گزارش کاراموزی تعميرات نگهداري ايران خودرو
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش کاراموزي تعميرات نگهداري ايران خودرو در 217 صفحه ورد قابل ويرايش
پيش گفتار:
نگهداري و تعميرات ((نت)) در مفهوم مهم و دو مقوله اساسي هستند که تحقق و عمل بدانها موجبات بقا و تداوم خطوط توليد و کاهش هزينه ها را فراهم مي آورند. با پيچيده تر شدن وسايل و امکاناتي که انسان براي نيازهاي روز افزون خود بکار مي گيرد، امر استفاده بهينه و نيز اقتصادي بودن اين وسايل و امکانات بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است.
روشهاي پيچيده توليد و امکانات و ماشين آلاتي که در اين مورد از آنها صورت گرفته و کارايي آنها را تا جايي که ممکن است افزايش داده، عمر آنها را بالا برود و از اين رهگذر
هزينه هاي کل مربوطه قيمت تمام شده محصولات را کاهش داد. در جهان صنعت امروز موضوع رقابت و تفسير بازار بيش از پيش مطرح است و کيفيت بالا و قيمت مناسب محصولات است که توان مطرح شدن در ميدان رقابت و مسابقه را مي باشند. در غير اينصورت طرح توليد محکوم به مناسب وسائط نقليه و ارتباطات ودر راس آنها هواپيماها و ماهواره و موشکها، پس از تحقق و در صد شخصي از قابليت اطمينان قادر به انجام ماموريتهاي حساس خود هستند. عملکرد صحيح چندين هزار قطعه مکانيکي، الکتريکي و... داراي قابليت اعتمادي اعتمادي و اطميناني هستند؟ آيا با خراب شدن آني يك قطعه از هواپيما هاي در حال پرواز يا موشك در حين ماموريت و يا سفينه اي در فضاست ماموريت آنها به كلي مختل مي گردد؟ بديهي است كه جواب اين سوال منفي است چرا كه براي جلوگيري از انهدام چنين سيستمهاي قطعا روشهاي و اصولي تكنيكي قابل پياده كردن هستند.
در غير اين صورت تجربيات انفجار نيروگاه اتمي چرنوبيل در شوروي يا انفجار چالنچر آمريكا به دفعات بايد تكرار گردند و سرمايه هاي ملي و بين المللي هر آن در شرف نابودي و اضمحلال قرار گيرند. مطرح شدن تكنولوژيهاي جديد توليد در صنايع برنامه ريزي دقيق و زمانبندي را براي ايجاد بهره وري و كارائي مي طلبد. موفقيت صنايع در توليد و ارائه محصولات به علل گوناگوني بستگي دارد كه داشتن يك سيستم مناسب نگهداري و تعميرات از آن جمله است. بلا ترديد يكي از بنيانهاي اساسي در صنعت و توليد، ماشين آلات و تجهيزات است و از طرفي توليد و دستيابي به استانداردهاي جهاني مانند iso, ApL بدون داشتن تجهيزاتي مدرن و بازسازي شده، ميسر نخواهد بود. مبحث نگهداري و تعميرات يكي از مباحث مهم هر صنعت است كه از طرق مختلف منجر به افزايش بهره وري و كارايي مي گردد. چرا كه با توجه به كميابي منابع اعم از انرژي، نيروي انساني و سرمايه و... مي تواند كمك بزرگي در جهت دستيابي به اهداف فوق الذكر بنمايد.
انگيزه اينجاب از انتخاب اين پروژه علاقه اي بود كه به درس تعميرات و نگهداري داشتم و هماهنگي اين درس با رشته تحصيلي ((مديريت صنعتي)) است كه امروزه به اين امر توجه بسياري شده است و با رشد تكنولوژي الزامي است كه صنايع و ماشين آلات را از نظر كارايي و بهره وري بيشتر از وقت و زمان با كمترين هزينه بهبود بخشيم و شعار اول نگهداري بر تعميرات باشد مانند ((پيشگيري قبل از درمان از درمان)) چون صرفه جويي در وقت و هزينه كمك شاياني در پيشرفت كار و تكنولوژي خواهد كرد. اميد است كه مورد توجه اساتيد گرامي و مديران و دانشجويان محترم واقع شود.
