گزارش کاراموزی بررسی ديفرانسيل خودرو
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش کاراموزي بررسي ديفرانسيل خودرو در 25 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست
عنوان صفحه
تاريخچه تاسيس ايران خودرو 1
ساخت سواري 2
ديفرانسيل (خودرو) 4
ساختمان و اجزاي تشكيل دهنده ي ديفرانسيل 5
وظايف ديفرانسيل 6
تقليل سرعت 7
تغيير جهت نيرو 7
تقسيم نيرو بر چرخ ها 8
انواع ديفرانسيل در خودروها 11
ديفرانسيل ساده 11
سيستم چهار چرخ محرك 11
ديفرانسيل كمك دار 12
جهت نيرو در ديفرانسيل خورشيدي 13
ديفرانسيل هاي بدون لغزش 14
حركت آونگ و انتگرال بيضوي 16
صور مختلف معادلات ديفرانسيل 19
معادله ديفرانسيل همگن 20
معادلات ديفرانسيل خطي 21
معادله ديفرانسيل 22
منابع 23
تاريخچه تأسيس ايران خودرو
شرکت سهامي عام کارخانجات صنعتي ايران خودرو با هدف انجام امور توليدي و صنعتي براي تأسيس کارخانجات اتوبوس سازي و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبيل و توليدي محصولات از اين قبيل در تاريخ 27 مرداد ماه 1342 با سرمايه اوليه صد ميليون ريال و تعداد يک هزار سهم، يک هزار ريالي به ثبت رسيد و از مهر ماه 1342 عملاً فعاليت خود را با توليد اتوبوس آغاز کرد. بر اساس اساسنامه شرکت که در تاريخ 18 آبان ماه 1354 در مجمع عمومي فوق العاده به تصويب رسيد، شرکت مبلغ دو هزار ميليون ريال برآورد شد که اين مبلغ تا سال 1357 به بيش از 13 ميليارد ريال افزايش يافت. به استناد صورت جلسه مجمع عمومي فوق العاده مورخ 30/3/1357 سرمايه شرکت ايران خودرو از مبلغ 13 ميليارد و 440 ميليون ريال به مبلغ 15 ميليارد و 680 ريال منقسم به 15 ميليون و 680 هزار ريال سهم يک هزار ريال افزايش يافت.
ايران خودرو از اولين شرکتهايي بود که قانون گسترش مالکيت واحدهاي توليدي را به نحو کامل اجرا کرد و 49 درصد سهام آن به کارکنان و مردم واگذار گرديد. اين شرکت به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنايع ايران مصوب سهام 16/4/1358 شوراي انقلاب اسلامي به اعتبار نوع صنعت، ملي اعلام شد و به موجب مصوبه 28/2/1365 هيئت وزيران سهام شرکت از طرف دولت با نام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران صادر شد و تحت پوشش اين سازمان با مديريت منتخب دولت به کار خود ادامه داد. شرکت سهامي عام کارخانجات صنعتي ايران ناسيونال با مجوز صادره از سوي هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در تاريخ 27/2/1362 بنام شرکت ايران خودرو (سهامي عام) تغيير يافت. در تاريخ 20/11/1370 طي مصوبه اي از سوي هيئت دولت اسامي و شرايط فروش سهام شرکت هايي را که مي توانستند به بورس بروند تعيين شد و ايران خودرو اولين شرکت خودرو سازي بود که توانست خود را به بازار بورس تطبيق دهد. بر اساس اعلام سازمان مالي در مرداد ماه سال 1372 سرمايه شرکت بالغ بر 57 ميليارد ريال و تعداد سهام 57 ميليون سهم نيز بوده است و کل سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است.
