گزارش کارآموزی طراحی صنعتی شرکت مشهد سرما
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
صنایع
گزارش کارآموزي طراحي صنعتي شرکت مشهد سرما در 34 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست :
تاريخچه شرکت مشهد سرما .................................................................................................... 1
- نحوه شکل گيري و تاريخچه تاسيس .................................................................................. 1
- آدرس کارخانه و فروشگاه ها ........................................................................................... 1
- اهداف به همراه افتخارات شرکت .................................................................................... 2
- از جمله توليدات شرکت .................................................................................................. 2
پروسه توليد و ماشين آلات مورد استفاده ................................................................................. 3
- قسمت پروفيل.................................................................................................................... 3
- قسمت تو کاري ................................................................................................................. 12
- قسمت نصب موتور.............................................................................................................. 16
مواد و روشهاي ساخت ........................................................................................................... 20
تحليل فرآيندهاي طراحي و توليد ............................................................................................ 24
- خواهان طرح جديد ............................................................................................................. 24
- گروه هاي اجتماعي مرتبط با يخچال صنعتي ........................................................................ 25
- کلاس اجتماعي افراد مرتبط ................................................................................................ 25
- تاثيرات محيط بر محصول ................................................................................................... 26
- تاثيرات محصول بر محيط..................................................................................................... 27
- نتيجه گيري....................................................................................................................... 27
- پروسه طراحي و توليد......................................................................................................... 29
- پروسه استفاده ................................................................................................................... 29
- پروسه بعد از استفاده........................................................................................................... 29
ساختمان يخچال ..................................................................................................................... 30
گشتالت استيتيکي و سمبليکي................................................................................................. 31
- نتيجه گيري....................................................................................................................... 31
منابع و ماخذ ......................................................................................................................... 32
تاريخچه شرکت مشهد سرما :
شرکت مشهد سرما در سال 1357 با نام موسسه فني مقدم در خيابان راهنمايي و در سال 1358 ? چهار راه بي سيم شروع به فعاليت نمود . اين شرکت با پذيرفتن نمايندگي چند شرکت تهراني شروع به کار کرد و همزمان با ايجاد يک کارگاه در جاده قديم قوچان به توليد فريزرهاي خانگي با نام البرز خراسان پرداخت . در سال 1360 شرکت مشهد سرما در محل فعلي کارخانه با توليد انواع يخچال هاي صنعتي شروع به کار کرد . اين شرکت اولين سازنده يخچال هاي صنعتي ? فريزر ? شير سرد کن ? آبسرد کن ? سردخانه و دستگاه هاي برودتي در مشهد بوده است .
کارخانه و فروشگاه مرکزي : مشهد – جاده قوچان – کيلومتر 3 بعد از پليس راه – سمت راست
تلفکس : 6513022 – 05116513021
فروشگاه 1 : مشهد – بين چهار راه لشگر و چهار راه بيسيم – سمت راست
تلفکس : 8543149 – 05118547617
فروشگاه 2 : مشهد – بين ميدان شهدا و فلکه آب – جنب کوچه سجادي
تلفکس : 2221504 – 05112227634
اهداف :
شرکت مشهد سرما با توليد يخچال هاي صنعتي و کليه صنايع برودتي اهداف ذيل را سرلوحه فعاليت ها قرار داده است :
1 – ارتقا کيفيت محصولات و اخذ گواهي هاي کيفي محصول از مراکز معتبر ?
2 – افزايش سهم بازار با ايجاد توان رقابت پذيري در قيمت ? کيفيت و ارتقا زنجيره تامين ?
3 – رعايت قوانين و الزامات با ايجاد محيطي ايمن ? پاک و سالم ?
4 – ارتقا تکنولوژي با هدف دستيابي به محصولات ? بازارهاي جديد و توسعه صادرات .
از افتخارات شرکت مشهد سرما شامل :
دارنده پروانه وزارت صنايع از تاريخ 15/1/1363 ?
گواهينامه 9001 ISO از مودي اينتر نشنال انگلستان ?
انتخاب صادر کننده نمونه سال 1385 .
از جمله توليدات اين شرکت شامل :
روشهاي ساخت
توليدات صنايع شيشه عبارت است از :
1 – شيشه هاي دوجداره ( تزريق گاز آرگون توسط دستگاه تمام اتوماتيک )
2 – شيشه هاي سه جداره ( تزريق گاز آرگون توسط دستگاه تمام اتوماتيک )
3 – شيشه هاي لمينت ( چند لايه ? ضد گلوله )
4 – شيشه هاي دکوراتيو
5 – شيشه هاي ايمني جهت محصولات فوق
کليه توليدات با ابعاد متفاوت ? تنوع رنگ و هر نوع شيشه بنا به سفارش عرضه مي گردد .
