گزارش كارآموزي اهميت و نقش ارتباطات و مخابرات در جامعه
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
برق، الکترونیک، مخابرات
گزارش كارآموزي اهميت و نقش ارتباطات و مخابرات در جامعه در 34 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست
1ـ اهميت و نقش ارتباطات و مخابرات در جامعه...................1
2ـ تاريخچه ي مخابرات..................................................2
3ـ تأسيس شركت مخابرات استان مركزي ...........................2
4ـ تشكيلات كلي شركت مخابرات......................................3
ـ معاونت توسعه و مهندسي........................................................3
ـ مديريت مخابرات مركز استان....................................................3
ـ مديريت اداري و تداركاتي.......................................................3
ـ معاونت نگهداري و بهره برداري.................................................3
ـ مديريت مالي و اقتصادي........................................................3
ـ واحد بازرسي و رسيدگي به شكايات ( تلفن 2244441 )..............................4
ـ واحد روابط عمومي............................................................4
5ـ نمودار سازماني شركت مخابرات استان مركزي...............5
6ـ خدمات قابل ارائه در مراكز تلفن...................................6
7ـ سيم كشي.................................................................6
ـ سيم كشي خارجي...............................................................6
ـ سيم كشي داخلي................................................................6
8ـ تلفن همگاني.............................................................7
9ـ سرويسهاي ويژه تلفني.................................................8
10ـ عوامل قطع تلفن توسط مخابرات..................................8
11ـ مركز اطلاعات 118................................................8
12ـ دبيت كارت(DEBIT CAR) ..................................9
13ـ خدمات اينترنت.......................................................9
14ـ تلفن گوياي 135...................................................10
15ـ جايگاه اينترنت ............................10
16ـ شبكه چيست؟........................................................11
ـ فوائد شبكه سازي........................................................11
ـ شبكه كامپيوتر در مخابرات................................................14
17- كارت گرافيك...................................................15
18ـ كارتهاي صدا(Sound Cards) ..........................17
19ـ كارتهاي مودم...................................................18
20ـ چاپگرها(Printer) ...........................................21
21ـ اسكنرها(Scaner) ...........................................22
22ـ انواع فن..........................................................23
23ـ صفحه كليد.......................................................23
24ـ ماوس.............................................................24
25ـ مونيتورها(Monitors) ......................................25
26ـ پارتيشن بندي هارد ديسك نو..................................27
27ـ ويژوال بيسيك....................................................29
28ـ پروژه مربوط به ويژوال بيسيك..............................29
1ـ اهميت و نقش ارتباطات و مخابرات در جامعه
واكنش هر موجود زنده در برابر محيط و اجتماع خود بر اساس يك سلسله اطلاعات صورت مي گيرد و اين اطلاعات فراهم نمي گردد جز با برقراري ارتباط با محيط و همنوع خويش . بدين ترتيب هرچه امكانات ارتباطي وسيع تر و پيشرفته تر باشد دستيابي به منابع اطلاعاتي افزونتر خواهد بود و به تبع داشتن اطلاعات غني ، فرد يا جامعه را داراي پويايي و تحرك سريعتر و معقول تري مي نمايد .
دستيابي به اطلاعات صحيح ، مطمئن و سريع در اتخاذ تصميم گيري ها از اعتبار بالايي برخوردار است كه در نتيجه ، ارتباط سالمي را طالب است . غالباً برقراري ارتباط و كسب اطلاعات خارج از قلمرو مشاهده مستقيم و تماس شخصي نياز به امكانات ويژه اي دارد . از ميان طيف وسيع امكانات ارتباطي مي توان از مخابرات به مفهوم متعارف در جامعه كنوني نام برد .