مقدمه
رشد روز افزون تكنولوژي و لزوم بهبود بهره وري ماشين آلات و تجهيزات حركت به سوي اتوماسيون را سرعت بخشده است.
نگاهي به آمار نيروي انسان در صنايع مختلف نشان مي دهد كه اتوماسيون موجب كاهش نسبي تعداد پرسنل مستقيم توليد و افزايش نيروي انساني درگير در نگهداري و تعميرات شده است. از آنجا كه اتوماسيون مستلزم سرمايه گذاريهاي سنگين براي در اختيار گرفتن ماشين آلات و تجهيزات مذكور خواهد بود. به كارگيري مطلوب منابع اعم از بودجه، پرسنل، و غيره مستلزم وجود يك سيستم مناسب برنامه ريزي است كه شايد تا كنون كمتر به آن پرداخته شده باشد از طرف ديگر با توجه به شرايط حاكم به صنايع ايران كه به كارگيري و هر چه مفيد تر ماشين آلات توليد و نهايتا بهبود بهره وري را ايجاب مي كند. اقداماتي از طرف مسئولين مربوطه در زمينه هاي علمي و عملي براي تعميرات ماشين آلات در دست انجام است كه عمدتا كه در زمينه مسائل فني و نگهداري و تعميرات مي باشد
1-1: تاريخچه شرکت ايران خودرو.
شرکت ايران خودرو( سهامي عام ) در سال 1341 با هدف تاسيس و اداره کارخانجات به منظور توليد و تهيه انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها فروش و صدور محصولات و...
توسط آقايان حاج علي اکبر خيامي، محمود خيامي، احمد خيامي، خانم مرضيه خيامي و خانم سيدي رشتي در خيابان اکباتان تهران تاسيس شد.
و اينک با گذشت بيش از 35 سال از زمان تاسيس آن همچنان در زمينه طراحي و توليد خودرو در کشور در راستاي تامين نيازهاي جامعه ورود به بازارهاي جهاني تعميق ساخت داخل کردن قطعات و در نهايت تحقيق اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران به فعاليت خود ادامه
مي دهد.
شرکت ايران خودرو بزرگترين شرکت خودرو سازي کشور مي باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد توليد خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود دائم به خود اختصاص داده است.
سرمايه شرکت ايران خودرو و در پايان سال مالي 1381 2404687500000 ريال بوده است. شرکت ايران خودرو و با توليد 111111 دستگاه خودرو سواري و وانت در سال 1376 رکورد توليد 30 ساله خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به ميزان قابل توجهي کميت محصول خود را افزايش دهد.
همچنان در راستاي نظام استاندارد ايزو 9000 موفق يه دريافت گواهينامه ايزو 9001 از موسسه RWTUV آلمان شد.
نيروي انساني شاغل در شرکت:
در شرکت ريخته گري آلومينيوم ايران خودرو ابهر تعداد 800 نفر اعم از نيروي متخصصان، کارگر، کارمند و هم چنين تعداد 100 کارگر به صورت پيمانکاري در اين شرکت مشغول به کار مي باشند و دفتر مرکزي اين شرکت واقع در تهران با تعداد 50 نفر کار در مرکز اين شرکت را تشکيل ميدهند و اين شرکت جهت ارائه خدمات هر چه بيشتر نمايندگي هاي مجاز در مرکز استانهاي ايران و شهرستانهاي تابعه دارد.
تسهيلات رفاهي در اين شرکت عبارتند از استفاده از بيمه هاي اجتماعي، استفاده از سيستم حمل و نقل، وجود رستوران، بهداري، مهمانسرا، شرکت تعاوني مصرف، وجود سيستم هاي تشويقي براي کارگران و مهندسين و کارمندان
مرکز تحقيقات ايران خودرو:
مرکز تحقيقات ايران خودرو در سال 1374 با هدف ايجاد امکانات و دانش فني روز جهت طراحي و توسعه محصولات ايران خودرو تاسيس گرديد. اين مرکز داراي تجهيزات مدرن و متخصصان ماهر در زمينه طراحي خودرو است و از بدو تاسيس ضمن اجراي پروژه هاي بزرگ طراحي خودرو از جمله خودرو ملي، دانش فني روز در سطح جهان را کسب کرده و به کار گرفته است. مرکز تحقيقات ايران خودرو از بخشهاي مختلفي جهت اجراي کامل فرآيند طراحي تشکيل شده است که عبارتند از: طراحي محصول، ساخت نمونه و مهندسي محصول، اين مرکز با گردآوري و به کارگيري جديد ترين فنون طراحي و توسعه محصول توانسته است در زماني کوتاه خود را به سطح مراکز طراحي خودرو پيشرفته دنيا نزديک کند.
مرکز تحقيقات ايران خودرو با در اختيار داشتن امکانات نرم افزاري و سخت افزاري پيشرفته روز دنيا از قبيل کامپيوترهاي توانمند و نرم افزاري تخصصي و با به کارگيري آخرين فن آوريها در زمينه صنعت خودرو قادر است هر ايده اي را جامعه عمل بپوشاند.
تضمين کيفيت:
اين مرکز ضمن داشتن گواهينامه 9001 iso و با كارگيري جديد ترين تکنيک هاي مديريت به اجراي دقيق به هنگام و موثر سفارشات و تامين رضايت و اعتماد مشتريان عينيت مي بخشد. همچنين مرکز تحقيقات ايران خودرو به عنوان متولي تحقيقات و نوآوري در اين شرکت همواره خود را مستلزم به در نظر داشتن و به کارگيري جنبه هاي زيست محيطي در کليه مراحل طراحي خودرو مي داند و در جهت طراحي محصولات سبز تلاش مي کند.
پروژه ها:
در مرکز تحقيقات ايران خودرو و همواره تعدادي پروژه در قالب طراحي محصولات جديد يا نوآوري هاي صنعت خودرو در جريان است اين پروژه ها در يک ساختار عرضي با کمک کليه واحد هاي و بر اساس اصول مدرن طراحي و تکوين محصول تحت نظر مديران پروژه ها اجرا مي شود.
ريخته گري ايران خودرو:
-13: نگهداري و تعميرات كنترلي
با كنترل اطلاعات و داده هاي ا خذ شده از ساير تجهيزات و همچنين مشاهدات عيني و روزمره مي توان تعداد زيادي از خرابيها را قبل از وقوع پيش بيني و زمانهاي شكست ناشي از آنها را كاهش داد. استفاده از تكنيكهاي احتمالات و آمار پايه اين گونه پيشگيري هاست و اغلب در مورد اقدمات تعويضي بكار گرفته مي شوند.براي مثال چنانچه چراغهاي استاديوم كه به روي دكلهاي مرتفع نصب گرديده اند در يك فاصله زماني معين دچار ده درصد سوختگي گردند، از طريق تجزيه و تحليل آماري و احتمالات قابل پيش بيني است كه بقيه چراغها نيز ممكن است به زودي بسوزند و لذا در يك اقدام پيشگيرانه به جاي تعويض ده درصد چراغهاي سوخته شده ممكن است كليه چراغها را به طور همزمان تعويض نمود.
