گزارش کارآموزی در هنرستان فنی و حرفه ای هفده شهریور

دسته بندي : فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای
گزارش کارآموزي در هنرستان فني و حرفه اي هفده شهريور در 34 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست

عنوان

مقدمه و تشکر ........................................................................ 3

فهرست .................................................................................. 4

فصل اول :آشنايي کلي با مکان کارآموزي ............................ 5

1 ) تاريخچه سازمان ............................................................. 6

2 ) نمودار سازماني و تشکيلات ........................................... 9

3 ) نوع محصولات توليدي يا خدمات ................................. 10

4 ) شرح مختصري ازفرايند توليد يا خدماتي ....................... 19

فصل دوم : ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته علمي کارآموز....... 31

1 ) موقعيت رشته کارآموز در واحد صنعتي با بررسي جزئيات سازماني رشته کارآموز در واحد صنعتي .............................. 32

2 ) بررسي شرح وظايف در واحد صنعتي ........................... 33

فصل سوم : آزمون آموخته ها – نتايج و پيشنهادات ................ 42

گزارش کار ........................................................................... 43











1- تاريخچه سازمان

تعريف مديريت: مديريت فرآيند بکارگيري موثر کارآمد منابع انساني و مادي در برنامه ريزي سازماندهي بسيج منابع و امکانات و هدايت و کنترل است که براي دستيابي به اهداف سازماني که بر اساس نظام آموزشي مورد قبول جامعه صورت مي گيرد.

سازمان آموزش و پرورش استان

معاونت آموزش و پرورش نظري و مهارتي

کارشناسي فني و حرفه اي

شناسنامه هنرستان 17 شهريور

شناسنامه هنرستان هاي فني و حرفه اي و کشاورزي استان گلستان

مشخصات واحد آموزشي شهرستان بندرترکمن کد: 26608605

نام هنرستان: هفده شهريور کد: 26608605 سال تأسيس 1362 تلفن: 2960

آدرس کامل: بندرترکمن- خ سيزده آبان فني: حرفه اي * کشاورزي

تاريخ احداث بنا: 1360 دولتي * غير انتفاعي

آيا بنا مخصوص هنرستان ساخته شده است؟ بلي * خير

4- شرح مختصري از فرايند توليد يا خدماتي





بسمه تعالي

"دستورالعمل نحوه تنظيم و چاپ کارنامه نظام جديد آموزش متوسطه"



1- ابعاد کارنامه تحصيلي 35* 103 سانتيمتر باشد.



2- جهت رسم کادر وسط کارنامه رعايت فاصله هاي ذيل ضروري است:

الف- فاصله دو طرف عرض کارنامه از هر طرف 1 سانتي متر

ب- از بالاي 5/1 سانتي متر

ج- از پايين 5 سانتي متر



3- کادر وسط کارنامه از قسمت طول بصورت زير مي بايد تقسيم شود:

الف- رديف (نام درس) 5 سانتي متر

ب- عناوين دروس 7 سانتي متر (هر عنوان 1 سانتي متر)

ج- جمع تعداد واحدهاي انتخاب شده 5/1 سانتي متر

د- مجموع حاصل ضرب تعداد واحد در نمره درس 5/1 سانتي متر

ه- معدل نيمسال 2 سانتي متر

و- ملاحظات 4 سانتي متر

ز- مشروطي 1 سانتي متر( که در صورت مشروط شدن

دانش آموز مي بايد با علامت * مشخص گردد.)

ح- نام و نام خانوادگي مسئول ثبت نمرات 3 سانتي متر

ط- نام و نام خانوادگي مدير دبيرستان 2 سانتي متر

ي- محل مهر و امضاء 4 سانتي متر

ک- نام دبيرستان 1 سانتي متر

ل- ناحيه، منطقه، شهرستان 1 سانتي متر

م- اداره کل آموزش و پرورش استان 1 سانتي متر

ن- شماره رديف دفتر آمار 1 سانتي متر

ق- سه محل تاخوردگي هر کدام 1 سانتي متر جمعاًَ 3 سانتي متر

4- کادر وسط کارنامه از قسمت عرض بصورت زير بايد تقسيم شود:

الف- نام و نام خانوادگي، نام پدر، شماره شناسنامه، و... 2 سانتي متر

ب- محل درج شماره صفحه دفتر امتحانات به 3 قسمت تقسيم شده که در صورت تغيير محل تحصيل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ج- فاصله 5/0 سانتي متر

د- رديف 5/0 سانتي متر

ه- شماره درس 5/1 سانتي متر

و- نام درس 5/3 سانتي متر

ز- تعداد واحد 1 سانتي متر

ح- سال تحصيلي 5/1 سانتي متر (که 75/0 سانتيمتر به نمره درس و 75/0 سانتي متر به حاصلضرب تعداد واحد اختصاص مي يابد. ضمناً 13 رديف سال تحصيلي در کارنامه منظور مي گردد که جمعاً 5/19 سانتيمتر مي شود.)