صور ابتدائي ارسال خبر ، افروختن آتش و ايجاد دود برفراز كوهها ، نواختن طبل و قاصدان پياده يا سواره بوده است . اما از سال 1840 كه الفباي مورسي تلگراف مورد استفاده قرار گرفت پيشرفت تكنولوژي مخابرات سرعت زايد الوصفي داشته است بطوريكه امروزه مخابرات بعنوان سريعترين روش شناخته شده انتقال اطلاعات مهم و بنا بر تعبيري متضمن غناي فكري جوامع سياسي و تسريع كننده آهنگ پيشرفت در عرصه هاي گوناگون اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي نقش ارزشمند و والائي را نصيب خود ساخته ، بنحويكه توسعه و گسترش تكنولوژي مخابرات از جمله عوامل مهم پيشرفت و ترقي آنها قلمداد مي گردد . بعبارت ديگر تا كشوري به تكنولوژي پيشرفته مخابراتي و سيستمهاي نوين اين صنعت قرن ، دست نيابد و تجهيز نگردد به مفهوم واقعي و حقيقي به توسعه و ترقي دست نخواهد يافت و به راهيابي در قافله پرشتاب كشورهاي مترقي نائل نخواهد شد .
جدا از مطلب بالا و در واقع مهمتر از اين مسائل ، رسالت ارزشمندي است كه در جوامع بشري بر دوش مخابرات قرار گرفته و الحق مخابرات هم بخوبي از عهده آن برآمده است و آن بيدار ساختن و آگاهي دادن به ملتهاي ستمديده و عقب نگه داشته شده در راه مبارزه و مقابله با قدرتهاي زورگو و استكباري جهاني براي بدست آوردن آمال آزاديخواهي و اعمال قدرتهاي مردمي خويش است كه تجلي بارز و زنده آن در جمهوري اسلامي طليعه پيروزي انقلاب اسلامي ايران ظاهر گرديده است .
بنابر علل بالا و بسياري از دلائل ديگر امروزه ملتها بسيج شده اند تا در زمينه توليد و استفاده از تكنيكهاي پيشرفته مخابراتي ، طرحهاي گسترده و نويني را اجرا نمايند و در اين راستا شركت مخابرات استان مركزي با توجه به موقعيت حساس استان به لحاظ داشتن مجمتمع ها و مراكز عظيم صنعتي و تجاري در جهت تسهيل و تحقق موارد فوق و توسعه مخابرات ، نقش مهم و بسزايي را ايفاء نموده است .
2ـ تاريخچه ي مخابرات اراك
تلفن شهري اراك در سال 1304 در اتاق كوچكي در طبقه فوقاني ساختماني واقع در دروازه حاج علينقي با هشت شماره تلفن مغناطيسي تاسيس گرديد . بعد از مدتي اداره به خيابان اميركبير انتقال داده شد و در سال 1306 با داشتن 125 شماره تلفن مغناطيسي به طبقه ي فوقاني ساختمان واقع در خيابان خوانساريها تغيير مكان نمود و پي در پي به شماره هاي تلفن مغناطيسي افزوده شده تا اين كه در سال 1340 جمعاً داراي 925 شماره تلفن مغناطيسي گرديد و در سال 1341 با نصب دوهزار شماره جديد به خودكار مبدل گرديد و در سال 1351 چهار هزار شماره به دو هزار شماره قبلي اضافه شد. در سال 1354 سه هزار شماره جديد در مركز شهر صنعتي اراك تاسيس گرديد . پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي جهش بي سابقه شبكه هاي مخابراتي آغاز شد بطوريكه در حال حاضر شهر اراك با پنج مركز پرظرفيت داراي يكصد هزار شماره تلفن مشغول بكارمي باشد. و اين درحالي است كه تعداد شماره منصوب استان نيز تا اين تاريخ(تيرماه 1382 ) 277221 شماره مي باشد .
3ـ تأسيس شركت مخابرات استان مركزي
در سال 1374 با توجه به فعاليتهاي مخابراتي و توسعه روز افزون صنعت مخابرات در پهنه كشور جمهوري اسلامي ايران و پيروي از سياست تمركز زدايي، در اجراي ماده 7 قانون تاسيس شركت مخابرات ايران ، تشكيل شركتهاي مخابرات استاني پيشنهاد شد و در تاريخ 1/11/1374 با تصويب اساسنامه شركتهاي استاني در كميسيون مشترك امور اداري و استخدامي و امور پست و تلگراف و تلفن و نيرو در مجلس شوراي اسلامي اين هدف محقق و در تاريخ 1/11/1374 توسط مقام رياست جمهوري وقت جهت اجراء ابلاغ شد.
در اين راستا درتاريخ 1/1/1375 شركت سهامي مخابرات استان مركزي، با مركزيت اراك و ادارات مخابرات شهرستانهاي ساوه ، خمين، دليجان، محلات، تفرش، آشتيان و شازند تاسيس گرديد. اين شركت داراي شخصيت حقوقي و استقلال مالي است و وابسته به شركت مخابرات ايران است ومدت شركت از تاريخ تاسيس نامحدود است.
هيات مديره شركت از يك نفر رئيس كه سمت مدير عامل را نيز خواهد داشت و دو عضو اصلي و يك عضو علي البدل تشكيل مي شود. اعضاء و رئيس هيات مديره و مدير عامل شركت توسط رئيس مجمع ( وزير پست و تلگراف و تلفن) براي مدت دو سال منصوب مي شوند و تا اعضاء و رئيس هيات مديره و مدير عامل جديد انتخاب نشده اند در سمت خود باقي هستند و انتخاب مجدد آنان نيز بلامانع خواهد بود. رئيس هيات مديره و مديرعامل و اعضاي هيات مديره از بين اشخاص متعهد كه داراي تحصيلات عالي بوده و در يكي از سازمانهاي اداري كشوري يا بنگاههاي صنعتي سابقه خدمت مديريت داشته باشند منصوب خواهد شد.
موضوع و هدف شركت، عبارت است از تاسيس و توسعه شبكه و تاسيسات مخابراتي در حوزه عملياتي شركت و نگهداري و بهره برداري از آن در قالب تحقق اهداف و برنامه هاي وزارت پست و تلگراف و تلفن و شركت مخابرات ايران و انجام وظايف و اختيارات مقرر در قانون تاسيس شركت مخابرات ايران در حوزه استان مركزي و اجراي تكاليف شركت مخابرات در مواردي كه تفويض اختيار مي شود.آن قسمت از فعاليت شركت مخابرات ايران در بخش ارتباطات بين شهري و بين المللي اعم از تاسيس، توسعه، نگهداري و بهره برداري مراكز بين شهري (اس .تي. دي) ايستگاههاي ماهواره اي و مايكروويو و غيره و نيز متعلقات آن همچنان تحت مسئووليت و كنترل شركت مخابرات ايران است.
4ـ تشكيلات كلي شركت مخابرات
معاونت توسعه و مهندسي
اين معاونت تحت سرپرستي مديريت شركت مسئوليت اجراي برنامه ها و طرحهاي ابلاغ شده پروژه ها ،توسعه و تأسيس شبكه ها و تأسيسات ارتباطي استان را با رعايت صرفه و صلاح شركت مخابرات و استاندارد ها ،و همچنين مراقبتهاي لازم را در اجراي بموقع طرحها ودستور العمل و نقشه هاي فني و جمع آوري اطلاعات و ارائه پيشنهاد در زمينه توسعه مورد نياز آتي ارتباطات استان را عهده دار مي باشد .
مديريت مخابرات مركز استان
اين مديريت مسئوليت كنترل و نظارت برحسن علميات اجرايي نگهداري مراكز تلفني، تلفن راه دور ،اطلاعات تلفني ، امورمشتركين و متقاضيان ، واگذاري خطوط ، نظارت بر واحدهاي مخابرات پيمانكاري و توابع مركز استان و اجراي سياستهاي جاري در واحد نگهداري سيستم هاي مخابراتي را عهده دار مي باشد .
