گزارش كارآموزي بررسی بانك اطلاعاتي براي سالن رنگ ايران خودرو
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش كارآموزي بررسي بانك اطلاعاتي براي سالن رنگ ايران خودرو در 58 صفحه ورد قابل ويرايش
مقدمه
علم و دانش را پاياني نيست وهرکه فکر کند که به مرحله اي رسيده است که نيازي به يادگيري وکسب دانش ندارد سخت دراشتباه است واگر کسي اين طور فکر کند راه پشرفت ورسيدن به مدارج بالاتر وکشف حقائق اين جهان هستي را بر خود مسدود مي کند.
درجهان پيشرفته امروز ديگر نميتوان با سطح معلوماتي اندک يک انسان موفق بود وبايد هرروزوهر ساعت دنبال آموختن يک چيز جد يد بودتا بتوان با تکنولوزي و يپشرفت جهان همراه شد که اين امر دو نتيجه را در بر دارد يکي موفقيت انسان رزندگي وکار وديگري که بسيار مهم است پشرفت کشور از لحاظ تکنولوزي و علمي ورفع نياز کشور به محصولات خارجي وخودکفائي هر چه بيشتر که اين باعث ميشود اقتصاد کشور ديگر نيازي به فروش نفت نداشته باشدواز تک محصولي بودن که زيان عمده اي به اقتصاد کشور مي زند خارج شود .
تاريخچة تأسيس ايران خودرو :
شركت سهامي عام كارخانجات صنعتي ايران خودرو با هدف انجام امور توليدي و صنعتي براي تأسيس كارخانجات اتوبوس سازي و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبيل و توليد محصولاتي از اين قبيل در تاريخ 27 مرداد 1341 با سرمايه توليد يكصد ميليون ريال و تعداد يك هزار سهم يكهزار ريالي به ثبت رسيد.در سال 1341 عملاً فعاليّت خود را با توليد اتوبوس آغاز كرد.
ايران خودرو از اولين شركتهايي بود كه قانون گسترش مالكيت واحدهاي توليدي را به نحو كامل اجرا كرد و 49 درصد سهام آن به كاركنان و مردم واگذار شد.
براساس اعلام سازمان مالي در مرداد ماه سال 1372 سرمايه شركت بالغ بر 57 ميليارد ريال و تعداد سهام 57 ميليارد سهم بوده است و كل سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است.
ساخت سواري :
براساس پروانه مورخ 25 اسفندماه سال 1344 وزارت اقتصاد (صنايع و معادن) به كارخانجات صنعتي ايران ناسيونال (ايران خودرو فعلي) اجاره داده شد.در مورد ساخت اتوبوس پيكان اقدام كند.
اجازه تأسيس كارخانه ساخت اتومبيل سواري از نوع چهار سيلندر در تارخ 20/6/1356 به اين شركت داده شد.شركت فوق سپس براساس قراردادي با كارخانه Lotus انگلستان وابسته به گستره گرايسلر موفق به دريافت مجوز مونتاژ نوعي اتومبيل « هيلمن هانتر » و ساخت آن در ايران به نام پيكان شد.
اولين اتوميبل در سال 1346 ساخته شد.پيكان بود كه در دو مدل « دولوكس » و « كارلوكس » به بازار عرضه مي شد.در اين سال وانت پيكان و تاكسي هم به آن اضافه شد.در سال 1350 و 1351 شش مدل پيكان توليد مي شد : مولوكس، وانت، كار، جوانان، تاكسي و اتوماتيك.
پس از تعطيلي خطوط توليدي شركت تالبوت و لغو قرارداد بين آنان براي تأمين قطعات قواي محركه كه در سال 1364 استمرار توليد پيكان در داخل كشور در دستور كار قرار گرفت.
با توليد پيكان 1600 عملكرد پيكان بهبود يافت و در مصرف سوخت آن به ميزان 30 درصد كاسته شد و قدرت خودرو نيز به ميزان تقريبي 20 درصد افزايش يافت: خط توليد پيكان 1600 در تاريخ 13/9/1369 توسط رياست جمهوري كشورمان افتتاح شد.
