پروژه کارآفرینی شرکت فناوری اطلاعات
دسته بندي :
کارآفرینی »
خدماتی و آموزشی
پروژه کارآفريني شرکت فناوري اطلاعات در 43 صفحه ورد قابل ويرايش
مقدمه :
فناوري اطلاعات بسيار از علم رايانه وسيعتر (و مبهم تر) است. اين اصطلاح در دهه ???? جايگزين اصطلاحات پردازش دادهها و سيستمهاي اطلاعات مديريت شد که در دهههاي ???? و ??60 بسيار رايج بودند. فناوري اطلاعات معمولاً به توليد و پردازش و نگهداري و توزيع اطلاعات در موسسات بزرگ اشاره دارد.
دانش فناوري اطلاعات و رايانه با هم فرق ميکنند، البته در موارد زيادي با هم اشتراک دارند. اگر علم رايانه را مشابه مهندسي مکانيک بگيريم، فناوري اطلاعات مشابه صنعت حمل و نقل است. در صنعت حمل و نقل، خودرو و راهآهن و هواپيما و کشتي داريم. همه اينها را مهندسان مکانيک طرح ميکنند. در عين حال در صنعت حمل و نقل مسائل مربوط به مديريت ناوگان و مديريت ترافيک و تعيين استراتژي حمل و نقل در سطح شرکت و شهر و کشور مطرح است که ربط مستقيمي به مهندسي مکانيک ندارد اما بي شک مهمترين مقوله در اين ضمينه است.
فناوري اطلاعات متشكل از چهار عنصر اصلي «اساس» (انسان، سازوكار، ابزار، ساختار) است، به طوري كه در اين فناوري، اطلاعات از طريق زنجيره ارزشي كه از بهم پيوستن اين عناصر ايجاد ميشود جريان يافته و پيوسته تعالي و تكامل سازمان را فراراه خود قرار ميدهد:
انسان: منابع انساني، مفاهيم و انديشه، نوآوري
سازو كار: قوانين، مقررات و روشها، سازوكارهاي بهبود و رشد، سازوكارهاي ارزش گذاري و مالي
ابزار: نرمافزار، سختافزار، شبكه و ارتباطات
ساختار: سازماني، فراسازماني مرتبط، جهاني
امروزه معناي اصطلاح «فناوري اطلاعات» بسيار وسيع شدهاست و بسياري از جنبههاي محاسباتي و فناوري را دربر ميگيرد و نسبت به قبل شناخت اين اصطلاح آسانتر شده است. چتر فناوري اطلاعات تقريباً بزرگ است و بسياري از زمينهها را پوشش ميدهد. متخصصين فناوري اطلاعات وظايف متنوعي دارد، از نصب برنامههاي کاربردي تا طراحي شبکههاي پيچيده رايانهاي و پايگاه دادههاي اطلاعاتي. چندي از زمينههاي فعاليت متخصصين فناوري اطلاعات ميتواند موارد زير باشند:
نام کامل طرح و محل اجراي آن :
شرکت فناوري اطلاعات کاسپين
نشاني :
مشخصات متقاضي :
نام : نام خانوادگي : ش.ش :
دلايل انتخاب طرح :
امروزه فناوري اطلاعات بخشي وسيعي از فعاليت ها را در بر مي گيرد به نحوي که تمامي مشاغل وابسته به فناوري اطلاعات شده اند. پيشرفت علم و گسترش زمينه فناوري اطلاعات باعث شده است که يکي از مهمترين و پرکاربردترين زمينه هاي فعاليت را در بر بگيرد .
ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :
ارزيابي فناوري اطلاعات
زماني برنامه ريزي و طراحيهاي انجام شده مثمرثمر خواهد بود که بر مبناي يک نظام ارزيابي سنجيده شده و نواقص آن رفع شود. امروزه يکي از بيماريهاي جدي مديريت بخصوص در کشورهاي در حال توسعه مانند کشور ما که به سمت صنعتي شدن حرکت مي کند. ارزيابي برنامه ها، افراد و سازمان است.
