پروژه کارآفرینی تولید پارچه های فیلامنت در فیلامنت
دسته بندي :
کارآفرینی »
تولیدی
پروژه کارآفريني توليد پارچه هاي فيلامنت در فيلامنت در 33 صفحه ورد قابل ويرايش
- 1 مقدمه :
پارچه لايهاي نرمشپذير است که از شبکهاي از نخ ها و يا الياف طبيعي يا مصنوعي تشکيل شدهاست. که نوع نخ ها و يا الياف و ساختار و نحوه قرار گيري انها در کنار يکديگر ساختمان پارچه و خصوصيات فيزيکي آن را بوجود ميآورد پارچه را از روشهاي بافت توري-پودي، بافت حلقوي(کشبافي يا قلاب بافي)، روشهاي بي بافت، گره زدن توليد ميشود. پارچهها از نظر مواد بکار رفته انواع گوناگون دارند از جمله پنبهاي(نخي)، پشمي، ابريشمي . غيره. به بخشي از بازار که پارچهفروشيها در آن قرار دارند بازار بزازها گفته ميشود.
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :
توليد پارچه هاي فيلامنت
محل اجرا :
1 – 3 – مشخصات متقاضيان :
نام
نام خانوادگي
مدرک تحصيلي
تلفن
1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :
توجه به خودکفايي اين صنعت و همجنين نياز بازار داخلي به توليد اين محصول با توجه به اين که توليد پارچه هاي فيلامنت در فيلامنت مي تواند به رشد و شکوفايي اقتصادي کشور کمکي هر چند کوچک نمايد و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعاليت هاي توليدي اين طرح را براي اجرا انتخاب کرده ام.
1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :
اين طرح از جهات گوناگون براي جامعه مفيد است ، شکوفايي اقتصادي و خودکفايي در توليد يکي از محصولات ، سوددهي و بهبود وضعيت اقتصادي ، اشتغالزايي ، استفاده از نيروي انساني متخصص در پرورش کالاي داخلي و بهره گيري از سرمايه ها و داشته هاي انساني در بالندگي کشور .
1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :
تعداد اشتغالزايي اين طرح 20 نفر ميباشد .
تاريخچه و سابقه مختصر طرح :
انواع پارچه
چيت (= پارچه? پنبهاي و نقش داري که بيشتر مزين به نقش گلهاي کوچک و بزرگ بود)
چلوار (= پارچه? پنبهاي سفيد و آهار دار و بسيار پر مصرفي که از آن پيراهن و زيرجامه و ملحفه و روبالشي تهيه ميکردند)
کرباس (= کرباس يا کرپاس، پارچه? پنبهاي سفيد و درشت بافت که غالباً زنان و مردان روستايي از آن جامه ميساختند و براي کفن نيز به کار ميرفت)
متقال (= پارچه? پنبهاي سفيد شبيه به کرباس اما از آن لطيف تر) *کتان (= پارچهاي که از الياف ساقه? کتان ساخته ميشود. کتان گياه علفي يکسالهاي است داراي برگهاي سبز مات و ساقه? متشکل از الياف نرم و بلند. از اين الياف نخ کتاني هم به دست ميآورند)
مخمل (= پارچهاي نخي يا ابريشمي که يک روي آن صاف و روي ديگر داراي پرزهاي لطيف و نزديک به هم و به يک سو خوابيدهاست)
حرير (= پارچه? ابريشمي نازک) وال، تور، فاستوني
ململ (= نوعي پارچه? نخي لطيف و نازک و سفيد)
ماهوت (= پارچهاي ضخيم تمام پشم، نرم، کمي براق، با سطح پرز دار)
کريشه (پارچه? سبک نخي داراي گلهاي برجسته)
کلوکه (= پارچه? نخي که بيشتر براي چادر مشکي بکار ميرفت)
کرپدوشين (= يا کربدوشين پارچهاي از خانواده? کرپ که از ابريشم خام بافته ميشد)
آغبانو (= پارچهاي نازک و پنبهاي که بيشتر براي چارقد و چادر به مصرف ميرسيد)
گاواردين (= نوعي پارچه? معتبر و مرغوب انگليسي که بيشتر به مصرف کت و شلوار مردانه ميرسد)
دبيت (= پارچهاي نخي که بيشتر آستر لباس و رويه? لحاف ميشد و نوع علي اکبري آن از همه مرغوب تر بود.حاج علي اکبر شخصي بود که دبيت را به کارخانههاي دبيت بافي لندن سفارش ميداد)
مخملهاي کاشان
زربفتهاي يزد (= زربفتهايي که به دست زنان زردشتي يزد بافته ميشد) *بورسا (= بروسا يکي از بنادر معروف ترکيهاست که محصولات ابريشمي آن شهرت جهاني داشت)
شالهاي کشمير (= اين شالها را به تقليد از شالهاي کشمير با پشم شتر در کرمان ميبافتند)
پارچههاي زري دوزي شده? اصفهان
قدک نخي قزوين
عباي لار.
