پروژه کارآفرینی دبستان غیر انتفاعی
دسته بندي :
کارآفرینی »
خدماتی و آموزشی
پروژه کارآفريني دبستان غير انتفاعي در 38 صفحه ورد قابل ويرايش
1- 1 مقدمه :
کودک در انتهاي اين دوره نيز به تدريج با تغييرات جسماني و رواني مهمي روبه رو مي شود. اين تغييرات نگرش ها، ارزش ها و رفتار کودک را به نحوي تغيير مي دهد که براي او نوعي عدم تعادل و ناسازگاري را به همراه مي آورد، البته اين تغييرات براي همه کودکان در يک سن واحد اتفاق نمي افتد و ممکن است کودکان از اين جهت تفاوت هاي زيادي با يکديگر داشته باشند.
دوره دوم کودکي از شش، هفت سالگي شروع مي شود و تا قبل از مرحله بلوغ جسمي فرد (??-?? سالگي) ادامه دارد. ابتدا و انتهاي اين دوره با تحولا ت و شرايط جديدي همراه است که تا اندازه زيادي بر شخصيت کودک و سازگاري هاي اجتماعي او اثر مي گذارد. ابتداي اين دوره براي بيشتر کودکان با ورود به مدرسه آغاز مي شود. معمولا اين تغيير در ابتدا، اکثر کودکان را دچار نوعي عدم تعادل مي کند و سازگاري آنها را با نيازها و انتظارات جديد با دشواري همراه مي سازد و آنها را از لحاظ عاطفي با آشفتگي روبه رو مي کند. ورود به مدرسه وکلا س، کودک را آماده مي سازد تا به سرعت تغييراتي در نگرش ها، ارزش ها و رفتار خود ايجاد کند.
کودک در انتهاي اين دوره نيز به تدريج با تغييرات جسماني و رواني مهمي روبه رو مي شود. اين تغييرات نگرش ها، ارزش ها و رفتار کودک را به نحوي تغيير مي دهد که براي او نوعي عدم تعادل و ناسازگاري را به همراه مي آورد، البته اين تغييرات براي همه کودکان در يک سن واحد اتفاق نمي افتد و ممکن است کودکان از اين جهت تفاوت هاي زيادي با يکديگر داشته باشند. اين دوره از ديدگاه والدين، معلمان، مربيان و روانشناسان از ويژگي هاي خاص برخوردار است. براي بسياري از والدين، کودکان در اين دوره بسيار پردردسر و پرزحمت جلوه مي کنند، زيرا کودکان چندان دقت و مسووليتي (خصوصا پسران) در حفظ و نگهداري لباس ها يا ساير اشيايي که به آنها تعلق دارد از خود نشان نمي دهند و علا وه بر آن نسبت به ظاهرشان بي قيد و بي توجه مي شوند. معلمان و مربيان اين دوره را دوره آموزش مقدماتي و يادگيري اصول و مبادي علم و دانش نامگذاري مي کنند. همچنين از ديدگاه آنان در اين دوره کودک بايد مهارت هاي ضروري مشخصي را که هم در متن برنامه هاي آموزش و پرورش است و هم به صورت فعاليت هاي فوق برنامه پيش بيني شده است، فرا بگيرد. همچنين از ديدگاه معلمان و مربيان اين دوره يک مرحله مهم و حساس براي ميل به فعاليت و پيشرفت در فرد است.
يعني در اين دوره عادت به کم کاري ها، پرکاري ها يا کار متناسب با ظرفيت در فرد به وجود مي آيد و در طول زندگي آينده و بزرگسالي نيز پابرجا مي ماند. مطالعات نشان داده است که اين عادت مي تواند در تمام عمر، نه تنها در فعاليت هاي تحصيلي، بلکه در کليه جنبه هاي زندگي باقي و پايدار بماند. اين دوره از نظر روانشناسان سنين گرايش به دسته وگروه است، يعني دوره اي که کودکان به پذيرفته شدن در گروه و تاييد از جانب اعضاي دسته وگروه توجه زيادي مي کنند و بسيار تلا ش مي کنند تا خود را از نظر ظاهر، گفت وگو و رفتار با دسته و گروه همسالا ن خود تطبيق دهند به همين علت روانشناسان اين دوره را سن همانندسازي نام گذاري کرده اند. در اين دوره تکاليف و وظايف مربوط به کودک فقط به عهده والدين نيست، بلکه معلمان و تا حدودي نيز همسالا ن سهم مهمي در اين زمينه برعهده دارند. به عنوان مثال مهارت هاي اصلي مانند خواندن، نوشتن و حساب کردن و نگرش هاي مربوط به گروه ها و نهادهاي اجتماعي در کودکان تا حدود زيادي به عهده معلمان است که در واقع به جاي والدين عمل مي کنند. در اين دوره رابطه کودک با همسالا ن نيز تغيير عمده اي مي کند.
