گزارش کاراموزی در فرماندهي عقيدتي و سياسي ايجرود
دسته بندي :
علوم انسانی »
مدیریت
گزارش کاراموزي در فرماندهي عقيدتي و سياسي ايجرود در 25 صفحه ورد قابل ويرايش
آشنايي با مکان کار آموزي
محل كارورزي استان غواض دلان عاشق يزدان شهرستان سرسبز ايجرود واقع در غرب استان كيلومتر 35 به مركزيت زرين آباد ابتداي جاده ترانزيت ستادفرماندهي انتظامي ايجرود ـ فرماندهي عقيدتي سياسي ايجرود طبقه چهارم دفتر تبليغات عقيدتي سياسي كه در اين دفتر اجراي مراسمات از قبيل جشنها ، سوگواري ها ، همايشها ، سخنراني ها ، برگزاري كلاسهاي توجيهي و آگاهي سازي ، پرسنل كادر و وظيفه و برخورد با افراد جامعه يا روستا يا شهرهاي كه آداب رسوم متفاوتي با ديگر نقاط كشور دارند و يا اينكه فرهنگهاي مختلفي در جامعه وجود دارد .
عملكرد
تكريم ارباب رجوع ها بايد از عوامل و پليس كه تخصص در زمينه جامعه شناسي و فرهنگ شناسي و روانشناسي استفاده نمود برگزاري كلاسهاي مخصوص و تغيير آنها روح و روان پرنس جوان و هدايت آنها به سمت سوي تقوا و چگونگي حل مشكلاتشان در زندگي و توكل به خداوند تبارك و تعالي آموزش نفس و جلوگيري از تهاجم فرهنگي غرب دوري جستن افراد از افراد شرور و تباه كار ايجاد احساس مسئوليت بوجود آوردن روحيه شجاعت فداكاري و هدف از برگزاري مراسمات عبارتست از جلب نظر مردم مسئولان ، كارشناسان دست اندركاران فعاليتهاي خاص به مهمات امور مرتبط با آن سازمان يا موضوع . يقيناً ناجا از تأثيرگزارترين بخش هاي و نيروي مسلح در جمهوري اسلامي است در تاريخ يك كشور معمولاً بخش اندكي به جنگ و دفاع اختصاص مي يابد و لذا نيروهاي مسلح كشور ضمن اينكه اهميت و جايگاه خويش را ـ حتي در زمان صلح ـ دارا مي باشند و همگان بر اين اهميت واقف هستند ، معذلك بطور طبيعي فاقد ارتباط مستمر و تنگ تنگ با بدنة جامعه مي باشند . ليكن آن بخش از نيروهاي مسلح كه تعامل پيوسته را جامعه دارند هميشه مدنظر بوده ، مورد سؤال اند و مسئوليت ها و وظايف شان هموارة مورد بحث ، نقد و تحليل است ناجا و پليس كشور كه بخشي از نيروهاي مسلح كشور است ، مسئوليت در ناجا متنوع مي باشد ، از تشخيص هويت افراد گرفته تا پيگيري و كشف جرائم كنترل ترافيك ، كنترل هويت ميليونها خودرو سبك و سنگين در سطح كشور كنترل و شناسائي اتباع خارجي ، كنترل و برخورد باقاچاق كالا و مواد مخدر و غيره تا عملكرد قوه قضائيه با حجم و ابعاد گسترده و نامتناهي ـ و اين در حالي است كه در هر جاي كشور ناهنجاري و امرنابايستي از دو نوع كه مشاهده شود اولين سؤالي كه به ذهن مردم مي رسد اينست كه نقش و وظيفه نيروي انتظامي در قبال اين امر غير متعارف و خراف چيست ؟ تنوع فرهنگ ها و تكثير آن در سرزمين پهناور ايران كار را همچنان بر ناجا پر مسئوليت و حساس تر مي سازد زيرا يك سلسله اصول كلي و مبنايي در ارتباط با امنيت كشور بايد در زمينه ها و بسترهاي متفاوت همسان سازي شده و در هر منطقه از كشور ـ به رغم تفاوتهاي قومي و بومي و فرهنگي جغرافيايي اقتضائات رنگارنگ محيطي و اجتماعي ـ رعايت و تثبيت كردند .
