گزارش کارآموزی حسابداری در دانشگاه پیام نور
دسته بندي :
علوم انسانی »
حسابداری
گزارش کارآموزي حسابداري در دانشگاه پيام نور در 34 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست مطالب
چكيده ............................................................................................................ 2
فصل اول
حساب مستقل وجوه جاري ....................................................................................................... 6
نحوه ثبت فعاليتهاي مالي حساب وجوه جاري .............................................................. 8
نحوه به دست آوردن مبالغ براي حساب مستقل وجوه جاري .................................. 9
فصل دوم
حساب مستقل وجوه عمراني ..................................................................................................... 17
نحوه ثبت فعاليتهاي مالي حساب وجوه عمراني ............................................................ 18
فصل سوم
حساب مستقل هدايا و كمكهاي مردمي .............................................................................. 21
نحوه ثبت فعاليتهاي مالي حساب مستقل هدايا و كمكهاي مردمي ..................... 21
فصل چهارم
نكات راهنماييهاي لازم در رابطه با نرم افزار حسابداري و افكار سيستم ............... 22
فصل پنجم
نحوه ثبت نام دانشجويان ............................................................................................................. 28
نحوه تسويه حساب دانشجويان ................................................................................................ 31
جدول ................................................................................................................................................... 32
فصل ششم
روش پول پرداختي دانشجو و بستن پرونده دانشجويي ................................................ 33
چكيده
دانشگاه پيام نور به مرکزيت قزوين: چهار استان قزوين، گيلان، زنجان و اردبيل در مجموع چهارده مرکز و سه واحد دانشگاهي را تحت پوشش خود دارد که از اواخر سال 1374 فعاليت خود را جهت تسريع در مسائل امور اداري مالي، آموزشي عمراني و فرهنگي آغاز نموده است.
از زمان شروع به کار تا اواخر سال 1378 کليه فعاليتهاي مالي منطقه با مسئول مالي و عامليت ذيحسابي اداره مي شد که با سعي و تلاش مسئولين محترم وقت در سازمان مرکزي و مناطق، مديريت امور مالي موفق شد با استقرار ذيحسابي در مناطق سرعت بيشتري را در انجام امور محموله داشته باشد بخش کوچکي از امور مالي ذيحسابي دانشگاه پيام نور منطقه يک به شرح زير است :
« سرفصلهاي حسابهاي مستقل و کل دانشگاهها و موسسات آموزش عالي »
1) حساب مستقل وجوه اعتبارات جاري
2) حساب مستقل وجوه اعتبارات عمراني
3) حساب مستقل وجوه هدايا و کمکهاي مردمي
بدون شک براي بهره مندي، ارتقاء کيفيت به روز بودن و هماهنگي هاي لازم در فعاليتهاي مالي منطقه و مراکز تحت پوشش نيازمند برنامه هاي يکنواخت و محلي در سطح منطقه است.
دانشگاه پيام نور از ساختمانهاي مختلفي تشکيل شده است. که يکي از اينها ساختمان اداري است که اين ساختمان از قسمتهاي مختلفي تشکيل شده است :
1) قسمت امور اداري و مالي
2) قسمت امور فرهنگي و برنامه ريزي درسي
3) قسمت کارپردازي و امور مالي و انبار
4) قسمت آموزش و امور فارغ التحصيلي دانشگاه
رشته هاي تحصيلي در دانشگاه پيام نور تشکيل شده است از :
1) رشته هاي روانشناسي
2) مديريت و بازرگاني
3) آمار و رياضي
4) جغرافيا
5) الهيات و اقتصاد
6) مهندسي کشاورزي
7) علوم سياسي
8) حقوق
در قسمت امور اداري کارهاي مختلفي صورت مي گيرد که از حسابداري دولتي استفاده مي شود که همانطور که قبلاً گفتم : از حساب مستقل وجوه اعتبارات جاري، حساب مستقل وجوه اعتبارات عمراني و حساب مستقل وجوه هدايا و کمکهاي مردمي استفاده مي شود ولي بيشتر از همه اينها از وجوه مستقل اعتبارات جاري و وجوه مستقل اعتبارات عمراني استفاده مي کنند.
فصل اول
حساب مستقل:
يکي از اصول و استانداردهاي مهم حسابداري دولتي لزوم ايجاد ونگهداري واحدهاي حسابداري ومالي مستقل تحت عنوان حسابهاي مستقل مي باشد و علت اصلي نگهداري حسابهاي مستقل آن است که سازمانهاي دولتي بايد براي درآمدها و ساير منابع مالي که براي مصارف خاص و محدود طبق قوانين و مقررات دريافت مي نمايند. واحدهاي حسابداري جداگانه ايجاد نمايند که به هفت طبقه تقسيم بندي شده است که نحوه نگهداري آن به شرح زير است:
فصل چهارم
نکات و راهنمائيهاي لازم در رابطه با نرم افزار حسابداري افکار سيستم
پس از اينکه با دادن کلمه رمز عبور وارد سيستم شديد صفحه اي بر روي مانيتور شما ظاهرمي گردد که از 11 قسمت تشکيل گرديده که توضيح هر يک از قسمتهاي آن به شرح زير مي باشد :
1- معرفي عناوين حسابها : اين قسمت جهت معرفي سرفصلها و کدگزاري حسابها ايجاد شده که البته کدگزاري و تعاريف سرفصلها تماماً توسط منطقه انجام پذيرفته و کاربر حق حذف و يا اضافه کردن هيچگونه کد و يا سرفصلي را در اين قسمت نداشته و در صورت لزوم اين کار با هماهنگي منطقه انجام مي پذيرد.
2- ويرايش اطلاعات اسناد : يکي از موارد مهم و از اصلي ترين بخشهاي سيستم است و کاربر در اين قسمت مي تواند اسناد حسابداري خود را با دادن شماره و تاريخ سند ثبت نمايد، همچنين براي وارد کردن کد سرفصلهاي مورد نياز با زدن کليد F10 در هر يک از ستونها به ترتيب کد حسابهاي مستقل، کل، معين و تفصيلي خود را انتخاب کرده و ارقام بدهکار و بستانکار را در قسمتهاي مربوطه درج نموده و براي ذخيره کردن اطلاعات سند کليد F2 را زده و سپس با زدن کليد F7 شرح سند مورد نظر را وار د کرده مجدداً با کليد F2 اطلاعات شرح سند را نيز ثبت کرده و براي رفتن به سند بعدي از کليدF4 و برگشت به سند قبلي از کليد F3 را مي زنيد البته تمامي موارد موجود در راهنماي دستگاه توضيح داده شده و شما با زدن کليد F1 (راهنماي دستگاه ) تمامي اطلاعات خود را مي توانيد به دست آوريد.
3- پردازش و تهيه گزارشات : يکي از اساسي ترين بخشهاي سيستم جهت تهيه گزارشات و عملکرد مالي مي باشد پس از وارد شدن به اين قسمت صفحه اي را در مانيتور خود مشاهده مينمائيد که از 5 قسمت تشکيل گرديده است.
قسمت اول مربوط به عناوين و اسامي امضاء کنندگان گزارشات است که شما مي توانيد با دادن اطلاعات در اين قسمت نام امضاء کنندگان گزارشات خود را به دستگاه وارد نمائيد.
قسمت دوم و سوم مربوط به رنگي و غير رنگي بودن گزارشات و چاپ آرم جمهوري اسلامي مي باشد که کاربردي براي مرکز نداشته و مراکز ملزم به استفاده از اين موارد نمي باشند.
قسمت چهارم تهيه گزارشات معمولي است که در واقع کاربر جهت تهيه گزارشات حسابداري بايد وارد اين قسمت شده و با زدن کليد ENTER صفحه اي در مقابل خود خواهد ديد که از 8 بخش تشکيل گرديده است که :
بخش اول مربوط به تهيه ليست عناوين و سرفصلهاي جدا مي باشد؛ در واقع اگر شما نياز به داشتن اطلاعاتي در رابطه با سرفصلها و حسابهاي کل، معين و ... مي باشد مي توانيد از اين قسمت استفاده نمائيد.
بخش دوم چاپ سند حسابداري مي باشد و شما مي توانيد شماره سند و يا اسناد مورد نظر مربوط به آن ماه را وارد کرده و با زدن کليد F8 بر روي مانيتور مشاهده و يا بر روي کاغذ چاپ نمائيد.
بخش سوم مربوط به دفتر حسابهاي مستقل مي باشد و در واقع شما در اين قسمت مي توانيد تمامي دفاتر مورد نياز حسابداري اعم از روزنامه، کل ، معين، تفصيلي و غيره را تهيه نمائيد. ضمناً براي توضيحات بيشتر مي توانيد به راهنماي دستگاه مراجعه نمائيد.
بخش چهارم جهت گرفتن ترازهاي مالي مي باشد که با وارد شدن به اين بخش ترازهاي مورد نياز خود را مي توانيد تهيه نمائيد که البته براي تهيه تراز ماهيانه مورد شماره 2(تراز عمليات دفتر کل براي يک ماه) را انتخاب نمائيد و با دادن کد حساب مستقل مربوطه تراز عمليات ماه مورد نظر خود را چاپ نمائيد.
