گزارش کاراموزی موتورها و فنرها
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش کاراموزي موتورها و فنرها در 11 صفحه ورد قابل ويرايش
مقدمه :
در حقيقت تمامي موتورهاي جتي که داراي توربين هستند توربين گاز (ولي اصطلاح توربين گاز بيشتر به موتورهاي جتي داده ميشود که هدف استفاده از آنها توليد رانش نيست بلکه چرخاندن توربين و اکثرا براي توليد برق است و برخي اوقات در طراحي و نحوه قرار گرفتن توربين ها و نازل با انواع ديگر موتور جت تفاوت عمده اي دارند . در توربين هاي بخار براي چرخاندن توربينها ابتدا آب را توسط سوختهاي فسيلي حرارت ميدهند تا آب تبديل به بخار شود و بخار سبب چرخش توربين ميشود که اين سيستم داراي ضعفهايي است از جمله حجيم بودن دستگاهها و تشکيلات نيروگاه ولي در توربين گاز مرحله تبديل آب به بخار حذف شده است و گاز هاي داغ خروجي که در توربين بخار هدر ميشوند در اين حالت مستقيما سبب چرخش توربين ميگردد .
توربين گازي که در پايين مشاهده ميکنيد داراي کمپرسور شعاعي (گريز از مرکز) و توربين محوري ميباشد
سيستم تعليق چيست؟
امروزه راحتي سرنشينان مهم ترين هدف
سازندگان خودرو است.يكي از مهم ترين عوامل راحتيسرنشينان جلوگيري از انتقال ارتعاشات حاصل از محيط خارج به سرنشينان است. اين ارتعاشات ميتواند ناشي از عوامل متعددي مانند ترمز كردن ،حركت در پيچ و ناهمواريهاي جاده و .... باشد. براي تحقق اين هدف ،بين چارچوب شاسي و چرخهاي خودرو سيستم تعليق را كار گذاشته اند.
سيستم تعليق ،مجموعه فنرها،كمك فنرها و تمام سازوكارهايي است كه براي ايجاد راحتي سفر و فرمانپذيري خودرو به كار ميروند.
هر سيستم تعليق دو هدف كلي دارد:
?-راحتي سرنشينان
?-فرمايپذيري و كنترل خودرو
هدف اول به واسطه جدا كردن سرنشينان از ناهمواريهاي جاده فراهم ميشود. كه اين وظيفه به وسيله اجزاي انعطاف پذير مانند فنر و عضو ميرا كننده (كمك فنر)انجام ميپذيرد.در واقع اكثر كار سيستم را فنرها انجام ميدهند،از كمك فنرها نيز همان طور كه اشاره شد براي ميرا كردن نوسان فنرها بعد از برخورد با ناهمواريها در جاده استفاده ميشود.به طوري كه اگر كمك فنر استفاده نشود ،اتومبيل بعد از برخورد با ناهمواريها به دفعات و با دامنه نسبتا زياد نوسان ميكند و اين براي سرنشينان ناخوشايند است.
هدف دوم نيز به وسيله جلوگيري از غلط خوردن و پرتاب شدن خودرو و حفظ تماس چرخها با جاده ميسر ميشود.اين وظيفه با استفاده از بازوهاي مكانيكي كه اتصال اكسل يا چرخها به بدنه يا شاسي را ممكن ميسازد،انجام ميشود.
خواص يك سيستم تعليق كه براي ديناميك خودرو اهميت زياد دارد در رفتار حركتي و پاسخ ان به نيروها و ممنتوم هاي است كه از تايرها به شاسي انتقال ميابد.
در واقع سيستم تعليق يكي از اجزاي واحد شاسي در هر خودرو سبك و سنگين است كه در ناحيه اي بين محور عرضي انتقال قدرت چرخها و قسمت بدنه خودرو قرار ميگيرد.
سرعت جهش فنر(spring rate):
كه به ان deflection rate هم گفته ميشود و معياري براي اندازه گيري سختي فنر است.سرعت جهش فنر مقدار نيرويي است كه بايد وارد شود تا فنر ? اينچ تغيير شكل دهد(منبسط يا متراكم شود)،به فرض اگر براي فشرده شدن فنر به اندازه ? اينچ،??? پوند نيرو لازم باشد ميتوان نتيجه گرفت كه براي متراكم شدن ان به اندازه ? اينچ بايد??? پوند نيرو اعمال كرد.
spring rate به عوامل زير بستگي دارد:
تعداد حلقه هاي فنر،قطر حلقه ها،قطر سيمي كه فنر از ان ساخته شده است.
به طوري كه سختي فنر با قطر سيم نسبت مستقيم و با تعداد حلقه ها نسبت عكس دارد.
همچنين ميتوان اين نوع فنرها را طوري ساخت كه سختي متغير داشته باشند،اين سختي متغير عمدتا از طريق تغيير در پارامترهايي همچون،ضخامت در طول سيم،فواصل بين حلقه ها،و قطر حلقه ها ايجاد ميشود.اين نوع فنرها در شرايط بدون بار يا كم بار سختي كمتري از خود نشان ميدهند و در نتيجه حركت نرم و هموار را براي اتومبيل ايجاد ميكنند.اما تحت شرايط بارگذاري شده سختي انها بيشتر است كه نتيجه ان توانايي در تحمل بار و كنترل خودرو در شرايط متغير جاده است.