حمل و نقل word
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
شهرسازی
حمل و نقل word
مقدمه :
جابجایی و انتقال دادن انسانها و یا اموال و كالا ها از جایی به جای دیگر در قلمرو حمل و نقل قرار می گیرند. این مسئله در واقع یكی از مشغله های مهم انسانی از ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین مراحل توسعه بوده است.راهها و وسائط نقلیه دو ركن اساسی حمل و نقل می باشند .در گذشته كه انسان مسافات زیادی پیموده و یا از پا و یا سر انسان بعنوان وسیله حمل و نقل استفاده می كرد نیازش به راه محدود بود اما از زمانی كه به تولیدات زیاد پرداخت نیاز به ایجاد راههای بهتر و جاده هایی با مشخصات فنی و مناسب احساس كرد .تا اینكه امروزه استفاده از وسایل نقلیه غول پیكر و سریع السیر و راههایی در زمین و هوا و دریا با كیفیتهای بسیار بالا امری غیر قابل اجتناب گردیده است.
تاریخچه حمل نقل:
ملل شرق با توجه به قدمتشان دارای گنجینه های ارزشمندی از تمدن بشری هستند و شهر نیز به عنوان یكی از این آثار و در واقع مهد آثار مختلف تمدن در این جوامع مطرح است. كشور ایران نیز بدین سابقه طولانی تمدن از این آثار بی بهره نبوده است. راه و راهسازی در میان ایرانیان چه در دوران باستان و چه در دوره های پس از آن همواره یك ضرورت بوده است. بر همین اساس باید علل گرایش ایرانیان را به راه سازی و به تبع آن توسعه و افزایش مهارت آنها در این بخش تا اندازه زیادی ناشی از شرایط و ویژگیهای حاكم بر سرزمین ایران دانست.
سیر تحول شهر سازی و شبكه حمل و نقل در ایران را می توان به سه دوره عمده تقسیم نمود:
1 ـ دوران باستان 2 ـ بعد از ظهور اسلام 3 ـ عصر جدید
1 ـ دوران باستان:
شهر سازی دوران باستان: شهرهای دوران باستان در ایران به دلایل نظامی ،مذهبی و یا اهمیت قتصادی بنا می شدند.با وجود اینكه قبل از ساسانیان مسئله شهر و شهر نشینی وجود داشته است ولی بیشتر شهرهای دوران باستان در زمان ساسانیان به وجود آمده است . در این دوره عناصر عمده ساخت شهر كهندژ ،شارستان و سواد (حومه)بوده است.
ساخت شهر در دوران باستان :
ایران كشوری نیمه خشك است و بارندگی در آن بسیار اندك .آبادی ها و شهر ها در فلات ایران از یكدیگر دورند.ایرانیان برای پیوند این آبادیهای دور از هم تلاشهای سازمان یافته بسیاری را در حوزه راه سازی انجام دادند و بر همین اساس بود كه در دوره هخامنشی به دلیل اهمیت راه سازی سازمانی مستقل در این زمینه مسئولیت داشته و فعالیت می كرده است .در دوران هخامنشی شهر ها اغلب بر اساس خواست پادشاهان شكل می گرفت و كمتر از عوامل محیطی متأثر می شد .شهر ها از دوره سلوكیان و پارتیها بتدریج در پیروی از قواعد نسبتاً معین استوار شد و سلوكیان اولاً بانیان شهرهای جدید در ایران بودند .برخی از شهرها به شكل شطرنجی احداث می شدند. طرح دایره ای شكل نیز ابتدا در دوره پارتیان و سپس در دوره ساسانیان مورد ت.جه قرار گرفت مسائل امنیتی بود.
نقش شبكه ارتباطی در دوران باستان:
اساس ساختمان راه ها بر هدفهای جنگی و دولتی بود .و تسلط حكومت مركزی و جریان اداری كارها را تسهیل می كرد.ولی در عین حال سبب شد كه كار بازرگانی و حمل ونقل كالا ها نیز آسان شود.از جمله راههای عمده قدیم در ایران كه بدین منظور شكل گرفت راه شاهی و راه ابریشم می باشد.در دوره ساسانیان وجود جاده ابریشم ایران باستان را بصورت پل ارتباطی چین و روم در آورده بود.در این شهر ها اغلب جهت شبكه به سوی مركز تجاری یا اداری بود و به نوعی حالت شفاهی را القا می نمود . از طرفی در اثر رشد ارگانیك ،بخش شارزستان و سواد از شكل خاصی تبعیت نمی كرد.با وجود این، شهر هایی كه مبنای تأسیس آنها نظامی و حكومتی بود از نظر شكل شبكه دارای وضعیت روشن تری بودند ازجمله پاسارگاد.
2 ـ دوران بعد از ظهور اسلام:
شهرسازی دوران : در دوره پس از اسلام ویژگیهای شهر سازی نسبی ایران با خصوصیات مذهبی و اسلامی در هم آمیخته و تكامل یافت؛ تا آنجا كه علاوه بر وجود ارتباطهای منطقی و دقیق بین فضا ها و عناصر شهر های مطابق با شرایط اقلیمی ـ جغرافیایی ،اقتصادی ،نظامی ـ دفاعی،سیاسی،مذهبی و مفهوم منطقه شهری نیز در قالب روابط برابر و سالم بین شهر و روستا تحقق پیدا كرد. عناصر شهری در این دوره، محله، بازار، مسجد، مدرسه، میدان، ارگ، بارو و گذر بوده است.با این حال كهندژ ،شارستان و ربض در همه این شهرها مشترك بوده است. وجود مسجد به عنوان مهمترین ساختمان شهر اسلامی است كه محل برخورد اندیشه های علمی و دینی و قضایی است.
نقش شبكه ارتباطی در شهر های دوران اسلامی :
در دوره اسلامی نه تنها راهها در سطح كشور ایران بسیار گسترش یافت و ایرانیان در روند راه سازی به تجارب ارزنده ای دست یافتند،ایجاد بناهایی با ویژگیهای گوناگون در شهر و روستاها و جاده های حاشیه كویر و معابر كوهستانی با نامهای مختلف چون رباط و كاروانسرا رواج یافت.
شهر سازی معاصر:
آنچه كه تحت عنوان شهر سازی دوره جدید هجوم موجی فراگیر به شهرهای بزرگ و سپس به سراسر كشور رسید ، چیزی جز انعكاس تحولات غرب نبود.سالها پس از انقلاب صنعتی در غرب كه دگرگونی هایی از شیوه های غربی شهر نشینی و برنامه ریزی شهر ی به عمل آمد .این مسئله ابتدا در شكل ساختمانهای شهری و معماری تك بنا ها و شپس بصورت تأثیر بر روی اقدامات شهر سازی اولیه حكومت پهلوی ـ كه عبارت بود از تحمیل الگوی مشبك خیابان كشی در بافت قدمی شهر ها ـ بتریج به شكل قوانین نوسازی و بهسازی در آمد.به دنبال رشد شدید جمعیت شهرها و نیاز به فضاهایی تازه و وسیع برای شهروندان تازه وارد ،تصمیم بع احداث شهرها و شهرك های جدید گرفته شد.
و در ادامه :
نقش شبكه ارتباطی در شهر سازی معاصر:
جنبه های حمل و نقل:
مد های حمل و نقل:
حمل و نقل و ارتباطات :
حمل و نقل ؛ انرژی و محیط زیست :
حمل و نقل عمومی چیست؟
حمل و نقل نیمه عمومی چیست؟
حمل و نقل در ترکیه :
حمل و نقل در هنگ کنگ :
حمل و نقل در تانزانیا :
حمل و نقل در(آفریقا) کنیا :
بوش تاکسی در آفریقا :