گزارش کاراموزی تعميرات و نگهداري و انواع توليد آسفالت
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
صنایع
گزارش کاراموزي تعميرات و نگهداري و انواع توليد آسفالت در 114 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تاريخچه شركت آسفالت كارخانه شهرداري قيدار 1
تعريف آسفالت 5
خواص فيزيكي 8
عوامل مؤثر در انتخاب نوع آسفالت چيست؟ 11
چرا استفاده از مواد و مصالح مرغوب؟ 15
آشنايي با شركت راهدار صنعت 17
تراش ترك هاي آسفالت 19
كلوئيدميل (olloidal-mill) چيست؟ 25
موارد استفاده از قير در دنياي قديم 29
استفاده از نفت در جنگل هاي باستاني 31
بتن آسفالتي 36
انواع مصالح سنگي آسفالت 38
ويژگي هاي مصالح سنگي بتن آسفالتي 40
انواع آسفالت هاي حفاظتي 44
آسفالت سرد 47
طرح مخلوط هاي آسفالتي 52
آزمايش مارشال 56
تاب فشاري و طرز عمل (stability ) 62
آسفالت رنگي 84
نتيجه گيري 111
دانه بندي 113
منابع 118
تاريخچه شركت آسفالت كارخانه شهرداري قيدار
كارخانه آسفالت شهرداري قيدار واقع در 20 كيلومتري جاده قيدار – ابهر مي باشد.
تعداد پرسنل اين كارخانه 25 نفر و داراي 2 دستگاه لودر و 3 دستگاه كمپرسي مي باشد.
تاريخ تاسيس اين شركت سال 1382 با زميني به مساحت 5 هكتار است و محصولات توليدي اين كارخانه عبارتند از :
1-ماسه شسته
2-شن بادامي
3-شن نخودي
4-ماسه شكسته
5-توليد آسفالت از دو نوع بنيدروتوپك با ظرفيت80 -60 تن در ساعت
از لحاظ تعميرات و نگهداري كارخانه داراي دو نوع تعميرات و نگهداري مي باشد كه عبارتند از الف : تعميرات ، نگهداري تاسيسات شن و ماسه كه شامل
1-سيلوبار
2-نوار مادر
3-سرنه
4-حلزوني زير سرنه
5-نوار ماسه
6-نوار روي كوبيه
7-كوبيه
8-نوار زير كوبيه
9-نوار برگشت كوبيه
10 – سرنه شماره 2 شامل نوار نخودي ، نوار بادامي و نوار شكسته .توضيح در مورد سرنه :
جداسازي ماسه و سنگ هاي نسبتا درشت است بعد از اينكه در سرنه مواد صاف و يك دست شدند روي نوار كوبيه رفته و در مراحل بعد كوبيه مي شود و به صورت شكل زير :
ماسه
2- كارخانه آسفالت شامل : 1- سيلو بار اوليه 2- نوار مواد انتقال به داخل دراير مصالح داغ كه تشكيل شده از آجرهاي نسوز و مارپيچ و 3 نوار داخل لواتور داخل سرنه ميكس داخل با قير مي باشد.
آسفالت
آسفالت مادهاي سياه، چسبناک و بسيار چسبنده يا شبه جامد ميباشد. آسفالت مادهاي ترکيبي است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قير ساخته ميشود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمانها به کار گرفته ميشود.
تعريف آسفالت
آسفالت بهصورت عام به مايع غليظ، شبه جامد يا جامدي اطلاق ميشود که عمدتاً از هيدروکربن ها و مشتقات آنها تشکيل شده است و در کربن دي سولفيد بهطور کامل حل ميشود.
انواع آسفالت
آسفالت با توجه به نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته آسفالت گرم، آسفالت حفاظتي و آسفالت سرد تقسيمبندي ميشود.
آسفالت گرم
آسفالت گرم به آن دسته از آسفالتهايي اطلاق ميگردد، که در آنها قير و مصالح سنگي گرماگرم مخلوط شوند و گرماگرم پخش و متراکم گردند.
آسفالت گرم داراي انواع زير ميباشد:
بتون آسفالتي
اين نوع از آسفالت داراي چند مجموعه اجرائي ميباشد:
گرم مخلوط شونده و گرم اجرا شونده
اين نوع مخلوط آسفالتي بتني که گرم تهيه و گرم نيز اجرا شود تشکيل شدهاست از: قير خالص (AC)، مصالح سنگي بد دانه بندي شده، مصالح سنگي خوب دانه بندي شده. در موقع اجرا، استفاده از ميله استحکام نيز رايج ميباشد.