مديريت اداري و تداركاتي
اين مديريت مسئوليت انجام صحيح امور مربوط به عمليات اداري و تداركاتي را مطابق با ا صول و موازين قانوني ، نظارت درتهيه اجراي صحيح و دقيق مقررات و آيين نامه هاي استخدامي و پرسنلي و كنترل قراردادها را عهده دار بوده و بر گردش صحيح و پيشرفت انجام امور تحت مسئوليت و كارمندان مربوطه ، سرپرستي و نظارت مي نمايد .
معاونت نگهداري و بهره برداري
اين معاونت مسئوليت كنترل ونظارت برحسن انجام عمليات و پيشبرد امور مربوطه دركليه زمينه هاي نگهداري و پشتيباني فني عمليات ارتباطات شهري و راه دور ماهواره ، نگهداري و نوسازي شبكه هاي مخابراتي ، كابلهاي ارتباطي واختصاصي ، فيبر نوري و پي . سي . ام و تعميرات تجهيزات مخابراتي در سطح استان را با هماهنگي مقام مافوق عهده دار مي باشد .
مديريت مالي و اقتصادي
اين مديريت مسئوليت گردش صحيح عمليات مالي شركت را مطابق با اصول علمي و موازين قانوني و حصول اطمينان از صحت عمليات انجام شده ، بررسي حسابهاي نهايي ترازنامه و سود و زيان استان ، كنترل موجودي نقدي و تامين پرداختهاي قانوني و هدايت ستادي مسئولين واحدهاي مختلف را به عهده دارد .
واحد بازرسي و رسيدگي به شكايات (تلفن 2244441 )
بررسي و رسيدگي به شكايات واصله از اشخاص حقيقي و حقوقي و پيگيري مراتب صحت و سقم موارد شكايات تا اخذ نتيجه نهايي و پاسخگويي لازم به عهده واحد بازرسي مي باشد همچنين مشتركين جهت پيگيري و كشف مزاحمت تلفني مي بايست به اين واحد مراجعه فرمائيد .
واحد روابط عمومي
اين واحد از طريق شماره تلفن 2244411 و135 آماده دريافت نقطه نظرات ، پيشنهادات و انتقادات مردمي در رابطه به مسائل مختلف مربوط به شركت مخابرات استان مركزي مي باشد .
6ـ خدمات قابل ارائه در مراكز تلفن
1- پاسخگوئي به مشتركين در هر مركزبر اساس پيش شماره(سه رقم سمت چپ)تلفن ثابت مي باشد.
2- كليه درخواست هاي متقاضيان بشرح زير در مراكز مخابراتي انجام مي شود:
ثبت نام تلفن،انسداد صفر دوم تلفن،تغيير مكان و تغيير نام تلفن،اصلاح نام و نشاني مندرج در قبوض،صدور ريز مكالمات تلفن بين شهري وخارجه،رسيدگي به شكايات كاركرد غير متعارف تلفن،قبول درخواست تلفن همگاني استيجاري،نحوه استفاده از سرويسهاي ويژه،تسويه بدهي و...
7ـ سيم كشي
سيم كشي به دو صورت انجام ميشود:
سيم كشي خارجي:
1- اين نوع سيم كشي از وظايف شركت مخابرات بوده و تا درب ورودي ساختمان مشترك كشيده ميشود.
2- مخابرات به منظور توسعه تلفني ناچار به سيم كشي روي ساختمانها بوده وحسب اجازه قانوني داراي اين اختيار است،حتي اگر تلفن مورد درخواست متعلق به ساختمان متقاضي نباشد سيم كشي انجام مي شود.لذا ضروري است در اين زمينه با پيمانكاران شركت مخابرات همكاري شود.
3-بمنظور مراقبت از روبناي ساختمان احداثي خود و نيز حفظ زيبايي آن و نصب نشدن كابلهاي مخابراتي كه با كوبيدن پيچ وبست انجام ميشود،مي توانيد هنگام ساختمان سازي نسبت به تعبيه لوله داخلي بشرح مشخصات فني ذيل اقدام فرماييد.
- لوله پليكا به قطر 3سانتي متر انتخاب شود.
- جعبه تقسيم در محل ورودي ساختمان نصب شود.
- محل نصب لوله در منازل جنوبي 5/2 الي 3 متر از سطح زمين فاصله داشته باشد.
4- در صورتيكه قصد تخريب ساختمان خود را داريد،به منظور جابجايي منصوبات وپيشگيري از خسارات احتمالي به مركز مربوطه مراجعه ومراتب را كتبا"اعلام كنيد.
سيم كشي داخلي:
به منظور استفاده بهينه از خدمات مخابراتي و پيشگيري از خرابي هاي احتمالي ،رعايت موارد ذيل در سيم كشي داخل ساختمان ضروري است:
1- از كابلهاي استاندارد با روكش مقاوم استفاده شود.
2- از كابلهاي يك تكه ،سالم و بدون آسيب ديدگي استفاده شود.
3-مسير سيم كشي تلفن،حتما"بايستي از برق مجزا باشد،زيرا اجراي اين كار باعث بروز مشكلات زير مي شود:
الف) بر كيفيت مكالمه شما تأثير نامطلوب دارد.
ب) در صورت اتصال خطوط برق و تلفن،دستگاه تلفن و تجهيزات ارتباطي شما در مخابرات دچار آسيب ديدگي مي شود و خسارت مالي براي صاحب تلفن بوجود مي آورد.
4- در ابتداي كابل ورودي شركت مخابرات به ساختمان،پريز تلفن(در ساختمانهاي تك واحدي)و ترمينال مناسب در محفظه داراي قفل(در مجتمعها)را در مكاني خشك و فاقد رطوبت نصب كنيد.
5- بهتر است از نصب پريز تلفن در محل هايي كه رطوبت دارد،خودداري كنيد.
24ـ ماوس
ماوسها دستگاههاي كوچكي هستند كه از چرخاننده ها و يا از يك LED و يك سطح فلزي مندرج استفاده مي كنند . هنگامي كه ماوس روي رويه همواري حركت داده مي شود جابجايي توسط يك گوي لاستيكي يا گوي ثبت مي شود كه آن را به دو استوانه فلزي انتقال مي دهد تا حركت به دو مؤلفه ي جداگانه افقي و عمودي تبديل شود . چرخش استوانه هاي مذكور به صورت الكترونيكي ثبت و تبديل به پالس مي شود كه قابل ارزيابي توسط كامپيوتر است. اخذ حركت استوانه با استفاده از يك شيوه مكانيكي يا يك شيوه اپتوالكترونيك انجام مي گيرد.
در شيوه ي مكانيكي دنده اي به كار مي رود كه به طور ثابت به هنگام حركت ماوس يك اتصال الكتريكي را باز و بسته مي كند. فركاس پالسهايي كه به اين شيوه ايجاد مي شود به سرعت جابجايي ماوس بستگي دارد . سپس اين مقدار بصورت الكترونيكي ارزيابي و پردازش بيشتري مي شود. در روش اپتوالكتريك كه شيوه اي بسيار شبيه شيوه ي قبل به كار مي رود عمر ماوس بيشتر است اما قابليت اطمينان كمتر است در اين شيوه نيز سوئيچي به طور مستمر باز و بسته مي شود. در اين شيوه تقريبا هيچ گونه فرسايش و ساييدگي رخ نمي دهد و تفكيك پذيري بيشتر است و ماوس در برابر گرد و غبار مقاوم است.
ماوس بطور معمول به درگاه سري وصل مي شود كه بطور معمول COM1 است. به هنگام خريد يك ماوس بايد توجه داشت كه داراي پريز رابط درست باشد زيرا دو نوع استاندارد وجود دارد. در بيشتر سيستمها اتصال دهنده ي 9 پايه اي بكار مي رود كه در بيشتر كامپيوترها به نخستين درگاه سري وصل مي شود. اما ماوس 25 پايه هم وجود دارد در چنين مواردي تطبيق دهنده اي براي پريز رابط 9 پايه اي لازم دارد كه با پيچ به پشت كامپيوتر وصل مي شود.
برخي ماوس ها كه ماوس گذرگاهي نيز ناميده مي شوند از طريق درگاه سري به كامپيوتر وصل نمي شوند و در عوض با استفاده از يك كارت توسعه مخصوص به طور مستقيم به گذرگاه كامپيوتر وصل مي شوند.اغلب اتصال دهنده ها مناسب ماوس روي انواع ديگر كارت هاي توسعه از قبيل كارت هاي گرافيكي و كنترل كننده هاي تركيبي يافت مي شود.
انواع ماوس عبارتند از:
نوري
مكانيكي
اپتو مكانيكي
نوري مكانيكي
صوتي مكانيكي
ماوس هاي دنبال كننده آنالوگ
ماوس بي سيم
25ـ مونيتورها(Monitors)
مونيتورها با دريافت اطلاعات خروجي از كامپيوتر ، يا بهتر بگوييم اطلاعات خروجي از كارت گرافيك ، آنها را به تصاوير و اطلاعات قابل رؤيت تبديل مي كنند. از نظر نحوه ايجاد تصاوير دو نوع مونيتور به بازار ارائه شده است.
1- مونيتورهاي با لامپ اشعه كاتوديك (CRT)
2- مونيتورهاي با صفحه نمايش كريستال مايع(LCD)
مونيتورهاي با لامپ اشعه كاتديك (Cathod Ray Tube )
جزء اصلي اين اين مونيتورها شبيه تلويزيونها يك لامپ CRT يا اشعه كاتديك مي باشد.در اين لامپ توسط حداقل يك تفنگ الكتروني كه در قسمت انتهايي لامپ نصب مي باشد ك شعاع الكتروني در هر ثانيه تا پنجاه بار و يا بيشتر صفحه پوشيده از نقطه ها(Pixel) داخل لامپ تصوير را جاروب (Scan) كرده و تصاوير را به كمك شدت و ضعف يا قطع و وصل كردن اين پرتوي الكتروني ايجاد مي كند. برخورد اين شعاع الكتروني با نقاط فسفري توليد نور مي كند. اين شعاع الكتروني از داخل يك ميدان الكتريكي بسيار قوي عبور مي كند.
لامپ خلأ: اين لامپ از گازي بي اثر و با فشاري بسيار پايين پر شده است. يكي از مشكلات لامپهاي خلأ حجم آنها ست . به هر اندازه مساحت لامپ بيشتر باشد عمق آن بيشتر مي شود. بايد توجه داشت كه از برخورد الكترونها انرژي آ زا د شده سبب تابش درصد قابل توجهي از اشعه ايكس و اشعه ماوراء بنفش مي گردد كه الزاما بايد با تدا بير تكنيكي از نفوذ آنها به سطح خارجي و رسيدن به بدن شخص استفاده كند از مونيتور جلوگيري نمود.
تفنگ الكتروني:اين قسمت به عنوان پرتاب كننده الكترون يك دسته پرتو الكتروني توسط اين قسمت به سطح داخلي لامپ خلأ كه توسط فسفر پوشيده شده است ، تابيده مي شود. برخورد اين پرتوها به ماده فسفري باعث تحريك آن شده و ايجاد درخشش مي كند.
مونيتورهاي با صفحه نمايش كريستال مايع(Lquid Crystal Display)
اين مونيتورها از يك صفحه مسطح با ضخامت كم تشكيل شده و درون آن تركيب شيميايي مخصوصي قرار دارد كه در مجاورت ميدانهاي الكتريكي ضعيف تغيير جهت داده و پلاريزه مي شود.
مونيتورهاي LCD نسبت به نوع CRT داراي حجم كمتر ، توان مصرفي كمتر و ضايعات جانبي كمتري مي باشند.
مونيتورهاي LCD داراي انواع تك رنگ و رنگي مي باشند كه آنها بر اساس كريستال مايع ساخته شده اند. در مونيتورهاي LCD امروزي از يك لامپ بسيار كوچك براي روشن كردن LCD استفاده مي شود.
انتخاب بهترين مونيتور
امروزه پر كاربردترين مونيتورها داراي صفحه نمايش 14 يا 15 اينچي مي باشند. هر چند اخيرا"
مونيتورهاي 17 و 21 اينچ هم با قيمت هاي بالا به بازار ارائه شده اند.
هر چه اندازه صفحه نمايش بزرگتر باشد،امكان اندازه تصوير با دقت و تفكيك پذيري بالاتر را فراهم مي سازد. يكي ديگر از ويژگيهاي يك مونيتور خوب سرعت باز نمايش(Refresh) عمودي بالااست. اين سرعت برابر تعداد تصاويري است كه در هر ثانيه روي صفحه نمايش ، نشان داده مي شود. اگر اين سرعت كمتر از 70 هرتز باشد تصوير صفحه نمايش به صورت لرزان ديده مي شود. مونيتورهاي ديجيتال جديد معمولا داراي سرعت باز نمايش بيشتر از 80 هرتز مي باشند. يكي ديگر از خصوصيات مهم يك مونيتور، خاصيتplag & play مي باشد. در اين حالت مونيتور و كارت گرافيك يك ارتباط دو جانبه داشته و مونيتور خاصيت هايي از قبيل تفكيك پذيري، سرعت تازه سازي و غيره را به طور خود كار بر اساس كارت گرافيك و ديگر امكانات گرافيكي موجود در كامپيوتر تنظيم مي كند. در چند سال اخير بازار كامپيوتر ايران از انواع مونيتورهاي ساخته شده در ايران اشباع گرديده است به طوري كه نياز به واردات اين دستگاه را نداريم . معروفترين مونيتورهايي كه توسط توليد كنندگان داخلي توليد و به بازار ارائه شده است عبارتنداز: Accr,LG,CTX,Hanso,ATLAS,PARS و...از پرفروشترين و پرطرفدارترين اين مونيتورها انواع Accr وLG مي باشند.
پارامترهاي مهم يك مونيتور خوب
رنگها(colors)
اندازه(size)
وضوح تصوير(Resolation)
فاصله نقطه اي(Dot Pitch)
بازسازي خط و صفحه(Refresh)
كانون و همگرايي
درخشندگي و تقابل(Brightness & Contrast)
خاصيتNonInterlaced وInterlaced
انرژي مصرفي
يك مونيتور خوب بايد داراي كمترين سطح مصرف انرژي باشد. در مونيتورهاي جديد معمولا اين امكان را فراهم مي آورند كه در صورت بيكار ماندن مونيتور براي صرفه جويي در مصرف برق خود به خود خاموش مي شوند كه به محض زده شدن يكي از كليدها يا حركت دادن ماوس مجددا فعال مي گردند.
معمولا" اين ويژگي در مونيتورهاي جديد با اصطلاحات Energy Star ياDPMS مشخص مي شوند. به اين نوع مونيتورها ، مونيتورهاي سبز(Green) نيز مي گويند.
حالتهايي كه به منظور صرفه جويي انرژي در اين مونيتورها قابل تنظيم مي باشند عبارتند از:
- حالت روشن : مونيتور به طور طبيعي كار مي كند و تمام انرژي را مصرف مي كند.
- حالت Standby : مونيتور با نصف انرژي كار كرده و آمادگي كامل براي دريافت وروديها و پاسخ به آنها را دارد.
- حالت Suspend : مونيتور تقريبا" خاموش است و 5 تا 10 درصد انرژي را بيشتر مصرف نمي كند. در اين حالت سرعت پاسخ دهي به وروديها كمتر از حالت قبل مي باشد.
- حالت خاموشي : مونيتور خاموش است . اين نوع خاموشي با خاموش كردن به كمك دكمه ON\OFF مونيتور متفاوت است. در اين حالت مونيتور به ميزان خيلي ناچيزي انرژي مصرف مي كند.