طرح آماری بررسي علل افت تحصيلي دانش آموزان در مقطع تحصيلي متوسطه
دسته بندي :
علوم پایه »
آمار
پروژه آماري بررسي علل افت تحصيلي دانش آموزان در مقطع تحصيلي متوسطه در 26 صفحه ورد قابل ويرايش
فـهـرسـت
پيش گفتار
سنجش در عمل
سنجش موضوع درسي
خودسنجي
ساختار
خوداصلاحي
رشد فردي و اجتماعي و رفتار
بالاترين آرزويي كه براي فرزندان خود داريد چيست؟
والدين
عملكرد دانش آموز در مقابل اصول و هدف هاي سنجش
روش هاي مطالعه
پشتكار و تلاش
توصيه هاي سودمند
نگاه مثبت و سازنده به امتحان
اصول مطالعه و فراگيري بهتر
روش استفاده بهتر از كلاسها
موانع تمركز
روش مطالعه ي عميق درسي
پيشگفتار
همان طور كه مي دانيم با وارد شدن به مقطع تحصيلي دبيرستان بچه ها با افت تحصيلي شديدي روبرو مي شوند كه ما مي خواهيم در اين مورد توضيحات كوتاهي دهيم تا مشاوران عزيز مدرسه بتوانند كمك دانش آموزان كنند تا اين افت تحصيلي ديگر ايجاد نشود. با وارد شدن به مقطع تحصيلي دبيرستان ما يك سال رشد كرده در دوران نوجواني هستيم، غرور خواصي همه را در بر مي گيرد و مسائل و مشكلات فسادي كه باعث مشغول شدن فكر بچه ها مي شود از يك طرف و وجود كتابهاي درسي جديد از طرف ديگر فكر بچه ها را مشغول مي كند. سخت گيري معلم ها باعث مي شود كه بچه ها از درس زده بشوند و ديگر علاقه اي به مدرسه نداشته باشند و از طرف ديگر فشار خانواده ها براي اينكه بچه هايشان در آينده شغل مناسبي داشته باشند و آنها را با نام دكتر و مهندس صدا كنند باعث مي شود كه فشار بيش از حد والدين به دانش آموزان آنها را از درس فراري دهند و علاقه اي به خواندن درس نداشته باشند، حال اميدواريم از اين مطالبي كه من و دوست عزيزم تهيه كرده ايم خوشتان بيايد و علاقه اي به درس پيدا كنيد كه ديگر اين مشاوران عزيز براي افت تحصيلي شما نگران نباشند.
سنجش در عمل :
پاسخ به اين سؤال كه سنجش به يادگيري دانش آموز منجر مي شود يا نه، تا حد زيادي به چگونگي اجراي آن در مدرسه ها و كلاس هاي درس بستگي دارد. شيوه هايي كه از لحاظ نظري يكسان هستند، در عمل ممكن است كاملاً با هم متفاوت باشند. سن و پيشينه ي دانش آموزان، موضوع تدريس شده، باور داشت ها و شيوه ي كاري مورد علاقه ي معلم،
هدف ها و كاربردهاي متفاوت سنجش، و محدوديت در زمان، فضا يا منابع، همگي
مي توانند بر كاري كه انجام مي شود، اثر زيادي داشته باشد.
سن دانش آموزان كلاس به تنهايي مي تواند يكي از عوامل مهم تعيين كننده خط مشي و شيوه ي كار باشد. آنچه كه براي كودكان 11 ساله مطلوب يا امكان پذير است، ممكن است با آنچه كه براي كودكان 15 ساله مناسب است، كاملاً متفاوت باشد. اگرچه دانش آموزان خردسال هم مي توانند، براي قضاوت درباره ي پيشرفت خودشان مسئوليت پذيري را آغاز كنند، اين امر براي دانش آموزان جوان بايد به صورت موضوعي عادي درآيد، زيرا آن ها، زماني كه وارد زندگي بزرگسالي مي شوند، ناگزيرند پيشرفت خود را به طور روزانه مورد ارزيابي و نظارت قرار دهند. در اين بخش، سنجش را در موضوع ها و موقعيت هاي گوناگون، مورد بحث قرار مي دهيم، از جمله مواردي كه كار عملي مورد سنجش قرار گرفته است و هم چنين موضوع بسيار مهم خودسنجي كه دانش آموزان را قادر مي سازد تا كارهاي خود را ارزيابي كنند.
سنجش موضوع درسي
پوشش دادن به تمام موضوع هاي درسي و ميان درسي يك مدرسه در چنين كتابي امكان پذير نيست، بنابراين، براي نشان دادن جنبه هاي مشترك و مطالب خاص در زمينه هاي گوناگون، تنها مي توان به طور خلاصه، يك يا دو مسئله را در تعدادي از موضوع هاي درسي مورد توجه قرار داد.
خودسنجي
يكي از مهم ترين ويژگي هاي مجموعه كتاب هاي تدريس موفقيت آميز، تأكيد بر مشاركت دادن فراگيران است، چون تدريس و سنجش، نبايد تنها چيزي باشند كه معلمان براي دانش آموزان خود انجام مي دهند. كنار گذاشتن افراد از پذيرش بخشي از مسئوليت هاي يادگيري خود، هر گونه حس مالكيتي را كه ممكن است در آن ها وجود داشته باشد از بين برده و مي تواند به از خود بيگانگي منجر شود. ارزيابي كردن كارهاي خود ممكن است براي دانش آموزان، به ويژه دانش آموزان خردسال، دشوار باشد، اما اين امر نمي تواند دليلي براي خودداري از خودسنجي باشد. آنچه كه گاهي اوقات «خودرويارويي» گفته مي شود،
مي تواند روي فراگيراني تأثيرهاي متفاوتي داشته باشد. اين كار، براي بعضي از دانش آموزان مي تواند بسيار روشنگر باشد، آن ها را در يادگيري شريك سازد، و باعث شود كه از عملكرد خود احساس غرور كنند. آن ها ممكن است احساس كنند كه بر صندلي راننده نشسته اند، و نوعي خودمختاري را كسب مي كنند كه بزرگسالان رشد يافته با دستيابي به آن، قادرند كارهايي را كه انجام مي دهند مرور كنند و در مورد چگونگي بهسازي آن ها به داوري بنشينند. براي بعضي ديگر از دانش آموزان خودسنجي مي تواند تضعيف كننده باشد، و با ايجاد حصار دفاعي در اطراف آنان، احساس شكست را به آن ها انتقال مي دهد؛ بسياري ديگر نيز ممكن است به چرب زباني روي بياورند. برخي از افراد مي توانند در مورد خود بسيار سخت گير باشند، و در اين فرايند، اعتماد به نفس خود را از بين ببرند، اگر خود ارزشيابي، به منظور تأثير مثبت بر يادگيري انجام شود، بايد معرفي، اجرا و نظارت بر آن به شيوه اي ظريف و خردمندانه انجام گيرد. خودسنجي شكل هاي مختلفي دارد، و متناسب كردن آن با سن و پيشينه ي دانش آموزان، مستلزم تنوع بخشيدن به آن هاست. گاهي اوقات دانش آموزان خردسال از شكل صورت هاي خنداني كه نشانگر ميزان متفاوت رضايت يا نارضايتي آن ها از كاري است كه انجام داده اند، لذت مي برند.
من اين كار را خيلي خوب انجام دادم.
اين خوب است (در حد معيارهاي هميشگي من است.)
من اين كار را به آن خوبي كه مي توانستم، انجام ندادم.
دانش آموزان سال هاي بالاتر ممكن است اين شكل ها را وسيله ي بچه گانه اي بدانند، اما خردسالان، اغلب خوشحال مي شوند كه از اين روش براي سنجش رفتار خود در كلاس، نگرش نسبت به موضوع ها يا مسائل (من با ... موافقم / مخالفم، من دوست دارم / دوست ندارم ...) ، تلاش كردن (من خيلي سعي كردم / من خيلي سعي نكردم تا ...) ، يا پيشرفت كلي در يك حوزه ي خاصي از مطالعه، استفاده كنند.
ساختار
گرچه دانش آموزان مي توانند كارهاي خود را براساس ملاك هاي خويش مورد سنجش قرار دهند، ممكن است لازم باشد كه سرنخ هايي نيز براي انجام دادن اين كار به آن ها داده شود. درست همان طور كه معلمان و آزمونگران بيروني اغلب براي نمره گذاري به نوعي ملاك مورد توافق نياز دارند، خيلي از دانش آموزان نيز داراي چنين نيازي هستند. در واقع تدوين ملاك هايي براي سنجش، مشخص كردن چيزي كه بايد به آن وزن داده شود، تعيين آنچه كه بيانگر كار «خوب» ، «درست» ، «تخيلي» و «موفقيت آميز» است، ضروري بودن درجه هاي الفبايي (الف، ب و ...) ، نمره هاي عددي ، يا نظرهاي نوشتاري و تأثير هر يك از اين ها بر بينش دانش آموزان، آن ها را قادر مي سازد كه درباره ي هدف تمرين و ارزشمندي آن، بحث و گفت و گو كنند. در مورد امتحانات عمومي، حتي استفاده از طرح نمره گذاري «رسمي» در تلاش دانش آموزان براي پاسخگويي به سؤال ها، مي تواند بينش آفرين تر باشد.
پشتكار و تلاش
دانشجو همانند باغباني است كه قصد دارد زميني آماده را به گلستاني سرسبز و باغي پر طراوت تبديل سازد. باغ و گلستاني كه در صفا و شادابي كم نظير و خيره كننده باشد. تا هم خود از آن لذت و بهره ببرد و هم ديگران سود برند. دانش آموز بايد مشكلات تحصيل را تحمل و صبر پيشه كند و اين سخن دلنشين حافظ شيرازي را هميشه به خاطر داشته باشد:
«صبر و ظفر ، هر دو دوستان قديمند بر اثر صبر نوبت ظفر آيد»
بنابراين بايد سستي و تنبلي را كنار گذاشت، زيرا انسان تنبل سرانجام پشيمان خواهد شد و اين پشيماني براي او سودي نخواهد داشت. راه از بين بردن تنبلي اين است كه براي تحصيل هدفي را در نظر بگيريد و رسيدن به آن را جدّاً بخواهيد از اين رو امام علي (ع) مي فرمايد: «با اراده ي محكم به جنگ سستيها برويد». فراموش نكنيد تنبلي و بي حوصلگي، سرچشمة تمام كارهاي ناپسند است، انسان تنبل، از نعمتها و لذتهاي دنيا و آخرت بي بهره خواهد ماند. شما يك خدمتگزار به مردم مخترع، سياستمدار، انديشمند و تمامي كساني كه معروف هستند در تاريخ پيدا نمي كنيد كه با تنبلي و سستي به مرتبه اي بلند رسيده باشد. آنچه شما را در راه رسيدن به هدفها ياري مي كند اراده و ايمان به تواناييهاست. مثلاً افرادي كه به كلاسهاي نقاشي مي روند زود مأيوس مي شوند و كساني هم كه قصد نوشتن كتاب دارند نا اميد مي شوند. اما اگر پافشاري و پشتكار به صحنه ي زندگي قدم بگذارد آن وقت پيروزيها يكي پس از ديگري آشكار مي شوند. تاريخ بشريت مملو از نمونه هاي بارز پافشاري در عرصه هاي گوناگون فرهنگ، هنر، اقتصاد و سياست است. اديسون گفته است: «يك درصد نبوغ و الهام، و نود و نه درصد بقيه اش بسته به سرشت انسان است». من هرگز هيچ كار ارزشمندي را تصادفي انجام ندادم و تمامي اختراعات من با كار و تلاش خستگي ناپذير به دست آمدند. حال براي شما داستاني از استقامت و پشتكار از يكي از دانشمندان اسلامي مي گويم كه ايشان در سخن خود چنين مي گويند: من درس استقامت را از حشره اي به نام «جعرانه» فرا گرفتم ، داستانش اين گونه است: روزي در مسجد جامع دمشق در كنار ستون صافي نشسته بودم. حشره ي جعرانه را ديدم كه مي خواست از روي سنگي صاف بالا رود و بالاي ستون در كنار چراغ بنشيند، من از ابتداي شب تا نزديكيهاي صبح در كنار اين ستون نشسته بودم و شاهد تلاش و پافشاري شگفت آور اين حشره ي كوچك بودم كه چگونه سعي مي كرد از ستون بالا برود اين حشره هفت صد بار از روي زمين تا ميانه ي ستون بالا رفت ولي هر بار در بين راه شكست خورده و بر روي زمين مي افتاد از تصميم و اراده ي اين حشره فوق العاده در تعجب فرو ماندم. برخاستم، وضو گرفته و نماز گزاردم. وقتي به آن حشره نگاه كردم، ديدم سرانجام به خواسته ي خود رسيده و در كنار آن چراغ نشسته است. وقتي به مشكلي برخورد كرديد نهراسيد، بلكه در حلّ آن بينديشيد و حتي از ديگران كمك بخواهيد و مطمئن باشيد، بسياري از افراد به شما كمك خواهند كرد و شما نيز سرانجام گره را باز خواهيد كرد پس استوار باشيد و نترسيد و به قول شاعر:
«مشكلي نيست كه آسان نشود مرد بايد كه هراسان نشود.»
سعي كنيد فرد موفقي را كه مشغول انجام كاري است كه شما آن را براي خود هدف قرار داده ايد، در نظر گرفته و براي گفت و گوي حضوري نزد وي برويد، تا رمز موفقيت وي را بدانيد و نكته هاي آموزنده و تجربيات او را فراگيريد و در فعاليتهاي آينده از آنها استفاده كنيد. در اين گفت و گو، نكته هاي مهمي درباره ي علل پيروزي او مي آموزيد تجربيات او را يادداشت كنيد و در موارد لازم به كار ببريد. اين روش شما را در هر هدفي كه در نظر داريد اعم از تحصيلات ورزش، هنر، سخنراني، تجارت و ... مي تواند عملي باشد و به موفقيتهاي بزرگ برساند.
توصيه هاي سودمند
براي بهبود وضعيت جسماني و روحي شما توصيه هايي بيان مي كنيم تا با عمل به آنها به نتايج خوب نايل آييد و كمتر دچار وسوسه هاي منحرف كننده بشويد و از درس خود عقب بمانيد.
1- از هر گونه تحريك مصنوعي نيروي جنسي اجتناب كنيد.
2- عادتهاي خوب را جايگزين عادات بد كنيد.
3- از تنهايي بي مورد و تخيلات نامناسب پرهيز كنيد.
4- با دوستان خوب و افراد متدّين معاشرت كنيد.
5- حس اعتماد و توانايي و قدرت را به خود تلقين كنيد.