پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس
دسته بندي :
کارآفرینی »
صنایع غذایی
پروژه کارآفريني شرکت فراورده هاي لبنديس در 71 صفحه ورد قابل ويرايش
پيشگفتار
رويكرد اكثر كشورهاي جهان در دهههاي اخير به موضوع كارآفريني و توسعه آن، موجب گرديده موجي از سياستهاي توسعه كارآفريني در دنيا ايجاد شود. كشورهاي مختلف راه حلي راكه در سه دهه گذشته براي فائق آمدن بر مشكلات مختلف اقتصادي و اجتماعي به آن روي آوردهاند، توسعه فرهنگ كارآفريني، انجام حمايتهاي لازم از كارآفرينان، ارائه آموزشهاي مورد نياز به آنان و انجام تحقيقات و پژوهشهاي لازم در اين زمينه بوده است. تأمل در وضعيت اقتصادي و روند مراحل پيشرفت و توسعه در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه كه به موضوع كارآفريني توجه نمودهاند، نشانگر آن است كه اين كشورها توانستهاند به پيشرفتهاي چشمگيري در زمينههاي مختلف اقتصادي و اجتماعي دست يابند و يا حداقل بحرانهاي پيشآمده را به سلامت پشت سر گذاشته و بحرانهايي كه وقوع آنها را در آينده پيشبيني ميكردند را مهار نمايند. از جمله اين كشورها ميتوان به ايالات متحده، كشورهاي اتحاديه اروپايي، كشورهاي جنوب شرق آسيا، چين، برخي از كشورهاي آمريكاي لاتين و آفريقايي و اقيانوسيه را نام برداز آنجا كه مفاهيم مطرح در علوم انساني همانند مفاهيم مطرح در علوم تجربي قطعي نيستند، لذا ارائه تعريف قطعي و مشخصي براي آنها دشوار يا غير ممكن است. كارآفريني هم كه از واژه هاي مطرح در علوم انساني است، از اين قاعده مستثني نيست. دانشمندان و محققين علوم مختلف اقتصادي، اجتماعي، روانشناسي و مديريت كه در مورد كارآفريني مطالعه و نظراتي ارائه كردهاند، تعاريف مختلفي از كارآفريني مطرح نمودهاند كه تفاوتهاي گاه مغاير و متناقضي دارند. تعريفي از كارآفريني كه تقريباً شامل همه تعريفهاي ارائه شده از آنان باشد، عبارت است از: «كارآفريني فرايندي است كه فرد كارآفرين با ايدههاي نو و خلاق و شناسايي فرصتهاي جديد و با بسيح منابع ،مبادرت به ايجاد كسب و كار و شركتهاي نو، سازمانهاي جديد و نوآور و رشد يابنده نموده كه توأم با پذيرش مخاطره و ريسك است و منجر به معرفي محصول و يا خدمت جديدي به جامعه ميگردد.»
در دايرهالمعارف بريتانيكا ، كارآفرين اينگونه تعريف شده است:
« شخصي كه كسب و كار و يا موسسه اقتصادي را سازماندهي و مديريت كرده و خطرات ناشي از آنرا ميپذيرد» واژه كارآفريني از قرنها پيش و قبل از آنكه به زبان امروزي مطرح شود، در زبان فرانسه متداول گرديد. اين واژه معادل كلمه فرانسوي Enterprendre به معناي « متعهد شدن» (معادل under Take در زبان انگليسي) ميباشد كه در سال 1848 توسط جان استوارت ميل به كارآفريني ( Enterpreneur ) در زبان انگليسي ترجمه شد.
موقعيت جغرافيايي - استان فارس
استان فارس با 133 هزار كيلومتر مربع وسعت در جنوب استان اصفهان قرار دارد. آباده، استهبان، اقليد، بوانات، جهرم، داراب، سپيدان، شيراز، فسا، فيروز آباد، كازرون، لار، لامرد، مرودشت، ممسني، نيريز شهرستانهاي استان فارس هستند و شهر زيباي شيراز مركز آن ميباشد.استان فارس در سال 1375 حدود 3817 هزار نفر جمعيت داشته است كه 7/56 درصد آن شهر نشين، 9/41درصد روستانشين و 4/1 درصد غير ساكن و عشاير بوده است.كوههاي زاگرس با جهت شمال غربي - جنوب شرقي، استان فارس را به دو ناحيه مشخص طبيعي شاملناحيه شمال - شمال غربي و ناحيه جنوب - جنوب شرقي تقسيم كرده است. ارتفاعات ناحيه شمالي ازكوههاي سميرم شروع و در جهت شمال غربي امتداد مييابد. ارتفاعات ناحيه جنوبي كوههاي اطراف شيراز وكوههاي مهارلو، خرمن و تودج را در بر ميگيرد. ارتفاعات غربي در امتداد ارتفاعات كهگيلويه تا كوههايممسني و ارتفاعات جنوبي مشتمل بر كوههاي داراب و ارتفاعات تنگستان ميباشد.
آب و هوا - استان فارس
در استان فارس سه ناحيه مشخص آب و هوايي وجود دارد. اول، ناحيه كوهستاني شمال و شمالغرب كه زمستانهاي سرد معتدل و پوشش گياهي مناسبي دارد. دوم ناحيه مركزي كه در زمستانها آب و هواينسبتاً معتدل توأم با بارندگي و در تابستانها هوايي گرم و خشك دارد. سوم ناحيه جنوب و جنوب شرقي كه بهعلت كاهش ارتفاع و عرض جغرافيايي و نحوه استقرار كوهها ميزان بارندگي آن در فصل زمستان نسبت به دو فصل بهار و پائيز كمتر است و هواي آن نيز در زمستانها معتدل و در تابستانها بسيار گرم است. متوسط حرارت شهر شيراز 8/16 درجه و حداكثر و حداقل مطلق دماي آن به ترتيب 2/29 و 7/4 درجه سانتي گراد است.
تاريخ و فرهنگ - استان فارس
استان فارس از قديميترين مراكز تمدن بشري محسوب ميشود و قرنها مركز حكومت شاهنشاهيايران بوده است. قبل از اسلام دو سردار بزرگ ايراني از اين منطقه برخاسته و هر يك سلسله بزرگي بنامهخامنشي (كورش) و ساساني (اردشير بابكان) تشكيل دادهاند. بعد از انقراض سلسله هخامنشي كه نزديك به219 سال در ايران پادشاهي كردهاند. اسكندر مقدوني سلسله سلوكيه را در سال 311 قبل از ميلاد در ايرانتاسيس و شهرهايي در ناحيه پارس (فارس) بنا نهاد. در عين حال در قسمت مركزي پارس در ناحيه استخر قدرتهاي محلي با نامهاي ايراني روي كار آمدند كه از سال 250 قبل از ميلاد به بعد بر روي سكههاي آنهانوشتههايي به خط پهلوي و چهرههاي ايراني و آتشدان ديده ميشود. معذالك ناحيه پارس تا زمان آشيوخوسچهارم جزو امپراطوري سلوكي بوده است. بعد از اينكه پارتيان ايالت مركزي دولت سلوكي را فتح كردند. پارساستقلال يافت. مسلمانان نخستين بار در دوره خلافت عمر اقدام به تسخير فارس نمودند. در 17 ه.ق يكي ازسرداران علاء ابن حضرمي، حاكم بحرين، از حاكم ايراني فارس شكست خورد. عليرغم مقاومت ايرانيان در مقابل مهاجمين مسلمان، عاقبت شهرهاي استخر، توج، فسا و شيراز به تصرف مسلمانان در آمد. امّا به رغمشورشهاي متعدد آخر الامر تسليم اسلام شدند. وسعت قلمرو فارس در زمان خلفا بيش از پيش افزايش يافت يزد و نواحي ديگر مجاور كوير نيز به استخر ملحق گرديد.
در زمان ضعف قدرت خلافت در قرن 3 ه.ق فارس به تصرف يعقوب ليث، مؤسس سلسله صفاريان درآمدو شيراز پايتخت صفاريان شد. و برادرش مسجد جامع بزرگي در اين شهر بنا نهاد. پس از آن فارس به تصرف آلبويه در آمد. پس از آل بويه، سلجوقيان بر فارس مسلط شدند. در زمان ضعف سلاجقه، سنقر ابن مودود سلسله اتابكان فارس را تأسيس كرد و تا سال 543 ه.ق اين سلسله بر فارس فرمانروايي يافت و پس از چندي فارس بهدست امراي مغول افتاد.در سال 754 ه.ق سلسله آل مظفر، فارس را تصرف كرد و تا سال 895 ه. ق بر فارس فرمانروايي كرد. درسال 959 ه.ق فارس به تصرف شاه اسماعيل صفوي درآمد. در زمان وي و جانشينانش، فارس و مركز آن شيراز آبادي و رونق يافت. در جنگ بين افاغنه و نادر شاه، شيراز و بسياري از نقاط ديگر فارس رو به ويراني فراواننهاد. در زمان فرمانروايي كريم خان زند، صلح و آباداني به فارس بازگشت. از زمان قاجاريه به بعد به جز شورشسران قشقايي واقعه مهمّي روي نداده است. در زمان سلسله پهلوي در فارس اقدامات مهّمي در جهت آبادانيرونق فارس و شيراز صورت گرفت. در عصرهاي بعد از انقلاب 1357، شهرهاي استان فارس رو به آباداني وتوسعه نهادند و شهر شيراز توسعه فراوان يافت.بر بستر همين پيشينه تاريخي است كه امروزه آثار متعدد و متنوع تاريخي و باستاني در استان به جا ماندهاست. هر يك از اين آثار داراي ارزشهاي جهاني و گوياي تاريخ پر فراز و نشيب اين خطه ميباشند.استان فارس به علت موقعيت جغرافيايي و نزديكي به خليج فارس از دير باز اقامتگاه اقوام گوناگون از جمله آريايي، سامي و ترك بوده است كه تحت تاثير و نفوذ فرهنگ ايراني در آمدهاند. با وجود اين، ايلات و عشايرمنطقه كه شامل ايلات قشقايي، ممسني، خمسه و كهگيلويه ميباشند، هنوز بخش عمدهاي از فرهنگ بوميخود را حفظ كردهاند و عامل موثر ديگري در جذب ايرانگردان ميباشند. اشاره مختصر به قدمت تاريخي وديدنيهاي شهرستانهاي استان سيماي تاريخي و امكانات ايرانگردي آنرا بيش از پيش روشن ميسازد.
بازار يابي :
بازاريابي اثر بخش به عـنوان ساختن چيـزي كه بتواند بفروشد و نه فروش آنچه كه مي توانيد بسازيد تعبيـر مي شود.
سازمانهايي كه آنجه را كه توليد مي كنند مي فروشند محصول مدار هستند يعني ابتدا محصول را توليد مي كنند و سپس بـراي محصولات خود به دنـبـال مـشـتـري هـسـتـنـد و به بازار يابي بعـنوان وسـيله اي براي ترغيب مشتـريان به خـريــد مي نگرند. موفق ترين سازمانها آنهايي هستند كه آنجه را كه مي توانند بفروشند توليد مي كنند ، آنها مشتري مدار هستند يعني در پاسخ به نيازهاي مشتري محصولات و خدمات خود را عـرضه مي كنند.
در نتيجه بازاريابي را مي توان ، به عنوان فعاليتي لازم براي تطبيق كالاها با نيازها و خواسته هاي بازار تعريف كرد و بازاريابي فعاليت هايي چون برنامه ريزي و قيمت گذاري و توزيع تبليغات و معرفي محصولات را شامل مي شود.
شر كتها در زمينه بازار يابي سه دسته اند :
1) شركت هاي پيشرو
2) شركت هاي پيرو
3) شركت هاي ايستا
شركت هاي پيشرو:
شر كتي فعال است ودرك درستي از بازار يابي دارد.در تحقيقات و رشد محصولات سرمايه گذاري مي كند و راهكارهاي بد يهي ارائه مي دهد.
شركت هاي پيرو:
خالي از هرگونه روحيه جسورانه است ممكن است موفق شود اما امكان موفقيت خيلي كم است چون تمايلي به خطرپذيري ندارد و ترجيح مي دهد خود را به خطر نياندازد و براي انتخاب راه منتظر بازار مي ماند.
شركت هاي ايستا:
همواره به يك شكل كار خود را ادامه مي دهدو دليلي براي تغير ندارد و منزوي و بي تفاوت است.
ابزار اصلي تشكيل دهنده ي بازار يابي به چهار P معروفند :
1) محصولات product
2) قيمت price
3) مكان place
4) تبليغات promation
يعني بازاريابي شامل طراحي و توليد محصول به شكلي كه نياز مصرف كننده را رفع كند. تعيين قيمت واقعي يعني قيمتي كه علاوه بر تضمين سود مشتري را راضي نگه دارد. عرضه محصولات در مكان مناسب (جايي كه مشتريان بتوانند محصول را بخرند).تبليغات براي تشويق مشتري ها براي خريد محصول است.اجزاي تشكيل دهنده اين آميزه در تمام سازمان ها مشابه است و تنها نسبت آنها متفاوت است.براي مثال در جايي كه قيمت براي مشتريان اهميت زيادي دارد اين قيمت است كه بر آميزه تسلط دارد.
قيمت پايين در اغلب موارد نشانگر كيفيت پايين محصول است ومشتريان يك محصول را به دليل ارزاني آن نمي خرند آنها به خاطر نياز خود خريد مي كنند. توجه خود را به فروش مبتني بر ارزش معمطوف كنيد نه فروش بر مبناي قيمت.