با توجه به قدمت طراحي بدنه پيكان و خارج از رده بودن تكنولوژي ساخت آن و نياز شديد به سرمايه گذاري مجدد براي قالب هاي بدنه و تجهيزات مورد نياز، ايران خودرو تصميم گرفت از سال 1368 « پژو 405 » را در مدل هاي GLX , GL توليد كند.
اين خودرو در سال 1987 ميلادي با مدرنترين تكنولوژي آن زمان به عنوان جديدترين مدل توسط پژو به بازار عرضه شد و در سال 1988 ميلادي به عنوان جديدترين و بهترين اتومبيل سال اروپا و همچنين به عنوان اتومبيل وارداتي به آمريكا انتخاب شد.
حط جديد توليد پژو 405 نيز در تاريخ 13/9/1369 توسط رئيس جمهور افتتاح شد.در ادامه مطالعات لازم براي توسعه ساخت داخل ايران خودرو اقدام به خريد بخشي از ماشين آلات توليدي شركت تالبوت كرد تا پس از بازسازي و راه اندازي از آنها براي آموزش تكنولوژي نيروي انساني، ارتقاء و تعميق تكنولوژي خودروسازي و فعاليت فني مهندسي مربوطه در كارخانه هاي ايراني توليد قطعات يدكي قواي محركه پيكان هاي موجود و توليد قطعات يدكي خودروهاي آتي استفاده كند.
ساخت ميني بوس :
در سال 1344 ساخت و توليد ميني بوس مدل 309 و كرمر در مجتمع شمال شركت آغاز شد با به بازار آمدن مدل ميني بوس 309 مرسدس بنز در اروپا در سال 1347.ايران ناسيونال (ايران خودرو فعلي) توليد مدل قديمي ميني بوس را تعطيل و مدل 504 جديد را به بازار عرضه كرد.
محصول جديد اين كارخانه به نام ميني بوس 309 سقف بلند تحت عنوان « سينما سيار » طراحي در تاريخ 30/6/1369 راه اندازي و اولين نمونه آن توليد شد.
محصول جديد كارخانه ميني بوس سازي به نام « كاروان پاك » به منظور ارائه در هجدهمين نمايشگاه بين المللي تهران با استفاده از موتور و شاسي ميني بوس 508 سقف بلند و در تاريخ 16/6 1371 اولين نمونه آن توليد شد.
ساخت اتوبوس :
توليد اتوبوس در اين كارخانه، از سال 1342 با ساخت اتوبوس مدل بنز، تحت ليسانس بنز آلمان آغاز شد.در سال 1349 با بهره برداري از خط جديد اتوبوس هاي مدل 302 مرسدس بنز ظرفيت توليد به 6 دستگاه در روز افزايش يافت.
به منظور نوسازي كارخانه اتوبوس سازي و بهره گيري از تكنولوژي پيشرفته و براي افزايش كيفيت و تعداد اتوبوس با استانداردهاي جديد از سال 1361 پروژه افزايش تعداد اتوبوس زير نظر سازمان مهندسي ايران خودرو در سالني به مساحت 48000 متر مربع آغاز و سپس كارخانه با نظارت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ادامه يافت.
به علت قديمي بودن اتوبوس هاي شهري توليد شده مطالعه و تحقيق اتوبوس شهري جديد از سال 1367 با همكاري مرسدس بنز شروع شد و در نتيجه در نيمه دوم سال 1368، پس از يك و نيم سال مطالعه اولين نمونه آن در معرض ديد نمايشگاهي قرار گرفت.
كارخانه موتورسازي :
كارخانه موتور سازي شركت ايران خودرو با هدف ساخت موتور و ساير قطعات چدني و مونتاژ موتور 1725 , 1600 دو كاربراتور با سرعت 259.7 مترمربع به دو قسمت ماشين شاپ و مونتاژ موتور به سال 1350 تأسيس شد.
توليد قطعات شش گانه موتور پيكان 1600 در كارخانه ريخته گري و تراشكاري اين قطعات و مونتاژ آنها به همراه ساير قطعات در كارخانه ماشين شاپ در مهرماه سال 1353 افتتاح و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، وضعيت مشابه توليد ادامه داشت.از سال 1364 تا 1367 عمده فعاليت ها را توليد قطعات دفاعي تشكيل مي داد.