2-14: نگهداري و تعميرات زمان بندي شده
هر گاه احتمالي براي كاهش خرابيهايي وجود داشته باشد كه وقوع آنها از قبل قابل پيش بيني نباشد، از برنامه نگهداري و تعميرات زمان بندي شده كه معمولا با يك تواتر مشخص و در زمانهاي تعيين شده اي انجام مي گردد، استفاده مي شود. تعميرات و نگهداري زمان بندي شده با بازرسي هاي معمولي كه در مراخل نگهداري و تعميرات كنترلي يه منظور كشف خرابيها انجام مي دهيم،كاملا متفاوتند و بايد اين دوره را از هم تفكيك نمود. نمونه اي از تعميرات و نگهداري زمان بندي شده، تعويض روغن موتورماشين در هر 2000 كيلومتر و فيلتر روغن در هر 6000 كيلومتر و تعويض شمعهاي ماشين در هر 10000 كيلومتر است . اينگونه تعميرات ممكن است در مواردي به نظر غير اصولي برسند و باعث ضايع كردن زود رس وسيله در حال كار باشد زيرا همه وسايل و شرايط محيطي انها يكسان نيست و اساسا انچه ممكن است براي يك وضعيت مناسب باشد براي وضعيتهاي ديگر مناسب نخواهد بود.
2-15- نگرشي بر اجزاي سيستم هاي مديريت نگهداري و تعميرات
- فعاليت هاي تعمير و نگهداري و تدوين و گسترش انها :
اخيرا به منظور بازرهي بيشتر تعمير فعاليت هاي مديريت تعمير و نگهداري توسعه يافته است .همچنين اين مفهوم كه وظايف تعميراتي تنها نگهداري مربوط نمي شود بلكه به نسبت وظايف به بخش توليد، تحقيق و توسعه ، طراحي، مهندسي، امور مالي و خريد و بازرگاني، مديريت بالا و اپراتور ها مربوط مي شود، اثبات گرديده است. با چنين مضموني، بخش بازرگاني و صنعتي كشور بريتانيا روي اهميت ((تروتكنولوژي)) (Terotechnology) تاكيد دارد كه به عنوان تركيبي از مديريت، امور مالي مهندسي و ديگر عمليات كاربري د ر صورت دارايي فيزيكي و هزينه سيكل حيات اقتصادي مشخص مي شود.
عمل تروتكنولوژي يا مشخصه طراحي و ساختار، صورتي شامل نصب، تعمير و نگهداري، اصلاح و تعويض بازخوراطلاعات طراحي و اجرا و هزينه ها مرتبط است.
2-16- وظايف:
وظايف و اهداف تعمير و نگهداري به صورت زير به وظايف مديريتي اهداف فني و وظايف عملياتي تقسيم مي شوند.
-20- مهارت كارگران و فعال سازي مديريت نگهداري وتعميرات
با پيشرفت اتوماسيون و مكانيزه كردن توليد و خدمات صنعتي، فعاليت كارگران ساده تر شده و تعداد شغل هايي كه كارگران ساده مجبور به زير نظر گرفتن دستگاهها بودند افزايش يافته و به عنوان يك نتيجه كارگران شروع به از دست دادن علاقه خود نسبت به كار پيشرفتشان مي نمايند و توجه آنها نسبت به كارشان منحرف و كم مي شود در چنين شرايطي، بسياري از معايب دستگاهها كه ناشي از بي دقتي كارگران مي باشد افزايش يافته و با بروز حوادث، بهره وري كاهش مي يابد. همچنان كه تجهيزات دقيق تر و پيچيده تر مي شود، نياز به مهارت تعمير و نگهداري در سطح بالا احساس خواهد شد.
در گذشته گرايشي جهت جدا كردن و جدا نگاه داشتن مديريت نه تنها در شغل هايي تعميراتي بلكه در شغل هاي بازرسي فني وجود داشت.
به عنوان يك نتيجه كارگراني كه تحت تنشي فزاينده قرار دارند افسرده و خسته هستند. وقتي عيب دستگاه و تجهيزات در اولين مرحله قرار گرفته باشد، كار تعمير و نگهداري آسان شده و توقف دستگاه كاهش مي يابد. به علاوه معايب و صدمات به طور تصادفي بالا رفته و اين حقيقتي است كه اپراتورها، كساني هستند كه مستقيما مسئول راه اندازي و بازبيني تجهيزات بوده كه مي توانند چنين معايبي را در شروع كار مشخص سازند. بر اين اساس شركتهاي مختلف اخيرا راههايي را پيشنهاد و توسعه داده اند كه بااين راهها احتياجات كارگران با نيازهاي سازماني هماهنگ شده است. براي مثال يك شغل جديد كه در آن اپراتور مسئول يافتن شرايط غير نرمال دستگاه در اولين مرحله جهت كنترل و بررسي عيب و خرابي تجهيزات طراحي شده است، با آموزش هاي اضافي و تعليمات براي بهبود مهارت اپراتورها و افزايش توانايي او همراه مي شود.
از اين جهت ناظران شركت براي رضايت كارگران و تخفيف مشكلات و كسالت آنهااقدام
مي كنند. با چنين روش هايي، بسياري از حالات و متدهاي كاهش افسردگي و تنش و افزايش فعاليت كارگران و افزايش بازدهي تعمير ونگهداري را مي توان در بسياري از شركتها ديد.
2-21- نتيجه گيري
با توجه به آنچه گفته شد تعميرات و نگهداري به لحاظ هزينه هاي سنگين قطعات يدكي بيشتر شده و در حالت احتياج به يك سيستم مديريتي مي باشد تا با استفاده از افراد فني و با تجربه در سياستهاي سازمان تعديلاتي صورت دهند.
آنجايي كه نياز است از سياستهاي متمركز پيروي نمايند، اين عمل صورت گيرد و در جايي كه بايد سياستهاي غير متمركز بكار روند با تعديل سياستهاي متمركز هدف سازمان تامين شود.
با توجه به وسعت هر شركت و سازماني و با توجه به شرايط محيط كار و همچنين با در نظر گرفتن ميزان اتوماسيون شركت در خطوط توليد با مشاوره اي فني بايد برنامه ريزي نگهداري و تعميرات با برنامه ريزي و تعميرات با برنامه ريزي قبلي يا بدون برنامه ريزي قبلي انتخاب شود.
اگر در كارخانه اي هدف بهبود كميت توليدي با ثابت در نظر گرفتن ميزان كيفيت كالا است بايد از تعمير و نگهداري اصلاحي استفاده كرد.
اگر در شركتي هزينه هاي مربوط به بازرسي در حد پاييني قرار دارد بهتر است از شيوه تعمير و نگهداري پيشگيري استفاده نمود. به طور كلي بر اساس وضعيت كل هزينه ها و بودجه اي شركتها بايد برنامه ريزي هاي اساسي صورت پذيرد.
اگر هنوز در كارخانه اي مطالعه بر روي انتخاب يك سيستم مديريت نگهداري و تعميرات جامع صورت نگرفته است بهتر آن است تا به وسيله اي طرح مساله و حل آن در قالب مدل برنامه ريزي خطي و يا ارتباط دادن آن با متغيرهاي خارجي نظير بازار و هزينه هاي تامين قطعات يدكي از داخل و خارج كشور و حل مساله اخير از طريق مدلهاي رياضي غير خطي بهترين سيستم مديريت نگهداري و تعميرات انتخاب شود و مورد بهره برداري قرار گيرد. ممكن است لازم شود تا از سيستم كامپيوتري استفاده شود. در حالت كلي تر ممكن است كه چند سيستم با هم تلفيق شده و يك سيستم مشترك با توجه به آناليز هزينه ها انتخاب شود.
در همه موارد بالا نظر مديريت كل شركت اهميتي خاص داشته و با كامل بودن مدارك و پرونده هاي مربوط به سوابق ماشين آلات و تجهيزات ايمني، خدمات و بالاخره نگهداري و تعميرات مي توان با يك برنامه ريزي دقيق بهره وري از منابع واحدهاي توليدي را افزايش داد.
-6- وضعيت موجود P.M شركت
در حال حاضر شركت با منابع انساني و غير انساني اعم از متخصصين، تكنسينها و نيروهاي كارگر معمولي و تجهيزات نگهداري و تعميرات اقدام به عمليات نت مي نمايد و مهارتهاي انساني در جهت تعمير و نگهداري دارائيهاي توليد شركت خوب بوده لذا واحدهاي مختلف نت با كادر مجربي كه در اختيار دارد تمام فعاليتهاي انجام شده بر روي تجهيزات توليدي را در فرم گزارش فعاليتها ثبت و به واحد صنايع ارسال مي كند. تا اينجاي كار نگهداري و تعميرات بر مبناي تجربيات پرسنل پيش مي رود و واحد برنامه ريزي در جهت ارائه برنامه كاري نت روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه موجود است و داراي سيستم اطلاعاتي قوي بوده.
3-7- وضعيت موجود پرسنل تعميرات و نگهداري كارخانه :
وضعيت پرسنل تعميرات و نگهداري بدين صورت است كه مدير P.M در راس قرار دارد و در يك شيفت كاري (عادي) مشغول به فعاليت هستند كه يك سرگروه و 5 پرسنل و 3 نفر سرويس كار ماشين آلات جهت انجام سرويس دهي دستگاهها (روغن كاري و گريس كاري) دستگاهها مشغول بكار مي باشند كه در كل مي توان گفت كه تمام فعاليت ها توسط مدير P.M هماهنگ شده و جهت انجام به پرسنل ذيربط ارسال مي گردد كه در صفحات بعد شرح وظايف كل قسمتهاي P.M به تفكيك آورده شده.
3-8- شرح وظايف پرسنل نگهداري و تعمير :
همانگونه كه مي دانيم در هر سازماني سطوح و رده هاي مختلف شغلي وجود دارد. در تشكيلات اداري و نگهداري و تعميرات نيز لااقل سه سطح از مسئوليت را مي توان تعريف نمود:
- سطح مديريت و سر مهندسي
- سطح نظارت و سرپرستي
- سطح اپراتوري و كارگري
بطور خلاصه اگر تمامي برنامه هاي نگگهداري و تعميرات را به تعمير ميان مدت و كوتاه مدت تقسيم كنيم مي توانيم وظايف و فعاليتهاي دخيل در هر كدام از برنامه هاي فوق را به حداقل سه سطح مسئوليت اشاره شده در بالا، مربوط بدانيم. نتيجه اطلاعات فني و ارائه آن جهت
برنامه ريزيها بايستي توسط مهندسين ناظر صورت گيرد. معهذا تمامي امور نظارت برنامه ريزي و كنترل از وظايف سر مهندسين و سطوح مديريت سازمان نگهداري و تعمير است. مسئوليت طرح ميان مدت و كوتاه مدت كار توسط سطوح مهندسي ناظر و انجام برنامه هاي كوتاه مدت و روزمره و ساده و تعميرات و بازرسي با سطوح عملياتي و سركارگرها مي باشد. معهذا ريز وظايفي كه كلا پرسنل قسمت نگهداري و تعمير بعهده دارند، عبارتند از :
1- مسئوليت نگهداري ماشين آلات و نظارت كنترل آن
2- مسئوليت نگهداري ساختمانها و نظارت به خدمات
3- مسئوليت كارگاهها (انجام تعميرات جزيي و كلي، جوشكاري، تعويض و يا ساخت قطعات)
4- طرح و نظارت به كارهاي اصلي (ساخت و نصب و اجرا، انتقال و راه اندازي)
5- برنامه ريزي جهت مواد مورد مصرف بخار، برق، روغن، مواد و ...
6- مسئوليت امور مهندسي كارخانه (حمل و نقل ماشين آلات، كنترل سيستمها، مدرنيزه كردن اصلاحات جايگزيني و ... )
7- اتخاذ تصميمات جهت ايمني در برابر آتش سوزي، بكارگيري پرسنل فني، تحقيقات درون كارگاهي و توسعه تسهيلات حسب وسعت و گستردگي سازمان، انجام وظايف فوق با مسئوليت مديران.
1- آيا تعمير قطعات در داخل كارخانه انجام مي شود يا خير؟
خير . بيشتر قطعات برقي هستند و حتي المقدور از بازار داخل تهيه مي شود.
-تعميرات بصورت كلي در داخل كارخانه انجام مي شود و خيلي محدود است كه براي تعمير يك دستگاه متخصصين از خارج كارخانه بياورند. متخصصين بخشي از دستگاه را كنترل مي كند و با توجه به قدرت دستگاه از سيستم كنترلي رايج استفاده كرده.
-از سيستم هاي جديدتر- كارتر و ساده تر كه همان كار را انجام مي دهند استفاده مي شود و اگر دستگاه مدرن باشد به طبع مدرن بودن جنبه تخصصي بيشتري دارد و بايد از شركتهايي كه متخصص تعمير كار دارند استفاده كنند.
-بخشي از كارهاي تعميراتي كه جنبه تخصصي دارد مثل خودروهاي شركت در داخل شركت تعمير مي شود تعمير موتور ولي كارهايي مثل صافكاري- نقاشي- جلوبندي سازي در خارج از شركت انجام مي شود. بعضي از قطعات نياز به تعمير خاص دارد كه در اين مواقع قطعه از شركت خارج مي شود و طبق درخواستي كه ارائه مي گردد به خارج از شركت از طريق واحد تداركات در واحد بازرگاني به خارج از شركت ارجاع مي شود، با واحد تعميرات نت و فني- مهندسي، بستگي به نوع قطعه اي كه خارج از شركت مي فرستند دارد.
2- وقتي قطعه اي خراب شود آيا وظيفه گروه نت است كه به انبار بگويد يا اينكه انبار خودش مستقل اقدام مي كند؟
سفارشاتي كه اولي بار انجام مي گيرد و سابقه انبار ندارند بايد P.M سفارش بزند. ولي وقتي كه سابقه پيدا كرد موجودي بايد حفظ شود. (فرم بازرسي خريد) بررسي شده و كيفيت آن محصول را مورد بازرسي قرار مي دهند و قطعه بدون اطلاع PM و اعضاي مدير PM خريداري نمي شود. بلكه انبار طي فرمي به مدير PM ارسال داشته و با تاييد و بررسي مدير PM قطعه خريداري شده.
3- آيا براي هر قطعه طول عمر مفيد در نظر گرفته شده است؟
خير- عمر استاندارد در نظر گرفته مي شود.
4- تا چه اندازه شعار اول نگهداري بر تعميرات عمل مي شود؟
حتي الامكان از اين امر پيروي شده، سرويس نگهداري روزانه- هفتگي- ماهانه و سالانه صورت مي گيرد و كوچكترين شك قبل از اينكه دستگاه متوقف شود تعميرات اصلاحي روي آن صورت مي گيرد.
5- آيا كارخانه از سيستم مكانيزه استفاده كرده است يا خير؟ خير
6- آيا يك برنامه نگهداري و تعميرات پيشگيري بطور سازمان يافته و رسمي براي عمليات PM وجود دارد؟
بله- سالانه در عيد و تابستان توسط PM انجام مي شود.
7- آيا براي هر يك از پرسنل نگهداري و تعميرات مسئوليت و وظيفه خاصي در نظر گرفته شده است؟
بلي- مسئول آرشيو- مهندس فني- برق و ... هر يك وظايف خاص خود را دارند.
10- آيا بازرسان بطور تمام وقت جهت بازرسي در نظر گرفته شده اند؟
خير – نيازي نيست بر اساس تجربه، قبل از تعطيلات ساليانه بازرسي مي شود.