گزارش کارآموزی صنایع اتومبیل واحد كنترل هشدار دهنده (A.C.U)

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش کارآموزي صنايع اتومبيل واحد كنترل هشدار دهنده (A.C.U)در 50 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

فصل اول: معرفي واحد کنترل هشدار دهنده با A.C.U

واحد کنترل هشدار دهنده .......................................................................................................................... 1

آژير با باتري پشتيبان...................................................................................................................................... 1

واحد کنترل قفل مرکزي................................................................................................................................ 1

قفل خودکار........................................................................................................................................................ 1

يابنده خودرو...................................................................................................................................................... 2

يابنده خودرو...................................................................................................................................................... 2

وروديها................................................................................................................................................................. 2

خروجيها.............................................................................................................................................................. 2



فصل دوم: وظايف واحد کنترل هشدار دهنده

مد يا حالت امنيتي خودرو............................................................................................................................. 4

منوها با فهرست عناوين جهت راحتي راننده........................................................................................... 4

اعلام خطاهاي موجود در حين رانندگي................................................................................................... 4



فصل سوم: شرح منوها و فهرستهاي موجود در ACU ............................................. 5

فصل چهارم: جعبه فيوزهاي موجود در خودرو سمند.................................................. 8

فصل پنجم: دسته سيم هاي موجود در خودرو سمند.................................................. 12

فصل ششم: رنگ ها و کدهاي استاندارد در خودرو سمند........................................... 13

فصل هفتم: قطعات تشکيل دهنده مدارهاي ACU – کولر- قفل مرکزي و محل نصب آنها 23

فصل هشتم: تست برخي از قطعات تشکيل دهنده مدارهاي ACU- کولر- قفل مرکزي 27

فصل نهم: شرح عملکرد مدار الکتريکي ACU ......................................................... 33

فصل دهم: نحوه عيب يابي برخي از عيوب مدارهاي ACU- کولر- قفل مرکزي........ 37

متن لاتين.............................................................................42

ترجمة متن لاتين.................................................................44







فصل اول: معرفي واحد کنترل هشدار دهنده يا A.C.U

1-1- واحد کنترل هشدار دهنده يا ACU :

محل نصب اين واحد در قسمت وسط جلو داشبورد (کنسول) ميباشد و از طريق دو کانکتور 12 و 16 پيني سياه رنگ به دو دسته خودرو متصل مي گردد. يک صفحه نمايش و يک صفحه کليد براي برقراري ارتباط بين کاربر (راننده) و واحد کنترل هشدار دهنده (ACU) در اين واحد در نظر گرفته شده است.

1-2- آژير با باتري پشتيبان:

محل قرارگيري آژير در اتاق موتور و برروي گلگير سمت راست ميباشد که توسط يک کانکتور 4 پايه سياه رنگ به دسته سيم خودرو متصل گرديده است. وظيفه آژير مربوطه اعلام وضعيت هاي مختلف واحد کنترل هشدار دهنده مانند ورورد به مد يا حالت دزدگير- خروج از مد دزدگير- بوق فراموشي و ... است. که اين امر به وسيله توليد بوقهاي متفاوت مي باشد. مثلاً در هنگام اعلام خطر سرقت با آژير کشيدن ممتد- صاحب خودرو را مطلع مي سازد.

1-3- واحد کنترل فقل يا CLCU:

اين قسمت که جعبه هماهنگ کننده يا فرستنده راديويي نيز خوانده مي شود در زير قاب فرمان نصب شده و عمل باز و بستن درهاي خودرو را به عهده دارد. اين حالت توسط دريافت سيگنالهاي باز و بستن راديويي- که از طرف فرستنده موجود بر روي ريموت کنترل (کنترل از راه دور) يا سوئيچ دستي خودرو که داراي کليد on و off است منتشر مي شود. کليد on براي بستن درها و وارد شدن به مد دزدگير و کليد off براي خروج از مد دزدگير و باز نمودن درها در نظر گرفته شده است اين قسمت داراي يک حالت قفل اتوماتيک نيز مي باشد به اينصورت که اگر پس از گذشت 9 ثانيه از زمان باز شدن درها توسط ريموت کنترل هيچ کدام از درها باز نشوند دزدگير دوباره فعال مي شود.

در واحد کنترل قفل مرکزي مواردي به شرح زير موجود مي باشند که عبارتند از:

1-4 قفل اتوماتيک يا AUTOLOCK:

هنگامي که سيستم در مد امنيتي و حفاظتي قرار دارد اگر کليد OFF را بر روي سوئيچ دستي خودرو بفشاريم و درها باز نشود پس از 9 ثانيه درها به طور اتوماتيک قفل شده و مجدداً وارد مد امنيتي و حفاظتي خواهد شد در صورتي که قبل از اتمام 9 ثانيه از باز شدن قفل ها هر کدام از درها- در صندوق عقب با در موتور باز شوند عمل AUTOLOCK انجام نخواهد شد.