در اوايل سال 1370 برنامه چهارساله مجتمع موتورسازي در زمينه ساخت موتور پيكان 1600 به تصويب رسيد و زمينه هاي اجرايي آن فراهم شد.
پس در تعطيلي شركت تالبوت، به علت عدم تأمين قطعات لازم خط مونتاژ اين كارخانه در سال 1369 متوقف شد.پس از توقف خط، برنامه كوتاه مدت به اجرا درآمد.براساس اين برنامه عمده فعاليت ها برتوليد قطعات ششگانه چدني قرار گرفت.
پس از انجام مطالعات فني و اقتصادي در زمينه امكان پذير نمودن خط مونتاژ موتور پيكان براي مونتاژ موتور پژو 405 در سال 1372 يك خط مونتاژ مكانيزه : در كارخانه موتور سازي ايجاد شد.با اين تجهيزات ميزان خروج خط مونتاژ به تعداد 77 دستگاه موتور 405 در يك شيفت 12 ساعته همزمان با مونتاژ 140 دستگاه 1600 افزايش يافت.
كارخانه لوازم تكميلي و تزئيني :
اين كارخانه به نام كارخانه صندلي سازي در سال 1342 شروع به فعاليت كرد.اين كارخانه پس از تأسيس شركت با خريد قيچي هاي برقي آلماني در سال 1354 با هدف توليد قطعات برش و پرس، خمي شاسي و بدنه سواري پيكان، ميني بوس، اتوبوس فعاليت خود را آغاز كرد.پرس هاي كوچك پس از قيچي ها و نوارهاي برقي نصب و راه اندازه شد.با ورود قالبهاي بدنه خودرو، نصب پرس كه از سال هاي 46-1345 شروع شده بود سرعت بيشتري به خود گرفت.
در سال 1355 سالن جديدي با پرس هاي مكانيكي سنگين و آلماني و انگليسي راه اندازه شد.در حال حاضر كارخانه پرس و برش با حدود صدهزار مترمربع مساحت در شمال شركت ايران خودرو با بيش از 80 دستگاه پرس ده تن 1600 تن در انواع هيدروليكي، مكانيكي، يك پايه، دو پايه، يك عمله و دو عمله و 60 دستگاه انواع قيچي، خم كن، نورد و چكش، به عنوان يكي از بزرگترين واحدهاي پرس كاري در ايران مشغول فعاليت است.
كليه قطعات اسكلت سواري، ميني بوس و اتوبوس توسط دو هزار قالب در اين كارخانه توليد مي شد و هفتاد درصد اين قالب ها ساخت آلمان و بقيه در كارخانه قالب وجيك سازي ساخته شده است.وزن بعضي از اين قالب ها به 30 تن مي رسد.
اين كارخانه قادر است روزي 200 تن ورق را به صورت قطعه آماده تحويل نمايد.ورق هاي مورد استفاده از ژاپن، آلمان به شكل كوئل و شيت خريداري شده و در قسمت كوئل بري به صورت طولي و عرضي بريده مي شود.
كارخانه برش و پرس شامل واحدهاي توليد، تعميرات نگهداري، مهندسي، خدمات و پشتيباني برنامه ريزي و كنترل كيفيت است.
پژو 405 ايران بهترين اتومبيل توليدي در خاورميانه :
يكي از موفق ترين اتومبيل هاي كلاس متوسط پژو كه در سال 1988 توسط بسياري از مجلات معتبر اتومبيل به عنوان اتومبيل سال انتخاب شد.اتومبيل پژو 405 مي باشد.
طراحي جالب آيروديناميك، شاسي، ديناميك خوب در رابطه با موتورهاي ارائه شده هر كلاس و تجهيزاتي مانند فن بخاري يا كولر، شيشه هاي بزرگ و از ميان برداشتن نقطه كور براي سرنشينان از جمله مزاياي اين اتومبيل مي باشد.
سيستم فنربندي عقب خوابيده و در زير اتاق قرار گرفته و از اين نقطه نظر فشاي صندوق عقب به حداكثر فضاي مفيد تبديل گشته است.سيستم فنربندي عقب خوابيده و از زير اتاق قرار گرفته و از اين نقطه نظر فضاي صندوق عقب به حداكثر فضاي مفيد تبديل شده است.به خصوص دستيابي به لاستيك يدك به وسيله پيچي كه در عقب صندوق قرار گرفته سبب مي شود در صورتي كه صندوق عقب مملو از وسايل سفر باشد.به راحتي لاستيك يدك را از زير اتومبيل بكار گرفت.
لاستيك معيوب را كه احتمالاً كثيف همه است بدون ورود به صندوق عقب در زير صندوق جاي زن در سال 1995 پژو با موتورهاي تكنولوژي بالا و راندمان خوب به بازار عرضه مي شود.از جمله موتور 108 سيلندري با قدرت 101 اسب بخار و تورك 153 نيوتن متر.موتور 2 تيري است و تورك 176 نيوتن متر كه همگي مدل هاي نامبرده به صورت دو سوپاپ براي هر سيلندر مي باشد.
پژو 405 ايران در دو مدل GL , GLX به بازار عرضه شده و يكي از بهترين اتومبيل هاي مونتاژ شده در ايران است.
فضاي مناسب در كلاس خودرو و فاصله زيان دو اكسل جلو عقب و فاصله زيان استقرار چرخ هاي جلو و عقب از سبب گشته كه يك اتومبيل مناسب راحت را براي مسافت هاي طولاني و همچنين آرامش و اطمينان را براي سرنشينان به ارمغان آورد داشبورد پژو 405 ايران مجهز به صفحه نمايش گر در كوتاهترين زمان اطلاعات لازم در زمينه نحوه عملكرد بخش هاي مختلف اتومبيل را از طريق علائم كنترلي لامپها در اختيار راننده قرار داده است.
بدنه پژو 405 ايران در عين زيبايي و جاداري با طرح آيروديناميكي و با ضريب 31 % در برابر جريان هوا مقاومت ناچيزي داشته و علارقم قدرت جذب، مصرف آن در شهر در حدود 10 در يك صد كيلومتر مسافت مي باشد.
حداكثر سرعت پژو 405 ايران 170 كيلومتر در ساعت بوده و اين اتومبيل مي تواند شتاب صفر تا صد كيلومتر در ساعت را در زمان 12 ثانيه پيمايد.
Transfer Station in the ED line PH 05
در اين قسمت اولين لايه رنگ را بر روي بدنه نقش مي گيرد البته نه بوسيله پاشش بلكه به روش الكتريكي.رنگ در مخزني با حجم اصطلاحاً حوش رنگ گفته مي شود.رنگ آميزي به روش ديپوزيشن با الكتروكوتيگ Electro Coating انجام مي شود.اكثر امولسيون ها از يك فاز كه با بارهاي منفي در آن پخش شده است تشكيل يافته اند كه اغلب بوسيله يك كلوئيد محلول در اب پايدار مي گردند.اگر دو الكترود در يك امولسيون فرو برده شود و تحت تأثير يك اختلاف پتانسيل قرار گيرند، بارهاي منفي پخش شده به طرف آند كه داراي بار خنثي است كوچ مي كنند (اين عمل به نام الكتروفورز شناخته شده است) و ته نشيني يا تجمع بارهاي هم نوع به وجود مي آيد.اين عمل به دو روش، آنديك و روش كاتديك صورت مي گيرد.
TA: تعدادي از رزين ها شامل رزينهاي آلكيد، اپوكسي استرها و غيره در صورتي مي توانند به رزين هاي محلول در آب تبديل شوند كه گروههاي كربوكسيل به داخل آنها وارد شوند وسپس توسط آمونياك يا بازهاي دگير خنثي مي شوند.در محلول آبي رقيق رزين هاي محلول در آب يونيزه گرديده و توليد تعداد زيادي آنيون كميپلكسهاي رزين (كه بوسيله R مشخص مي گردد) و كاتيون آمونيوم مي نمايد.
هنگامي كه الكترودها در داخل محلول فرو برده مي شود و تحت تأثير يك اختلاف پتانسيل قرار مي گيرند، الكتروفورز صورت مي گيرد آنيونها به سمت آند مي روند.
اين مرحله تجزيه آب كه توليد يونهاي هيدروژن و گاز اكسيژن مي كند.
مرحله دوم خنثي شدن آنيونها كه توسط يون هيدروژن صورت مي گيرد :
ته نشيني به شكل اسفنجي رزين بوسيله پديده الكترو اسمزي محكم و سفت مي گردد و به صورت پوششي بر روي شيء قابل رنگ آميزي نمايان مي شود.تعدادي از آندهاي فلزي هنگام عمل حل مي گردند و توليد كاتيونهاي مي كند كه با آنيونهاي رزيني واكنش انجام مي دهد.يك آند فولادي تحت توليد يونهاي فرو (Fe++) مي نمايد كه اين يون ها با آنيونهاي رزيني وارد واكنش شده و ماده رنگيني توليد مي نمايد.
پيدايش اين محصول باعث بدرنگ شدن پوششهاي سفيد مي گردد.فولاد فسفاته شده و فولاد پوششدار شده توسط روي سبب بدرنگ شدن پوشش نمي شوند.فولاد فسفاته شده توليد يون نمي نمايند.رزين هاي محلول در آب بوسيله روش هاي معمولي رنگدانه دار مي گردند در روش ديپوزيشن اين مطلب مهم است كه آنيون رزين و پيگمنت بايد با يك سرعت كوچ كنن تا اينكه فيلم رنگ بر روي شيء رنگ شونده به وجود آيد در اين روش آب يونيزه شده به عنوان حلال مورد استفاده است شيء رنگ شونده آند ومخزن كاتد مي باشد.خنثي سازي بار رنگدانه و رزين در آند ايجاد يك پوشش اسفنجي شكل كه كحتوي مقدار قابل ملاحظه اي آب است مي نمايد به وسيله روش اسمزي آب از پوشش به طرف خارج و در مسير كاتد حركت مي كند و در نتيجه پوشش محكم و سخت مي شود.عمل قرار گيري فيلم رنگ تا زماني صورت مي گيرد كه خاصيت عايق سازي رنگ از ايجاد واكنش بيشتر در آند جلوگيري كند به اين ترتيب لبه هاي تيز و گوشه ها با يك ضخامت معمولاً 0.8 – 1 ميلي متر به طور يكسان با سطوح ديگر پوشش دار مي گردند.
CED : در اين روش كه كاتديك نام دارد شيء رنگ شونده كاتد را تشكيل مي دهد ونياز به حمام محلولي دارد فنه محتوي كاتيون هاي رزيني يا يك پليمر پخش شده پايدار با يك فعال كننده سطحي كاتيوني دارد.كه از رزين هايي كه داراي گروه هاي بازي هستند مشفق شده اند كه از طريق خنثي سازي توسط اسيد محلول در اب شده اند.اين تركيبات ممكن است تركيبات آمينو يا آمونيوم چهارتايي باشند.واكنش هايي كه طي عمليات در كاتد صورت مي گيرد به شرح زير است :
الكتروليز آب كه يون هاي هيدروكسيل و گاز هيدروژن توليد مي نمايد.
خنثي سازي بار كاتيون (يا فعال كننده كاتيونيك) كه توسط يونهاي هيدروكسيل صورت مي گيرد.
مزيت هايي كه آستر كردن قطعات فولادي به روش الكترو ديپوزيشن نسبت به ساير روش ها دارد:
1- لبه هاي تيز و قسمت هاي داخلي بدنه قابل رنگ آميزي به خوبي پوشش دار مي گردد.
2- ضخامت فيلم پوشش رنگ را مي توان در مقايسه با روش هاي ديگر رنگ آميزي به طور دقيق كنترل كرد.
3- ضايعات و اتلاف رنگ به حداقل خود مي رسد.
4- نيازي به حلال هاي سمي و قابل اشتعال نيست.
5- براي استفاده در خطوط اتوماتيك و پيوسته مناسب است.
در سالن رنگ 1 روش آنديك و در سالن 2 روش كاتديك اعمال مي شود.