ط- در قسمت پايين کارنامه (زير کادر) که 5 سانتي متر مي باشد اختصاص به صحت مشخصات سجلي و ريزنمرات و... دارد و مي بايد بگونه اي نوشته شود که محلي مناسب براي تاييد کارنامه توسط منطقه، استان و دفتر آموزش متوسطه در نظر گرفته شود.

5- ستون مربوط به ثبت نمره انضباط در دوره تابستاني با هاشور مشخص شود.

6- روي جلد کارنامه مي بايد همانند نمونه فرم پيوست به ترتيب زير باشد:

الف- در قسمت بالاي وسط صفحه آرم جمهوري اسلامي ايران.

ب- در ذيل آرم عبارت "جمهوري اسلامي ايران".

ج- عبارت "وزارت آموزش و پرورش" در ذيل جمهوري اسلامي ايران نوشته شود.

د- کارنامه تحصيلي دوره سه ساله نظام جديد آموزش متوسطه در ذيل عبارت بند (ج) نوشته شود.

11- کارنامه تحصيلي دانش آموزان ورودي سال تحصيلي 85- 84 نظام جديد مي بايد برابر فرم پيوست باشد.

ضمناً کارنامه هائيکه بر اساس فرم قبلي تنظيم و تکميل گرديده معتبر مي باشد.

توضيح اينکه براي داوطلبان آزاد نظام آموزش متوسطه نيز از فرم ضميمه استفاده مي شود.

برگ انتخاب واحد و کارنامه موقت دانش آموزي

1- برگ انتخاب واحد در 3 نسخه تکميل مي شود. نسخه سوم آن نزد دانش آموز خواهد بود و نسخه ديگر در دبيرستان نگهداري مي شود. نسخه دوم پس از درج نمرات هر نيمسال جهت اطلاع دانش آموز و اولياء وي تحويل آنان خواهد شد.

2- برگ انتخاب واحد و کارنامه موقت دانش آموزي شامل 3 موضوع مي باشد که عبارتند از:

الف- برنامه آموزش هفتگي

ب- برگ انتخاب واحد

ج- کارنامه موقت نيمسال

3- دانش آموز پس از درج کليه اطلاعات مربوط به برگ انتخاب واحد، برنامه آموزش هفتگي را نيز تکميل خواهد کرد.

4- لازم است قبلاً دانش آموزان نسبت به نحوه تکميل برگ انتخاب واحد کاملاً توجيه شوند. برنامه ارائه دروس هر نيمسال و تاريخ و برنامه امتحانات پايان نيمسال بهمراه شماره اتاق درس و نام دبيران به نحو مقتضي به اطلاع دانش آموز برسد.

5- لازم است قبلاً همه اتاقهاي مدرسه شماره گذاري شوند. اتاق 101 ، 102، 103 و... براي طبقه اول و 201، 202،.... براي اتاقهاي طبقه دوم و...

6- پس از تکميل اطلاعات مورد نياز، دانش آموز محل مربوط را امضاء مي کند پس از آن چنانچه برگ انتخاب واحد و برنامه آموزش هفتگي دانش آموز صحيح و کامل نوشته شده باشد مدير دروس آن را تأييد مي کند.

7- دبيرستان نمرات ماخوذه دانش آموزان را برابر مقررات در محل مربوط درج کرده و به اطلاع دانش آموز و اولياء آنان مي رساند نمرات ثبت شده بايد با امضاء مسئول ثبت نمرات تاييد شود.

8- برگهاي انتخاب واحد دانش آموزان به ترتيب شماره دانش آموزي و به تفکيک سال ورود مرتب شده و در محل مناسبي در دبيرستان نگهداري مي شود.

9- در هنگام انتخاب واحد نيمسال بعدي، نسخه سوم برگ انتخاب واحد که نزد دانش آموز مي باشد تحويل دبيرستان خواهد شد.

10- مدير دروس با توجه به برگهاي انتخاب واحد ترمهاي تحصيلي قبلي دانش آموز و نمرات ماخوذه در هر درس برگ انتخاب واحد هر نيمسال را بررسي نموده و پس از اطمينان از صحت آن، با امضاء آنرا تأييد مي کند.