- ساخت سواري:
بر اساس پروانه مورخ اسفند ماه 1344 وزارت اقتصاد (صنايع و معادن) به کارخانجات صنعتي ايران ناسيونال (ايران خودرو فعلي) اجازه داده شد در مورد ساخت اتومبيل پيکان اقدام کند. اجازه تأسيس کارخانه ساخت انواع اتومبيل سواري از نوع چهار سيلندر در تاريخ 20/6/1345 به اين شرکت داده شد. شرکت فوق سپس بر اساس قراردادي با کارخانه روتس انگلستان وابسته به گروه کرايسلر موفق به دريافت مجوز مونتاژ نوعي اتومبيل هيلمن هانتر و ساخت در ايران بنام پيکان شده در سال 1346 تأسيسات اتومبيل سازي پيکان با ظرفيت اوليه سالانه توليد 6 هزار دستگاه در سالن توليد پيکان استقرار يافت و پس از افتتاح اين سالن در تاريخ 23/2/1346 ، اولين اتومبيلهاي سواري امتياز ساخت گروه سواري روتس سابق (کرايسلر بريتانياي فعلي) به توليد رسيد.
اولين اتومبيلي که در سال 1346 ساخته شد پيکان بود که در دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه مي شد. در اين سال وانت پيکان و تاکسي پيکان هم به آن اضافه شد و در سال 1347 و 1348 علاوه بر اين سه نوع، پيکان کار هم به بازار عرضه شد و پيکان اتوماتيک نيز در سال 1349 به توليدات افزوده شد. در سال 1350 و 1351 شش مدل پيکان توليد مي شد. دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسي و اتوماتيک.
پس از تعطيل خطوط توليدي شرکت تالبوت و لغو قرارداد بين آنان براي تأمين قطعات قواي محرکه که در سال 1364، استقرار توليد پيکان در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت. پس از تحقيقات و مطالعات گسترده، استفاده از نيروي محرکه جديد بجاي نيروي محرکه اصلي پيکان مورد تأييد واقع شد
و خط توليد پيکان 1800 و پژو 405 را در تاريخ 13/9/1369 توسط رياست جمهوري کشورمان افتتاح شد. در ادامه مطالعات و اقدامات لازم براي توسعه ساخت داخل، ايران خودرو اقدام به خريد بخشي از ماشين آلات توليدي شرکت تالبوت کرد تا پس از بازسازي و راه اندازي، از آنها براي آموزش تکنولوژي نيروي انساني، ارتقا و تعميق تکنولوژي خودرو سازي و فعاليت فني مهندسي مربوطه در کارخانه هاي ايراني، توليد قطعات يدکي قواي محرکه پيکانهاي موجود و توليد قطعات يدکي خودروهاي آتي استفاده کند. پس از راه اندازي و بهره گيري از ماشين آلات خريداري شده از شرکت تالبوت انگلستان و ساخت قطعات لازم در ايران، ساخت پيکان 1600 در شهريور ماه 1371 دوباره توليد شد.
ديفرانسيل (خودرو)
ديفرانسيل قطعهاي است در زير خودرو بين دو چرخ جلو يا عقب که قدرت موتور را بين دو چرخ تقسيم ميکند.
ديفرانسيل اخرين قسمت از دستگاه انتقال قدرت مي باشد که سه وظيفه ي مهم را به عهده دارد:
?- حرکت دوراني ميل گاردان را که در امتداد طولي خودرو مي باشد به حرکت دوراني محور چرخ ها که عرضي هستند تبديل مي کند. در نتيجه جهت حرکت را ?? درجه تغيير مي دهد.(با استفاده از ساختمان خاص دنده هاي کرانويل و پينيون )
?-چون تعداد دنده هاي پينيون کم و تعداد دنده هاي کرانويل زياد مي باشد لذا سرعت دوراني چرخ هاي خودرو کاهش پيدا مي کند.