پس از خروج بدنه ها از كابين خنك و قرارگيري در خط حوض رنگ توسط دستگاه مكنده كف بدنه را تميز مي كنند تا ذرات خارجي موجود در كف را از بين ببرند سپس دو قلاب اتصال برق جلوي بدنه نصب مي شود تا هنگاميكه بدنه وارد حوض مي شود جريان برق در آن برقرار شود.بعد از اتصال قلاب ها بدنه به صورت هوايي به جلو هدايت مي شود تا وارد حوض رنگ شود به محض ورود بدنه جريان الكتريكي برقرار مي گردد در روش آنديك بدنه قطب آند را تشكيل مي دهد و بدنه حوض قطب كاتد و رنگي كه در حوض قرار دارد نقش الكتروليت را دارد 80 تا 85 درصد رنگ را آب يونيزه و 14 تا 17 درصد آن رنگ است جنس رنگ الكتروفورز برپايه پلي بوتادي آن و جنس پيگمان كرومات استرنسيم به همراه دي استون الكل مي باشد.درجه حرارت رنگ بوده و زمان ماندگاري بدنه در حوض رنگ 120 – 180 ثانيه مي باشد.
همانطور كه گفته شد رنگ در اين مخزن با آب همراه مي شود و از آنجائيكه رنگ اصلي كه در بشكه هاي 220 ليتري قرار دارد در آب نا محلول است.رنگ را داخل ميكسر ريخته وبراي اينكه بصورت محلول در آب دربيايد و هم چنين PH مورد نظر حاصل شود به رنگ پايه محلول آمونياك اضافه كرده و براي انحلال و رقيق كردن آن به محلول فوق ايزوپروپانول كه نوعي الكل صنعتي مي شود.PH رنگ الكتروفورز مي بايست بر روي 6.8 – 7.2 تنظم گردد.از آنجا كه حلال (ايزوپروپانل) فرار است و هنگام شستشو بدنه ها قسمتي از آن هدر رود، در نتيجه هر چند وقت يكبار به رنگ اضافه شده تا كمبود آن جبران شود.در رنگ الكتروفورز علاوه بر خود رنگ افزودني هايي (Additive) اضافه مي شوند كه هر يك نقش مهمي را دارا هستند.
اديتيو [ A ]، محلول آمونياك براي حلاليت رنگ در آب و تنظيم PH رنگ
اديتيو [ B ]، ايزوپروپانل كه يك الكل صنعتي بوده و براي رقيق كردن رنگ و يكنواخت شدن فيلم رنگ استفاده مي شود.
اديتيو [ C ]، نوعي اسيد چرب است كه براي چند منظور به كار مي رود.چنانچه مقدار رزين كم و يا سطح رنگ زبر باشد براي يكنواخت كردن سطح از آن استفاده مي شود.و يا وقتي كه افزايش ضخامت رنگ بدون تغيير در ولتاژ مدنظر باشد.البته استفاده بيش از حد آن موجب خاصيت چسبندگي در فيلم رنگ شده و امكان اثر Water mark را در سطح رنگ ايجاد مي كند.
اديتيو [ D ]، دي اتانول آمين يك نوع آمين سه ظرفيتي است نقش اصلي آن تثبيت كردن ولتاژ است.و باعث خشك شدن چسبيده شده و از اثر آب جلوگيري مي كند.و سبب مي شود كه ولتاژ بيشتري براي رسيدن به يك ضخامت مشخص استفاده شود.كاهش ضخامت فيلم رنگ در ولتاژ ثابت.
اديتيو [ E ]، نوعي باكتري كش است به دليل اينكه رنگ مورد استفاده رنگ امولسيوني است و همراه با آب مي باشد و آب پايه اي براي فعاليت ميكرو ارگانسيم ها است در نتيجه از مواد ضدباكتري فقط در رنگ هاي امولسيوني يا پايه آبي استفاده مي شود.عدم استفاده از اين مواد عوارضي نظير تغيير در گرانروي رنگ از طريق تجزيه آنزيمي مواد كنترل كننده گرانروي.پايداري و يكنواختي حالت امولسيوني رنگ بهم خورده و نهايتاً ته نشيني، تغيير رنگ و بدبويي به دنبال خواهد داشت، رشد باكتري مورد استفاده در اين سالن (Isothiazanole) مي باشد كه از رشد باكترهاي در حوض جلوگيري مي كند وجود باكتري هاي سبب مي شود تا PH رنگ به دليل مصرف مواد معدني و عمدتاً آمونياك تنظيم شده تغيير كند.