11- دانش آموزان نمرات مأخوذه خود را در هر درس از روي ليست ريزنمرات که از طريق تابلو اعلانات اعلام مي شود در نسخه سوم برگ انتخاب واحد درج کرده و در هنگام انتخاب واحد آنرا تحويل مدير دروس مي دهند.

12- چنانچه دانش آموزي حدنصاب نمره قبولي در دروس انتخابي را کسب نکرده باشد با علامت * در محل مربوط مشخص مي شود.



مهمترين فعاليتهاي مدير هنرستان در شش ماهه دوم

اهم فعاليت هاي اجرايي در فصل پائيز.

1- پيگيري و رفع مشکلات مربوط به پرونده تحصيلي

2- ارزيابي وضعيت آموزشگاه در خصوص نيروي متخصص و برنامه هفتگي

3- اجراي آزمون تشخيص و ارائه اطلاعات لازم به هنرجويان و هنرآموزان














2- بررسي شرح وظايف در واحد صنعتي



عنوان پست: مدير مدرسه

- رعايت دقيق موازين اسلامي و شرعي در انجام وظايف مربوط

- ايجاد هماهنگي لازم در برنامه ها و رفتار دبيران، کارکنان، دانش آموزان مدرسه براساس موازين شرعي و اسلامي

- نظارت مستقيم بر فعاليتهاي فوق برنامه دانش آموزان و رفع موانع و مشکلات آنان

- نظارت دقيق بر نحو? رفتار و پوشش دانش آموزان در داخل و خارج از مدرسه بر اساس موازين شرع مقدس و آئين نامه هاي انضباطي

- مراقبت در حفظ ساختمان و کلي? لوازم موجود در مدرسه و جلوگيري از مصرف بيهود? بيت المال و احساس مسئووليت شرعي در اين زمينه.

- اجراي آيين نامه ها و مقررات اداري و آموزشي مدرسه در موعد مقرر (براساس بخشنامه هاي صادره)

- ابلاغ جدول ساعات کار هفتگي به دبيران و دانش آموزان قبل از آغاز سال تحصيلي و ارسال يک نسخه از آن به ادار? متبوع.

- تشکيل شوراها (حداقل ماهانه)، ستاد تربيتي، انجمن اولياء و مربيان، انجمن ورزشي مدرسه و...

- تنظيم و ارسال گزارش از اهم فعاليتهاي انجام شده در مدرسه در پايان هر ماه به ادار? مربوط.

- ابلاغ آئين نامه هاي امتحاني، آموزشي، تربيتي، انضباطي و ساير دستورالعملهاي مورد نياز به دبيران و دانش اموزان در ابتداي سال تحصيلي.

- رسيدگي به حسن اجراي حضور و غياب کارکنان مدرسه.

- نظارت مستقيم بر امر بهداشت محيط مدرسه و نيز بهداشت فردي دانش آموزان

- پاسخگويي به مکاتبات اداري در حداقل زمان ممکن.

- شناسائي دانش آموزان مبتکر و خلاق جهت تشويق و ترغيب و رشد آنان با در اختيار گذاشتن امکانات مورد لزوم.

- تمهيد مقدمات بازديدهاي علمي، فرهنگي با توجه به اماکن صنعتي و علمي و تاريخي و مذهبي موجود در منطقه حداقل سالي سه بار.

- برنامه ريزي و تشکيل کلاسهاي فوق العاده با توجه به امکانات مدارس.

عنوان پست: معاون مدرسه

- همکاري با مدير مدرسه در انجام وظايف مربوط.

- همکاري با ديگر معاونان مدرسه و در انجام وظايف مربوط.

- ايجاد هماهنگي و تقسيم کار براساس شرح وظايف با ديگر معاونان مدرسه با توجه به نظرات مدير مدرسه.

- نظارت دقيق بر رعايت کلي? موازين اسلامي و شرعي در رفتار و طرز عمل دانش آموزان مدرسه و اجراي دقيق مقررات انضباطي و ديگر دستورالعملهاي مربوطه در محيط مدرسه.

- تهي? مقدمات و ايجاد امکانات لازم در زمين? برگزاري مراسم مذهبي و نماز جماعت و اقدام به رفع نارسائيها و کمبودهاي احتمالي در اين زمينه.

- نظارت مستقيم بر نحو? رفتار و حرکات و طرز پوشش دانش آموزان براساس ارزشهاي شرع مقدس بخصوص رعايت حجاب اسلامي در داخل و خارج از مدرسه.

- نظارت بر حضور و غياب دانش آموزان و اتخاذ تصميمات لازم و ارائه آن به صورت گزارش به مدرسه.

- نظارت دقيق بر ورود و خروج دانش آموزان و اتخاذ تصميمات لازم.