خط دوجداره (IG Line)
اين خط توليد شامل شستشو، بازرسي، اسپيسر گذاري و پرس مي باشد شيشه ها در اين قسمت توسط 6 برس سيلندري شسته و تميز مي شوند. آب مصرفي در اين قسمت سختي گيري و رسوبگيري شده و توسط سيستم تبادل يوني مجدداً برگشت داده خواهند شد. پس از شستشو شيشه وارد بخش خشک کن شده که در اين قسمت نازلهاي هواي خشک کننده خود را با ضخامت ?-?? ميليمتري شيشه تطبيق مي دهند و شيشه پس از خشک شدن راهي قسمت بازرسي، کنترل و اسپيسر گذاري شده، در اين مرحله جداره دوم و يا سوم وارد خط توليد شده و پرس مي شوند.
- حداکثر ابعاد توليد: ???? × ???? ميليمتر
- حداقل ابعاد توليد: ??? × ??? ميليمتر
- ضخامت توليد نهايي: ??-?? ميليمتر
ضريب انتقال حرارت يک سطح (U)
انتقال و عبور حرارت از يک سطح از طريق هدايت ? جابجايي و تشعشع با مقدار U مشخص مي شود . هر چه ميزان U پائين تر باشد تلفات حرارتي کمتر خواهد بود . شيشه دو جداره بدليل وجود يک محفظه بسته خشک محصور ما بين دو صفحه شيشه اي به مراتب بهتر از شيشه تکجداره مي باشد .
شيشه يک جداره 6 ميليمتري K.²m /5.7 =U
شيشه استاندارد دو جداره شامل دو شيشه 6 ميليمتر و 12 ميليمتر هواي مابين آن . K.²m/2.7=U
شيشه استاندارد دو جداره شامل دو شيشه 6 ميليمتر و 12 ميليمتر گاز آرگون مابين آن . K.²m/w1.3=U
با استفاده از شيشه هاي با تابش کم و يا لمينت ميتوان مقدار U را تا 3/0 کاهش داد .
خواهان طرح جديد مي تواند شامل سه دسته از گروهها باشد :
الف : خود کارخانه مشهد سرما ? کارخانه رقيب در شهر مشهد ( الکترواستيل ) و ساير رقبا در کشور وهمچنين سفارش براي صادرات که شامل ترکمنستان ? افغانستان و آلمان است .
ب : توسعه جمعيت و تغيير سليقه هاي مشتريان ( خواهان ) که در کارخانه ? معمولا از طريق برنامه ريزان و بازاريابان مي باشد حدود تقريبي مشتريان و خواسته هايشان براي محصول جديد در آينده مشخص مي شود .
براي مثال از عوامل مهم در طراحي يخچال هاي صنعتي مي توان به تغيير فرم شيشه ها از شکل صاف و ساده به فرم شيشه خم و فرم درها از نوع لولايي به کشويي نام برد که از جلو به عقب منتقل شده که تنها دردسترس فروشنده يا کارگر مغازه باشد ? به طور کلي فرم ها به سوي طرح هاي داراي انحنا گرايش دارند . براي داشتن فضاي بيشتر و عمر بيشتر موتور آن را به بالاي يخچال انتقال داده اند ? به منظور تبليغات در قسمت بالاي يخچال يک صفحه اضافه شده که اصطلاحا تاج نام دارد و از جنس شيشه مي باشد .
ج : مقدار صادرات بسته به ميزان سفارش به کشورهاي ترکمنستان ? افعانستان و آلمان که البته مدل و طرح هاي متفاوتي را در بر مي گيرد ? تعداد توليد کارخانه مشهد سرما با توجه به اطلاعات به دست آمده از بازاريابي و تحقيقات بازار که ميانگين توليد سالانه حدود 420 عدد مي باشد ? افراد استفاده کننده در حال و آينده شامل سوپر مارکت ها ? گوشت و مرغ فروشي ها ? اغذيه ها ? رستوران ها ? بستني و شيريني فروشي ها و ... .
گروه هاي اجتماعي مرتبط با يخچال صنعتي عبارتند از :
مدير عامل کارخانه – مدير توليد – مهندسين خط توليد – کارفرما – کارگران ( خط توليد – انبارداري – حمل و نقل ) – مدير فروش – تعميرکاران و خدمات پس از فروش – خريدار يخچال صنعتي – فروشنده و يا کارگران مغازه – مشتري هاي مغازه .