يكي از نهادهايي كه با شكل گرفتن اجتماعات و تولد جوامع شهري ضرورت وجودي پيدا مي كند پليس است زندگي جوامع و تشكيل اجتماع مستلزم برقراري ضوابط مقرراتي است كه ضامن بقاي سلامت و امنيت و برقراري آرامش باشد و يكي از فعاليتهاي مستمر و اساسي پليس در زندگي روزمره مبارزه جرائم است جامعه و پليس به يكديگر وابسته هستند ، شعار معمول پليس ـ خدمت و محافظت براي مردم و افراديكه نياز به خدمت و محافظت دارند يك هدف را توصيه مي كند پليس كارآمد ، مشاركت عمومي ، امنيت اجتماعي باعث آرامش و حفظ نظم جامعه مي گردد پليس مردمي تقريباً به 2300 قبل از ميلاد برمي گردد يعني زمانيكه حكمرانان سومر براي آنچه كه خراف اجتماع محسوب مي شد ، معيار هاي را اعلام نمودند در حوزه كاري تبليغات عقدتي سياسي باعث مي شود كه تقويت كننده هاي ارتباط رفتاري عبارتند از : توصيف برابري آزاد انديش ، تشخيص مشكل ، نيت و هدف مثبت ، گوش كردن جدي به مردم و مخصوصاً درك جوانان تشويق و دلگرمي جوانان به كارهاي مثبت از نژاد پرستي دوري كرد قوم پرستي و فرهنگ پرستي دوري كرد همگون سازي و نگاه همگون به تمام جامع و همگون سازي فرهنگها فعاليتهاي است كه با همايشها و سخنراني و آگاهي سازي توسط معاونت تبليغات عقيدتي سياسي انجام مي پذيرد .
تبليغات و آموزش در عقيدتي و سياسي مشكل گشائي ـ نحوه برخورد با معلولان جسمي و ذهني ـ جمع اوري معتادان ـ ارازل و اوباش ـ مفاسدهاي فرهنگي افراد نابينا و كرو لال ـ برقراري قوانين و مقررات راهنمائي و رانندگي در يك موارد و عكس العمل پليس مورد آموزش و بازنگري و طي شود و هر روز اصلاح تر مي گردد . و عقيدتي سياسي از طريق ارتباطات ذكر شده اعم از راديوي نوشتاري تصاويري سعي نموده است به مفهوم همبستگي و مشاركت عمومي در چارچوب وظايف سازماني خود تحقق عملي ببخشد و در حد مقررات موفق بوده است سازمان عقيدتي سياسي از انفاس قدسي امام راحل بوده است و با محور قرار دادن اهداف عاليه اي ديني ، مكتبي كردن كاركنان و پرورش نيروي انساني جهت خدمت شايستة نظام جمهوري اسلامي ايران و مردم به كار گرفته است برگزاري آموزش هاي عقيدتي سياسي از احكام شرعي و اسلامي ترويج فرهنگ قرآن كريم تدوين جزوات و كتب ديني مناسب با وظايف محمولة به كاركنان احكام ثانويه شغلي و ده ها محور برجسته ديگر از محورهاي اقدامات اين سازمان مي باشد انجام امور تبليغي در ايام و مناسبت هاي اعم از اعياد و وفيات ، چاپ پوستر ، شراكت اعم از تبليغي و هشداري برگزاري مراسم ادعيه و زيارات در سراسر كشور با محوريت توجه به اسلام ناب محمدي (ص) و توجه ويژه به اصل دين مبين اسلام و شريعتي نبوي ، همچنين حضور گسترده نظارتي در تمامي صحنه هايي كه ناجا حضور دارند و يكي ديگر از اقدامات عقيدتي سياسي در جهت صيانت كاركنان برگزاري جلسات ارشادي كاركنان است كه در دو شكل عمومي و خصوصي از طريق معاونت نظارت و ارزيابي انجام مي شود . وتاكنون بيش از 88 % در اين زمينه موفقيت داشته است .
