پروژه کارآفرینی شرکت سیمان
دسته بندي :
کارآفرینی »
صنعتی
پروژه کارآفريني شرکت سيمان در 63 صفحه ورد قابل ويرايش
مقدمه:
امروزه با پيشرفت جوامع ورشد روز افزون اقتصادي جوامع كه نتيجه آن نياز به محصولات جديد كه اين مورد خود دليل مهمي براي تاسيس و راه اندازي اين نوع شركت مي باشد .
اين طرحهاي جديد و نو موجب افزايش اشتغال در كشور مي باشد و ايين طرحها مي تواند زود بازده باشند و در نتيجه آن گسترش دامنه فعاليت مي باشد.0
صنعت توليد سيمان صنعتي است كه قابليت ساخت انواع سيمان مورد نياز صنايع مختلف را از آميزه هاي مختلف دارا مي باشد سيمان به دليل تنوع نوع مصرف داراي موارد استفاده بسيار وسيع مي باشد و لذا داراي با زار بسيار خوبي مي باشد .
براي انتخاب ظرفيت واحد بر مبناي ظرفيت موجود و نيز كم كردن ريسك سرمايه گذاري پس از صحبت كردن با صاحب نظران در اين محدوده ظرفيت توليد بين 20000الي 115000 مي باشد كه ظرفيت مورد انتظار و انتخابي براي گام اول 27000 تن مي باشد.
بر اساس نرخهاي متداول موجود و استعلامهاي بدست آمده از صاحبان صنايع و فروشندگان تمام آن ها نشان دهنده سود آوري طرح و حالت بسيار پايدار اقتصادي آن مي باشد كه موجب جذب متقاضيان خصوصي براي سرمايه گذاري در اين رابطه خواهد داشت.
بخش اول:كليات و شناخت طرح
1- 1- سوابق ثبتي مجري طرح
شركت سيمان .... در تاريخ 10/10/1384 در مشهد با شماره 251 ثبت رسيد و شروع به فعاليت مي نمايد. اين شركت با سرمايه ي بخش خصوصي به مبلغ 862523000ريال
شروع به فعاليت و توليد انواع سيمان در طرح هاي مختلف مي نمايد.
محل اين شركت واقع در مشهد- شهرك امير كبير – بلوار عطاالملك– بلوك15 – وهمچنين سهام اين شركت شامل10000 سهم86523.3 به شرح جدول زير:
در تهيه سيمان فرآيند اختلاط – شكل دهي و پخت وجود دارند كه از ميان اين فرآيند ها تنها مرحله پخت است كه روشها مختلف انجام مي شود كه عبارت است از:1- پخت كننده بشكه اي 2- بستر هاي سيالي 3- بستر هاي نمك مذاب 4- واحد ميكرو ويو 5- لوله بخار فشار بالا6- سره بوشني7 اتو كلاو بخار.
روش مورد انتخاب روش اتو كلاو بخار : اين روش به منظور پخت قطعات بزرگ و پخت ثانويه
قطعات بزرگ و پخت آميزه اكسترودر بكار مي رود.
اتو كلاو ژاكت دار و اتو كلاو بدون ژاكت موجود مي باشد در نوع ژاكت دار ديواره اي دو جداره
موجود مي باشد كه بخار بين اين دو جدار جريان دارد و از اين طريق حرارت به طور غير مستقيم
ماده داده مي شود و براي جلوگيري نمودن اكسيداسيون و شفافيت رنگ محصول داخل هواي اتو كلاو
را گاز بي اثري مانند نيتروژن مي كنيم.
تشريح فرآيند مورد انتخاب: فرآيند توليد شامل فرآيند اختلاط – اكستروژن و پخت مي باشد بعد از
توزين " اجزا آميزه با هم مخلوط مي شوند و سپس روي مخلوط كن خارجي متورق مي شود اين ورقها
در محلولي از آب و شامپو يا آب و پودر تالك در زمان جمع آوري غوطه ور مي شود( به منظور عدم
چسبندگي ) و سپس اين ورقها توسط يك كارگر ماهر و به وسيله غلطك به صورت نوار در مي آيد و سپس از محلول آب وشامپو عبور داده مي شوند ( مرحله نامگذاري در اين قسمت انجام مي شود)
و بعد از تهيه شدن نوار به مدت 24 ساعت به آميزه استراحت داده مي شود و سپس توسط اكسترودر
به صورت سيمان در مي يايد و سپس روي سيني اتو كلاو تحت فر آيند پخت قرار مي گيرد يعني اين
سيني ها داخل سيلندري كه بخار اشباع با فشار معيني دميده مي شود ( فشار يخار بستگي به نوع پخت
ماده دارد) و سپس با انتقال حرارت از بخار به سيمان در مدت معيني صورت مي گيرد و بعد از اتمام
فرآيند بخار باقيمانده از اتو كلاو خارج مي شود.
بخش دوم : بررسي فني طرح
2-1- محل اجراي طرح
محل اجراي طرح ا زنظرجغرافيايي داراي اهميت خاص است وموارد زيربراي ايجاد يك
شركت سيمان سازي مي بايست رعايت گردد:
الف) دسترسي به راه اصلي: براي اين فعاليت نيازبه راه اصلي است چه ازلحاظ دسترسي به امكانات وچه ازلحاظ فروش.
ب) نزديكي به منابع : اين طرح بايد درجايي اجراشود كه مواداوليه توليدبه آن نزديك باشد زيرادرجايي كه منابع دورباشد مثل جنوب كشور, قيمت تمام شده بالامي رودوتهيه مواد اوليه نيز بسيارمشكل است
ج) دسترسي به آ ب , برق , تلفن: براي اين طرح نيازبه دسترسي به آب كافي براي ماشين آلات نياز فردي دسترسي به برق چون همه دستگاهها با برق سه فازكارمي كنند.
د) نزديكي به بازار مصرف : بايد در محلي احداث شود كه نياز به آن محصول زياد باشد و بهترين مكان براي اين شركت كلان شهر ها مي باشند زيرال بازار مصرف در آنجا مي باشد و مزيت آن اين است كه مصرف كننده با توليد كننده مي تواند ارتباط مستقيمي ايجاد نمايد.
ه) دسترسي به نيروي كارارزان: بايد در مكاني باشد كه نيروي مجرب در آن زياد باشد و تقاضا كار در آن هم به متناوب چنين امري زياد مي باشد و اين امر موجب پرداخت حق الزحمه كمتري مي گردد و نتيجه اين امر قيمت تمام شده كمتر و فروش بالاتر مي گردد.
و) اندازه زمين: اندازه زمين براي اجراي طرح نبايدكمتر از 600 مترمربع باشدوهرچه
مساحت زيادتر باشدبراي انباركردن وداشتن فضاي باز بهتر است.
1) تاسيسات ووسايل تاسيساتي :
الف)آب مورد نياز :
در كارگاه آب به صورت صنعتي و خوراکي مورد استفاده قرار مي گيرد.
مقدارآب مورد مصرف براي امور خوراکي هر نفر 20 ليتر درروزمي باشدكه براي جمع
كارگران كارگاه ( 4 نفر) حدود 80 ليتر كافي است .هزينه آب مصرفي به ازاي هرليتر5.75
ريا ل وحق انشعاب آب بالغ بر 4600000 ريال هزينه دارد.
هزينه ساليانه آب خوراکي هر نفر(ريال) 128800 =5.75 ×80 ×280
شركت جهت تامين آب صنعتي خود وجلوگيري از هرگونه مشكل، پيش بيني حفر يك چاه عميق را در طرح مزبورنموده است. بدين منظور درقسمت مناسبي اززمين يك حلقه چاه عميق به عمق 30 متر مربع وهزينه هر متر 115000 ريا ل و جمعابه مبلغ 3450000 ريا ل حفر نموده است.
ب) تاسيسات برق :
به منظور تامين برق كارگاه براي دستگاههاي توليدي (سه فاز) وساير نيازهاي خدماتي
و رفاهي (تك فاز) وكليه هزينه هاي مربوط به حق انشعاب برق ,تابلوها به مبلغ
14260000 ريا ل بر آورد گرديده است.
ج) تلفن :
اين كارگاه به يك دستگاه تلفن نياز داردكه هزينه انشعاب ونصب بالغ بر 1150000ريا ل
بر آورد گرديده است .
د) تاسيسات سوخت رساني :
تاسيسات سوخت رساني اين كارگاه شامل يك واحد منبع ذ خيره روغن موتور با ظرفيت 500 ليتربرآوردشده است كه هزينه ساخت ونصب منبع مذكوررقمي حدود 11500000 بر آورد گرديده است.
خريد كپسول آتشنشاني به مبلغ 230000 ريا ل
سيستم گرمايش گازوئيلي به مبلغ 1380000ريا ل
لوله كشي و عايق بندي لوله ها 11500000 ريا ل
بخش چهارم : بررسي هاي اقتصادي
4-1-)موقعيت كلي اقتصادي طرح :
با توجه به نياز كشور به اين محصول وبه دليل افزايش روز افزون جمعيت و ....
سرمايه گذاري در اين طرح مقرون به صرفه مي باشد.
4-2-) محدوده جغرافيايي طرح :
همانطور كه اشاره شد نياز آن در مصارف صنعتي و غير صنعتي مانند ساختمانها
اين طرح مي تواند براي تامين خود استان و شهرستان هاي اطراف و استان هاي ديگر موثر باشد
4-3-)بررسي عرضه :
عرضه اين محصول در چند سال اخير رشد زيادي داشته و با توجه به اينكه اين محصول نوو جديد بوده و
جواب مثبتي در پي داشته است اين رشد مي تواند ادامه داشته باشد در سالهاي اخير.
4-4-)پيش بيني عرضه در آينده :
چون اين محصول از صنعتي نو پا برخوردار است جاي رشد و بهتر شدن ومتنوع تر شدن محصولات را دارد و مي تواند فروش خوبي در آينده باشد.
4-5-)بررسي تقاضا:
به دليل در محصصولات از نظر نوع استفاده در و با صنعتي شدن كشور براي اين محصول
افزايش تقاضا را پيش بيني مي كنيم.
4-6-)بررسي قيمت :
قيمت محصولات نقش مهمي در فروش محصولات ايفا مي كند و مهمترين عواملي كه در
قيمت نقش دارند عبارت است از نيروي انساني , تكنولوژي, كيفيت, مواد اوليه , تقاضا و..
قيمت محصول توليد شده توسط دستگاههاي قديمي خيلي بالاتر ازمحصول توليد شده توسط
دستگاههاي جديد مي باشد . در ضمن با توجه به تورمي كه در كشور وجود دارد وهر ساله بالا ميرود وباگران شدن هر يك از عوامل توليد ، قيمت تمام شده محصول نيز بالا مي رود .
4-7-)نتيجه گيري بررسي اقتصادي :
مي توان ازبحث عرضه وتقاضا اين محصول به اين نتيجه رسيد كه با ورود دستگاههاي جديد
و مدرن وبالا رفتن سطح كيفيت و زيبا يي ودوا م محصول وبا توجه به قيمت ا ين محصول در بازا ر نسبت محصولات رقيب آينده اقتصادي خوبي را براي اين صنعت پيش بيني نمود.
4-8-)محاسبه سهم منابع داخلي :
مواد اوليه مستقيم وغير مستقيم 101384000
دستمزد مستقيم وغير مستقيم 171120000
ساير هزينه هاي سربار متغير 101200
تعميرات ونگهداري 12629990
هزينه سوخت وانرژي 5878800
هزينه هاي عملياتي 59797700
هزينه هاي غير عملياتي 45034000
استهلاك ماشين آلات 43656300
سود خالص 117636852
جمع منابع داخلي 557238842
ارزش توليدات 574852800
درصدسهم منابع