کلاس اجتماعي افراد مرتبط :
بيشترين شدت ارتباط را استفاده گر مستقيم ? فروشنده يا کارگر مغازه دارد که سفارش مشتري را انجام مي دهد و ازلحاظ رواني ? بصري و کاربردي ( بهداشت و شست و شو ) بيشترين ارتباط را با يخچال برقرار مي کند? با توجه به گرد آوري اطلاعات از طريق پرسش نامه استفاده گر مستقيم ( کارگر شيريني فروشي ) جز طبقه پايين جامعه با درآمد ماهانه بين70 تا120هزار تومان مي باشند ? اکثر آنها پايبند به مسائل مذهبي هستند و از لحاظ سياسي نقشي منفعل دارند مگر در مسائل مهمي چون انتخابات و جنگ و ... ? از لحاظ ميزان سواد اصولا مدرک دانشگاهي ندارند ? حدودا بين 20 تا 30 سال ? مذکر و مونث مي باشند .
شرايط فيزيکي و اقليمي
تاثيرات محيط بر محصول :
محيط استفاده نبايد داراي رطوبت باشد .
آفتاب و نور مستقيما نبايد بر آن بتابد .
مکان مناسب براي شست و شو آسان و سريع يخچال باشد .
مکان و محيط اطراف عاري از هر گونه موجودات موذي و ميکروب باشد .
محيط به گونه اي باشد که تهويه در آن به راحتي صورت پذيرد .
تاثير گرد و غبار بر قسمت هاي مختلف يخچال مانند موتور .
امکان ونداليزم
در صورت در دسترس بودن امکان دزدي
نياز به جا به جايي در طول روز به دليل کمبود جا در فضاي داخل مغازه ( نزديک حرم )
تاثيرات محصول بر محيط :
اشغال فضا
ايجاد رفلکس و آلودگي نوري
تاثير نا مطلوب فايبر گلاس بر ريه انسان و محيط زيست
تاثير گاز فرئون و تخريب لايه ازون
تاثير رواني با استفاده از استتيک محصول
آموزش استفاده صحيح از محصول بوسيله طراحي و فرم مناسب
نتيجه گيري :
از معايبي که قبلا در ساخت يخچال هاي صنعتي وجود داشت اين بود که در تمام يخچال ها و فريزر ها با فوم پلاست فوم عايق کاري انجام مي شد اما در حال حاضر با فوم تزريق مي باشد . مزاياي اين تزريق به شرح ذيل مي باشد :
1 – پرت سرما را از بين مي برد .
2 – مصرف برق را نسبت به پلاست فوم کاهش مي دهد .
3 – به موتور هم فشار زيادي وارد نمي شود .
فرم درها از حالت کمدي به کشويي تغيير يافته ( فقط کارگر يا فروشنده مي تواند به داخل يخچال دسترسي داشته باشد ) ?
تغيير فرم شيشه ها و بدنه از صاف و ساده به فرم خميده براي ايجاد فضاي بيشتر درون يخچال ( تاثير مد و مدگرايي و تغيير سليقه خريداران ) ?
جابه جايي محل قرار گيري موتور از پايين به بالاي يخچال جهت تهويه بهتر و ايجاد تاج براي تبليعات ?
حذف يخچال مدل U بدليل هزينه بالا براي ساخت و توليد ?
هويت دادن به محصولات با استفاده از نامگذاري .
از لحاظ ونداليزم ? يخچال هاي صنعتي دچار ونداليزم ناشي از عدم مهارت استفاده کننده و يا ضعف در طراحي فرم هاي نامطلوب و نامناسب مي شوند .
طرح توليدات صنعتي مورد استفاده با تاثير پذيري از چگونگي زندگي انسان ها پديد مي آيد و معرف و بيانگر آن خواهد بود . بنابراين توليدات صنعتي علاوه بر ارضا نياز هاي جسمي انسان مي بايست قادر به پاسخگويي به خواسته هاي اجتماعي ? فرهنگي و اقتصادي استفاده کنندگان هم باشند .
دسته بندي توليدات شامل :
1 – توليدات مورد استفاده ? ( توليداتي براي استفاده شخصي )
2 – توليدات مورد استفاده ? ( توليداتي که در جهت استفاده گروه هاي معين مي باشند )
3 – توليدات مورد استفاده ? ( توليداتي که عموم کمتر رابطه اي با آنان دارند )
که با توجه به بررسي هاي اوليه توليد يخچال صنعتي در دسته توليدات مورد استفاده ? قرار مي گيرد .