گزارش کاراموزی دكوراسيون داخلي ساختمان
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
عمران
گزارش کاراموزي دكوراسيون داخلي ساختمان در 75 صفحه ورد قابل ويرايش
مقدمه
تزئينات داخلي ساختمان
نحوه پارتيشن
پاراوان
دكوراسيون داخلي ساختمان مهمترين عنصر جلوه دهنده تزئينات داخلي است و نمايسازي داخي و خارجي ساختمان بيانگر هنرنمائي هنرمندان ساختمان مي باشد در اين مورد انتخاب رنگ و هم آهنگي رنگ اميزي مبلمان و دكوراسيون داخل هر ساختمان در اولويت قرار دارد ابتدا طراحي آن بوسيله طراح با ذوق انجام مي پذيرد.
در اينجا حتماً لازم نيست كه طراح تحصيلات عالي داشته باشد، بلكه استادكاران با تجربه و خوش ذوق و خوش تشخيص نيز قادر به انجام طرح مبلمان داخي و نماسازي خارجي ساختمان خواهند بود.
طراح حاذق اول هماهنگي رنگ و دوم امكان تهيه مصالح مورد نياز مبلمان سوم نسبت و اندازه را مشخص مي سازد و سپس اندازه هاي داخلي ساختمان را بصوت پلان بر روي كاغذ با اشل رسم نموده با توجه به امكانات موجود زمان و محل و آب و هوا طرحي براي تهيه مبلمان داخل آماده نموده و رنگ ديوارها و گچ بريها، پرده ها، موكت و فرشهاي كف، تزئينات داخلي مانند ساعت و آباژور و حتي لوستر و قاب آينه و پاريشن را هم اهنگ و متناسب با طرح خود در نظر مي گيرد. و اما طراح موظف است در اجرا طرح خود نظرت كامل داشته تا عمليات اجرائي آن نيز مطابق با سليقه خود باتمام برسد و چنانجه در طرح تجديد نظري لازم باشد اعمال نمايد. به طور كلي ميتوان يكسري از اين وسايل منزل را با يك مصالح خاص در نظر گرفت كه از نظر زيبايي و هماهنگي منظر خوشي داشته باشد. ما در اينجا سعي داريم قسمتي از لوازم دكوراسيون منزل را با طراحي مناسب مورد توجه قرار دهيم مانند ساعت، قاب آينه و پاراوان .
نحوه ساخت پارتيشن
براي جدا كردن اطاقا و هال از يكديگر معمولاً از پارتيشن هاي گوناگون استفاده مي كنند. راحي پارتيشن ها معمولاً با موقعيت ساختمان سنجش داده مي شود و احتمالاً تغييراتي در شكل و اندازه طرح خود با طرح جامع براي ساخت پارتيشن مهيا مي گردد. پارتيشنها بيشتر از مصالح مخلوط از فلزات آبكاري شده و چوبهاي گردو و افرا و ملچ و غيره با رنگ مات يا براق تهيه مي شود. در قسمتهاي دو طرفه پارتيشن ميتوان بنا به تشيص طراح كابينهائي ساخته كه دربها و جعبه هاي كشويي آن از دو طرف استفاده شود و نيز در پارتيشن جاي قرار گرفتن تلويزيون و گلدانهاي طبيعي و محل چيدن ظروف تزئيني و كتاب جاسازي شود.
رنگ آميزي پارتيشن در سنجش رنگ چوب به تفضيل نوشته شده است.
پاراوان
در پاره اي از مواقع به دلايل مختلفي نظير كمبود ضا نمي توان از پارتيشن جهت جدا كردن فضاها استفاده كرد و يا نياز به جداسازي تا اين حد منفي نيست. مثلاُ براي تقسيم بندي فضاي بزرگ پذيرايي يا يك سالن به جهت كاربردي و هم زيبايي مي توان از پاراوان استفاده كرد كه هم فضا به دو بخش تقسيم مي شود و در ضمن در عين حال دو فضي بدست آمده كاملاً با هم در ارتباط هستند و …
پاراوان نيز معمولاً با موقعيت فضا و مكان موجود طراحي مي شود و نيز در ابعاد و اشكال مختلف با مصالح مختلفي از قبيل فلز چوب و حتي پارچه و تلفيق اينها ساخته مي شود.
پاراوان مي تواند به گونه اي طراحي شود كه از دو طرف داشته باشد.
پاراوان بر خلاف پارتيشن كاملاً مستقل عمل مي كند و عضوي از ساختمان محسوب نمي شود و در بخش تزئينات قرار مي گيرد و به دليل عملكردي تزئيني بسيار سبك و قابل حمل و نقل است و مي توان آن را هر لحظه جايي قرار داد.
پاراوان مي تواند از سه تخته و يا چهار تخته تشكيل شود كه بسته به نوع مصالح بكار رفته از اتصالات مخصوص خود براي زاويه قرار دادن آن استفاده مي شود.
بسيار متنوع است. به طور مثال مي توان از چوب براي سازة ان استفاده كرد و براي زيبايي از تكنيك معرق بهره برد. در مورد معرق در بخش بعدي نوشته شده است.
قبل از اينكه وارد مراحل كار از چوب تا دكوراسيون شويم لازم است مقدمه اي راجه به معرق و نحوه كار و اجراي آن نكاتي گفته شود.
مقدمه ي تاريخي
معرق در معناي كلام «اصولاً هر چيز رگه دار را گويند» ولي مفهوم آن در اين نوع بخصوص هنر، ايجاد نقشها و طرحهاي زيبايي است كه از دوربري و تلفيق چوبهاي رنگي روي زمينه اي از چوب يا پلي استر سياه شكل مي گيرد.
پيدايش تاريخي اين هنر به درستي مشخص نيست ولي از تطيق ان با هنر كاشي كاري بدون شك رابطه اين دو هنر را در مي يابيم. براي آشنايي با ريشة اين هنر صحيت از تاريخ تكوين كاشي معرق به ميان مي آيد و به عنوان مقدمه از گنبد سرخ مراغه كه در زمان ايلخانان ساخته شده مي توان ياد كرد. اين گنبد نوع بسيار سادة كاشي كاري بدين سبك است.
كاشي كاري معرق در دوران مغولان نيز به همين منوال بود و تداوم آن در عصر صفوي به اوج شكوفايي خود رسيد آثاري ارزنده در هنر كاشي كاري پديد آمد. اين شكوفايي در زمان افاغنه و زنديه رو ه افول نهاد. در دوران قاجاريه نيز كاشي كاري معرق تقليدي ناقص از آثار گذشتگان بود. تا اين دوران نقشهاي كه در كاشي كاري معرق به كار برده مي شد نقشهاي اسليمي بود. اما با سفر عده اي از نرمندان به اروپا و گزايش به هنر و فرهنگ، اروپايي، تغييرات و دگرگوني هاي بسياري در نقشهاي كاشي كاري به عمل آمد و از آن پس طرح انسان و ديگر اشكال مانند اسلحه حنگي در هنر كاشي كاري دوران قاجاريه نمايان شد.
از آن دوران تا به امروز اين هنر، چونان گذشته، رونق نداشته است و تنها عدة قليلي از هنرمندان در زنده نگهداشتن اين هنر كوشا بوده اند.
وجه تشابه كاشي كاري معرق با معرق كاري روي چوب در شيوة عمل است كه در هر دو مورد نقشها از تركيب قطعات رنگي جنس مورد نظر شكل مي گيرد.
ابزار كار و كاربرد آن
1. اره دست
همان ارة معمولي با دستة چوبي است كه تيغه هاي متفاوت دارد و براي بريدن قطعههاي بزرگ چوبي به كار مي رود.
2.ارة چوب بر
تيغه اي است باريك به طول 13 سانتيمتر كه دنده هاي آن به صورت زوج با فواصل كم قرار گرفته است. اين تيغه بر سر كمان اره متصل مي شود و معمولاً براي بريدن فلز به كار مي رود. ولي در معرق، شماره هاي دو سفر، يك و دو آن براي بريدن صدف و عاج و شبه عاج استفاده مي شود.
3.ارة فلز
تيغه اي است باريك به طول 13 سانتيمتر كه دنده هاي آن به صورت فرد با فواصل كم قرار گرفته است. اين تيغه بر سر كمان اره متصل مي شود و براي بريدن چوب به كار مي رود. شماره هاي دو صفر و يك آن به كار مي رود. شماره هاي دو صفر و يك آن در معرق استفاده مي شود.