1-5- يابنده خودرو يا CARFINDER:

اين عملکرد به منظور يافتن خودرو- پيش از باز کردن آن در نظر گرفته شده است. اگر در هنگام فعال بودن سيستم امنيتي و حفاظتي کليد ON را روي سويئچ دستي خودرو بفشاريم و خودرو در بردموثر فرستنده راديويي قرار داشته باشد فلاشرها و تک بوق آژير به منظور مشخص کردن موقعيت خودرو و تأکيد بر فعال بودن مد امنيتي و حفاظت مشاهده و شنيده خواهد شد.

1-6- وروديها يا INPUTS:

در اين سيستم- سنسورها و کليدهاي لادري و ... به عنوان وروديها اطلاعات مربوطه را به صورت آنالوگ به واحد کنترل هشدار دهنده ارسال مي کنند که اين سيگنالها پس از دريافت توسط مبدلها آنالوگ به ديجتال يا A/D، به سيگنالهاي ديجيتالي (مجموعه اي از 0 و 1) جهت تجزيه و تحليل تبديل مي شوند. مانند ميکرو سوئيچ ترمز دستي- کليد لادري صندوق عقب- در موتور و.....

1-7- خروجيها يا OUTPUTS:

در اين سيستم- آژير- صفحه نمايش واحد کنترل هشدار دهنده و ... به عنوان خروجيهاي ACU مورد پردازش قرار گرفت پيغامي متناسب با حالت مذکور به صورت سمعي و بصري بر روي صفحه نمايش يا به صورت بوق آلارم ظاهر مي شود.

نمائي از برد الکتريکي واحد کنترل هشدار دهنده





فصل دوم: وظايف واحد کنترل هشدار يا ACU

به طور کلي ACU داراي سه وظيفه مي باشد که عبارتند از:

1- مد يا حالت امنيتي خودرو

2- منوها يا فهرست عناويني که جهت راحتي راننده در نظر گرفته شده است.

3- اعلام خطاهاي موجود در حين رانندگي

2-1- مد يا حالت امنيتي خودرو:

هنگام فشردن دکمه on برروي سوئيچ کنترل از راه دور خودرو واحد کنترل هشدار دهنده وارد مد امنيتي مي گردد. بهتر است اين امر پس از ترک خودرو و بستن کامل درهاي خودرو- در صندوق عقب و در موتور صورت گيرد. در صورت باز بودن يا بستن ناقص درهاي خودرو يا معيوب بودن يکي از کليدهاي لادري- پس از خروج از اين حالت ابتدا کليد on و سپس کليد off بر روي ريموت کنترل فشرده شود. سپس به رفع نقص اقدام گردد.

از ديگر عوامل خطا هنگام قرار گرفتن در مد امنيتي- وارد شدن ضربه به خودرو مي باشد. اين امر توسط سنسور ضربه که حساسيت آن در يکي از منوها قابل تنظيم است سنجيده مي شود.

2-2 منوها با فهرست عناويني که جهت راحتي راننده در نظر گرفته شده است:

در صورت غير فعال بودن سيستم امنيتي خودرو در ACU ده فهرست تعبيه شده است که راننده جهت اطلاع از وضعيت خودرو خود در هر لحظه مي توانند با تنظيم آنها وضعيت خودرو را چک کند. که عبارتند از:

´ تنظيم دما

´ نمايش مسافت

´ ضبط و پخش پيام

´ ماشين حساب

´ روغن و فيلتر

´ تنظيمات رمز

´ تنظيم ساعت

´ تنظيم تاريخ

´ شوک سنسور يا سنسور ضربه

´ کنتراست يا شفافيت صفحه نمايش

2-3- اعلام خطاهاي موجود در حين رانندگي:

در اين قسمت خطاهايي که در هنگام روشن بودن خودرو ممکن است پيش آيد توسط واحد کنترل هشدار دهنده اعلام مي گردد. برخي از اين خطاهاي ممکن عبارتند از: بالا بودن هر کدام از درهاي خودرو- تمام شدن لنت ترمز- اتمام روغن ترمز- کاهش فشار روغن- عيب در سيستم شارژ و ... به طوري که هر کدام از موارد فوق که اتفاق افتد به صورت سمعي و بصري توسط صفحه نمايش ديجيتالي و آژير که خروجيها مي باشند اعلام مي گردد.

کمي بالاتر يا پايئن تر مي باشند که اين همان تلرانس يا خطايي است که در توليد کارخانه ممکن است بوجود آيد.

فيوز را با حرف (FUSE)F نشان داده در جدول زير انواع فيوزها همراه با حداکثر جريان نامي برحسب آمپر و کاربرد آن موجود مي باشد.

شنت نيز يک جامپريا اتصال دهنده با جريانهاي بالا مي باشد که در واقع رابط بين چندين مدار در برابر جريانهاي بالا است و اين امکان را مي دهد که در مواقع لازم مثل حمل و نقل خودرو و ... ارتباط باتري با مدارها قطع شود.

سالم بودن فيوز را مي توان به روش چشمي يا با اهمتر تست کرد.

3-2- رله:

رله يک سوئيچ کنترلي و حفاظتي مي باشد که توسط جريانهاي کم مي توان جريانهاي زياد را نيز کنترل کرد يک رله معمولاً داراي 5 پايه مي باشد که پايه هاي 1و 2 آن را پايه هاي کنترل شونده توسط ولتاژ اعمالي و پايه هاي 3و4و5 آن را پايه هاي کنترل کننده مي نامند. پايه هاي 3و4 يک رله در حالت قبل از ولتاژ اعمالي به پايه هاي 1و2 به يکديگر متصل هستند. رله هايي که داراي چهارپايه مي باشند در واقع پايه هاي 3و4 آنها را يکي فرض کرده اند.

يک رله تشکيل شده است از يک سيم پيچ کنتاکت فلزي به شکل زير. هنگامي که ولتاژ 12 ولت به دو سر سيم پيچ رله متصل مي گردد. در اثر عبور جريان سيم پيچ تبديل به يک مغناطيس موقت شده و در اطراف آن يک ميدان مغناطيسي ظاهر مي شود و چون کنتاکت رله فلزي مي باشد جذب ميدان شده و از پايه 4 جدا شده و به پايه 5 مي چسبد تا زماني که ولتاژ اعمالي به دوسر سيم پيچ رله موجود است اين حالت پايدار مي ماند و با قطع ولتاژ دو سر بوبين رله چون سيم پيچ يک عنصر ذخيره کننده انرژي (جريان) مي باشد در جهت عکس جريان زيادي را بر مي گرداند. براي جلوگيري از اين حالت يک عدد ديود به طور معکوس در سر مسير آن قرار مي گيرد تا از انرژي برگشتي جلوگيري کند حال براي تخليه اين انرژي زياد يک عدد ديود ديگر نيز به طور موازي با آن قرار مي گيرد. جريان برق داراي سه اثر شيميايي- گرمايي- مغناطيسي مي باشد که در رله دو اثر گرمايي و مغناطيسي يافت مي شود.

جهت تست سالم بودن يک رله مداري مانند زير برمي بنديم و از يک لامپ تست استفاده مي کنيم.

فصل نهم: شرح عملکرد مدار الکتريکي ACU



9-1- عملکرد مدار هشدار دهنده:

همانطور که مي دانيم واحد هشدار دهنده خودرو سمند از طريق دو کانکتور 12و16 پيني مشکي رنگ به دسته سيم خودرو متصل مي گردد. يعني ACU داراي 28 پين مي باشد ه بعضي از آنها ورودي واحد هشدار دهنده بوده و توسط سنسورها- کليدهاي لادري دريافت مي شود و مابقي خروجيهاي واحد هشدار دهنده بوده که توسط آژير و صفحه نمايش ديجيتالي (به صورت سمعي و بصري) بيان مي شود. که به شرح تک تک پايه هاي دو کانکتور واحد هشدار دهنده پرداخته و در نهايت قسمتهاي مختلف مدار هشدار دهنده را بررسي ميکنيم.

در هنگام خاموش بودن موتور (سوئيچ بسته) واحد کنترل هشدار دهنده از طريق پايه 1 سوکت 12 پايه مشکي رنگ و فيوز 17F برقي مستقيم (باتري) دريافت مي کند و پايه 6 اين سوکت داراي بدنه دائم مي باشد. يعني در حالت سوئيچ بسته تغذيه ACU توسط پايه هاي فوق انجام مي گيرد. زيرا که در هنگام خودرو خاموش ACU بايد هشيار باشد تا بتواند کليه تغييرات امنيتي- حفاظتي و ديگر موارد از قبيل شارژ باتري پشتيبان- گذشت زمان و ... را چک کند. همچنين در اين حالت آژير مربوطه از طريق پايه 1 سوکت 4 پايه خود برقي 12 ولت مستقيم و از طريق پايه 4 خود بدنه دائم جهت تغذيه دريافت ميکند.

با باز کردن سوئيچ (مرحله دوم) پايه 9 سوکت 16 پايه مشکي رنگ يک ولتاژ 12 ولت دريافت کرده و در اين حالت ACU متوجه باز بودن سوئيچ مي شود. از اين زمان به بعد هرگونه اشکال که در سيستم خودرو بوجود آيد توسط وروديها به ACU ارسال شده و ACU آنها را توسط خروجيها اعلام مي کند.

پايه 13- در صورت باز بودن درهاي خودرو يک بدنه از طريق کليدهاي لادري درهاي خودرو به اين پايه ارسال مي شود.

پايه 14- در صورت بالا بودن دماي موتور يک بدنه توسط کنترل يونيت فن به اين پايه ارسال مي شود.

پايه 15- در صورت بالا بودن ترمز دستي يک بدنه توسط سنسور ترمز دستي به اين پايه ارسال مي شود.

پايه 16- در صورت پايين بودن فشار روغن يک بدنه توسط سنسور فشار روغن به اين پايه

ارسال مي شود.



9-2- پايه هاي سوکت 12 پيني مشکي رنگ:

پايه 1- برق 12 ولت مستقيم از باتري براي تغذيه

پايه 2- آزاد

پايه 3- آزاد

پايه 4- سيگنال سرعت خودرو. در صورت بالا رفتن سرعت خودرو و رسيدن به 120 کيلومتر بر ساعت سوق اخطار زده مي شود و با افزايش سرعت خودرو سرعت قطع و وصل بوق نيز زياد مي شود. همچنين همين سيگنال به ECU ارسال مي شود.

پايه 5- آزاد

پايه 6- بدنه دائم

پايه 7- سيگنالي است به صورت پالسي با دامنه 5 ولت که به صورت کد براي فعال نمودن حالتهاي مختلف آژير از اين پايه خارج مي شود.

پايه 8- ولتاژ 9 ولت که به عنوان باتري (ولتاژ پشتيبان) کمکي براي حفظ سيستم در مواقع پايين بودن يا قطع بودن باتري از طرف باتري داخل آژير براي تغذيه واحد هشدار دهنده ارسال مي شود.

پايه 9- در صورت مجاز نبودن استارت يک بدنه به رله استارت رسيده و با فعال شدن اين رله عمل جلوگيري از استارت زدن در مواقعي بحراني انجام مي گيرد.

پايه 10- فرمان فلاشر کمکي در زمان اخطار واحد هشدار دهنده

پايه 11- سيگنال فعال يا غير فعال نمودن کولر در حالت اتوماتيک (روشن يا خاموش نمودن کولر)

نکته:

براي جلوگيري از تکرار مطالب- عملکرد کلي واحد هشدار دهنده بيان مي شود تا بقيه مطالب را به اختصار شرح دهيم. هر کدام از پايه هاي دو کانکتور 12 و 16 پيني که اطلاعاتي را دريافت مي کند (چه بدنه و چه سيگناهاي مختلف) متناسب با آن اطلاعات پيامي که از قبل توسط زبان برنامه نويسي کامپيوتري طراحي شده است را اجرا يا به اصطلاح RUN مي کند. و اين پيام به صورت سمعي و بصري توسط خروجيها نمايش داده مي شود. مثلاً در صورت تمام شدن لنتهاي ترمز چرخهاي جلو سمت چپ و راست- لنتها به ديسکها تماس پيدا کرده و چون ديسکها بدنه دائم مي باشند اين بدنه به پايه 1 سوکت 16 پايه رسيده و با بدنه شدن اين پايه پيام (لنتها را تعويض نمائيد) در ACU اجرا شده و به صورت سمعي و بصري در خروجيها نمايش داده مي شود.



9-3- پايه هاي سوکت 16 پيني مشکي رنگ:

پايه 2- در صورت وجود اشکال در سيستم شارژ باتري يک بدنه به اين پايه ارسال ميشود.

پايه 3- از طريق پايه 8 کنترل يونيت قفل مرکزي يک بدنه به اين پايه ارسال شده و درها به طور خودکار قفل مي شود.

پايه 4- از طريق پايه 6 کنترل يونيت قفل مرکزي يک سيگنال جهت قفل کردن همزمان درها به اين پايه ارسال مي شود.

پايه 5- از طريق پايه 9 کنترل يونيت قفل مرکزي يک سيگنال جهت باز نمودن همزمان درها به اين پايه ارسال مي شود.

پايه 6- آزاد

پايه7- آزاد

پايه 8- در صورت اتمام سطح بنزين حدود 7 ليتر يا کمتر از 7 ليتر توسط شناور سيگنالي معادل 3.5 الي 4.5 ولت به اين پايه ارسال مي شود.

پايه 10- با زدن کليد کولر يک ولتاژ 12 ولت جهت بيان روشن بودن کولر به اين پايه ارسال مي شود.

پايه11- در صورت باز بودن در موتور يک بدنه از طريق کليد لادري موتور به اين پايه ارسال مي شود.

پايه 12- در صورت باز بودن در صندوق عقب يک بدنه از طريق کليد لادري صندوق عقب به اين پايه ارسال مي شود.

دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 1812 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:1,921 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: