دانلود سیستم حمل و نقل هوشمند WORD
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
شهرسازی
دانلود سیستم حمل و نقل هوشمند WORD
چکیده
در فصل اول مقدمه و تاریخچه بررسی مختصری داریم در خصوص تاریخچه صنعت حمل و نقل و علی الخصوص شیوه سنتی آن، که در آن تاریخچه را به سه دوره:
1- دوران باستان
2- دوران بعد از ظهور اسلام
3- عصر جدید
تقسیم کرده ایم.
در بررسی این سه دوره به طور خلاصه دوره های باستان، بعد از اسلام و دوران جدید را مورد بررسی قرار می دهیم. و همچنین تاریخچه ورود اتومبیل به ایران و همچنین چگونگی فراگیر شده آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
در فصل دوم ابتدا یک تاریخچه کلی از ظهور سیستم های هوشمند حمل و نقل داریم و پس از آن به نیاز جامعه امروز به سیستم های جدید حمل و نقل و همچنین مشکلاتی که به دلیل رشد جمعیت شهر نشین در شهرها برای صنعت حمل و نقل به وجود آمده است اشاره می کنیم و در ادامه به نحوه ظهور و پیدایش سیستم های حمل و نقل هوشمند و سیر تکاملی آن و فناوری های دخیل در این تحول را بررسی می کنیم.
در بخش تحولات صنعت حمل و نقل به بررسی فناوری های جدید مثل IT و ICT که تاثیر بسیار مهم و عمیقی در شکل گیری ITS و پیاده سازی زیر ساخت های آن داشته اند می پردازیم.
در قسمت خدمات کاربر از زیر مجموعه بخش ITS که مهمترین بخش این پرونده می باشد به خدماتی که توسط ITS ارائه می گردد اشاره می کنیم و به طور دقیق و ظریف نقاط ریز و مبهم آن را بررسی می کنیم و تکنولوژی های به روز در این زمینه را مورد ارزیابی قرار می دهیم و فواید و نتایج استفاده از هر یک از گزینه های ITS را در سطح شهر و زندگی و صنعت را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
در قسمت استانداردها به بررسی مختصر انواع مستندات در خصوص استانداردهای ITS می پردازیم. این مستندات توسط سازمان های توسعه استانداردهای تالیف و منتشر گردیده است که در مجموع به عنوان استانداردهای سیستم حمل و نقل هوشمند نامیده می شود.
در قسمت شبکه های بی سیم به بررسی پروتکل های موجود در زمینه امنیت مسیریابی و پیاده سازی آنها با رویکرد ITS می پردازیم.
در فصل سوم آینده صنعت حمل و نقل و تکنولوژی های که انتظار می رود در آینده نه چندان دور به طور گسترده صنعت حمل و نقل را متحول کند بررسی می کنیم.
و در فصل چهارم نیز به جمع بندی مطالب ارائه شده در خصوص ITS می پردازیم و در نهایت دستاوردهای ITS و کمبودهای این بخش از صنعت حمل و نقل در ایران را جمع بندی کرده و ارائه راهکار و پیشنهاد می پردازیم.
فصل اول
تاریخچه و مقدمه ای بر حمل و نقل سنتی
جابجایی و انتقال دادن انسانها و یا اموال و كالاها از جایی به جای دیگر در قلمرو حمل و نقل قرار میگیرند. این مسئله یكی از مشغلههای مهم انسانی از ابتداییترین تا پیشرفته ترین مراحل توسعه بوده است. راه ها و وسایل نقلیه دو ركن اساسی حمل و نقل میباشند. در گذشته كه انسان مسافتهای زیادی پیموده و یا از پا و یا سر انسان بعنوان وسیله حمل و نقل استفاده میكرد نیازش به راه محدود بود، اما از زمانی كه به تولیدات زیاد پرداخت نیاز به ایجاد راههای بهتر و جادههایی با مشخصات فنی و مناسب را احساس كرد. تا اینكه امروزه استفاده از وسایل نقلیه غول پیكر و راه هایی در زمین و هوا و دریا با كیفیتهای بسیار بالا امری غیر قابل اجتناب گردیده است. ملل شرق با توجه به قدمتشان دارای گنجینههای ارزشمندی از تمدن بشری هستند و شهر نیز به عنوان یكی از این آثار و در واقع مهد آثار مختلف تمدن در این جوامع مطرح است. كشور ایران نیز بدین سابقه طولانی تمدن از این آثار بی بهره نبوده است. راه و راه سازی در میان ایرانیان چه در دوران باستان و چه در دوره های پس از آن همواره یك ضرورت بوده است. بر همین اساس باید علل گرایش ایرانیان را به راه سازی و به تبع آن توسعه و افزایش مهارت آنها در این بخش تا اندازه زیادی ناشی از شرایط و ویژگیهای حاكم بر سرزمین ایران دانست.