بخش پنجم تهيه صورت ريز از حسابهاي مستقل مي باشد. اين قسمت شامل تهيه گزارش جهت تهيه صورت ريز گردش و عملکرد و مانده هر يک از حسابهاي مورد نظر شما شامل حسابهاي کل تا تفصيلي 3 تهيه گرديده است و شما مي توانيد گردش ريزريز عمليات حساب مورد نظر خود را بدست آوريد.
بخش ششم جستجو در اسناد مي باشد و شما براي يافتن سند مورد نظر اطلاعات خواسته شده مانند مبلغ بدهکار و بستانکار سند، شرح سند و غيره را به دستگاه داده و با زدن کليد F8 سند خود را بيابيد.
بخش هفتم تهيه صورت دريافت و پرداخت و خالص موجودي مي باشد و با زدن کليدF8 شما مي توانيد صورت دريافت و پرداخت حسابهاي جاري و عمراني خود را تهيه نمائيد.
بخش هشتم تهيه و تنظيم روکش اسناد مي باشد. در اين بخش شما مي توانيد بابت اسنادي که به منطقه ارسال مي نمائيد روکش تهيه کرده و ضميمه اسناد خود بنمائيد به اين طريق که شماره اسنادي را که به منطقه ارسال مي نمائيد را در اين قسمت وارد کرده و ساير اطلاعات مورد نياز خود را در قسمت شرح و ملاحظات وارد نمائيد و آن را پرينت نمائيد.
قسمت پنجم تهيه گزارشات ويژه مي باشد اين بخش که از هشت قسمت تشکيل شده اين امکان را به کاربر مي دهد تا يک سري گزارشاتي غير از گزارشات روزانه و معمول بدست آورد و بنابر احتياج و سليقه خود مي تواند از هر يک از بخشهاي آن گزارشهاي متفاوتي بدست آورد.
4- پردازش و ترسيم نمودارهاي گرافيکي : اين قسمت جهت ترسيم نمودارهاي خطي و دايره اي بابت حسابهاي مورد نظر شما در نظر گرفته شده است.
5- تهيه صورت مغايرت بانکي : اين قسمت از12قسمت تشکيل شده و کاربر بر حسب نياز مي تواند اطلاعات مورد نظر خود را به سيستم داده و صورت مغايرت بانکي مورد نياز خود را تهيه نمايد.
6- آماده سازي سيستم براي ماه آينده : اين بخش يکي از حساسترين بخشهاي سيستم بوده و جهت بستن اطلاعات مربوط به يکماه و انتقال سيستم به ماه آينده در نظر گرفته شده نکته اي که در اين قسمت بايد به آن اکيداً توجه شود آن است که زماني که کاربر اسناد مربوط به يک ماه را وارد کامپيوتر کرد و از صحت و سقم اطلاعات مورد نياز اطمينان حاصل کرد بايد حتماً قبل از بستن سيستم و انتقال به ماه آينده يک نسخه کپي از اطلاعات مربوط به آن ماه را به منطقه ارسال کرده تا رسيدگي لازم بر روي ترازهاي آن ماه وکنترل حسابهاي متقابل توسط منطقه انجام پذيرد و در صورت داشتن هر گونه مشکلي به رفع نقص موجود اقدام و سپس با تاييد منطقه سيستم را به ماه آينده انتقال دهيد در غير اين صورت اگر مرکز بدون هماهنگي با منطقه اقدام به بستن سيستم ماه گذشته و انتقال به ماه آينده بنمايد به سبب اشکالاتي که ممکن است در تراز موجود باشد اين نقص تا پايان سال مالي ادامه يافته و سيستم در پايان سال مالي براي ثبت سند افتتاحيه و اختتاميه با مشکل مواجه خواهد شد. لذا مجدداً تاکيد مي گردد قبل از انجام اين کار حتماً ديسکت فعاليتهاي هر ماه را به منطقه ارسال و پس از تاييد منطقه اقدام به انتقال به ماه آينده بنمائيد ضمناً هنگام بستن اسناد هر ماه و انتقال سيستم کاربر حتماً يک کپي از ماه مربوطه بر روي هارد دستگاه و يک کپي بر روي فلاپي ديسکت ذخيره کرده تا احياناً اگرمشکلي براي برنامه پيش آمد ازاطلاعات مربوطه کپي در بايگاني مرکز موجود باشد.