=000/000/25+000/000/100=
اگر ما سود سالانه سرمايه گذاري خود را 15 درصد فرض كنيم به رقم 000/750/18 تومان در سال مي رسيم واگر فروش روزانه 000/250 تومان در روز وسود 25 درصد را در نظر بگيريم به عدد 000/800/22 مي رسيم واگر هزينه آب ،برق، تلفن وشاگرد را سالانه 000/800/2 در نظر بگيريد باز به سودي بيش از سودبانكي كشور مي رسيم با اين تفاوت كه در بانك هر ساله از ارزش پول كاسته ميشود ولي نرخ مغازه كه همان سرمايه ثابت شما ميباشد. هر سال بر آن افزوده ميگردد
2-0 :خلاصه اي از شركت:
در قستمهاي قبل اشاره شد كه اين مغازه از سال 1376 شروع به كار كرده است. در زمينه لوازم التحرير ،كتاب، بازي فكري و سرگرمي ونوار فعاليت ميكند و اصلي ترين تجربه شركت تهيه ملزومات سرپرستي بانك كشاورزي كرج، كارخانه اتمسفر واقع در اتوبان كرج تهران، چاپ سر رسيد اختصاصي تيراژ 2000 عدد كانون مهندسين كرج وهمكاري با هنرستانهاي گرافيك مهد كودك ها وغيره
2-1مالكيت شركت:company owener ship
مالكيت مغازه بصورت نصف به نصف دراختيار من ودايي ام ميباشد كه مسئوليت مغازه خريد جنس دادن چك، تهيه جنس، واداره مغازه با من ميباشد كه به اين ترتيب در سود دو به يك هستيم
2-2 شروع فعاليت: start up summary
در تابستان سال 76 با خريد مغازه كه مقداري از آن بصورت اقساط بود و سرمايه اندك شروع به كار كرديم و با توجه به اينكه در بيست متري ما يك رقيب با سابه 17 ساله وجود داشته روند حركتي كندي داشتيم تا اينكه در سال 80 با توجه به شناخت توسط مشتري ها وتكميل جنس، قيمت مناسب، برخورد خوب از همه مهمتر ترك محل كاملا شناخته شده در حال كار وافزايش سرمايه هستيم. هزينه كلي طرح براي راه اندازي مغازه در قسمت 1-3 توضيح داديم كه در مقايسه با سال 76 كه ما مغازه را افتتاح كرديم هزينه بسيار بيشتري را مي طلبد كه كاملا توضيح داده شد حال دوباره با توجه به قيمتهاي حال به بررسي هزينه افتتاح يك مغازه مي پردازيم
سرمايه ثابت:
مغازه در متراژ حدودا 40متر كه هر متر 000/000/5 ميليون جمعا 000/000/200 تجهيزات مثل قفسه ، ويترين، تابلو، دكور، برقكاري و غيره 000/000/5 ميليون وسايل اداري و هزينه هاي خدماتي وپيش نشده 000/000/3 ميليون سرمايه در گردش
اجناس مغازه براي شروع بطوريكه تقريبا جنس تكميل باشد 000/000/30 كه نيمي از آن را ميتوان بصورت چكي تهيه كرد
2-3 جايگاه يا محل جغرافيايي شركت وتسهيلات مربوط به شركت company Leations and facilities
جايگاه ومحل مناسب براي اين شغل بايد جايي در نظر گرفته شود كه اول داراي عبور ومرور و آمد وشد مشتري باشد 2-تجاري 3-نزديك به مراكز دانشگاهي ،مدارس، مهدكودك ها اداره جات وغيره باشد وكلا جايي باشد كه از سرمايه گذاري در آن محل بتوانيم برداشت كنيم خود موقعيت مغازه نيز بايد طوري باشد كه از متراژ كافي برخوردار باشد ديد مناسب داشته باشد در جلوي آن محل پارك ماشين وجود داشته باشد حتي الامكان در نزديكي آن مغازه لوازم التحرير وجود نداشته باشد
3-0 خدمات،چه محصولات و خدماتي ارائه مي دهد services
در رابطه با خدماتي كه اين شغل ارائه مي دهد بايد عرض شود كه به قدري اين صنف گسترده است و به اصطلاح جاي كار دارد كه نمي توان همه آنچه كه مي خواهيم را به صورت يكجا جمع آوري كرد ولي اگر بطورخلاصه بخواهيم شرحي از كارمايي كه ميتوان در آنجا داد و خدماتي كه ارائه كرد را توضيح دهيم به شرح زير ميباشد .