?-وظيفه ي مهم ديفرانسيل تقسيم نيرو به طور غير مساوي بين چرخ ها در هنگام دور زدن خودرو است. نسبت دنده هاي کرانويل به پينيون در اتومبيلهاي سواري با جعبه دنده ي معمولي ?.? به ? و در اتومبيلهاي اسپرت ? به ? است در صورتيکه در خودروهاي سنگين اين نسبت ? به ? يا ? به ? است لذا اين خودرو ها مي توانند بار هاي سنگين را حمل کنند.
ديفرانسل چيست ؟ چگونه کار ميکند ؟ براي چه از ديفرانسيل استفاده ميشود ؟
اگر اتومبيل هميشه بر روي خط راست حرکت مي کرد و احتياجي به پيچيدن نبود لزومي نداشت از ديفرانسيل استفاده کنيم و انتقال نيرو مي توانست به شکل هاي مختلف انجام گيرد در سر پيچ ها و جاده هاي ناهموار (يا وقتي که چرخ ها در گِل يا برف گير مي کند ) چرخ هاي سمت چپ و سمت راست اتومبيل مسافت هاي متفاوتي را طي مي کند . اگر اين چنين نبود يعني چرخ ها دوران مساوي داشتند يکي از چرخ ها ( چرخي که مسافت کمتري را طي مي کند ) در روي جاده سر مي خورد تا هماهنگي لازم در چرخ ها ايجاد شود که در اين حالت خطرات و خسارت هاي زياد به اتومبيل وارد مي شد مانند سائيدگي لاستيک ها افزايش مي يابد و در سرعت هاي زياد خطر انحراف اتومبيل زياد است.
براي رهايي از دست چنين مشکلاتي نياز به مکانيزم است که بتواند دوران چرخ ها متناسب با مسيري را که طي مي کند تنظيم کند اين مکانيزم ديفرانسيل خواهد بود.قسمت هاي يک ديفرانسيل ساده شامل :دنده پنيون ،دنده کرانويل ، هوزينگ ، دنده هاي هرز گرد ، دنده هاي پولوس است.
معادله ديفرانسيل معادلهاي است که شامل يک يا چند مشتق يا ديفرانسيل باشد. معادلات ديفرانسيل بر اساس ويژگيهاي زير رده بندي ميشوند:
نوع (عادي يا جزئي)
معادله شامل متغير مستقل x ، تابع (y = f(x و مشتقات f را يک معادله ديفرانسيل عادي ميناميم.
معادله اي متشکل از يک تابع مجهول با بيش از يک متغير مستقل همراه با مشتقات جزئي آن معادله ديفرانسيل جزئي مي ناميم.
مرتبه
که عبارت است از مرتبه مشتقي که بالاترين مرتبه را در معادله دارد.
درجه
نماي بالاترين توان مشتقي که بالاترين مرتبه را در معادله دارد، پس از حذف مخرج کسرها و راديکالهاي مربوط به متغير وابسته و مشتقاتش. معمولا يک معادله ديفرانسيل مرتبه n جوابي شامل n ثابت دلخواه دارد، اين جواب را جواب عمومي مينامند.
ساختار
معادلات ديفرانسيل ساختارهاي متفاوتي هستند و هر ساختار ويژگيهاي متفاوتي دارد:
معادلات مرتبه اول از درجه اول
با متغيرهاي جدايي پذير
همگن
خطي (برنولي)
با ديفرانسيلهاي کامل
معادلات مرتبه دوم
معادلات خطي با ضرايب ثابت: الف) همگن ب) ناهمگن.
تکنيکهاي تقريب زدن: الف) سريهاي تواني ب) روشهاي عددي.
صور مختلف معادلات ديفرانسيل
معادله ديفرانسيل مرتبه اول از درجه اول را همواره ميتوان به صورت زير در آورد که در آن M و N معرف توابعي از x و y هستند.
Mdx + Ndy = 0
در معادله فوق هرگاه M فقط تابعي از x و N فقط تابعي از y باشد. به صورت معادله جدايي پذير مرتبه اول است. در اين صورت با انتگرال گيري از هر جمله جواب بدست ميآيد. يعني: