پروژه کارآفرینی شركت آچاچي
دسته بندي :
کارآفرینی »
صنعتی
پروژه کارآفريني شركت آچاچي در 53 صفحه ورد قابل ويرايش
تاريخچه شركت آچاچي
آچاچي نام روستايي در نزديكي شهرستان ميانه از توابع آذربايجان شرقي است و اين كارخانه در سال 1357 شروع به كار كرده است كه توس آقاي ايراني كه مدير عامل و رئيس كنوني شركت است در واحدهاي كوچك آغاز به كار كردند و اولين كارگاه شيريني پذيري در تهران بوده كه به علت نارضايتي افراد و شهرداري به خارج از تهران انتقال پيدا كرده است چون هيچ وقط كارخانه صنعتي نمي تواند در داخل شهر باشد و از به متراژ بالايي دارد و پس از استقراق كارخانه براي توسعة بيشتر و تداوم و استحكام بيشتر با كارخانه اي به نام قافلانكوه متحد شدند كه بعد از مدتي همكاري به علت اختلاف نظر از يكديگر مجزا شدند هر كدام به صورت مستقل فعاليت مي كنند .
و برترين امتياز اين شركت گرفتن اولين پروانه سوخت سوهان و باسلق در ايران است .
مواد لازم جهت تاسيس يك كارخانه شكلات سازي
1)يك قطعه زمين با متراژ بالا و خارج از شهر كه داراي اين قسمت ها مي باشد :
(انبار – محل توليد – سردخانه – اتاق هاي داراي و نگهباني)
2)تقاضاي كتبي ه اداره كل صنايع غذايي جهت سااخت
3)تهية دستگاه هاي مورد نظر جهت توليد محصول مورد نظر
4)تقاضاي مجوز از ذرات بهداري
5)بارديد بهداري از دستگاه ها و عملكرد آنها
6)گرفتن پروانه بهره برداري يعني پروانه تاسيس كارخانه
7)صدور پروانه ساخت از وزارت بهداشت
8)مهترين مساله براي ساخت كارخانه مواد غذايي اولا كارت شناسايي از اداره كل صنايع و درما صدور روانه ساخت از وزارت بهداشت باشد و تامين نيروهاي متخصص .
وضعيت شركت آچاچي با شركت قافلانكوه .
1)تقسيم كار بين دو شركت به صورتي كه انجام عمليات داخلي اعم از پخت و بسته بندي و دريافت مواد اوليه و باز پرداخت مواد ساخته شده جهت فروش به شركت آچاچي محول شده بود و حذيد مواد اوليه و بازار يابي و فروش محصولات و عمليات خارج كارخانه به عهد شركت قافلانكوه بود .
2)معيار فروش با فرمول كيفيت بالا + سود بيشتر با توليد محصول به هرينران + سود مضاعف و بالا .
3)زياد بودن مشتري
4)عدم جوابگويي به موقع به كاركنان و پرسنل
5)اختلاف نظر بين مديريت شركت آچاچي و شركت قافلانكوه ( وجود دو مدير عامل متفاوت )
6)عدم سيستم مرتب اداري
7)توليد محصولات ا تنوع و يكسان نبود توليد
8)روابط عمومي تندي
قدرتهاي كارخانه آچاچي
1)تثبيت قيمت هنگام نوسان افزايش قيمت در بازار
2)تنظيم عضه و تقاضا
3)پيگري محصولات در بازار از نظر كيفيت - قيمت و طرح نسبت به اجناس مشابه
4)نوآوري درارائه محصولات وارائه محصولات جديد در بازار
5)ساخت مشابه محصولات خارجي
و مهمترين قدرت آنها ثبت قيمت آنهاست با اينكه مواد ا.ليه در فصل هاي مختلفي بوده در بعضي از فصول قيمت آن نزدلي و در بعضي فصول صعودي بوده ولي هيچ يك از اينها در ثابت نبودن قيمت در اين شركت اثر نمي گذارند و همين ثابت ثابت بودن باعث اعتبار بيشتر براي شركت خواهد بود.
6)روابط دوستانه بين مصرف كنندگان
7)بالا بودن ميزان مصرف كنندگان به اجناس توليد شده جوابگوي نياز داخلي نمي باشند ( در بعضي مواقع )
8)صدور محصولات به كشورهاي ديگر بصورت غير مستقييم .
ماشين آلات مورد استفاده و نيرو هاي مورد نياز بردستگاه ها :
1)والس ( شكلات را بصورت توپ نرم مي كند و به ميكسرها انتقال مي دهد ) كه دستگاه والس نياز به چهار نفر دارد .
2)آسياب شكر ( شكر را مانند آرد پودر مي كند ) و يك نفر كارگر دارد .
3)مسيكر ( وظيفه هم زدن و مخلوط كردن را دارد كه بعد از مخلوط آماده قالب گيري مي شود ) يك نفر
4)ديپازيتور ( نوعي دستگاه پر كن است كه مغز شكلات را با هم مي سازد ) چهر نفر .
5)سرد خانه ثابت و متحرك هر كدام يك نفر
6)دستگاه بسته بندي ( پلمپ كردن مواد ساخته شده ) يك نفر
7)دستگاه شيرينگ ( كشيدن سلفون ذروي بسته ها ) يك نفر
8)دستگاه پر كن ( براي بسته بندي و وزن كشي محصول ) سه نفر
كه دستگاه هاي شكلات سازي مانند شكلات مغز دار و كاكائو در اين شركت به طور مكانيزه است و در بعضي محصولات مانند ژله ساخت محصول به صورت نيمه دستي و نيمه مكانيزه صورت مي گيرد به طوري كه نيمه از كار كه مرحله پخت مي باشد با دستگاه مخصوص مي باشد و نيمي ديگر قسمت تزريق آن است كه با دست و با ضرف مخصوص استيل انجام مي شود . چونكه دستگاهي كه اين عمل را انجام مي دهد فقط نمونه خارجي دارد و مبلغ آن خيلي بالا است و در ايران نمونه مشابه ندارد كه حتي مسئوليت اين كارخانه نيز دوباره اقدام به ساخت آن كرده اند كه دستگاه جوابگوي نياز كاخانه نشده است و كارايي نداشته است در نتيجه روش ژله به صورت نيمه دستي اعمال مي شود .
كا آفريني شركت و كار در پرسنلي آن طوري است كه در اوايل سال و اواسط سال از بازار فروش پاييني برخوردار هستند كه در اين دوران حدود 50 اي 60 نفر نيروي انسامي استفاده كننده و براي آنها در اواخر سال چنين اقدامي پاسخگو نيست زيرا كه حجم كار به اوج فعاليت خود مي رسد و نيروي انساني به كار گرفته نشده به 130 الي 150 نفر مي رسد .
تلاش هاي شركت بت وضعيت كنوني :
سفارش ساخت دستگاه ديپازيتور در داخل كه حدود يك هفتم قيمت مشابه به خرجي آن مي باشد كه حدود ( پانزده ميليون تومان ) است كه ساخت سردخانه متحرك كه بعضي از شركت ها داراي چنين سرد خانه اي ارتقاء كيفيت بعد از جدا شدن از شركت قافلانكوه و كاهش 10% قيمت كه متقابلا 100% افزايش بيشتري داشته و تلاش مجراي بستن قرار داد و با كشور هاي ( اكراين ، آذربايجان – عربستان ) جهت صدور مستقيم كالا است .