سرد مخلوط شونده و سرد اجرا شونده
رلد آسفالت
آسفالت ماستيک
آسفالت حفاظتي
آسفالتهاي حفاظتي به آن دسته از مخلوطهاي قير و مصالح سنگي اطلاق ميشود که جهت پوشش و محافظت راه در مقابل عوامل جوي بهکار گرفته ميشوند. آسفالت حفاظتي باعث جلوگيري از فرسايش سطح راههاي شني و يا آسفالته ميشود. اين آسفالت به سهولت اجرا ميشود و ضخامت آن معمولاً تا ?*? سانتي متر است.
البته آسفالت حفاظتي ميتواند کاملاً قير نيز باشد، که در اين نوع از آسفالت حفاظتي مصالح سنگي به کار نرفته است و به نوعي آن را از مخلوط هاي آسفالتي نيز ميتوان جدا نمود. که هدف از ايجاد لايه حفاظتي و اختصاصا از اين نوع آسفالت ايجاد يک لايه قير بر روي مصالح سنگدانه است تا مصالح سنگي را به مخلوط آسفالتي که بعدا مورد استفاده قرار ميگيرد بچسباند. در اين نوع آسفالت نبايد از قيري استفاده شود که به لايه سنگدانه نفوذ کند، اما بايد آسفالت بالا را بچسباند.
آسفالت سرد
آسفالت سرد (Cold Mix) به مخلوطي از مصالح سنگي و قير مخلوط و يا امولسيون قير گفته ميشود که مواد اوليه آن در دماي محيط مخلوط شوند. در برخي انواع آسفالت سرد، ممکن است قير بر حسب ضرورت گرم شود، اما ساير مصالح بدون گرم شدن با قير مخلوط ميشوند. آسفالت سرد به دو دسته زير تقسيمبندي ميشود:
آسفالت سرد پيش ساخته (Plant Mixed cold mix)
ردميکس (Road Mix)
خواص فيزيکي
چگالي آسفالت فشرده برابر ?*? تن بر متر مکعب ميباشد.
تاريخچه شرکت :
شركت فني و مهندسي راهدار صنعت با مسئوليت محدود به شماره ثبت 156633 كه در زمينه راهسازي و ابنيه فني در راستاي خدمات به كارفرمايان محترم با دستيابي به آخرين تكنولوژي روز دنيا و ارائه خدمات و نوآوري و تو ليدات و مشتقات قير و آسفالت در صنعت راهسازي از سال 1378 آغاز بكار نموده است . اجراي پروژه هاي متعدد در زمينه بهسازي راه و راهسازي و ابنيه فني در نقاط مختلف كشور از جمله
بخش رنگ و جوهر
رزين ژيلسونيتي ايران به طور گسترده اي به عنوان کربن سياه جهت توليد جوهر سياه و جوهر گراور استفاده مي شود. رزين ژيلسونيتي ايران با رزين هاي هيدرو کربني پايه نفتي، رزين هاي فنوليک و رزين هاي فلزي رقابت بسيار خوبي مي کند که به بهاي تمام موارد نام برده با غلظتهاي مختلف مي تواند استفاده شود. غلظتهاي مختلفي از اين ماده جهت توليد جوهرهاي مخصوص، با درخشندگي بالا استفاده مي شود. نوع خاصي از ژيلسونيت با عنوان select نيز در ساخت رنگهاي مشکي آسفالتي و روغن هاي جلا نيز استفاده مي شود.
امولسيون قيري چيست؟
امولسيون قيري عبارتست از پراکندن مولکولهاي قير با قطر متوسط 0.1 تا 10 ميکرون در فاز آبي، اين يک سوسپانسيون روغن در آب که قير به عنوان فاز روغني ( با درصد 52 تا 68 درصد) در فاز آبي (با درصد 43 تا 32 درصد ) معلق مي شود.
امولسيفاير چيست ؟
قير با آب ترکيب نمي شود. جهت ايجاد پايداري و معلق نگهداشتن مولکولهاي قير در آب نياز به ماده واسطه اي مي باشد که با احاطه کردن مولکولهاي قير و همبارکردن آنها از به هم چسبيدن آنها جلوگيري نمايد. امولسيفاير ماده اي است که مولکول آن از دو قسمت آبدوست و چربي دوست تشکيل گرديده است. قسمت چربي دوست آن به قير و قسمت آبدوست آن به مولکولهاي آب مي چسبند و با ايجاد سپر از چسبيدن مولکولهاي قير به يکديگر جلوگيري مي نمايند.
کلوئيدميل (colloidal-Mill) چيست؟
مهمترين قسمت پلانت توليد امولسيون ميل آن مي باشد. اين ميکسر از دو قسمت اصلي روتور و استاتور تشکيل شده است. آب و قير بدرون اين دستگاه وارد مي شوند، قير ورودي تحت اثر دوران سريع قسمت روتور به ذرات بسيار ريز تبديل شده و امولسيفاير موجود درآب مولکولهاي قير را احاطه کرده و امولسيون از ميکسر خارج مي شود.
انواع امولسيون :
امولسيونها از نقطه نظر بار به دو نوع کاتيونيک و آنيونيک واز نقطه نظر زمان شکستن به سه نوع تندـ شکن، متوسط ـ شکن و کندشکن تقسيم مي شوند.
شکستن امولسيون چيست؟
شکستن امولسيون عبارتست از تبادل بار الکتريکي مولکولهاي امولسيفاير با مصالح سنگي منجر به از بين رفتن فشار، محافظ مولکولهاي قير شده و اين فرصت را ايجاد مي کند که يکديگر را جذب کرده و به شکل قير درآيند.
کاربردهاي ديگر
در ايران قديم همچنين از مواد نفتي براي روشن کردن مشعلها ، روغنکاري ارابهها ، تزيين ظروف و کارهاي دستي ديگر و نيز از نفت سفيد براي پاک کردن لکههاي روي لباس استفاده ميکردند.
آسفالت :
آسفالت بطور کلي مخلوطي است از مصالح سنگي با دانه بندي پيوسته و يک ماده چسباننده که معمولا قير است. آسفالت با توجه به کاربرد آن به صورتهاي گوناکون ساخته مي شود. آشناترين نوع آسفالت همان آسفالت گرم يا بتن آسفالتي گرم است. مصالح سنگي معمولا بيش از 90 درصد مخلوط آسفالت را تشکيل ميدهند. از اينرو مصالح سنگي تاثير بسزايي در کيفيت آسفالت حاصله دارد.
بتن آسفالتي:
بتن آسفالتي ، پوسته متراکم و سياهرنگي است که قسمت عمده و بطور کلي استخوان بندي آن را مصالح سنگي داراي دانه بندي پيوسته (با کمترين فضاي خالي) تشکيل ميدهد و ذرات آن به توسط قير به هم چسبيدهاند. بتن آسفالتي جسم همگن و توپري است که خود بار ميبرد، مقاومت برشي نسبتا زياد دارد، در برابر عوامل جوي و چرخ وسايل نقليه پايداري ميکند و نياز به تعمير هميشگي ندارد.
به عبارت ديگر بتني است که در آن ، به جاي دوغاب سيمان ، قير بکار رفته است و براي پر کردن هر چه بيشتر فضاهاي خالي آن از گرد سنگ استفاده شده است. بتن آسفالتي را به روش گرم و معمولا در ماشينهاي خودکار ساخته و مخلوط ميکنند و سپس در سطح راه پخش نموده و ميکوبند. آسفالت را تا 4 يا 5 سانتيمتر در يک قشر و کلفت تر از آن را در بيش از يک قشر ميسازند.
ويژگيهاي آسفالت در قسمتهاي مختلف راه
معمولا قشرها از رويه و آستر تشکيل ميشود. لايه رويي که تحت تاثير عوامل جوي و چرخ وسايل نقليه است، بايد از جنس ممتاز ساخته شود. يکي از وظايف اصلي لايه زيرين که در روي پي (زيرسازي) راه قرار ميگيرد و ممکن است خود از يک يا چند لايه درست شده باشد، انتقال بار از رويه به زيرسازي راه است. قشر آستر معمولا با دانه بندي درشت تر و قير کمتر و قشر رويه با دانه بندي ريزتر و قير بيشتر ساخته مي شود.
در زمان تهيه آسفالت ، علاوه بر نوع مصرفي که خواهد داشت به حمل مصرف آن توجه ميشود. از آن جمله است: آفتابي يا سايه بودن محل ، روباز بودن يا قرار گرفتن درون تونل ، خشکي و نمناکي محل کار ، تغييرات دمايي که بايد تحمل کند، فصل ساختن راه و مانند آن.
انواع مصالح سنگي آسفالت
مصالح سنگي درشت
شامل ذرات درشت تر از الک شماره 8 (يا 10) است. اين مصالح که معمولا از شن طبيعي و سنگ يا قلوه سنگ شکسته است، بايد عاري از مواد پوشاننده سطح دانهها (مانند لاي يا رس) يا هر نوع ماده مضر ديگر که مانع چسبيدن قير به ذرات ميشود ذرات سست و کلوخههاي گلي و سنگهاي تجزيه شده باشد. ساييدگي اين مصالح در 500 دور چرخش ماشين لوس آنجلس نبايد از 40 براي آستر و از 30 براي رويه تجاوز کند. همچنين بايد لااقل 60 درصد وزني دانههاي درشت ، حداقل در دو چشمه شکسته باشند. مقاومت اينگونه مصالح در مقابل عوامل جوي پس از 5 چرخه آزمايش با سولفات سديم نبايد از 8 درصد بيشتر باشد.
تنوع قير؛ عمر آسفالت را افزايش ميدهد
در دنيا بيش از 7 نوع قير توليد ميشود. ولي در كشور ما پس از انقلاب توليدات قير به دليل هزينه بالا به دو نوع محدود شد
پايگاه اطلاعرساني شهرسازي و معماري:
زمستان و تابستان فرقي ندارد، خيابانهاي شهر همه فصل پر چاله و چولهاند. آسفالتها ترك ميخورند و دهان باز ميكنند و راهها ويران ميشوند. سالهاست كه شهروندان تنها وعده ميشنوند «آسفالتهاي شهر يك روزه تعويض ميشود». ولي كافي است تا وارد خيابان بهشت شوي، در ساختمان معروف بر آن صندلي معروف تكيه بزني تا بداني تحقق اين وعدهها آسان نيست.
گشتي كه در شهر بزني خواهي ديد آسفالتهاي خيابان رها شدهاند. گويي سالهاست فراموش شدهاند، فرقي هم ندارد كدام منطقه شهر باشد. مهندس «علي امامي نظربيگي»، رييس واحد قير راهسازي پژوهشگاه صنعت نفت كه در خصوص آسفالت و كيفيت قير تخصص دارد، معتقد است راه نياز به نگهداري دارد، مثل يك كودك كه نميتوان به حال خود رهايش كرد. راهها بايد محافظت شوند، آنها نيازمند مراقبت و توجه هستند.
آسفالتها عمر نكرده ميميرند، عمرشان گاه به سال هم نميرسد كيفيتشان فداي ندانمكاريهاي سودجويان ميشود.
اين روزها كشورهاي توسعه يافته دلمشغوليشان توليد آسفالتهاي رنگي و فانتزي است، گرچه به گفته مهندس نظربيگي رنگ آسفالت در تمام دنيا سياه است و در كيفيت آن نقشي ندارد. ولي در كشورهاي بلژيك و فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي محل عابر پياده، دوچرخهسوارها با آسفالتهاي قرمز رنگ مشخص ميشود. اين كشورها سالهاست كه ميدانند راهها شريان اصلي ارتباطات هستند و براي رسيدن به آنچه كه توسعه مينامند بايد رفتوآمد تسهيل شود، پس كيفيت را ارتقا ميبخشند.
مهندس نظربيگي حرفهاي زيادي در خصوص كيفيت آسفالت دارد. ميگويد: «براي رسيدن به استاندارد مورد نظر بايد دماي هر منطقه محاسبه شود. در مجموع ايران به 3 يا 4 منطقه آب و هوايي تقسيم ميشود. البته ميزان بارندگي و اشعه خورشيد مناطق تفكيك شده را هم بايد در نظر گرفت، ميزان حجم ترافيك و بستر و سطح راهها نيز بايد بررسي شوند. آسفالت منطقه كمترافيك و پرترافيك و منطقهاي با سطح شيبدار و مسطح كاملا متفاوت است.»
وي در ادامه صحبتهايش به اين حقيقت اشاره ميكند: «عمر مفيد راههاي ما 2 سال است. بيتوجهي به عوامل متعددي كه از آن ياد شد موجب شده آسفالتها طول عمر چنداني نداشته باشند. اتوبان زنجان _ تبريز 6 ماه هم دوام نياورد.»
بحث خرابي آسفالتها و دلايل آن بارها از سوي كارشناسان مطرح شده نه يك بار بلكه چند بار، رسانهها هم بارها از آن گفتند و نوشتند ولي نتيجه تغييري نكرد. به راستي مشكل كجاست؟
مهندس نظربيگي ميگويد: «در تمام دنيا بيش از 7 نوع قير توليد ميشود كه بسته به نوع آب و هوا و شرايط منطقه مورد استفاده قرار ميگيرد ولي در كشور ما پس از انقلاب توليدات قير به دليل هزينه بالا به دو نوع محدود شد. در حال حاضر قير 100/85 با نفوذپذيري بالا و 70/60 با نفوذپذيري كمتر توليد ميشود. طبق اين دستهبندي در مناطق سردسير قير 100/85 و مناطق گرمسير قير 70/60 به كار ميرود.»
وي ميافزايد: «توليدات فعلي كافي نيست ما نياز به تنوع در توليد قير داريم. در مناطق جنوبي همچون اهواز و خرمشهر قير 40/50 و يا 30/20 بايد به كار گرفته شود كه در كشور توليد نميشود.»