4.پرس برقي
دستگاهي است برقي، شامل چهار ستون آهني كه سه صفحة متحرك مستطيل شكل از چهار زاويه، به ستونها متصل شده است و در قسمت بالاي اين چهار ستون حجم مكعب مستطيل آهني قرار دارد كه موتور و دستگاه گرم كننده در اين قسمت جاي گرفته است و با روشن كردن آن در ضمن حركت صفحات، گرما به وسيلة سيمي كه به هر يك از صفحه هاي مستطيل شكل متصل شده است انتقال مي يابد. حركت صفحه هاي ياد شده از طريق چهار ستون آهني كه بعنوان اهرم باقي است و از طريق پائين به بالاست و در انتهاي كار به مكعب فلزي دستگاه مي رسد در اين حالت تمام صفحه ها هم متصل شده و شئ مورد نظر كه ميان آنها قرار دارد، تحت فشار و گرما قرار مي گيرد. اين دستگاه در سه اندازه كوچك، متوسط و بزرگ وجود دارد و ميزان گرماي مورد نياز براي برش كردن اشياء معرق شده 150 درجه سانتيگراد است.
5.پرس دستي(پيچ دستي)
وسيله اي است فلزي، شامل خط كشي قطور به طول 25 الي 50 سانتيمتر كه دو قطعه فلز به صورت افقي، يكي ثابت در انتهاي خط كش و ديگري كه اهرم ناميده مي شود در بالاي آن به صورت متحرك قرار گرفته است.
پيچي كه يك دستة چوبي دارد در ابتداي اهرم متحرك نصب شده است. اين وسيله براي ثابت نگه داشتن اشياء و تحت فشار قرار دادن (پرس كردن) قطعه هاي كوچك معرق شده به كار مي رود.
6.پيشكار
قطعه چوب مستطيل شكلي است به طول 20 سانتيمتر و عرض 10 سانتيمتر كه يك طرف عرض آن بر لبة ميز نصب مي شود در ميان طرف ديگر، شياري به طول تقريبي 4 سانتيمتر و عرض 1 سانتيمتر وجود دارد كه در ميان تخته به هم متصل مي شود، اين تخته به صورت معلق بر لبة ميز متصل شده و از آت براي خرد كردن و دوربري نقشهاي چوبي استفاده مي گردد.
7.تيزك
قطعة فلز نوك تيزي است كه قابليت انعطاف بسيار دارد و براي برداشتن نقشهاي چوبي بريده شده از درون قالب خود، استفاده مي شود.
8.چكش
همان چكش معمولي است كه مورد استفادة عموم است و براي كوبيدن ميخ به كار مي رود. در معرق نوع 100 گرمي آن استفاده مي شود.
9.سوهان تخت
سوهاني است به طول 45 سانتيمتر كه 35 سانتيمتر آن به پهناي 5/3 سانتيمتر از دو طرف مضرس است و ) 1 سانتيمتر باقي مانده در انتها باريك مي شود در موقع كار به عنوان دستگيره مورد استفاده قرار مي گيرد.
10.سوهان چوب ساب
تبغه اي فلزي به طول 30 سانتيمتر كه دسته اي پلاستيكي به آن متصل است.
اين وسيله براي صيقل دادن سطح شئ معرق شده اي به كار مي رود كه در آن صدف يا عاج وجود نداشته باشد.
11.كمان اره
وسيله اي است فلزي و منحني، به شكل نعل اسب، كه دسته اي چوبي به يك سر آزاد آن متصل است و تيغه هاي با شماره هاي متفاوت به وسيلة دو پيچ خروسك به دو سر كمان اره متصل مي شود.
اگر قوس منحني كمان اره كوچكتر از اندازة شئ باشد، مي توان دو ميله هم قطر كمان اره به وسيلة پيچ خروسك به دو سر آن اضافه كرد. اين عمل باعث بلندترشدن طول كمنا اره شده و به راحتي مي توان آن را در اطراف شئ حركت داد.
هنگام به كار بردن اين وسيله حتماً بايد دقت كرد كه كمان آن به حالت افقي و به فاصلة 1 تا 2 سانتيمتر تا كتف قرار بگيرد و تيغة آن با تختة پيشكار زاويه اي 90 درجه تشكيل بدهد.
12.رندة دستي
شامل صفحه اي مستطيل شكل است كه عرضهاي آن با قوس منحني به طرف خارج متمايل شده است. در قسمت زيرين، اين صفحه به فاصلة 5/6 سانتيمتر از يك طرف لبة قوس دار شكافي به طول 5 سانتيمتر و عرض نيم سانتيمتر وجود دارد كه محل قرار گرفتن تيغة رنده است.