پروژه کارآفرینی تولید ماءالشعیر
دسته بندي :
کارآفرینی »
صنایع غذایی
پروژه کارآفريني توليد ماءالشعير در 33 صفحه ورد قابل ويرايش
خلاصه طرح:
موضوع طرح:توليد ماالشعير ماالشعير
نوع توليدات:ماالشعير ماالشعير
تعداد شاغلين:87
مشخصات سرمايه گذاري طرح(ارقام به ميليون دلار)
سرمايه گذاري کل طرح:12500
سرمايه گذاري ثابت:10000
سرمايه در گردش:2000
درآمد ساليانه:25000
سوذ ويژه:9041
دوره بازگشت سرمايه:18 ماه
نرخ بازدهي سرمايه:90%
مقدمه:
به دليل استفبال روز افزون مردم جهان به رعايت موازين بهداشتي نسبت به ماالشعير هاي گازدار سنتي مرسوم در کشور از تقاضاي بيشتري برخورداراند.چنانکه در ايران نيز عرضه ماالشعير هاي گازدار توليدي با روش هاي بهداشتي مصرف دوغ سنتي را که در گذشته بازار مناسبي داشته است را توانست تحت تاثير قرار دهد.
در اين ميان ماالشعير به علت دارا بودن خواص دارويي مطلوب در ضمن داشتن ويپگيهاي مناسب در طول سال هاي اخير از نرخ رشد بسيار بالايي برخوردار بوده است. از سوي ديگر پايين بودن هزينه هاي توليد اين ماالشعير و داخلي بودن کليه مواد آن ساخت اين ماالشعير را مقرون به صرفه ميکند.
ماالشعير هاي استاندارد مطابق ثعريف موسسه استاندارد ماالشعير هايي هستند که از اختلاط آب و گاز کربنيک و ترکيبلت شکر و ساير شيرين کننده ها و مواد افزودني بدست مي آيند.
ماالشعير هاي گازدار به 5 دسته تقسيم ميشوند:
1-ماالشعير هاي گاز دار طعم دار رنگي
2-ماالشعير هاي گازدار کولا
3-ماالشعير هاي گاز دار طعم دار بي رنگ
4-ماالشعير هاي گاز دار ميوه اي
5-ماالشعير هاي گازدار بدون طعم و رنگ
شرح فرآيند و اطلاعات فني مورد نياز :
ماالشعير سازي :
تاريخچه ماالشعير سازي اساساً به زماني بر مي گردد كه بشر علاوه بر مصرف آب آشاميدني مي توانست از افزودن موادي چون طعم دهنده ها و شيرين كننده ها به آب ، شربت هاي متعددي را تهيه كند. بعدها كه مصرف شيرين كننده ها متداول گشت ايرانيها طعم دهنده هايي نظير به ليمو ، آلبالو ، زرشك ،آلو ، انجير و بسياري از عرقيات نظير نعناع ، آويشن ، بهار نارنج و غيره را بطور طبيعي در نوشيدني ها مصرف مي نمودند . او متاسفانه تكنيك استفاده از عرقيات و استخراج اسانس از آن كه در حقيقت امولسيون طعم دهنده در آب است تا امروز در ايران پيشرفتي نكرده است .
سابقه ماالشعير سازي در ايران به معناي جديد آن به سال 1331 بر مي گردد . در اين سال شركت زمزم محصول توليدي خود را با نام پپسي كولا به بازار عرضه كرد . قبل از اين تاريخ ماالشعير هاي گازدار سنتي نظير ليمونادر اغلب بصورت غير بهداشتي تهيه و به بازار عرضه مي شد . و در سال 1333 كارخانه كوكا كولا ، در سال 1334 شركت ساسان تاسيس شد كه محصولات توليدي را به نام كانا دراي و سوپر كولا به بازار عرضه كردند . ماالشعير هاي ديگر مانند اسو ، شوئپس ، آلپاين و فانتا نيز به بازار عرضه شدند كه بعد از مدتي يا تعطيل شدند يا در كارخانه زمزم و ساسان ادغام گرديدند .
حدود 50 سال پيش اولين كارخانه ماالشعير سازي در ايران آغاز به كار كرد در ابتدا عدم تطبيق ماالشعير با ذائقه مردم و ماهيت و وابستگي توليد كنندگان و حكم تحريف مصرف ماالشعير از گسترش بازار مصرف اين كالا جلوگيري كرد . جا افتادن ماالشعير به عنوان الگوي مصرف سالها طول كشيد اما امروزه ماالشعير يك كالاي پر مصرف مي باشد . در سال 1356 توليد ماالشعير در سطح كشور حدود 7/1 ميليارد بود اين رقم در سال 1362 به 6/2 ميليارد بطري رسيد . و اين روند تا به امروز ادامه داشته است .
مختصري از نحوه کار شرکت :
عصاره ها :
عصارههاي شركت عبارتند از: كولا، پرتقالي، لمون لايم، ورزشي، انبه و انواع دايوتهاي بدون قند است كه البته تمام شركتها ايران همين انواع را ميزنند.
ماالشعير از چه چيزهايي درست شده است؟
آب، شكر، مواد نگهدارنده، گاز كربنيك، عصاره
آب مصرفي اين شركت آب چاه است كه عمق اين چاه حدود 140 متر است كه از 45 سال پيش كه اين كارخانه تاسيس گرديده است آب كارخانه را تامين ميكند. آب از چاه وارد آب انبار ميشود و از آنجا وارد تصفيه خانه ميشود و به روش لايم سودا تصفيه ميشود.
شكر مصرفي اين شركت داخلي است وهمان شكر معمولي است كه از داخل كشور تامين ميشود. ماالشعيرهاي رژيمي به جاي شكر از شيرين كننده هاي مصنوعي به نام آسپارتان استفاده ميشود كه شيرين كنندگي اين ماده مصنوعي حدود 200 برابر شكر است.عصاره: پرتقالي الف- كه از رنگهاي مجاز خوراكي استفاده ميشود مانند سانسويل نو- كالمهگزين
پرتقالي ب: صمغ عربي
كولا الف: شامل آنتي فوم (ضر كف)- كارامل (قند سوخته) كافئين
كولا ب: اسيد فسفريك خوراكي
ورزشي، لمون لايم، انبه، عصاره آنها از آلمان خريداري شده و ديگر فرمولاسيون روي آنها انجام نميدهيم.
ماالشعيرهاي كولا و پرتقال فرمولاسيون روي آنها انجام ميگيرد كارخانه آن دريافت آباد است ولي ماالشعيرهاي ورزشي، لمون لايم، انبه عصاره آنها مستقيماً از آلمان وارد شده و با شربت و آب گازدار مخلوط ميكنيم.
با دو شركت آلماني هم قرارداد داريم به نامهاي H & R و DOHLER كه كارهاي خود را از آنجا خريداري ميكنيم.
افرادي كه مرض قند دارند داخل بدنشان انسولين به مقدار نياز توليد نميشود كه بتوانند شكر را سوخت و ساز كنند براي همين از آسيارتام تهيه اسيد آمينه است كه به اصطلاح منشا فنيل آلانين دارد.
مواد نگهدارنده از رشد كپكپها و مخمرها جلوگيري ميكند. بنزوات سديم براي نگهداري در در ماالشعير استفاده ميشود كه مقدار خيلي جزئي آن كه اداره استاندارد به ما اجازه داده است استفاده ميكنيم.
گاز كربنيك ماده اي است كه در تركيب ماالشعير استفاده ميشود. گازوئيل را ميسوزاند از گرماي آن براي گرم كردن آب و از دود آن كه حاوي گاز CO2 و مونواكسيدكربن است استفاده ميكنيم. طي يكسري فرايندها آنرا به تبديل به%9/99 Co2 تبديل ميكنند و در صنعت ماالشعير سازي مصرف ميشود. روي ماالشعير ها آزمايشاتي انجام ميگيرد. عصارهاي كه آنها ميسازند عصاره اوليه را با شربت مخلوط ميكنند كه ميشود عصاره نهائين و يكسري آزمايشاتي را روي آن انجام ميدهيم از قبيل: اندازه گيري pH ، اندازه گيري غلظت و در آزمايشگاه، آزمايشات ديگري روي محصول انجام ميدهيم از قبيل: اندازه گيري فشار يا مقدار گاز كربنيك، اندازه گيري بريكس يا غلظت يا مواد جامد حل شود درآب، اندازه گيري چگالي ماالشعير، اندازه گيري اسيديته ماالشعير، اين آزمايشات را روي ماالشعير انجام ميدهند. هر نيم ساعت يكبار يك نمونه برداشته و اين آزمايشات را روي آن انجام ميدهيم. تا پي ببريم كه آيا اين موادي كه به آن افزوده كردهاند خوب و موثر بوده يا غير و يا محصول آيا استاندارد است يا نه؟
تاريخ انقضا: آنها با استانداردهاي بين المللي پيش ميروند. آنها ميبينند كه ماالشعيراي كه داراي چه موادي است به چه مقدار وقت براي استفاده نيازمند است. البته باز هم ممكن است ماالشعيراي بعد از يك ماه خراب شود و تخمير شود ولي ماالشعيراي ديگر در شرايطي ديگر چندين سال باقي بماند.
بنزوات سديم باعث ميشود كه ماالشعير مدت طولاني تري براي استفاده پيدا كند.
مضرات و فايدههاي ماالشعير: فايدههاي ماالشعير اين است كه اين قند و شكري كه داخل ماالشعير است ايجاد كالري ميكند و بقيه مواد شيميايي است و براي بدن ضرر دارد مثلاً بنزوات سديم سرطان زا است.
بهبود کيفيت بسته بندي :
بسته بندي چهره كالاست. در يك تقسيم بندي كلي، سه سطح اصلي مي توان براي هر كالا در نظر گرفت. اول خود كالا كه خدمات مشكل گشا يا فوايد اساسي آن را هنگام خريد انتظار دارند. شالوده كالا پاسخ به اين پرسش است كه خريدار واقعاً چه چيز را مي خرد؟ در سطح بعدي طراحان كالا بر مبناي شالوده كالا، يك كالاي واقعي را به وجود مي آورند كه بسته بندي در اين سطح قرار مي گيرد.
بسته بندي به همراه مواردي مثل طرح و نام تجاري و كيفيت به نحوي با هم تركيب مي شوند كه ارائه فايده اصلي كالا امكانپذير باشد. آخرين سطحي كه مورد توجه قرار مي گيرد مزاياي اضافي مثل خدمات پس از فروش، تضمين ها و نصب و شرايط تحويل است. بسته بندي سبب ساز اولين ارتباط مستقيم با مشتري است و تا حد زيادي وظيفه ارائه يك تصوير ذهني مطلوب از كالا را به عهده دارد. از نظر رواني اولين برخورد و تصويري كه ما از اشخاص داريم مهمترين تصوير و تعيين كننده ترين است حتي در يادآوري اشخاص بعد از ?? سال به ذهن ما مي آيد، اين قاعده در مورد كالا هم صادق است.
بسته بندي
آماري ???? ساله از بسته بندي در دست است كه به صورت ظروف ساخته شده از حصير و همچنين ظروف گلي و لعابي زمخت در بين النهرين و مصر كاربرد داشته است. در تعاريف جديد بسته بندي به معني ساخت و تعبيه و تهيه ظرفي است كه سلامت كالاي مظروف يا محتواي خود را در فاصله زماني بعد از توليد و در مراحل حمل و نقل و انبارداري و توزيع مصرف نهايي حذف كرده و از صدمات و خطرات احتمالي فيزيكي يا شيميايي جلوگيري مي كند. به تعبيري بسته بندي، چراغ قرمزي است در برابر توقف عابران جلوي ويترين خرده فروشي ها و به حق آن را به عنوان «فروشنده خاموش» مي شناسند. بسته بندي، چهره كالاست چون مشتري از طريق بسته بندي محصول را شناسايي مي كند. بسته بندي پيام توليدكننده را به خريدار مي رساند و بين آنها ارتباط برقرار واطلاع رساني مي كند. بسته بندي به محصول شخصيت مي دهد و محافظت از كالا را دربرابر ضربه، رطوبت، شرايط اقليمي، بوها، گازها، ارتعاش،ميكرو ارگانيسم، فشار، متلاشي شدن و حشرات به عهده دارد. تعدادي از تئوريسين هاي بازاريابي از بسته بندي به عنوان پنجمين متغير قابل كنترل بازار (در كنار محصول و قيمت و مكان و ترفيع) ياد مي كنند. امروزه بسته بندي به عنوان يك صنعت دردنيا معرفي و مطرح مي شودو براي آن انواع مختلفي برمي شمرند: در بعضي موارد بسته بندي پس از مصرف شدن محتواي اصلي كاربرد مجدد پيدا مي كند يا اينكه پس از مصرف، دور ريخته مي شود. در تقسيم بندي هاي ديگر بسته بندي را از نظر مواد اوليه (چوبي، مقوايي، كيسه اي، پلاستيكي) از نظر محتوايي (ميوه جات، لوازم خانگي) از نظر تكنولوژي توليد (بسته بندي وكيوم روكش پلي اتيلن...) و از نظر مراحل توليد (بسته بندي براي مصرف كننده مثل شامپو و لوازم بهداشتي و ... بسته بندي براي حمل ونقل به منظور حفاظت و ايمني ... بسته بندي بزرگ صنعتي مثل استفاده از پالت) تقسيم بندي مي كنند.
اجزا و حفاظت و دسترسي:
هدف اصلي از تهيه بسته، حفظ و نگهداري خواص محصولات و دسترسي راحت به محتويات داخل بسته است. به علاوه هر يك از عوامل توزيع و مصرف نيز از بسته بندي انتظاراتي دارند،براي مثال خرده فروشان بسته بندي را نياز دارند تا براحتي در معرض ديد و نمايش خريداران قرار گيرد و يا در اندازه هاي متفاوت باشد تا با قدرت خريد مشتريان گوناگون متناسب باشد. مصرف كنندگان نيز نوعي از بسته بندي را مي پسندند كه براحتي قابل حمل باشد و براحتي به محتويات آن دسترسي پيدا كنند.