سیر تحول شبكه حمل و نقل در ایران را میتوان به سه دوره عمده تقسیم نمود:
1- دوران باستان
2- دوران بعد از ظهور
3- عصر جدید
1-1 دوران باستان
اساس ساختمان راهها بر هدفهای جنگی و دولتی بود و تسلط حكومت مركزی و جریان اداری كارها را تسهیل میكرد. ولی در عین حال سبب شد كه كار بازرگانی و حمل و نقل كالاها نیز آسان شود. از جمله راههای عمده قدیم در ایران كه بدین منظور شكل گرفت راه شاهی و راه ابریشم میباشد. در دوره ساسانیان وجود جاده ابریشم ایران باستان را بصورت پل ارتباطی چین و روم درآورده بود. در این شهرها اغلب جهت شبكه به سوی مركز تجاری یا اداری بود و به نوعی حالت شفاهی را القا می نمود.
1-2 دوران بعد از ظهور اسلام
در دوره اسلامی نه تنها راه ها در سطح كشور ایران بسیار گسترش یافت بلكه ایرانیان در روند راه سازی به تجارب ارزندهی دست یافتند.
ایجاد بناهایی با ویژگیهای گوناگون در شهر و روستا و جادههای حاشیه كویر و معابر كوهستانی با نامهای مختلف چون رباط و كاروانسرا رواج یافت.
در این دوران هرگاه امنیت و نظم در محدود فلات ایران برقرار بوده این منطقه به شكل یكی از محورهای اصلی مواصلات جهانی شامل تجارت و ترانزیت كالا در نمیآمد و این خود موجب رونق اقتصادی منطقه میشد. غیر از محورهای اصلی شهر كه از دروازهها شروع می شد، مابقی گذرها تابع شرایط اقلیمی (نواحی گرمسیری) و شرایط امنیتی (شهرهایی كه دارای رونق اقتصادی و هم خطر حمله و هجوم اقوام بیگانه) بودند.
1-3 عصر جدید
در عصر جدید اما حكایت حمل و نقل تفاوت زیادی با جابجائیهای ساده در گذشته دارد. در گذشته انسانها با كمك حیوانات اشیاء خود را جابجا میكردند و تا حدود زیادی این كار با كمك چرخ آسان گردیده بود ولی آنچه كه موجب از هم پاشیدگی بافت قدیمی شهرها شد، ورود اتومبیل و به ناچار خیابان كشیهایی برای ایجاد شبكههای ارتباطی به منظور تسهیل در رفت و آمد آن بود. اگر چه ورود اتومبیل به بافتهای قدیمی امری الزامی مینمود، اما فرصتی برای انطباق با شرایط جدید، به بافتهای قدیمی داده نشد. خیابان كشیها سریع، ناهماهنگ و بدون مطالعه و همچنین ورود غافلگیر كننده اتومبیل، ارتباط فضایی و پیوسته این بافتها را كه طی سالها متمادی و بر اساس ارتباطات اجتماعی و اقتصادی شهروندان شكل گرفته بود. از هم پاشیده و باعث شد تا بافت های قدیمی خصوصیات و كاركردهای قدیمی خود را از دست بدهد.
1-4 تاریخچه ورود اتومبیل به ایران
ماجرای اتومبیل در ایران از آنجا آغاز شد كه مظفرالدین شاه در سفر خود به اروپا و با مشاهده اتومبیل و مزایای آن به سعدالدوله وزیر مختار ایران در بلژیك دستور داد كه اتومبیلی برای وی خریداری كند و با راننده مخصوص به ایران بفرستد. این ماشین و راننده در سال 1278 خورشیدی وارد ایران شد. این اتومبیل كه دود زیادی از آن خارج میشد به (كالسكه دودی) معروف بود.
از دوره پهلوی اول در كنار كاروانسراها محلهایی به نام گاراژ نیز مورد استفاده قرار گرفت كه عمده كار آنها حمل و نقل كالا و مسافر به نقاط دیگر بود، مشابه كاری كه كاروانسراها نیز از آن شكل سنتی كه در كنار انبارها، اغلها، طویلهها و اصطبلهای اسب و دیگر چارپایان قرار داشتند خارج و با تغییرات اساسی به گاراژهای توقف اتومبیلها تبدیل شوند.