پروژه کارآفرینی تولید حوله(با ظرفیت 120 تن در سال)
دسته بندي :
کارآفرینی »
تولیدی
پروژه کارآفريني توليد حوله(با ظرفيت 120 تن در سال)در 38 صفحه ورد قابل ويرايش
- 1 مقدمه :
حوله، روپاک يا آبچين تکهاي از الياف جذبکننده از جنس پشم، پارچه و يا کاغذ است که براي خشک کردن يا پاک کردن به کار ميرود. حولهها معمولاً داراي پُرز هستند تا خاصيت آبگيري آنها بيشتر شود.
انواع حوله
· حوله حمام
· حوله شنا
· حوله لباسي (گونهاي ربدشامپر)
· حوله پالتويي
· حوله کاغذي
· حوله پارچهاي (کهنه)
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :
توليد حوله
محل اجرا :
1 – 3 – مشخصات متقاضيان :
نام
نام خانوادگي
مدرک تحصيلي
تلفن
1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :
توجه به خودکفايي اين صنعت و همجنين نياز بازار داخلي به توليد اين محصول با توجه به اين که توليد حوله مي تواند به رشد و شکوفايي اقتصادي کشور کمکي هر چند کوچک نمايد و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعاليت هاي توليدي اين طرح را براي اجرا انتخاب کرده ام.
1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :
اين طرح از جهات گوناگون براي جامعه مفيد است ، شکوفايي اقتصادي و خودکفايي در توليد يکي از محصولات ، سوددهي و بهبود وضعيت اقتصادي ، اشتغالزايي ، استفاده از نيروي انساني متخصص در پرورش کالاي داخلي و بهره گيري از سرمايه ها و داشته هاي انساني در بالندگي کشور .
1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :
تعداد اشتغالزايي اين طرح 46 نفر ميباشد .
تاريخچه و سابقه مختصر طرح :
درباره ريشه واژه حوله دو ديدگاه در دست است:
1. واژه حوله واژه ايست پارسي-ترکي؛ساخته شده از دو بخش خواب (يا خو) به همراه پسوند ترکي ـلي که روي هم رفته معناي خوابدار را ميدهد که اشاره به پرزهاي روي حوله است. ولي چون در زبان ترکي استانبولي واک «خ» نداريم به جاي خولي به آن حولي يا هولي ميگفتند. در بازگشت اين واژه به پارسي به ريخت حوله يا هوله درآمد.
2. واژه حوله از ريشه حَوَلَ عربي است که در زبان عربي معناي نيرو ميدهد ولي در پارسي به معناي پيرامون و گرداگرد درآمده است. پس واژه حوله با اين ديد به معناي ابزار در برگرفتن يا چيزي که انسان به دور خود ميپيچد معنا ميشود.
آنچه که نياز است در مورد حوله بيشتر بدانيم
1 – حوله را هيچگاه بدون بسته بندي خريداري نکنيد.
2 – بمنظور حفظ سلامتي خود از استفاده حوله بطور مشترک جداً خودداري فرمائيد.
3 – بمنظور گندزدايي و از بين بردن ميکروبها در طول زمان استفاده ، حوله سفيد را انتخاب نمائيد.
4 – در هنگام شستشو حوله هاي رنگي از بکاربردن سفيد کننده خودداري نمائيد .
5 – در هنگام شستشو از شستن حوله با ساير البسه تا حد امکان خودداري نمائيد.
6 – درجه حرارت مناسب آب لباسشوئي را براي شستشوي حوله حداکثر40 درجه راانتخاب نمائيد .
7 – حوله هاي يکطرف مخمل زيباتر است و ليکن حوله هاي دو طرف آبگير ( بدون مخمل ) قدرت جذب آب بيشتري را دارد.
8 – آيا مي دانيد مصرف سرانه حوله در اروپا و آمريکا 5 kg و در ايران 1 kg مي باشد.
9 – براي حفظ سلامتي خود به طول عمر مفيد حوله که کالاي بهداشتي مي باشد توجه فرمائيد.
الف – طول عمر مفيد حوله دستي با ضريب 3 به يک براي هر نفر حداکثر 6 ماه مي باشد.
ب - طول عمر مفيد انواع حوله استخر و سونا با ضريب 3 به يک براي هر نفر حداکثر يکسال مي باشد.
ج - طول عمر مفيد حوله حمام با ضريب 3 به يک براي هر نفر حداکثر 15 ماه مي باشد.
د – طول عمر مفيد انواع حوله پوشيدني ( پالتوئي ) با ضريب 2 به يک براي هر نفر حداکثر دو سال مي باشد.
10 – ضريب استفاده حوله در هر گروه بشرح ذيل مي باشد :
الف – يک تخته حوله در حال استفاده
ب – يک تخته حوله در کمد
ج – يک تخته حوله در رختشور خانه
انواع تکميل
تکميل موقت
در اين نوع تکميل ، کالا را به منظور خاصي تحت عمليات تکميلي قرار ميدهند بطوري که اثر تکميلي آن در عمليات بعدي مثل شستشو و غيره از بين مي رود، مانند آهار دادن پارچههاي پنبهاي براي عمليات بافندگي و شستشوي آهار پس از خاتمه عمليات بافندگي.