کودک از اين به بعد از تنها بازي کردن يا تماشاي بازي ديگران کمتر استقبال مي کند و بيشتر دوست دارد که با کودکان ديگر ارتباط برقرار کند و در او تمايل به همکاري آشکار مي شود. گروه همسالا ن نيز همچون خانواده مي تواند در شکل گيري شخصيت کودک موثر باشد. هميشه مواردي براي تقليد و همانندسازي در گروه وجود دارد، ولي از سن دبستان به بعد، کودک بيشتر از مصاحبت همسالا ن لذت مي برد. بيشتر کودکان در اين سن از فعاليتي به فعاليت ديگر مي پردازند و اين کار براي آنها بسيار عادي است. نزاع بين کودکان بسيار کوتاه است وبه سرعت فراموش مي شود. کودک مجبور است براي برقراري ارتباط با گروه هم سن، مرتب رفتار خود را مورد ارزيابي قرار دهد و رفتارهاي مفيد و موثر را در روابط با ديگران انتخاب کند و رفتارهاي ناخوشايندي را که باعث طرد او و دوري ديگران مي شود تکرار نکند. کودکان از حدود شش سالگي به بعد، در بازي با گروه همسالا ن قوانين و دستورهايي را مي پذيرند و به آن احترام مي گذارند که اگر در موارد عادي همان دستورها از طرف بزرگسالا ن صادر شود، آن اثر را ندارد و گاه مورد پذيرش قرار نمي گيرد.
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :
تاسيس دبستان غير انتفاعي
محل اجزا :
خيابان پادگان
1 – 3 – مشخصات متقاضيان :
1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :
علافه به کودکان و نگهداري و آموزش آنها يکي از عوامل موثر در انتخاب اين طرح بوده است ، در وحله دوم بررسي هاي مالي و اقتصادي و سود آور بودن اين طرح و اينکه اين طرح يکي از طرح هايي است که به سلامت روحي و رواني بالايي نياز دارد و همچنين مي تواند باعث پيشرفت وضعيت روحي افراد گردد از ديگر عوامل گرايش به اين طرح بوده است
1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :
اين طرح يک طرح آموزشي است و آموزش و پرورش هميشه از مشاغل بسيار مفيد در کشور بوده است و گرايش به آن علاوه بر سودآوري از وجهه اجتماعي بالايي برخوردار است
1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :
ميزان اشتغالزايي طرح متغيير است ، ولي بعنوان پيشفرض 12 نفر در نظر گرفته شده است
تاريخچه و سابقه مختصر طرح :
به كودكان اجازه دهيد كه هر قدر زمان براي يادگيري و تمرين مطلبي نياز دارند صرف كنند؛ چرا كه اين زمان رابطه مستقيم با ميزان يادگيري آن مطلب خواهد داشت.
همواره اين سوال مطرح است كه براي آموزش كامپيوتر به كودكان چه شخصي مناسبتر است؟ آيا خود ما ميتوانيم اين كار را انجام دهيم يا ميبايست فردي متخصص آموزش وي را بر عهده گيرد؟
اين نـوع آموزش از جـمله مـواردي اسـت كـه به تـجربه كافي و صبر و حوصله زياد نيازمند است. بسياري از سوء تفاهمها و برخوردها زماني بروز ميكنند كه والدين توقعي بيش از توانايي فرزندشان دارند و مطالب آموزشي را با ديدگاه خود بـه آنها ميآموزند، در حالي كه لـحن و حـالت انـتقال مطالب به كودكان نيازمند روندي خاص است.
در اين مـقاله انتظاراتي را كه ميتوانيم از كودكان چهار، پنج و شش ساله داشـته باشيم مـطرح كرده و بيان ميشـود كه نـياز آموزشي در اين گروه سني از چه طريق برآورده خواهد شد.
در اين مقطع سني كودكان مقاومت و لجبازي بيشتري نشان ميدهند و نـميتوانند به طور جدي مراحل آموزشي را طي كنند و بايد توجه داشت كه در اين هنگام بازيگوشي كودك نوعي جلب توجه والدين و تقاضاي محبت بيشتر از آنهاست، زيرا او نميتواند به صورت مستمر و در حالتي خشك و جدي، سيل آموختهها را به ذهن خود تحمل كند و به نوعي نيازمند وقفه در آموزش است.
آموزش كامپيوتر در سنين خردسالي تنها به صورت عملي و با استفاده از نرمافزارهاي متناسب با سن آنها امكان پذير است و همان گونه كه در مقاله "كودكان از چه زماني ميتوانند كار با كامپيوتر را آغاز كنند؟" (ماهنامه وب شماره ??) بيان شد، به دليل بروز واكنش حركتي كودكان در اين سنين ميبايست آنها را به آموزش كامپيوتر در حالت دلخواه تشويق كرد تا آموختههاي وي با تفنن همراه بوده و به صورت شهودي كسب شوند.
اگر فرزند شما تقاضاي كمك ميكند، بهتر است به او كمك كنيد اما دقت كنيد كه آيا او به كمك شما نياز دارد؟
به طور مـثال اگر وي در كاري سـادهاي كه قـبلاً تجربه كرده و انجام مجدد آن برايش دشوار نيست از شما كمك خواست، تسليم نشويد، حتي اگر وضعيت را بدتر كند، زيرا در مدت كوتاهي او به كودكي تنبل و وابسته به شما تبديل خواهد شد، ولي زماني كه عليرغم تلاش وي، عمل مورد نظر در كامپيوتر انجام نميشود، با هدايت دست او و توضيح مرحله به مـرحله عمليات به صورت آهسته اين كار را به او بياموزيد و با وقفهاي كوتاه از او بخواهيد كه خود نيز آن را آزمايش كند.
مسئله ديگري كه در آموزش كامپيوتر به كودكان بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه در انتقال مطالب ابداً عجله نكنيد و نگران اين نباشيد كه درسهايي را كه براي ياد دادن در يك روز در نظر داريد به روز بعد منتقل كنيد.
به كودكان اجازه دهيد كه هر قدر زمان براي يادگيري و تمرين مطلبي نياز دارند صرف كنند؛ چرا كه اين زمان رابطه مستقيم با ميزان يادگيري آن مطلب خواهد داشت.
به خاطر داشته باشيد، زماني كه مهارتهاي كامپيوتر را به كودكي آموزش ميدهيد، ممكن است لازم باشد تا بارها موردي را تكرار كنيد. در اين مواقع ميبايست گذري به مطالب ديگر زده و تمركز بيش از حد او را از مورد گيج كننده به مورد ديگر معطوف كنيد و پس از گذشت زمان اندكي مجدداً آن مطلب را براي وي بازگو كنيد.
حتي اگر زماني متوجه شديد كه او نميتواند مطلب مذكور را فرا گيرد، با اصرار بيش از حد ميل و اشتياق او را تضعيف نكرده و آموزش را به روزهاي بعد موكول كنيد.
مهمترين نـكتهاي كه والـدين بايد به آن تـوجه كنند ايـن است كه فراگيري مهارتهاي مختلف كامپيوتر به كودكان، بـخش اصلي آموزش آنها را تشكيل نميدهد، بلكه بازي كردن جالب توجهترين تجربهايست كه آنها ميتوانند در مورد كامپيوتر داشته باشند، بنابراين تا هنگامي كه اين شـوق در آنها وجود دارد و با انجام بـيش از حد آن بـه خود آسيب نميرسانند، آنـها را آزاد بگذاريد تا با انجام بازيها ديد خود را نسبت به كامپيوتر و دنياي مجازي بيشتر كرده و همين طور مهارتهاي دست خود را نيز افزايش دهند. اين امر سبب ميشود كه در آيـنده حـتي در مقابل دشوارترين مباحث كامپيوتر از خود اشتياق كافي براي آموختن بروز دهند.
گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :
بازديد از دبستان غير انتفاعي توحيد ( خيايان توحيد )
در بازديد بعمل آمده از اين مهعد کودک در خيابان شهيد بابايي با نحوه اداره و مديريت يک دبستان از نزديک آشنا شديم و با روش هاي آموزش کو.دکان در سنين مختلف آشنا شديم ، نحوه استفاده از نصاوير آموزشي و نحوه طراحي فضاي آموزشي در اين دبستان بسيار جالب توجه بود و استفاده از رنگ هاي شاد و تند بسيار به چشم مي خورد .
جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :
استفاده از تکنيک هاي آموزشي نوين جهت جلب توجه عمومي مي تواند براي ابتکار و نوآوري در اين پيشه بسيار مناسب باشد ، استفاده از آموزش زبان هاي مختلف در دبستان امي تواند توجه بسياري از خانواده ها را به سوي اين طرح جلب نمايد