تبليغات :
شما از چه طريقي به مردم اطلاع ميدهيد و تبليغات خود را انجام ميدهيد؟
ما يك يا دو نفر را انتخاب ميكنيم تا در سرتاسر كشور برگههاي تبليغاتي را پخش كنند و مردم از طريق اين برگههاي تبليغاتي ميتوانند با شماره تلفن تماس بگيرند و با مراجعه به آن برگه براي خريد عسل تخفيف بگيرند . در ضمن ما در ايام عيد نيز با پخش سر رسيد و تقويم تبليغاتي را انجام ميدهيم كه مسمر ثمر مي باشد . گاهي وقتها نيز با چاپ آگهي در روزنامه و يا مجلات اقدام به تبليغات مي كنيم . هرچند كه تبليغات از طريق راديو و تلوزيون كمي گران مي باشد ولي براي پيشرفت در كار و فروش محصولات گاهي وقتها به اين دو رسانه متوسل شده و از اين طريق به تبليغات دست مي زنيم . در مورد بازاريابي نيز از طريق روزنامه و با درج آگهي مبني بر اينكه به چند بازارياب نياز داريم اين افراد را پس از تست انتخاب كرده وآنها رابه كار مي گيريم تا هم آنها بيكار نباشند و هم محصولات ما با قيمت مناسب به فروش برسد .
ارزش تاسيسات عمومي
الف_ هزينه برق رساني و ژنراتور برق اضطراري
هزينه هر كيلو وات انشعاب برق با در نظر گرفتن تابلو, سيم كشي هاي داخلي و ترانس وساير ملزومات 1200000 ريال است .
كارخانه به برق سه فاز 25 آمپر به ميزان 5/137 كيلو وات نياز دارد و هزينه آن 165000000 ريال است.
هزينه ژنراتور برق اضطراري به ازاي هر كيلو وات 1200000 ريال و براي 200 كيلو وات برق معادل 240000000 ريال است.
بنابراين هزينه حق انشعاب و ژنراتور برق اضطراري به عنوان تاسيسات برق رساني جمعا" 405000000 ريال است.
ب_هزينه تاسيسات آبرساني
مقدار آب مصرفي مورد نياز در هر ثانيه 2/1 ليتر است و درشيفت 8 ساعت كار , نياز به 56/34 متر مكعب آب است.به ازإ هر متر مكعب در ساعت جهت حق انشعاب ,لوله كشي,فشار شكن ,كنتور آب و ساير تاسيسات مورد نياز , به طور متوسط 200000 ريال و براي 56/34 متر مكعب معادل 6912000 ريال پرداخت مي شود.
ضمنا" جهت حفر چاه آب به عمق 60 مترمعادل 2700000 ريال هزينه مي شود زيرا هزينه هر متر عمق چاه و وسايل آبرساني آن 450000 ريال است.
ج_هزينه و سيستم آب داغ
حهت تامين آب داغ مورد نياز خط توليد از يك دستگاه حرارت مركزي سيستم شوفاژ استفاده مي شود.هزينه هر يك از ملزومات سيستم آب داغ در جدول سيستم آب داغ قيد شده است.
د_ هزينه سيستم گرمايش و سرمايش
1- هزينه رادياتور به حجم 700 متر مكعب , هر متر مكعب 4500 ريال به قرار 3150000 ريال.
2- هزينه كولر 6000 فوت مكعب در دقيقه به قرار 1800000 ريال كه براي سالن توليد به كار ميرود . هزينه دو عدد كولر معادل 3600000 ريال است.
3- هزينه كولر 4000 فوت مكعب در دقيقه به قرار 1400000 ريال كه براي اطاق هاي اداري و كاركنان به كار مي رود .هزينه دو عدد كولر معادل 2800000 ريال است.
4- هزينه دو عدد بخاري صنعتي معادل 7000000 ريال است.
مجموع هزينه هاي مذكور 16550000 ريال است.
ه- هزينه آتش نشاني
1- هزينه 8 كپسول آتش نشانيهر يك به قرار 300000 ريال معادل 2400000 ريال مي باشد.
و- هزينه مخزن سوخت
با توجه به استفاده از مخزن ذخيره سوخت (گازوئيل ) به ظرفيت 6 مت مكعب و هزينه هر متر مكعب ذخيره سازي و پمپاژ 150000 ريال معادل 1600000 ريال مي باشد.
ز- هزينه فاضلاب و پساب
هزينه چاه فاضلاب و پساب صنعتي به حجم 10 متر مكعب معادل 3000000 ريال است.
بنابراين جمع هزينه هاي تاسيسات عمومي با توجه به جدول مربوط , معادل 436962000 ريال است.
3-2-4 ارزش وسائط نقليه
ارزش وانت بار دو تني معادل 9300000 ريال است. هزينه يك سواري نيز 6800000 ريال است كه مجموع آنها 161000000 ريال است.
4-2-4 هزينه لوازم اداري
با توجه به نياز لوازم اداري و رفاهي ياد شده معادل 30000000 ريال هزينه مي شود.
مجموع كل هزينه هاي خدماتي و تاسيساتي عمومي (طبق جدول) معادل 1097528000 ريال مي باشد.