تکميل دائم
در اين نوع ، اثر تکميلي تا زماني که پارچه حالت خود را از دست ندهد (مخصوصا در مقابل شستشو و پوشش) باقي خواهد ماند، مانند رسوب دادن رزينهاي مصنوعي مثل استرها و اترهاي سلولز در روي پارچه و يا کلرينه کردن کالاي پشمي يا تکميل با فرمالئيدها.
تکميل ثابت
در اين نوع ، اثر تکميل مادام العمر در روي کالا باقي ميماند و حتي بعد از اينکه پارچه حالت و ماهيت خود را به عنوان پارچه خارجي از دست بدهد، آثار تکميل در آن باقي خواهد ماند. مانند پليمريزه کردن بعضي از منومرهاي اکريليکي در روي زنجيرهاي اصلي مولکولهاي پارچههاي سلولزي و يا پروتئيني
شستشوي کالاي نساجي
عمل شستشو ، اولين عمل تکميل مرطوب ميباشد و به منظور بر طرف کردن مواد خارجي مانند روغنهاي ريسندگي ، واکسها و ناخالصيهاي قابل حل در محلولهاي شستشو انجام ميگيرد. عمليات شستشو عبارتست از عمل کالا با پاک کنندههاي مناسب همراه با مواد قليايي و يا در غياب مواد قليايي. در صورت استفاده از صابون براي عمليات شستشو ، احتياج به آب نرم ميباشد. ولي براي پاک کنندههاي مصنوعي چگونگي سختتي اب اهميت ندارد. همچنين براي اصلاح سفيدي پارچه و شفافيت رنگ الياف آن عمل شستشو انجام ميگيرد.
آهار زني و آهار گيري
به منظور افزايش استحکام در برابر پارگي ، کاهش نيروي سايشي و خواباندن پرزهاي سطحي الياف نخهاي تار را آهار مي دهند. مواد آهاري ، ماکرومولکولهايي هستند که ممکن است بر اثر پيوند بين خود و يا با الياف تشکيل پوششي به دو نخ دهند. آهار طبيعي عبارتند از: نشاسته ها و مشتقات آنها ، مشتقات سلولزي و (پروتئينها)). آهارهاي مصنوعي عبارتند از: انواع پلي وينيل الکلها ، انواع پلي اکريلات و انواع کوپليمراستايرين و مائيک اسيد.
قبل از انجام عمليات تکميل مرطوب لازم است آهار نخ تار پارچه با اندازه کافي بر طرف شود تا در مراحل شستشو ، سفيدگري و رنگرزي يا چاپ ، مزاحمت و نايکنواختي ايجاد نکند و در ضمن مقداري از مواد در تکميل رنگ را به خود جذب نکند. روشهاي آهارگيري عبارتند از: آهار گيري با اسيد ، آهار گيري با روش تخمير ، آهار گيري با اکسيد کنندهها ، آهار گيري با آنزيمها.
مرسريزاسيون
يکي از عملياتي که روي پنبه انجام مي شود، عمل مرسريزه ميباشد که شامل تماس پنبه (اعم از الياف نخ يا پارچه) با محلول سود سوزآور و سپس شستشوي محصول در محلول رقيق اسيد و سپس آب سرد به منظور خنثي کردن قليايي و سرانجام خشک کردن محصول است. بر اثر مرسريزاسيون درخشندگي و جلاي پنبه افزايش مييابد و ويژگيهاي فيزيکي و شيميايي آن تغييرات زيادي پيدا ميکند. معمولا پارچههاي مرغوب پنبهاي پيراهني ، روميزي ، ملحفهاي و همچنين نخهاي قرقره مرسريزه ميشوند.
گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :
بازديد از محل توليد حوله
بر اساس هماهنگي هاي بعمل آمده در بازديد از مرکز توليد حوله به بررسي سيستم ها و دستگاهها و ماشين آلات موجود در محل پرداختيم و سيستم مديريت و روش هاي تامين مواد اوليه را در کارخانه مورد ارزيابي قرار داديم ،
جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوري در کليه رشته ها مي تواند عامل پيشرفت و توسعه قرار گيرد در بخش توليد نيز که بازار رقابتي بسيار شديدي دارد استفاده از ايده هاي نو و نوآوري و خلاقيت مي تواند به عامل موفقيت تبديل شود ، طراحي هاي گرافيکي تبليغاتي و استفاده از شيوه هاي نوين توليدي از عوامل پيشرفت و توسعه اقتصادي در کشور هاي صاحب سبک در صنعت ميباشد ، الگوبرداري از اين روشها براي معرفي کالا و محصولات مي تواند به عنوان يک ايده نو مورد استقيال قرار گيرد .