پارچه هاي سنتي و دكوراسيون شرقي
از پارچه هاي آراسته به نقوش باتيك اندونزي تا سرمه دوزي هاي هندي مجموعه وسيعي از پارچه هاي دست بافت و يا كار دست بر روي پارچه را مي توان يافت كه با تكنيك هاي كهن بافته شده يا به روش هايي چون تكه دوزي، برودري دوزي، منجوق دوزي، چاپ دست يا باتيك آراسته شده اند. بسياري از اين تكنيك هاي قديمي هنوز در گوشه و كنار دنيا به كار مي روند و تا امروز به روش هاي ماشيني قابل توليد نبوده اند. هر يك از اين پارچه هاي صنايع دستي يك اثر هنري اصيل هستند و استفاده از آنها يكي از ساده ترين روش ها براي بخشيدن رنگ و بوي شرقي به دكوراسيون منزل است.
شما مي توانيد جز كاربردهاي مشخص و سنتي هر يك از اين پارچه ها ، روش هاي ابتكاري و ايده هاي نويني براي استفاده از آنها در منزل خودتان بيابيد. مثلاً مي توانيد از ساري هاي رنگين هندي به عنوان پوشش پنجره استفاده كنيد. هر ساري معمولاً حدود5/4 متر در 112 سانتيمتر است. با توجه به ابعاد پنجره مورد نظرتان مي توانيد آن را از چوپ پرده بياويزيد و از آن يك پانل پارچه اي براي پوشاندن پنجره بسازيد يا اين كه يك يا دو ساري را به اشكال مدل دارتري به چوپ پرده پنجره بياويزيد. سارونگ هاي باتيك اندونزي كه به عنوان لباس سنتي مردان و زنان در اندونزي مورد استفاده قرار مي گيرند نيز اغلب براي استفاده به عنوان ديواركوب مناسب هستند. همچنين مي توان از ابريشم هاي تايلندي به عنوان روكش صندلي هاي ناهارخوري سود برد و يا از شال هاي برودري دوزي شده لائوسي روميزي منحصري به فردي تهيه كرد.
در اتاق نشيمن گليم هاي كوچك، پشمينه هاي غنايي و ديگر دست بافت هاي سنگين و ضخيم را بر روي مبل ها و صندلي بيندازيد. مي شود با نصب كيمونوهاي ژاپني و يا آينه دوزي هاي هندي به عنوان ديواركوب به يكي از ديوارهاي اتاق نمايي شاد و رنگين ببخشيد و با مجموعه اي از پارچه هاي رنگين و خوش نقش و نگار از سرزمين هاي گوناگون چند كوسن متنوع و زيبا براي روي مبل ها بدوزيد.
مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکميل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضي) و ارسال به مديريت.
2- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت بررسي و اظهار نظر و بازديد کارشناسان (کارشناس تخصصي ) با هماهنگي روساي ادارات تخصصي.
3- دبيرخانه صدور مجوز پس از تائيد ادارات تخصصي در کمسيون بررسي طرحها مطرح مي نمايد و در صورت عدم تاييد کمسيون به شهرستان و متقاضي اعلام مينمايد و در صورت تاييد از ادارات ذيربط استعلام مي نمايد.
4- ارجاع به اداره تخصصي جهت بررسي طرح توسعه.
5- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تاييد مدير.
6- ارسال رونوشت به بخشهاي و ادارات تخصصي و سازمانهاي ذيربط.
گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :
بازديد از کارخانه نساجي محل توليد پارچه هاي فيلامنت
بر اساس هماهنگي هاي بعمل آمده در بازديد از مرکز توليد پارچه هاي فيلامنت در فيلامنت به بررسي سيستم ها و دستگاهها و ماشين آلات موجود در محل پرداختيم و سيستم مديريت و روش هاي تامين مواد اوليه را در کارخانه مورد ارزيابي قرار داديم ،
جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوري در کليه رشته ها مي تواند عامل پيشرفت و توسعه قرار گيرد در بخش توليد نيز که بازار رقابتي بسيار شديدي دارد استفاده از ايده هاي نو و نوآوري و خلاقيت مي تواند به عامل موفقيت تبديل شود ، طراحي هاي گرافيکي تبليغاتي و استفاده از شيوه هاي نوين توليدي از عوامل پيشرفت و توسعه اقتصادي در کشور هاي صاحب سبک در صنعت ميباشد ، الگوبرداري از اين روشها براي معرفي کالا و محصولات مي تواند به عنوان يک ايده نو مورد استقيال قرار گيرد .