1-فروش لوازم التحرير
2-لوازم اداري
3-لوازم مهندسي
4-لوازم نقاشي
5-لوازم طراحي،گرافيك ،معماري
6-لوازم فانتزي وكادويي
7-لوازم سرگرمي. بازي فكري، كمك آموزشي
8-فروش انواع نمودار خام وپرشده
9-كتابهاي كمك آموزشي كنكوري، رمان، شعر،روان شناسي،تاريخي، كتابهاي بچه ها، كتب انگليسي وغيره
10-انجام خدمات دانشجويي كپي، سيمي كردن جزوات و... پس مي بينيم با طيف گسترده اجناس مواجهه هستيم كه در بخش هاي ديگر نيز مانند اسباب بازي، اجناس دكوري، لوازم گلسازي وغيره نيز فعاليت كرد.
3-1 مقايسه رقابتي competivtive comparison
دراين شغل كسي در رقابت با ساير رقبا برتري پيدا ميكند كه داراي شرايط زير باشد و به آنها عمل كند
كشي هاي آنها شركت ميكند وميتوانداز خدمات پس از فروش كه حتي در بعضي موارد تعويض جنس نيز ميباشدهم بهره مند ميگردد
استراتژي بازاريابي marketing stra tegy
در اين قسمت ما مي توانيم چندكار عمده انجام دهيم تا بتوانيم سهم بيشتري از بازار را به خود اختصاص مي دهيم اولين مرحله ايجاد شعبه جديد بود كه ما اينكار را انجام داديم ونتيجه هم گرفيتم كار دوم تبليغات مناسب ،پخش تراكت، آگهي، بيلبورد، چاپ نايلون هاي اختصاصي چاپ كارت ويزيت اهداي اشتانتيون به همراه جنس تهيه ليست قيمت مصرفي اداري با قيمت مناسب وارسال آن براي شركت ها موسسات مدارس. اداره ها وغيره همه اينها جز عواملي است كه مي تواند نقش مهمي در دست يابي به بازار بيشتر داشته باشد
5-2-1تعيين جايگاه محصول در صنعت Positioning statement
5-2-2 استراتژي قيمت گذاري pricing strategy
اين قسمت يكي ازمهمترين بخش هايي است كه تا به حال بدان اشاره كرديم در يك مغازه نمي شود تمام اجناس مغازه را با يك درصد خاصي قيمت گذاري كرد مثلا بگوييم تمام اجناس با 20درصد سود فروخته شود بلكه هر جنس و هر مورد با يك درصد خاصي قيمت گذاري ميشود بجز اجناسي كه طبق ليست نمايندگي فروخته ميشود الباقي جنسها دسته بندي ميشود يكسري از جنسهاي مصرفي مثل دفتر، خودكار، كاغذ، مقوا وغيره كه قيمت آن همه جا مشخص است درصد كمتر ، يكسري از اجناس كه اصطلاحا خواب زيايي دارند و اجناس ويتريني هستند مثل خودكار خودنويس، ماشين حساب، لوازم دكوري و.. درصد بالاتري دارند چون مشتري مي خواهد روي اين اجناس تخفيف هم بگيرد پس مي بينيد كه هر جنس با توجه به نوع آن با يك درصد قيمت گذاري ميشود