گزارش کاراموزی نمایندگی ايران خودرو
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش کاراموزي نمايندگي ايران خودرو در 42 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست
عنوان صفحه
تاريخچه شركت ايران خودرو
معاونت خودروي سواري
گواهينامه بين اللملي اخذ شده
مديريت بدنه سازي
ايران خودرو و نيروي انساني
ايران خودرو و خدمات پس از فروش
ايران خودرو و فعاليت هاي صادراتي
معرفي محصول
ميل لنگ
ساختمان ميل لنگ
انواع ميل لنگ
شاتون
اجزاي شاتون
بررسي نقش موتور ميل لنگ ها در موتورهاي ديزلي چند زمانه
مشكلات صنعت قالب سازي ميل لنگ در ايران
خود مهارهاservos
اسيت و دنده ي خلاص
دنده ي سرعت سنگين
دنده سرعت دوم((overdrive
دنده سنگين دستي
دنده عقب Reverse
تصاويري از ماشينهاي ساخت ايران خودرو
منابع
تاريخچه شركت ايران خودرو
نام شركت : ايران خودرو( سهامي عام)
تاريخ تاسيس : مرداد 1341
ميزان سرمايه : 5/1282 ميليارد ريال
ميزان سهام : 1282500000 سهم
نيروي انساني : 12039 نفر
مساحت : 3450000 متر مربع
شركت ايران خودرو (سهامي عام ) در 27 مرداد سال 1341 و با سرمايه اوليه يك صد ميليون ريال و با يك هزار سهم هزار ريالي تاسيس شد و در شهريور همان سال تحت شماره 8352 در اداره ثبت شركت هاي تهران به ثبت رسيد و از مهر ماه سال 1342 فعاليت خود را با توليد اتوبوس آغاز كرد . شركت در سال 1345 اجازه تاسيس كارخانه ساخت انواع اتومبيل سواري از نوع چهار سيلندر را دريافت كرد و پس از استقرار تجهيزات مربوط به توليد آخرين مدل اتومبيل هيلمن با انواع پيكان با ظرفيت اوليه سالانه 6 هزار دستگاه ، اولين اتومبيل سواري به توليد رسيد .
شركت ايران خودرو كه فعاليت خود را با توليد سواري پيكان ، اتوبوس و ميني بوس آغاز كرد به مرور زمان به تنوع و حجم توليدات خود افزود به طوري كه در سال 1379 با توليد 176000 دستگاه خودرو براي چهارمين سال متوالي موفق به شكستن ركورد توليد خود شد و علاوه برآن موفق شد به ميزان قابل توجهي كميت و كيفيت محصولات خود را افزايش دهد .
شركت ايران خودرو در حال حاضر با در اختيار داشتن 70% از سهم توليد و بازار خودرو وبزگترين توليد كننده خودرو در كشور به شمار مي رود . فعاليتهاي شركت را از بدو تاسيس تاكنون مي توان به سه دوره زماني تقسيم نمود :
الف : از سال 1342 تا 1357
در اين سالها سياست افزايش عرضه از طريق مونتاژ بر صنعت خودرو ، از جمله شركت ايران خودرو حاكم بود ، چرا كه از يك سو نياز بازار مصرف روند افزايشي داشت و از سوي ديگر زيربناهاي لازم براي تحقق توليد داخلي وجود نداشت . در اين دوره بالغ بر 631500 دستگاه انواع خودرو در اين شركت مونتاژ وبه بازار عرضه شد .
ب : از سال 1358تا 1368
طي اين سالها محدوديت هاي ناشي از محاصره اقتصادي و همچنين جنگ تحميلي باعث شد تا توليد خودرو از فراز و نشيب قابل ملاحظه اي بر خور دار گردد . مجموع توليدات شركت ايران خودرو در اين دوره زماني بالغ بر 504000 دستگاه بوده است .
پ :از سال 1369 به بعد
اين سالها را بايد دوران تجديد حيات صنعت خودرو سازي تلقي كرد ، در اين دوره ستاد سياستگذاري خودرو تاسيس و قانون خودرو به تصويب رسيد . تدوين استراتژي صنعت خودرو در قالب برنامه پنج ساله از ديگر اقدامات برجسته اي بود كه در جهت حمايت و هدايت اين تلاش ارزنده صورت پذيرفت.
سال نگار توليد سواري و وانت
1346 ـ سواري پيكان در مدلهاي دو لوكس ، كار لوكس ، جوانان و تاكسي با حجم موتور 1600و1725 سي سي
1348ـ وانت پيكان با حجم موتور 1600 سي سي
1369- سواري پيكان با نيروي محركه پژو 504 با حجم موتور 1800 سي سي
1369 – سواري پژو 405 در مدل هاي GL و GLX با حجم موتور 1600 سي سي
1374 – سواري پژو 405 در دو مدل دنده اي و اتو ماتيك با حجم موتور 2000 سي سي
1375 – آغاز طراحي “سمند” ( خودروي ملي )
1376 - سواري پژو 405 با قواي محركه پيكان ( پژو آر- دي ) با حجم موتور 1600 سي سي
1376 – سواري تشريفاتي پژو 405 (ليمو زين ) با حجم موتور 2000 سي سي
1377 – سواري استيشن پژو 405 با حجم موتوري 2000 سي سي
1378 – پژو پارس با حجم موتور 1800 سي سي ( انژكتوري )
1379 – پژو 206 با حجم موتور 1360 سي سي
1380 – سمند ( خودروي ملي ) با حجم موتور 1800 سي سي ( انژكتوري )
معاونت خودروي سواري
اين معاونت مسئوليت اصلي توليد خودروي سواري و فعاليت هاي توليد ، مهندسي توليد ، تعميرات تجهيزات و برنامه ريزي و تغذيه خطوط را بر عهده دارد . ساخت خودروي سواري با توجه به حجم و گستردگي فعاليت هاي آن در سالن هاي مختلف انجام مي شود و قطعات تحويلي از برش و پرس با انجام عمليات مختلف ، به ترتيب در سالن هاي بدنه سازي ، صافكاري ، رنگ و سرانجام در سالن مونتاژ تزئينات روي هم سوار مي گردد.
اين معاونت شامل 4 مديريت ( برش و پرس ، بدنه سازي ، رنگ و مونتاژ ) و يك اداره كل مستقل ( برنامه ريزي و تغذيه خطوط ) است .
گواهينامه هاي بين ا لمللي اخذ شده
محصولات توليدي معاونت اجرايي خودروي سواري داراي گواهينامه تضمين كيفيت
( ISO9002 ) از شركت آلماني RWTUV مي باشند . همچنين موتور محصول پژو آردي نيز داراي گواهينامه زيست محيطي ECE1504 از سازمان حفاظت محيط زيست مي باشد ( اين مدرك توسط معاونت نيرو محركه اخذ شده است). شايان ذكر است شركت اخيراًً ه موفق به اخذ گواهينامه استاندارد زيست محيطيISO 14000 گرديده است .
مديريت برش و پرس
يكي از مديريتهايي است كه زير نظر معاونت اجرايي خودروي سواري مسئوليت تامين قطعات پرسي را بر عهده دارد . اين مديريت برش ورق ها به ابعاد مورد نياز و پرس آنها و نهايتاً توليد قطعات پرسي بدنه خودرو را بر عهده دارد و در حال حاضر كليه نيازهاي سالن هاي بدنه سازي را طبق برنامه توليد تامين مي كند . برش و پرس در حال حاضر بزرگترين مجتمع پرس كاري در ايران از لحاظ تناژ ، تعداد و ابعاد پرس است . اين مجموعه توانايي آن را دارد كه براي 250000 دستگاه سواري قطعه توليد نمايد . قطعات در اين مجمو عه توسط پرس ، قالب و ماشين آلات مخصوص توليد مي شوند . توليد قطعات بر اساس مدارك فني و استاندارد هاي تعريف شده انجام مي شود و اين يكي از شاخص هايي است كه اين مجموعه را قادر ساخت تا به عنوان اولين واحد پرس كاري موفق به دريافت گواهينامه ايزو 9002 شود . سالن هاي توليدي اين مديريت به شرح زير است :
سالن پرس شرقي (پرس شماره 1)
سالن پرس غربي (پرس شماره 2)
سالن برش و خم و فرم پرس
سالن كويل بري
5. سالن شماره 3: پرس شماره 3 امكان توليد 500000 قطعه در سال را دارد و از مهمترين مزاياي پرس شماره 3 مدرن بودن آن نسبت به پرس شاپ هاي بزرگ دنيا ست و يكي از ويژگيهاي آن تعويض قالب در 5 دقيقه است كه در حال حاضر در پرس شماره 2 در دو ساعت انجام مي شود .
ميل لنگ
ريشه لغوي
ميل لنگ يک کلمه فارسي است و بيانگر ميلهاي است که از حالت ضخيم خارج شده است. معناي کاربردي ميل لنگ عبارتست از يکي از قطعات موتور که باعث مي شود قدرت چرخشي توليد شود.
مقدمه
براي آنکه تصوري از شکل فضايي ميل لنگ داشته باشيد. يک فيلتر دستي را تصور کنيد. که قسمت دستگيره آن همان لنگ و طرفين آن (که در يک راستا قرار داند) تکيه گاههاي ميل لنگ ميباشند. تعداد لنگهاي ميل لنگ متناسب با تعداد سيلندرهاي يک موتور است. بدين شکل که پيستون قرار گرفته در داخل هر سيلندر به يکي از لنگهاي ميل لنگ متصل ميگردد. البته اين حالت در موتورهاي پيستوني که سيلندرهاي آنها به شکل رديفي قرار گرفتهاند صادق است. در موتورهاي پيستوني V شکل (موتورهاي خورجيني) تعداد لنگهاي ميل لنگ معمولا 2/1 تعداد سيلندرهاي موتور است. و به هر لنگ دو پيستون متصل ميگردد. هدف از استفاده از ميل لنگ در موتور اينست که حرکت دوراني توليد گردد. براي مثال همان فيلتر دستي را در نظر بگيريد. در حاليکه که دستگيره فيلتر با استفاده از دست چرخانده ميشود. در اين حالت دستگيره يک مسير دايرهاي شکل طي ميکند. در حاليکه نوک متر در سر جايش در محل ايجاد سوراخ باقي مانده است و تنها در آنجا چرخش ميکند (دستگيره بر روي محيط دايره سير ميکند و نوک متر در مرکز دايره قرار دارد.). در موتورهاي پيستوني ميتوان نيروي پيستون را به نيروي دست تشبيه کرد که باعث به حرکت در آوردن قسمت لنگ ميشود (البته اينکار به کمک شاتون انجام ميپذيرد). هر چند که حرکت پيستون به شکل رفت و برگشتي است، ليکن به علت چرخش قسمت لنگ در ميان سر بزرگ شاتون اين حرکت به شکل چرخشي در ميآيد و در نهايت ما چرخش مطلوب خوبي را از سر ميل لنگ ميگيريم که ميتوان آنرا به نوک فيلتر تشبيه کرد.
اجزاي شاتون
شاتون داراي دو سر و يک ساقه ميباشد. چنانچه مقطع عرضي ساقه شاتون را در نظر بگيريم به شکل حرف (I) در زبان انگليسي ميباشد. يعني در ميان فرو رفته و در کنارهها برجسته ميباشد (اگر از روبرو به يک تير آهن که به حالت افقي قرار گرفته است نگاه کنيد، ميتوانيد بصورت تقريبي سطح مقطع ساقه شاتون را ببينيد.).
سرهاي شاتون با يکديگر اختلاف اندازه دارند، بدين شکل که شاتون داراي يک سر کوچک در بالا (جايي که به پيستون متصل ميشود) و يک سر بزرگ در پايين (محل اتصال شاتون به ميل سنگ) ميباشد. سر کوچک شاتون به صورت يکپارچه است. ليکن سر بزرگ آن بصورت دو تکه ساخته ميشود که با کمک پيچ و مهره به هم متصل ميشوند.
سر کوچک شاتون تشکيل يک ياتاقان را ميدهد که انگشتي پيستون از داخل آن ميگذرد در داخل اين ياتاقان معمولا يک (بوش به آستريهاي قابل تعويض گفته ميشود که در سطوح داخلي در معرض سايش نصب ميشوند) از جنس مس يا برنج قرار ميدهند که در تماس با پين پيستون ميباشد.
سر بزرگ شاتون به شکل يک ياتاقان دو تکه است که متحرک نيز ميباشد (يعني لنگ ميل لنگ در داخل اين ياتاقان داراي چرخش ميباشد) و لنگ ميل لنگ را در بر ميگيرد. نيمه بالايي اين ياتاقان با ساقه شاتون به شکل يکپارچه ريخته گري ميشود. و نيمه پاييني آن که کپه ياتاقان خوانده ميشود بوسيله دو عدد پيچ و مهره به نيمه بالايي متصل ميگردد.
در داخل سر بزرگ شاتون نيز ميبايست بوش قرار داده ميشود ليکن چون خود ياتاقان شاتون دو تکه است اين بوش نيز به صورت دو عدد نيم بوش در داخل نيمه بالايي و نيمه پاييني سر بزرگ شاتون جاگذاري ميشوند. اين بوش بين لنگ ميل لنگ و انتهاي بزرگ شاتون قرار ميگيرد. و هدف از استفاده از آن کاهش سايش و فرسودگي بر اثر اصطکاک است.