اگر برنامه هاي آموزشي ، نظارتي و فرهنگي ، در مقابله با تهديدات و آسيب ها نبود بايد منتظر شكست ها انتظامي امنيتي و فرهنگي پليس مي شديم ولي بعلت اثرگذاري در پليس افق هاي روشي از مشاركت مردمي افزايش خدمت رساني ، انضباط اجتماعي و قانونمداري ، خدمتگزاري و فردمداري ، پاسخگويي ، به پليس امنيت جامعه ، محور ، توسعه امنيت اخلاقي و ارزش هاي معنوي در سطوح مختلف ناجا به چشم مي خورد كه همگي بيانگر موفقيت سازمان عقيدتي سياسي در انجام رسالت معنوي و صيانت پليس جامعه محور و پاسخگو مي باشد مهمترين عملكرد تبليغات عقيدتي سياسي فرهنگي كه مرتبط با رشته امور فرهنگي مي شود نحوي اجراي مراسمات ـ مديريت و سرپرستي در آنها تبادل اطلاعات ارتباطات كلي با مردم و پرسنل آموزش نماز چهره به چهره براي وظيفه ها تلاوت قرآن در بين الصلاتين توجيه سياسي خصوصي براي كليه كاركنان پليس هر ماه يك محور كلي چاپ كتب سياسي بروشورهاي حقوقي ويژه نامه ها به مناسبت ايام مختلف ، تدريس مباحث دين و اعتقادي در دوره هاي طولي متشكله ، تهيه كتب و متون آموزشي لازم بر مبناي سطح بندي علم كاركنان ـ انجام مصاحبه ، ارشاد ، راهنمايي ، برگزاري نماز جماعت شركت در راهپيمايهاي تظاهرات اعزام مبلغ در ايام ماه محرم و ماه رمضان به واحدها ـ تهيه برنامه هاي تلويزيوني راديوئي ، انتشار مجله براي كليه كاركنان ناجا انتشار پيك پليس جمله ويژه سرباز ـ تكثير فيلم نوارهاي كاست كتابخانه ها پوشش خبري برنامه هاي ناجا موارد ذكر شده همگي به سبك خود مديريت اجراي و برنامه ريزي مي خواهد كه مرتبط با رشته امور فرهنگي مي باشد از جمله يكي از مهمترين عملكرد سازمان عقيدتي سياسي پليس ايران اولين اجلاس فرماندهان پليس كشورهاي اسلامي به ميزباني ايران در اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام همه موارد ذكر شده حركتهاي فرهنگي پليس روز ايران ميباشد سازمان عقيدتي سياسي ناجا اجراي مسابقات بزرگ مقاله نويس با گرايش به محوريت پليس محمدي با عناوين و موضوعات مختلف 1ـ پليس و و اخلاق محمدي 2ـ پليس و سيره محمدي 3ـ پليس و فرهنگ محمدي 4ـ پليس و عدالت محمدي 5ـ پليس و جامعه محمدي 6ـ پليس و عبادت محمدي در اين فراخواني كه از كاركنان و خانواده هاي ناجا و آحاد جامعه ـ اعم از دانشگاهي ، حوزوي ـ پژوهشگران نويسندگان كه يك حركت فرهنگي ادبي در سطح كشور مي باشد و باعث ارتقاع آگاهي دانش پرسنل ناجا و مردم مي شود سازمان عقيدتي سياسي ناجا با تربيت پرسنل فداكار با مسئوليت و با تخصص و سپردن كلان شهرها به افراد مجرب و پايدار نمودن امنيت و آرامش در جامعه بزرگترين فعاليتهاي فرهنگي ادبي را نموده است .
د ـ مردم و امنيت
يكي از زمينه هاي برقراري امنيت براي آحاد جامعه علاوه بر وجود پليس مقتدر و مورد اعتماد مردم ، برقراري عدالت اجتماعي است . يعني اگر ما در جامعه اي باشيم كه نيروي پليس قوي و دستگاه هاي نظارتي سازمان يافته جهت برقراري امنيت در جامعه داشته باشيم ، اما عدالت اجتماعي در جامعه وجود نداشته باشد ، عملاً همه موارد فوق به صورت فورماليته و ظاهري خواهد بود .
عدالت اجتماعي يعني وجود قانون ـ برابري در روابط اعضاي جامعه ـ به طوري كه همه افراد جامعه از حق خود در زمينه مسكن ، كار ، تحصيل ، پوشاك ، درمان و … برخوردار باشند .
بدون عدالت اجتماعي سخن گفتن از امنيت ، بي معنا مي باشد و عدالت اجتماعي است كه ملت را در زندگي اجتماعي و رفتار فردي به سوي ارزش هاي بالاي انساني سوق مي دهد .
وجود روح عدالت اجتماعي در جامعه همچون وجود تعادل در يك قايق داخل درياست ، قايق تا هنگامي كه داراي تعادل است و مي تواند اين وضعيت را در خود حفظ كند ، سرشار از امنيت و آرامش مي باشد و سرنشينان آن با آسودگي به سفر خود ادامه مي دهند ولي هنگامي كه اين تعادل از بين رود ، سايه وحشتناك ترس و ناامني وجود همه سرنشينان آن كشتي را فرا مي گيرد .
عدم وجود عدالت اجتماي نيز در جامعه همچون بي تعادلي قايق است و نبود عدالت اجتماعي امنيت و آرامش را از اعضاي جامعه سلب مي كند .
جامعه اي كه از عدالت اجتماعي برخورداراست فقر ، فحشا ، سرقت و … چهره پليد خود را هويدا نخواهد كرد ، زيرا بر اثر آمار موجود اكثر جرائم در يك جامعه ناشي از فقر مي باشد و فقر ريشه در بروز جرائم و ناامني در يك جامعه دارد . امام علي (ع) در اين زمينه مي فرمايند « هرگز نعمت فراواني در جايي انباشته نمي شود مگر آنك در كنار آن حقي ضايع شود . » فقر نه تنها امنيت اجتماعي را از بين مي برد و وحشت و اضطراب را بر جامعه حكمفرما مي سازد بلكه از نظر فردي هم موجب تزلزل دين مي شود و عقل را از كار مي اندازد ، چنانچه حضرت علي (ع) در اين باره به فرزند خويش محمدبن حنيفه فرموده اند: « اي پسرم ، من از فقر بر تو مي ترسم و ازآن به خدا پناه مي برم زيرا براي دين نقص و عيب است و متحيركننده عقل است و انگيزه اي براي تنفر و انتقام است . »
ح ـ مردم و احساس امنيت
خود امنيت و احساس امنيت دو مقوله جدا از هم اما وابسته به يكديگر مي باشند . برخي مواقع امنيت به طور كامل در جامعه وجود دارد و با نگاه به آمارها و شاخص هاي موجود امنيت قابل قبول است وليكن با مراجعه به مردم به اندازه اي كه امنيت عينيت يافته ، احساس امنيت وجود ندارد ، در حالي كه چه بسا خود احساس امنيت در جامعه ، در روند افزايش امنيت مؤثر بوده و به آن كمك مي كند ، احساس امنيت در بستر امنيت مؤثر بوده و به آن كمك مي كند و در بستر آن است كه مي توان يك عمليات رواني خوب انجام داد و قابليت آن را به درستي به مردم انتقال داد .
امنيت از حيث نگرش فرد به خود و جامعه به دو قسمت امنيت ذهني و امنيت عيني قابل تقسيم است . امنيت ذهني عبارت است از اينكه اشخاص در ارائه افكار و انديشه هاي خود احساس امنيت كنند . به عنوان مثال خودسانسوري ، خود ناشي از يك نوع نا امني ذهني است ، امنيت آبرويي را نيز مي توان يك نوع ديگر امنيت ذهني ناميد .
منظور امنيت عيني اين است كه افراد در جان و مال خود از امنيت برخوردار باشند ، بنابراين احتمال هر نوع آسيب ديدگي جاني و مالي يك نوع عدم امنيت است . براساس تمايز بين مرز احساس و واقعيت مي توان احساس امنيت را از امنيت واقعي تفكيك كرد ، گاهي ممكن است ناامني هايي در جامعه وجود داشته باشد ولي مردم احساس امنيت كنند زماني نيز موارد و مصاديق ايجاد ناامني كم است اما مردم احساس ناامني مي كنند ، در اين مواقع نقش رسانه هاي جمعي و روزنامه هاي مختلف بسيار برجسته است . رسانه ها مي توانند جامعه را امن و يا ناامن جلوه دهند و احساس ناامني يا امنيت را در جامعه گسترش دهند .
مقام معظم رهبري نيز درخصوص وظيفه نيروي انتظامي و احساس امنيت براي مردم جامعه چنين بيان داشته اند : « در اين نيروي انتظامي است كه از سوي نظام و دولت اسلامي بايد فضاي زندگي مردم را امن نگاه دارد تا مردم احساس امنيت و آرامش كنند » . با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري از وظايف ديگر نيروي انتظامي آن است كه با انجام برنامه ريزي و عمليات رواني ، با كمك رسانه هاي عمومي و جمعي احساس امنيت را در جامعه القا نمايد كه اين مهم نيز مي بايست در دستور كار يگان هاي ذيربط در نيروي انتظامي قرار گيرد تا طرح هاي در حال اجراي نيروي انتظامي با كمك رسانه هاي عمومي به سمع و نظر آحاد جامعه برسد و بدين وسيله مردم در سايه انجام آن طرح ها احساس امنيت نمايند .
نيروي انتظامي و فرهنگ سازي ترافيك
اشاره
زندگي اجتماعي انسان تحت حاكميت مجموعه قواعد ، قوانين و هنجارهايي است كه با هدف ايجاد آرامش و آسايش براي افراد جامعه شكل مي گيرد كه بي شك اختلال در هر يك از اين قوانين نتيجه اي جز هرج و مرج و ناهنجاري در پي نخواهد داشت . برهمين اساس نهادينه كردن اين قوانين به عنوان اصلي اساسي در تحكيم پايه هاي جامعه يكي از مهم ترين وظايف دولت ها است .
از جمله اين قوانين ، مقرراتي است كه براي عبور و مرور وسايل نقليه انسان ها در گذرگاه ها ، خيابان ها و جاده ها وضع شده است . متأسفانه امروزه با افزايش وسايل نقليه و عدم توجه به قوانين رانندگي وعبور و مرور ، شاهد افزايش حوادث و تلفات انساني در سطح جاده ها و شهرهاي كشور هستيم . حوادث و تلفات مرگبار انساني در كشور ما امروز از مرز 25 هزار كشته در سال فراتر رفته و هر سال نيز رو به افزايش است كه اين حوادث بي شك تبعات سويي در برداشته و حتي به بحران ها و معضلات بزرگ اجتماعي هم قابل تبديل است . لذا مي طلبد تا همه مسئولين ذيربط و مردم دست به دست هم داده و يك برنامه هدفمند و منطقي براي كاهش تلفات و خسارات ناشي از عبور و مرور داشته و آن را به عنوان يك دغدغه اساسي براي خود بدانند .