بررسی پیاده راه هفده شهریور به عنوان یک فضای شهری
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
شهرسازی
فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینتی قابل ویرایش میباشد.
فهرست مطالب فایل دانلودی:
چكيده
مقدمه
اهمیت و ضرورت
فضای شهری
شاخصه ها
کیفیت های فضای شهری
شاخص های تحلیل کیفیت محیط از منظر های متفاوت
نقش عابر پياده
پياده راه به عنوان يك فضاى شهرى
اهمیت پیاده روی
مفهوم پیاده راه
تاريخچه پياده راه سازى
تحولات فكري جهان در خصوص پياده راه
پياده راه موفق
پیاده راه و مفهوم پایداری
اصول طراحی پیاده راه ها بر اساس مبانی توسعه پایدار
اهداف راهبردي برنامه ريزي محورهاي پياده در مراكز شهري
راهبردهاى بهبود كيفيت طراحى مسيرهاى پياده
جایگاه و سهم عابر پیاده در نظام حمل ونقل
نقوش مختلف پیاده راه
تجارب موجود پياده گستري در مراكز شهري
نمونه موفق پیاده راه در اروپا
برنامه 10 مرحلهاي كپنهاگ
پیاده راه سپهسالار
پیاده راه هفده شهریور
به نقل از خبرگزاری فارس
مطالعات فرا دست طرح میدان امام حسین و پیاده راه هفده شهریور توسط مشاور طرح
اهداف و راهبرد ها
روند مطالعات میدانی
شاخص های سنجش
شاخص كالبدي
دسترسی ها
معابر
روشنايي
محيط زيست شهري
تاسیسات و تجهیزات شهری
شاخص های کارکردی - عملکردی
كاركردهاي اجتماعي – فرهنگي
كاركردهاي اقتصادي
كاركردهاي تفريحي
نظم اجتماعی
شاخص های ادراک محیطی
هويت و حس تعلق
نظم
عناصر خوانایی محور
مقياس انساني
خوانایی
تحلیل داده ها
ویژگی های محیطی
نقاط ضعف / نقاط قوت
قسمتی از متن :
چكيده
ادراك هويت فضايى، تعلق به يك محيط و درك كيفيتهاى فضاهاى شهرى، اغلب تنها از طريق پياده روى در محيط قابل دستيابى هستند. تعاملات اجتماعى شهروندان در فضاهاى شهرى، زندگى اجتماعى را به وجود آورده و تقويت مى كند. امروزه، در شهرهاى ما به دليل ازدحام اتومبيل و اولويت حركت سواره، اين تعاملات كاهش بسيار يافته است و اتومبيل ها نقش اصلى را در جابجايى هاى شهروندان به خود اختصاص داده اند.
پیاده راه ها فضاهای شهری هستند که می توانند به وجود آورنده تصویر ذهنی مشخصی در ذهن شهروندان باشند.
این فضاها رونق فعالیت های اقتصادی و تجدید حیات در مراکز شهر ها را به دنبال دارند ،لذا وجود ویژگی ها و خصوصیاتی که پیاده راه ها را از یک فضای صرفا عبوری ،تبدیل به یک فضای شهری خوب جهت مکث و حضور بیش تر شهروندان به عنوان یک قرار گاه رفتاری بنماید ضروری خواهد بود.
مقدمه
امروزه شهرها با روند رو به رشد صنعت و در پی آن آلودگی بیش از حد هوا و معضل ترافیک بیش از پیش به سمت حمل و نقل پیاده سوق داده شده اند.
شهر ها در گذشته از قابلیت پیاده مداری بالایی برخوردار بودند و پیاده روی به عنوان اصلی ترین الگوی جابه جایی مردم در داخل کانون های زیستی به دلیل کم هزینه بودن یا در دسترس بودن اسان برای کلیه اقشار جامعه به شمار می رفت که به دنبال انقلاب صنعتی و سلطه اتومبیل در شهر ها موضوع عابر پیاده به فراموشی سپرده شد . به دنبال آلودگی هوا ،سیاست کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و کاهش سوخت فسیلی ،رویکرد برنامه ریزی شهری در چند دهه اخیر در جهت احیا مقوله امکان افزایش قابلیت پیاده مداری در شهر ها شکل گرفت.
اهمیت و ضرورت
حضور عابران در معابر شبكه دسترسي اثر زندگي بخش در كالبد شهر دارد. ليكن ديده مي شود كه در شهرهاي حاضر كه به تمام معنا مسخر وسايل نقليه و چيرگي آن بر انسان شده اند، پياده روي مورد كم توجهي قرار مي گيرد و پياده ها همواره در معرض آسيب و مخاطره جاني و مالي به سر مي برند. به عبارت بهتر ،حركت پياده از دو جنبه اصلي ( به عنوان ركني از سيستم حمل و نقل درون شهري و به عنوان فضايي براي ارتباطات و برخوردهاي رو در روي اجتماعي )نه تنها منزلتي نيافته است بلكه در زمان حاضر جايگاهي چنان ناچيز دارد كه حتي به معمول ترين شكل خود به عنوان سيستمي از حمل و نقل شهري نيز سهمي پيدا نكرده و اين گونه است كه پياده حقوق خود را پايمال شده مي يابد. لذا توجه به مسأله ارتقاء كيفيت محيط ها ي شهري و در پي آن توجه به افراد پياده در شهر به عنوان عناصر اصلي تشكيل دهنده از جهات مختلف حائز اهميت مي باشد
و........