امروزه، سرمايه گذاري در حوزه فناوري اطلاعات يکي از موضوعهاي مطرح در تمامي سازمانهاست. در بسياري موارد، سرمايه گذاري در اين حوزه موجب صرفه جويي فراواني در هزينه شده است و در موارد ديگر بهره وري، متناسب با ميزان سرمايه گذاري، ارتقا نيافته است. لذا براي شناسايي فوايد فناوري اطلاعات، ارزيابي آن انجام مي گيرد. در اين مقاله مزاياي به کارگيري ارزيابي فناوري اطلاعات و مهمترين معيارهاي ارزيابي آن آورده شده است.
همواره در مجموعه وظايف مديريت، ارزيابي به عنوان يکي از عملکردها و وظايف مهم مديريت نوين و حتي مديريت کلاسيک مطرح بوده و هست.
زماني برنامه ريزي و طراحيهاي انجام شده مثمرثمر خواهد بود که بر مبناي يک نظام ارزيابي سنجيده شده و نواقص آن رفع شود. امروزه يکي از بيماريهاي جدي مديريت بخصوص در کشورهاي در حال توسعه مانند کشور ما که به سمت صنعتي شدن حرکت مي کند. ارزيابي برنامه ها، افراد و سازمان است.
ارزيابي، جرياني از بازخور فعاليتها و مقايسه آنها با معيارهاي تعيين شده است که طي آن واحدها و عوامل انساني از چگونگي عملکرد خود و تاثير آن در کارايي سازمان و نظرات مسئولان در مورد نتايج به دست آمده اطلاع کسب مي کنند.
از ســويي، امروزه فناوري اطلاعات سيستـم هاي اطلاعات به عنوان يک ابزار مهم و شناخته شده مورد پذيرش واقع شده اند. اگرچه علي رغم سرمايه گذاري سنگين در فناوري اطلاعات، سازمانها عموماً نتوانسته اند از بـــازگشـت سرمايه و فوايد مالـي متناسبي بهره مند شوند. توسعه و فراگيرشدن فناوري اطلاعات اغلب معادل با کاهش شاخصهاي کلان بهره وري و سودآوري کمتر در هردو بخش صنعت و خدمات بوده است.
دلايل به کارگيري ارزيابي فناوري اطلاعات
نتايج تحقيقات در صنعت ساختمان به عنوان يک نمونه نشان مي دهد که؛
? نداشتن دورنماي استراتژيک مهمترين مانع در سرمايه گذاري مناسب در فناوري اطلاعات است و تاثير عمده اي در دستيابي به موفقيتهاي مورد انتظار دارد؛
? سازمانها در ميزان سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات تفاوتهاي عمده اي باهم دارند؛
? سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات چندان تحت تاثير اندازه سازمانها نيست؛
? هزينه هاي غيرمستقيم تاثير فراوان و قابل توجهي پس از سرمايه گذاري داشته اند.
علاوه بر موارد فوق، تجربه نشان داده است، گسترش فناوري اطلاعـــــات در کسب و کار عموماً موجب جايگزيني مشکلات جديد به جاي مشکلات قديمي مي شود و اين باعث مي شود تا فوايد مورد انتظار حاصل نشوند، علي رغم افزايش سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات، بهره وري ارتقا نيافته و اين امر در سالهاي گذشته موجب مطرح شدن موضوعهايي چون پارادوکس بهره وري شده است. مشکل بودن شناسايي فوايد، بسيار مورد بحث قرار گرفته است و حتي موجب شده است تا در بعضي کسب و کارها دستيابي به اين فوايد مورد شک و ترديد واقع شوند.
سخت و مشکل بودن ذاتي امر ارزيابي و شناسايي فوايد و هزينه هاي فناوري اطلاعات همــواره دليلي بر نداشتن اطمينـان از تاثير سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات بر موفقيت کسب و کار بوده است. يکي از نتايج منفي اين امر صرفنظرکردن از اين موضوعها بوده است.
آموزش عالي براي همه
براي ايجاد اشتغال از طريق فناوري اطلاعات ذكر اين نكته اهميت دارد كه اين مشاغل ماهيتاً مبتني بر اطلاعات و دانش هستند و افراد بايد در سطوح بالاي علمي قرار داشته باشند. بررسي سير تحولات مشاغل نيز مؤيد اين واقعيت است كه مشاغل آينده مشاغل داناييمحور به جاي مشاغل بازو محور خواهند بود[2]. بنابراين پيشنهاد اول اتخاذ تدابير مناسب در خصوص ارائة تسهيلات، و خدمات مورد نياز، فرهنگسازي و ... براي توسعه آموزش عالي به صورت هدفمند در جامعه ميباشد. بسترهاي آموزش از راه دور كه ناشي از توسعه فناوري اطلاعات است خود امكان آموزش عالي براي عموم را فراهم كرده كه بايد مورد استفاده قرار گيرد. در جامعه آينده كه جامعه دانايي محور خواهد بود كساني كه دانش داشته باشند شغل دارند و از شغل خود رضايت دارند. بنابراين توسعه دانايي يا توسعه آموزش عالي هدفمند به عنوان يكي از مصاديق آن، يك راهبرد براي اشتغالزايي در آينده است.
استفاده از فرصتهاي بازار خارج
توسعه فناوري اطلاعات در برخي كشورها فرصتهايي را براي صنعت اطلاعات و صنعت فناوري اطلاعات ايجاد كرده است. در گذشته تلاشهايي براي صادرات در حوزه صنعت فناوري اطلاعات و به طور خاص صنعت نرمافزار انجام ميشد. اما موضوعي كه اهميت دارد فرصتهاي بسيار در صنعت اطلاعات است كه بايد مورد استفاده قرار گيرد و اگر كشور ما برنامه مناسبي براي اين موضوع داشته باشد، ميتواند از طريق رونق صنعت اطلاعات در كشور به اشتغالزايي برسد. در صنعت فناوري اطلاعات نيز بايد استراتژيهاي مناسبي داشت و به جاي صادرات غيرسازمانيافته نيروي انساني، از فرصتهاي كار خارجي در اين صنعت استفاده كرد.
حمايت از كارآفرينان اطلاعات
افرادي كه در صنعت اطلاعات کار ميکنند به دو گروه كاركنان اطلاعات و دانشوران تقسيم ميشوند. گروه اول بيشتر در حوزه كار با اطلاعات و ارائه خدمات اطلاعاتي تمركز دارند، در حاليكه گروه دوم به خدمات مبتني بر دانش تخصصي مشغول ميشوند[7]. علاوه بر اين دو گروه افراد خلاق ديگري موسوم به كارآفرين اطلاعات لازمند تا فرصتهاي كارهاي مبتني بر اطلاعات و دانش را خلق كنند. اين افراد ضمن برخورداري از خلاقيت و ايدهپردازي توان سازماندهي سرمايهها و منابع انساني اطلاعات محور را دارا هستند. تربيت اين گونه افراد و حمايت از آنها خود باعث رونق صنعت اطلاعات و صنعت فناوري اطلاعات و ايجاد اشتغال در آن ميگردد..
آموزش مداوم و ضمن خدمت
تحولات سريع جهاني و توسعه فناوريها باعث ميشود كه مهارتها به سرعت كهنه شده و نيروي كار به مهارتهاي جديدي نياز پيدا كند. درصورتيكه مهارتها و دانش نيروي كار به روز نشود براي صنعت نيروي مناسبي نخواهد بود و به تدريج حذف و بيكار خواهد شد . بنابراين توجه به آموزش مداوم يكي از اساسيترين راههاي توسعه و پايداري مشاغل در عصر جديد خواهد بود
توسعه بسترهاي مشاغل اطلاعاتي
همانگونه كه ايجاد يك اتوبان ميتواند براي بسياري از مردم ازجمله رانندگان، تعميركاران ، فروشندگان حاشيه اتوبان، هتلها و رستورانها و ... شغل ايجاد كند، توسعه زيرساختها و بسترهاي فناوري اطلاعات نيز ميتواند براي مردم اين فرصت را ايجاد كند كه به كمك آن به مشاغل جديد اطلاعاتمحور روي آورده و در صنعت اطلاعات و يا صنعت فناوري اطلاعات مشغول شوند.
حمايت از شركتهاي كوچك و متوسط (SME)
شركتهاي حوزه فناوري اطلاعات معمولاً در رديف شركتهاي اندازه كوچك و متوسط قرار ميگيرند. از آنجاييكه صنعت امروز به كمك فناوري اطلاعات يك صنعت دانشبر است و به تدريج روباتها جايگزين كارهاي يدي افراد ميگردد؛ بنابراين صنايع مختلف قادر خواهند بود با نيروي انساني كمتري به رقابت با سايرين بپردازند. در صورت گسترش چنين شركتهايي ميتوان از صنايع مختلف انتظار اشتغالزايي داشت. اين مسئله در صنعت اطلاعات و صنعت فناوري اطلاعات به دليل ماهيت نرمافزاري و مغزافزاري و مبتني بودن بر دانش و اطلاعات نمود بيشتري داد. توسعه كشور در همه ابعاد مستلزم تدبير، هدفمندي، برنامه و استراتژي داشتن، هماهنگي اجزا و دستگاهها و اجراي صحيح ميباشد. از اين ميان رسيدن به اهداف بلند توسعه ملي از جمله اشتغال در صنايع برتر نيز از اين امر مستثني نيست و نياز به عزم ملي و همت مسؤولين دارد.
تخفيف دادن
فعاليتهاي تبليغاتي بازاريابي كه شامل كوپنها، تخفيفها و يا فروش محصولات در محدودهي زماني خاص هستند، ميتوانند باعث سودمندي و بهرهمندي محصولات و توجه به آنها شوند. استفاده از پيشنهادها و تبليغات گسترده امري مهم است، در غير اين صورت، فروش بلند مدت محصولات با منتظر نگاه داشتن مشتريان براي ارايهي محصول بعدي، كاري خطرناك به نظر ميرسد.
تبليغات
آسانترين و سريعترين راه براي تبليغ محصولات و جلب توجه مشتريان، صرف هزينه براي آنها است. تبليغات pay-per-click به اداره و گردانندهي ترافيكهاي تبليغاتي مشهور هستند. متاسفانه، به دنبال اتمام سرمايههاي در نظر گرفته شده براي تبليغات بازاريابي، فروش محصولات نيز به پايان ميرسد. درك اين مطلب كه با بازاريابي كوتاه مدت، فروشندگان اغلب ميتوانند ميزان فروش خود را كنترل و درآمدهاي حاصل از فروش را صرف محصولات نوپا و جديد، خدمات و يا كسب و كار كنند، امري مهم به شمار ميرود.
بازاريابي كوتاه مدت همچنين براي بازاريابي آزمايشي محصولات جديد و يافتن قيمتي مناسب براي اين محصولات سودمند است. بازاريابان ميتوانند با استفاده از تبليغات pay-per-click، كاهش و يا افزايش تعداد مشاهده كنندگان سايتهاي فروش آنلاين را كنترل كنند و دربارهي بنرها، كلمات كليدي و گرافيكها تصميمگيري كنند. سپس ميتوان تجربههاي حاصل از بازاريابي كوتاه مدت را در استراتژي بازاريابي بلند مدت به كار بست. بازاريابان ميتوانند اثربخشي نسخههاي فروش را شناسايي و تعيين كنند و سپس آنها را در فعاليتهاي بلند مدت بازاريابي پياده كنند.
بازاريابي بلند مدت آنلاين
بدون شك، زمانگيرترين و در عين حال مهمترين جنبهي بازاريابي بلند مدت شامل مهيا كردن و بهينه سازي وب سايتي براي موتورهاي جستوجو است. اكثر جستوجوگران اينترنت به دنبال يافتن محصولات و يا اطلاعاتي در موتورهاي جستوجو هستند. اكثر جستوجوگران اينترنت براي يافتن محصولات، خدمات و يا اطلاعات مورد نظر خود از واژههاي كليدي استفاده ميكنند. شناسايي و بهينهسازي سايتي براي واژههاي كليدي و عبارتهايي كه مشتريان در جستوجوهاي خود براي محصولات و خدمات مورد نظر به كار ميبرند، فعاليتي بسيار مهم براي قابل دسترس بودن در اينترنت به شمار ميآيد.بهينه سازي موتورهاي جستوجو فرايندي مداوم و در حال پيشرفت است. هدف موتورهاي جستوجو فراهم آوردن سايتهايي مناسب با موارد جستوجوي كاربران است.هنگام طراحي تبليغات بازاريابي، بايد تلاشهاي كوتاه مدت و بلند مدت بازاريابي را در نظر گرفت تا بدين ترتيب فرايند فروش همواره پايدار و مداوم باشد. با پياده سازي يك برنامهي بازاريابي كه هر دو روند كوتاه مدت و بلند مدت را در بر دارد، ميتوان به موفقيت در فرايند فروش اميدوار بود.