- نظارت بر حفظ نظم.

- تنظيم جدول درسي هفتگي مدرسه قبل از شروع سال تحصيلي و ارائه آن به دبيران.

- نظارت بر فعاليتهاي گروهي دانش آموزان در زمينه هاي مربوط به گردشهاي علمي.

- نظارت بر کار مستخدمين، سرايدار، نگهبان، باغبان و ديگر عوامل خدماتي.



عنوان پست: دبير

- گروه بندي دانش آموزان به منظور پيشرفت تحصيلي آنان تا دانش آموزاني که به عللي پيشرفت تحصيلي مناسب نداشته اند بتوانند از دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي بهره مند بشوند.

- آماده کردن وسايل لازم براي تدريس و تشريح در کلاس درس متناسب با موضوعات درسي.

- انجام ارزشيابي مستمر و امتحانات به منظور سنجش معلومات و يادگيري دانش آموزان بر طبق مقررات و دستورالعملهاي مربوط.

- تصحيح اوراق امتحاني در هر ترم تحصيلي و تسليم ريز نمرات به دفتر دبيرستان ظرف مدت مقرر و برابر دستورالعمل مربوط.

- برقراري و حفظ نظم در کلاس.

- مطالعه مداوم در زمينه آخرين روشهاي تدريس و کتب تربيتي و علمي به منظور بالا بردن سطح آگاهيها و مهارتهاي شغلي.

- مشخص نمودن تمرينات و برنامه هائي که لازم است دانش آموزان جهت تفهيم بهتر دروس در منزل انجام دهند و رسيدگي به کارهاي انجام شده.

- حضور به موقع در کلاس و تهيه طرح درس و اجراي برنامه هاي درسي و تدريس کليه مواد برنامه بر اساس تقويم اجرائي

- بررسي ريز مواد و کتب درسي و ارائه پيشنهادهاي مناسب در جهت رفع نقايص احتمالي.

- توجه به وضع تحصيلي، اخلاقي و تربيتي دانش آموزان و ايجاد زمينه رشد آنان و در صورت لزوم گزارش به مدير دبيرستان.

- شرکت در کلاسهاي کارآموزي و بازآموزي که از طرف مسئولين آموزش ضمن خدمت و اداره آموزش و پرورش محل ابلاغ مي گردد.

- رسيدگي به حضور و غياب دانش آموزان و ثبت غيبت آنان در دفتر مخصوص و ارائه گزارش لازم به معاون دبيرستان.

- ورود به کلاس در آغاز کار کلاس و خروج از کلاس بعد از کليه دانش آموزان.

- شرکت در جلسات و شوراهاي دبيران و همکاري با ساير مسئولين ذيربط در زمينه هاي مختلف آموزش و پرورش.

- همکاري با انجمن اولياء و مربيان دبيرستان.

عنوان پست: هنرآموز

- همکاري با معاون فني و مهارتي و معاون آموزشي در رابطه با انجام وظايف شغلي.

- اشتغال به تدريس هفتگي طبق برنامه براساس ضوابط مصوب وزارت آموزش و پرورش

- رعايت انضباط و مقررات اداري

- تهيه برنامه زمان بندي براي دروس آموزش عملي و تحويل آن به دفتر جهت تکثير و ارائه به هنرجويان.

- رسيدگي به حضور و غياب هنرجويان و ثبت تأخير يا غيبت در دفتر مربوط

- برقراري حفظ نظم در کلاس درس و محيطهاي آموزش عملي (گارگاهها، آزمايشگاهها، مزارع، باغات، تأسيسات، دامپروري، اردوها، گردشهاي علمي و مؤسسات مورد بازديد)

- رسيدگي به تمرينات دروس فني هنرجويان و کوشش در رفع مشکل آنان.

- رسيدگي به کار عملي هنرجويان (مهارتهاي مختلف بر حسب رشته تحصيلي) در حين کار و کوشش در رفع مشکلات آنان.

- تدريس آموزش عملي متناسب با آموزش اصول نظري مواد دروس فني.

- يادداشت نمره پرسش هنرجويان در دفتر کلاس و نمره ارزشيابي کار عملي در فرم مخصوص کارهاي عملي بطور مستمر.

- کوشش مداوم در جهت تقويت هنرجويان در امور آموزشي.

- تصحيح اوراق امتحان و تسليم ريز نمرات به مسئول مربوطه ظرف مهلت مقرر.

- سنجش معلومات و يادگيري هنرجويان بطور مستمر.

- پاسخگويي به سوالات اولياي هنرجويان.


دسته بندی: فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای

تعداد مشاهده: 1668 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 34

حجم فایل:228 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: