پروژه کارآفرینی کارگاه تولید سس از سویا
دسته بندي :
کارآفرینی »
صنایع غذایی
پروژه کارآفريني کارگاه توليد سس از سويا در 54 صفحه ورد قابل ويرايش
خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5
فصل اول..................................................................................................................................................................... 6
کليات.......................................................................................................................................................................... 6
مقدمه :........................................................................................................................................................................ 7
نام کامل طرح و محل اجراي آن :.............................................................................................................................. 7
محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7
مشخصات متقاضيان :................................................................................................................................................. 8
دلايل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8
وضعيت و ميزان اشتغالزايي :..................................................................................................................................... 8
تاريخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 8
نام و کد محصولات.................................................................................................................................................... 8
سس سوياي چيني...................................................................................................................................................... 9
اين نوع سس سويا را با استفاده از دانه ي سويا به عنوان منبع اصلي و از غلات ديگر به مقدار كمتر تهيه مي كنند و دو نوع دارد : 9
الف - سس سوياي تازه/ روشن :.............................................................................................................................. 9
ب - سس سوياي قديمي / تيره :............................................................................................................................ 10
سس سوياي ژاپني.................................................................................................................................................... 10
الف - دسته اول :..................................................................................................................................................... 10
ب - دسته دوم :....................................................................................................................................................... 11
ج - دسته سوم :....................................................................................................................................................... 11
د - دسته چهارم :..................................................................................................................................................... 11
ر - دسته پنجم :....................................................................................................................................................... 11
کد ISIC :............................................................................................................................................................... 12
شماره تعرفه گمركي................................................................................................................................................. 12
شرايط واردات......................................................................................................................................................... 13
بررسي و ارائه استاندارد ملي يا بين المللي............................................................................................................. 13
بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلي و جهاني..................................................................... 13
بررسي قيمت هاي داخلي........................................................................................................................................ 13
مروري بر قيمت هاي جهاني محصول.................................................................................................................... 13
موارد مصرف و كاربرد............................................................................................................................................. 14
بررسي كالاهاي جا يگزين و تجزيه تحليل اثرات آن بر مصرف محصول.............................................................. 15
كشور هاي عمده توليد كننده و مصرف كننده......................................................................................................... 15
شرايط صادرات........................................................................................................................................................ 16
وضعيت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 17
بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد از آغاز برنامه سوم تاكنون................................................................... 17
الف ) بررسي ظرفيت هاي بهره برداري................................................................................................................. 17
ب ) بررسي روند ظرفيت نصب شده توليد سس سويا در كشور.......................................................................... 17
بررسي روند توليد واقعي سس سويا در كشور........................................................................................................ 18
بررسي سطح تكنولوژي توليد در واحدهاي فعال................................................................................................... 18
فرايند توليد سس سويا به صورت زير مي باشد .................................................................................................... 18
درصد استفاده از ظرفيت اسمي در واحدهاي توليدي فعال................................................................................... 19
و ) نام كشورها و شركت هاي سازنده ماشين آلات مورد استفاده توليد................................................................ 20
بررسي وضعيت طرحهاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجرا...................................................................... 21
پيش بيني عرضه در بازار آينده كشور..................................................................................................................... 21
الف ) پيش بيني توليد داخل واحدهاي فعال.......................................................................................................... 21
پيش بيني توليد داخل واحدهاي در حال ايجاد...................................................................................................... 22
با توجه به جدول بالا ، ظر فيت طرح هاي در حال ايجاد كه در آ ينده به ظر فيت نصب شده كشور اضافه خواهد شد، به صورت زير قابل پيش بيني است:........................................................................................................................................................................ 22
بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385.......................................................................... 23
جمع بندي عرضه..................................................................................................................................................... 23
بررسي روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاكنون..................................................................................................... 23
مصرف ظاهري از رابطه زير حاصل محاسبه و در جدول زير وارد شده است .................................................... 24
نمودار زير روند مصرف در سالهاي گذشته را نشان داده است ............................................................................ 25
بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385........................................................................ 25
بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم.......................................................................... 25
برآورد ميزان تقاضاي داخل در آينده...................................................................................................................... 25
برآورد قابليت صادرات در آينده............................................................................................................................. 28
براي بررسي قابليت صادراتي محصول مورد مطالعه در آينده ، از دو روش مي توان استفاده كرد :.................... 28
الف – استناد بر سوابق صادراتي در سالهاي گذشته............................................................................................... 28
برآورد تقاضاي كل.................................................................................................................................................... 30
جمع بندي و نتيجه گيري مطالعات بازار و پيشنهاد نهايي در مورد احداث واحدهاي جديد از نگاه توجيه پذيري بازار 31
مجوز هاي قانوني :................................................................................................................................................... 32
مراحل صدور جواز تاسيس :................................................................................................................................... 32
شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس......................................... 33
1- اشخاص حقيقي............................................................................................................................................... 33
2- اشخاص حقوقي.............................................................................................................................................. 33
مدارك مورد نياز:..................................................................................................................................................... 33
اصلاحيه جواز تاسيس :........................................................................................................................................... 34
تعريف:...................................................................................................................................................................... 34
صدور پروانه بهره برداري :..................................................................................................................................... 34
مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 35
فصل دوم.................................................................................................................................................................. 36
روش انجام کار......................................................................................................................................................... 36
جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :........................................................................................... 37
مشخصات نيروي انساني مورد نياز از لحاظ مفيد بودن و توانايي کار :................................................................. 37
مطالعات فني و تكنولوژيكي.................................................................................................................................... 38
بررسي اجمالي تكنولوژي و روش هاي توليد و عرضه محصول در كشور و مقايسه آن با ديگر كشورها.............. 38
الف ) نگاهي به روش توليد سس سويا................................................................................................................... 38
فرايند توليد سس سويا به سه مرحله اصلي زير تقسيم مي گردد ......................................................................... 38
مرحله اول : تهيه كوچي.......................................................................................................................................... 38
مرحله دوم : تخمير نمكي....................................................................................................................................... 38
مرحله سوم : تصفيه................................................................................................................................................. 38
عمليات حرارتي ( استريليزاسيون )........................................................................................................................ 39
ليبل زني شيشه ها..................................................................................................................................................... 39
بسته بندي شرينگ................................................................................................................................................... 39
قرنطينه محصول به مدت معين............................................................................................................................... 39
ارسال محصول آماده فروش به انبار محصول......................................................................................................... 40
مقايسه روش توليد معمول كشورمان با ديگر كشورهاي جهان............................................................................... 40
تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم )به صورت اجمالي( در فرآيند توليد....................................... 40
برآورد حداقل ظرفيت اقتصادي طرح..................................................................................................................... 41
لحاظ كردن نقطه سربسر توليد................................................................................................................................. 41
لحاظ كردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 41
بررسي تحولات اساسي در روند تأمين اقلام عمده مورد نياز در گذشته و آينده.................................................. 42
پيشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح................................................................................................................ 42
انتخاب محل اجراي يك طرح توليدي عموماً براساس معيارهاي زير صورت مي گيرد:...................................... 42
بازارهاي فروش محصول......................................................................................................................................... 43
بازار تأمين مواد اوليه................................................................................................................................................ 43
احتياجات و نيازمند يهاي ديگر طرح...................................................................................................................... 43
امكانات زير بنايي مورد نياز.................................................................................................................................... 43
حمايت هاي خاص دولتي........................................................................................................................................ 44
با جمع بندي مطالعات مكان يابي، محل اجراي مناسب اجراي طرح در جدول زير آمده است......................... 44
فصل سوم................................................................................................................................................................. 45
امور مالي طرح......................................................................................................................................................... 45
سرمايه گذاري ثابت طرح :...................................................................................................................................... 46
خريد دفتر کار :........................................................................................................................................................ 46
هزينه زمين :............................................................................................................................................................. 46
هزينه محوطه سازي :............................................................................................................................................... 47
هزينه ساختمان سازي :............................................................................................................................................ 47
هزينه ماشين آلات و تجهيزات :.............................................................................................................................. 48
هزينه تاسيسات و تجهيزات عمومي :...................................................................................................................... 48
وسايل اداري و خدماتي........................................................................................................................................... 49
ماشين آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهي...................................................................................................... 49
هزينه هاي قبل از بهر هبرداري................................................................................................................................ 49
هزينه هاي پيش بيني نشده...................................................................................................................................... 49
هزينه سرمايه گذاري ثابت :..................................................................................................................................... 50
ميزان مواد اوليه عمده مورد نياز سالانه، محل تامين و قيمت ارزي و ريالي آن.................................................... 50
فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 51
جمع بندي – نتيجه گيري و پيشنهادات.................................................................................................................. 51
نتايج حاصله از اجراي طرح :.................................................................................................................................. 52
خلاصه طرح :
در اين طرح به بررسي توليد سس از سويا پرداخته شده است ، براي بررسي طرح از روش هاي آماري و اقتصادي و برآورد هاي مالي استفاده شده است ، اين طرح شامل چهار فصل ميباشد ، فصل اول به بيان کلياتي از قبيل مقدمه ، تاريخچه ، مجوز هاي قانوني مورد نياز ، وضعيت بازار ، ميزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بيان روش انجام کار پرداخته است ، بازديد از واحد کاري مشابه ، نيروي انساني ، نحوه تامين سرمايه و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، فصل سوم به بررسي طرح از ديدگاه اقتصادي پرداخته است ( طرح توجيهي يا BP ) ، عناويني از قبيل نيروي انساني مورد نياز ، ميزان سرمايه گذاري ، مواد اوليه مورد نياز ، ماشين آلات مورد نياز و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، در نهايت فصل چهارم به بيان نتيجه اجراي طرح مي پردازد .
مقدمه :
مطالعات امكان سنجي، مطالعات كارشناسي است كه قبل از اجراي طرح هاي سرمايه گذاري اقتصادي انجام مي گيرد. در اين مطالعات از نگاه بازار، فني و مالي و اقتصادي طرح مورد بررسي و آناليز قرار گرفته و نتايج حاصل از آن به عنوان مبنايي براي تصميم گيري سرمايه گذاران مورد استفاده قرار مي گيرد.
گزارش حاضر مطالعات امكان سنجي مقدماتي توليد سس از سويا مي باشد. اين مطالعات در قالب متدولوژي مطالعات امكان سنجي تهيه گرديده است و مطابق متدولوژي فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقيق معرفي شده و سپس بررسي هاي لازم روي با ز ار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فني در خصوص چگونگي توليد و امكانات سخت و نرم افزاري مورد نياز نيز شناسايي شده و در نهايت ظرفيت هاي اقتصادي و حجم سرمايه گذاري مورد نياز براي اجراي طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمايه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند كليه اطلاعات مورد نياز را كسب و در جهت انجام سرمايه گذاري اقتصادي با ديد باز و مسير شفاف اقدام نمايند . اميد است اين مطالعات كمكي هرچند كوچك در راستاي توسعه صنعتي كشورمان بعمل بياورد .
نام کامل طرح و محل اجراي آن :
توليد سس سويا
محل اجرا :
مشخصات متقاضيان :
نام
نام خانوادگي
مدرک تحصيلي
تلفن
دلايل انتخاب طرح :
محصول مورد مطالعه طرح حاضر ، هر چند در كليه خانوارها و اقشار مختلف جامعه بعنوان ماده كمك غذائي داراي كاربرد است ، ولي از نگاه كلان مي توان گفت كه اين محصولات اهميت استراتژيك خاصي در داخل كشور و بازارهاي جهاني ندارند و تنها از نگاه يك محصول مصرفي مي توان اين محصولات را مورد مطالعه و بررسي قرار داد .
وضعيت و ميزان اشتغالزايي :
تعداد اشتغالزايي اين طرح 24 نفر ميباشد .
تاريخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
در فرهنگ لغت صنعت غذا ، سس ماده غذا ئي است كه بعنوان تكم يل كننده طعم غذا مورد استفاده قرار مي گيرد . به عبارت ديگر سس، ما يع غليظي است كه برا ي طعم و مزه دادن به انواع غذاها يا جذاب تر به نظر آمدن آنها به كار مي رود. اصل لغت سس، فرانسوي است كه خود ريشه لاتيني دارد.
سس سويا، نوعي سس تخمير شده است كه از سويا، غلات برشته ش ده، آب و نمك تهي ه مي شود . معمولاً در غذاهاي آسيايي از اين نوع سس استفاده مي شود. اگر چه سس سويا انواع مختلفي دارد، تمام آنها شورمزه بوده و قهوه اي رنگ مي باشند كه براي مزه دار كردن غذاها هنگام پخت و يا سر ميز مورد استفاده قرار مي گيرند .
اين سس اولين بار در كشور چين ابداع شد؛ اما امروزه در سراسر قاره آسيا به خصوص كشور ژاپن و حتي در ديگر نقاط دنيا از آن استفاده مي شود. البته سس سويايي كه مردمان ژاپن در تهيه ي غذايشان به كار مي برند با سس سوياي چيني بسيار متفاوت است. كه در اينجا به آنها اشاره شده است .
سس سوياي چيني
اين نوع سس سويا را با استفاده از دانه ي سويا به عنوان منبع اصلي و از غلات ديگر به مقدار كمتر تهيه مي كنند و دو نوع دارد :
الف - سس سوياي تازه/ روشن :
نوعي سس رقيق و به رنگ قهوه اي روشن مي باشد. اين سس در تهيه ي اغلب غذاها به كار مي رود و از آنجا كه رنگ آن روشن است، زياد رنگ غذ ا را تغيير نمي دهد .
ب - سس سوياي قديمي / تيره :
نوعي سس تيره و غليظ است كه تخمير شدن آن، مدت طولاني تري طول كشيده است. رنگ آن هم قهوه اي تيره مي باشد. به اين نوع سس سويا شيره قند اضافه مي كنند تا ظاهر متمايزي نسبت به ديگر انواع اين نوع سس داشته باشد. معمولاً از اين سس بر اي تزئين روي غذاها استفاده مي شود. اين سس عطر و طعم بهتري نسبت به سس سوياي رقي ق دارد؛ به علاوه نمك كمتري هم دارد .
بررسي كالاهاي جا يگزين و تجزيه تحليل اثرات آن بر مصرف محصول
در صنعت غذا هر چند كه در شرايط خاص و در صورت عدم دسترسي به ماده غذائي مورد نظر ، تا حدودي امكان جايگزيني برخي ديگر از مواد غذائي وجود دارد ، ليكن اين جايگزيني آنچنان از مطلوبيت مصرف برخوردار نبوده و به جر أت مي توان گفت كه هر ماده غذائي مصرف خاص خود را داشته و مصرف كننده علاقه اي براي جايگزين ي آن با ساير مواد غذائي را ندارند . سس ها نيز از وضعيت مشابه برخوردار هستند و هر كدام حوزه هاي مصرف مخصوص بخود را دارا بوده و بازار طالب آن مي باشد . ليكن در شر ايط خاص برخ ي از انواع د يگر سس ها مانند سس فلفل و سس خردل بصورت محدود م ي توانند جا يگزين اين نوع سس گردند . البته در كشورها ي خارج ي كه از صدها نوع سس استفاده م ي گردد ، جايگزين ها ي متنوع ي بر اي محصول مورد مطالعه وجود دارد ، ولي نظر بر اينكه در كشور ما تنها چند نوع سس توليد و مصرف مي گردد ، لذا از نگاه جايگزيني نيز محدوديت وجود داشته و تنها دو نوع سس عنوان شده را مي توان بعنوان جا يگزين معرفي كرد . از نقطه نظر قدرت جايگزيني نيز با يد گفت كه محصولات جا يگزين مطلوبيت كمتري در جايگزيني دارند و بازار در صورت دسترسي به محصول اصلي ، علاقه اي به استفاده از محصول جايگزين ندارد .
كشور هاي عمده توليد كننده و مصرف كننده
از نقطه نظر مصرف مي توان گفت كه با توجه بر كاربرد غذائي محصولات مورد مطالعه ، كليه كشورهاي جهان مي توانند بعنوان كشورهاي مصرف كننده اين محصولات محسوب گردند . ليكن از آنجائيكه اين محصول بومي كشورهاي آسيائي مي باشد لذا در ا ين كشورها بخصوص چين ، ژاپن و د يگر كشورهاي آسياي شرقي از بيشترين مصرف برخوردار مي باشند .
از نظر توليد نيز بايد گفت كه كشورها ي شرق آسيا كه بعنوان عمده مصرف كنندگان اين محصول تلقي مي گردند ، بعنوان عمده كشورهاي توليد كننده نيز محسوب مي گردند .
جمع بندي و نتيجه گيري مطالعات بازار و پيشنهاد نهايي در مورد احداث واحدهاي جديد از نگاه توجيه پذيري بازار
سس سويا يك محصول جد يد در بازار است كه اولين واحد صنعتي توليدي آن از سال 1385 آغاز به تو ليد كرده است . البته در حال حاضر تعدادي واحد صنعتي د يگر نيز برا ي توليد اين محصول در حال ايجاد مي باشد ليكن بايد گفت كه سابقه كافي در گذشته براي اين محصول وجود ندارد . از اينرو براي پيش بيني تقاضا در آينده از روش احتساب به نسبت تقاضاي ساير سس ها ي معمول بازار استفاده شده و بر اساس آن پتانسيل تقاضا در آ ينده پيش بيني و با موازنه آن با پيش بيني عرضه ، وضعيت بازار در آينده بصورت كمبود عرضه پيش بيني مي گردد بنابر اين قابل نتيجه گيري است كه ايجاد واحدها ي جديد براي توليد اين محصول در شر ايط كنو ني به لحاظ بازار توجيه ناپذير مي باشد .
ليكن بايد گفت كه تقاضاي پيش بيني شده بازار كه بر اساس آن وضعيت بازار آ تي كشور بصورت كمبود عرضه پيش بيني گرديد ، در واقع پتانسيل تقاضا است كه براي تبد يل آن به تقاضا ي بالفعل ، انجام بازار سازي مطابق مدل هاي مطرح آن بسيار ضروري است و شايد در صورت عدم اجراي بازار سازي مناسب ، تنها بخشي از پتانسيل فوق محقق گردد .
بنابراين در نها يت مي توان گفت كه در صورت وجود توان و اعتقاد متقاضي بر مقوله بازار ساز ي اثر بخش ، طرح از توجيه بازار برخوردار خواهد بود .
مجوز هاي قانوني :
تعريف: جواز تاسيس مجوزي است که جهت احداث ساختمان و تاسيسات بنام اشخاص حقيقي و حقوقي در زمينه توليد بخش سازمان صنايع صادر ميگردد.
مراحل صدور جواز تاسيس :
1- پذيرش درخواست متقاضي صدور جواز تأسيس فعاليتهاي صنعتي و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنايع شهرستان .
2- بررسي پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهاي سرمايه گذاري در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنايع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضي .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسي ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهاي موجود ، طرحهاي تيپ و تجربيات كارشناسي و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .
شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقي
- تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم