گزارش كارآموزي در نمايندگي مجاز سايپا يدك بروجن
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش كارآموزي در نمايندگي مجاز سايپا يدك بروجن در 44 صفحه ورد قابل ويرايش
شركت بازرگاني سايپا يدك به عنوان بازوي خدمات بعد از فروش محصولات سايپا در سال 1370 تاسيس گرديد و فعاليت خود را از ابتداي سال 1371 آغاز نمود ماموريت اصلي اين شركت ايجاد بستري تجاري – فني است تا از رهگذر آن خريداران محصولات سايپا بتوانند بهترين خدمات مورد لزوم را در شرايط و هر مكاني استفاده نمايند و از انتخاب خود هميشه راضي باشند .
اصل مشتري مداري شعاري است كه بر پايه آن كليه روابط و تشكيلات اين شركت بنا شده است . مركز نظر سنجي شركت سايپا يدك كه اولين مركز نظر سنجي در صنعت خودرو ايران مي باشد در سال 1375 تاسيس شد و در جهت ارتباط مستقيم با دارندگان خودروهاي سايپا و دريافت پيشنهادات و انتقادات آنها و سنجش رضايت مشتريان پايه گذاري گرديده است .
سيستم گردش اطلاعات اين شركت كاملاً مكانيزه مي باشد به طوري كه با پذيرش خودرو در عوامل مجاز در اقصي نقاط كشور اطلاعات مربوط به نقايص خودرو و نيز قطعات يدكي به واحد گارانتي شركت منعكس مي گردد و در اين مرحله سيستم بازرگاني اقدام به صدور فاكتور و قبض حواله انبار جهت ارسال قطعات به عوامل مجاز مي كند وجود چنين سيكل مكانيزه و شبكه رايانه اي بين شركت سايپا يدك و عوامل مجاز باعث تسريع در امر خدمات رساني و به دنبال آن رضايت مندي مشتريان شده است شركت سايپا يدك براي رفاه مشتريان با فراهم نمودن قطعات استاندارد مورد تائيد شركت سايپا اقدام به ارائه قطعات يدكي از طريق نمايندگي هاي فروش قطعات كرده است كه عرضه قطعات در خارج از نمايندگي هاي مجاز را به عهده دارند .
در راستاي تامين خدمات محصولات صادراتي شركت سايپا با تاسيس نمايندگي هاي خارج از كشور (به شرح ارائه شده در بخش نمايندگي ها ) و ارسال قطعات به آنها پيشرفت مهمي در ارائه خدمات بعد از فروش مطلوب در خارج از كشور حاصل شده است در داخل كشور با توجه به ارائه مدل هاي جديدي از توليدات سايپا از جمله خودروي زانتيا در سال جديد شركت سايپا يدك پيش بيني هاي لازم براي ارائه خدمات پس از فروش مطلوب را نموده است در جهت توسعه ارائه خدمات در سطح كشور تعداد عوامل مجاز اين كشور در ابتداي سال 1380 به بيش از 200 مورد نمايندگي مجاز و 45 مورد عامل تعميراتي رسيد . اين عوامل جهت سرويس دهي به خوردوهاي پرايدء وانت نيسان و رنو 21 در حال حاضر و براي خودرو زانتيا در سال جديد آماده شده اند به موازات توسعه عوامل مجاز در شهرها اين شركت اقدام به ايجاد سرويس هاي امداد سيار نموده كه با استفاده از گروههاي تععميرات سيار در جاده هاي مهم كشور جهت آسايش مشتريان محترم مورد استفاده واقع مي شود .
نمايندگي سايپا يدك بروجن
نمايندگي سايپا يدك در شهرستان بروجن در تاريخ 7/3/79 به صورت رسمي تاسيس شد و شروع به خدمت جهت رفاه مشتريان نموده است . اين نمايندگي در 5 كيلومتري شهرستان بروجن در جاده بروجن مباركه قرار دارد و داراي 25 نفر پرسنل مي باشد كه سيكل كاري آنها به صورت زير مي باشد .
تعمير سوپاپ و سر سيلندر موتور 13
چرخ دنده هاي جلو موتور و طرز تنظيم آنها 18
تعمير شاتون، ميل لنگ و ياتاقانها 26
تراش ثابت ها 50
صافكاري و نقاشي اتومبيل 61
سيستم سوخت رساني بنزيني
سر سيلندر : در روي سر سيلندر بسته شده و داراي محفظه احتراق است . و جنس آن از آلومينيوم يا چدن مي باشد .
سيلندر : بزرگترين قطعه موتور است كه در آن سوراخهايي براي عبور پيستون و روغن و آب و… وجود داردد . شامل قطعاتي مانند : 1-بوش سيلندر 2- پيستون 3- شاتون4- رينگ كمپرسي و رينگ روغني ,گژن پين , ميل لنگ ,ميل سوپاپ, ياتاقانهاي ثابت و متحرك , اويل پمپ ,پمپ بنزين , دلكو ,واتر پمپ , فيلتر روغن در سيلندر قرار دارد و يا بسته مي شوند .
علت تركيدن سر سيلندر و سيلندر :
1- يخ زدن آب موتور 2- گرماي بيش از حد موتور 3- بيش از حد سفت كردن پيچهاي سر سيلندر
كارتر : در پايين سيلندر بسته و مخزن روغن است .
واشر سرسيلندر : بين سيلندر قرار مي گيرد و وظيفه آن آبندي كردن بين سرسيلندر و سيلندر وجلوگيري از خارج شدن كمپرس و قاطي شدن آب و روغن مي باشد و علت سوختن آن 1-جوش آمدن و يا داغ كردن موتور 2- تاب برداشتن سيلندر 3- شل بودن پيچهاي سر سيلندر 4- تركيدگي سر سيلندر .
علائم سوختگي واشر سر سيلندر : 1- خارج شدن دود سفيد و آب از اگزوز 2- كم شدن آب رادياتور 3- گرم و بد كار كردن موتور 4- كاهش قدرت موتور 5- شيري رنگ كردن روغن 6-ظاهر شدن حباب در روي آب رادياتور (با گاز دادن موتور )
علائم تاب برداشتن سر سيلندر :سوختن پي در پي واشر سر سيلندر
دليل نفوذ آب به داخل اطاق احتراق
1-سوختن واشر سر سيلندر 2-شل بودن پيچهاي سر سيلندر 3- ترك برداشتن سرسيلندر
پيستون : كارش به وجود آوردن كمپرس در موتور مي باشد ساختمان پيستون : استوانه اي است كه در قسمت بالا و پايين باز است و رينگ هاي كمپرسي و روغني روي آن قرار دارد . علت گريپاژ نمودن پيستون در سيلندر 1- جوش آمدن موتور و گرماي بيش از حد موتور 2- نداشتن روغن يا نرسيدن روغن :انواع رينگ : رينگ كمپرسي – رينگ روغني -رينگ كمپرسي به منظور آب بندي بين سيلندر و پيستون در شيار پيستون نصب مي شود و پس از خروج كمپرسي اطاق احتراق به داخل كارتر جلوگيري مي كند .
رينگ روغني به منظور پاك كردن روغن بدنه سيلندر و برگشت آن بداخل كارتر و جلوگيري از رفتن روغن به اطاق انفجار مي باشد .
تفاوت رينگ روغني و كمپرسي : رينگ كمپرسي در بالاي پيستون و رينگ روغني در پايين رينگ كمپرسي است هم چنين رينگ روغني داراي سوراخ مي باشد .
توجه : اگر رينگ كمپرسي خورده و يا بشكند كمپرسي از بالاي پيستون رد مي شود و موتور قدرت كافي را نخواهد داشت .
علائم خورده ويا شكسته شدن رينگ : از اگزوز دود سياه مايل به آبي بيرون آمده و موتور قدرت كافي را نخواهد داشت .
دلايل كمپرس در قسمتهاي موتور
1-دليل كاهش كمپرس موتور : 1- فيلر نبودن سوپاپها 2-آب بندي نبودن كيت يا لبه سوپاپ 3-سوختن سوپاپها 4-سوختن واشر سرسيلندر 5-شل بودن پيچهاي سر سيلندر 6- تركيدگي سر سيلندر
2-دليل كمپرس به داخل كارتر : 1-خورده شدن وچسبيدگي وشكستن رينگ 2- مقابل هم بودن چاك رينگها 3-گشاد شدن سيلندر 4-ترك برداشتن پيستون
3-دليل كمپرسي در رادياتور :1-سوختن واشر سر سيلندر 2-ترك برداشتن سر سيلندر
شاتون : در بالا به وسيله گژن پين و در پايين به ميل لنگ بسته مي شود و شامل 1- سر شاتون كه به گژن پين وصل است 2-بدنه شاتون 3-انتهاي شاتون كه به ياطاقان متحرك ميل لنگ بسته مي شود .
گژن پين : لوله اي (توخالي)است كه پيستون را به شاتون وصل مي كند و جهت جلو گيري از بيرون آمدن گژن پين دو طرف آن خار فنري وجود دارد و تشخيص خرابي آن در موقعي كه موتور سرد است صداي گژن پين به خوبي به خوبي شنيده مي شود ولي در موقعي كه موتور گرم است صداي گژن پين كمتر شنيده مي شود .
ميل لنگ :حركت خطي شاتون را به حركت دروني تبديل كرده و به وسيله زنجير (و يا در گير شدن با دنده يا تسمه مخصوص)ميل سوپاپ نيز به حركت در مي آورد و هم چنين به وسيله تسمه پروانه واتر پمپ دينام ,پروانه را مي گرداند و فلايويل كه در انتهاي ميل لنگ بسته مي شود قدرت را به كلاچ منتقل مي كند .
ساختمان ميل لنگ : به طور كلي ساختمان ميل لنگ از قسمتهاي زير تشكيل شده است .
1-پولي سر ميل لنگ كه براي عبور تسمه پروانه است 2-چرخ دنده سر ميل لنگ كه باعث گردش ميل سوپاپ مي شود 3- محور ثابت و متحرك كه محور ثابت به بدنه سيلندر (ياتاقان ثابت) و محور متحرك به دسته پيستون (ياتاقان متحرك )بسته مي شود 4- لنگهاي تعادل 5- مجراي عبور رون 6- فلانج اتصال فلايويل
انواع لقي : لقي افقي – عمودي كه لقي افقي در اثر خورده شدن بغل ياتاقاني زياد مي گردد ولي لقي عمودي در اثر خورده شدن ياطاقان ثايت زيادي مي شود.
دلايل بريدن ميل لنگ : 1-سفت بودن ياطاقانهاي متحرك و ثابت 2- تعويض دنده معكوس در دور زياد 3-نداشتن بغل ياتاقاني و خلاصي حركت ميل لنگ 4- گاز دادن زياد در سر بالايي
قطعات ميل سوپاپ : 1-چرخ دنده سر ميل سوپاپ 2-بامكها 3- دنده مورب 4- دايره خارج از مركز 5- تكيه گاه ثابت
وظايف ميل سوپاپ : 1-چرخ دنده سرميل سوپاپ به وسيله دنده سر ميل لنگ مي گيرد .2-سوپاپ هاي دود و هوا به وسيله بادامكها باز و بسته مي شود 3-اويل پمپ و دلكو به دو ميله دنده مورب مي گردند 4-پمپ بنزين مكانيكي به وسيله دايره خارج از مركز كار مي كند 5- تكيه گاه ثابت , براي جلوگيري از لرزش و حركت عرضي مي باشد .
شرح چگونگي درگيري ميل لنگ و ميل سوپاپ : اگر دو چرخ دنده با هم فاصله داشته باشند و به وسيله زنجير يا تسمه دندانه دار و اگر دو چرخ با هم فاصله نداشته باشند در گيري دنده با دنده مي باشد و نسبت گردش ميل سوپاپ به ميل لنگ به دو مي باشد يعني در مقابل يك دور گردش ميل سوپاپ دو دور ميل لنگ مي گردد .
نقطه تايميتگ : در هنگام جا زدن ميل لنگ و ميل اين دو نقطه (علامت) بايد در مقابل هم باشند و در غيراين صورت موتور روشن نشده و با قدرت كافي ندارد .
ياطاقان ثابت به وسيله كپه هاي ثابت در روي ثابت ميل لنگ به بدنه سيلندر بسته مي شود . و وظايف ياتاقان ميل لنگ جلوگيري از از خرابي ميل لنگ مي باشد و دلايل سوختن آنها 1-نرسيدن روغن به ياتاقان و2- گرماي زياد موتور مي شود كه اگر ياتاقان بسوزد باعث كم شدن فشار روغن مي شود و ياتاقان متحرك به وسيله شاتون در محور در محور متحرك ميل لنگ بسته مي شود . بغل ياتاقاني از حركت طولي ميل لنگ جلوگيري مي كند و سوراخهاي روي ياتاقان براي عبور روغن تعبيه شده است .
انواع سوپاپ : بر دو نوع 1- سوپاپ هوا (گاز)2- سوپاپ دود
تفاوت سوپاپهاي دود و هوا : سوپاپ هوا پهن تر از سوپاپ دود است 2-لبه سوپاپ دود از سوپاپ هوا تيز تر مي باشد 3- ساقه سوپاپ دود كلفت تر از سوپاپ هوا مي باشد 4-جنس سوپاپ دود محكم تر از سوپاپ هوا است براي اينكه بيشتر با حرارت در تماس مي باشد .
قطعات متصل به سوپاپ : فنر سوپاپ , پولك سوپاپ , خار سوپاپ, لاستيك سوپاپ,
شكل سوار شدن سوپاپ ها در موتور : 1-ايستاده كه در اين طريق سوپاپ در بدنه سيلندر قرار مي گيرد 2- آويخته كه كه در اين طريق به صورت آويزان در سر سيليدر قرار مي گيرد .
قطعات سوپاپ آويخته : بادامك , تايپيت , ميل رابط ,اسبك (انگشتي )ميل اسبك, پيچ تنظيم فيلر گيري , پولك سوپاپ ,خار سوپاپ, فنر سوپاپ , لاستيك سوپاپ , سوپاپ
ترتيب قرار دادن سوپاپها در يك موتور 4 سيلندر معمولاً به شرح زير است : دود – هوا- هوا – دود , دود-هوا, هوا – دود
در زمان تنفس سوپاپ هوا و در زمان تخليه سوپاپ دود باز مي شود و در بقيه زمانها سوپاپ ها بسته هستند (زمان تراكم و زمان انفجار هر دو سوپاپ بسته هستند و كار لاستيك سوپاپ اين است كه كار كاسه نمد را انجام مي دهد و از نفوذروغن به اطاق احتراق جلوگيري مي كند وساق سوپاپ از آن عبورمي كند .)
طريقه ورود روغن به اتاق احتراق 1- از طريق لاستيك سوپاپ 2-از طريق رينگهاي پيستون مي باشد و كيت (گايد)سوپاپ كه ساق سوپاپ از آن عبور مي كند براي جلوگيري از حركت عرضي سوپاپ در سر سيلندر مي باشد وكار بادامك ميل سوپاپ باز كردن سوپاپ مي باشد وكار بستن سوپاپ را فنر سوپاپ انجام مي دهد .
2-روش فلز پاشي
براي اين كار معمولاً از آلياژ فولاد كه بصورت سيمي با قطر كم است استفاده مي كنند . اين سيم بر روي فر فره اي پيچيده شده و بداخل دستگاه مخصوص ( پيستوله ) وارد مي شود . پيستوله داراي سه محل بستن لوله هاي لاستيكي است كه به ترتيب لوله هاي اكسيژن و استيلن و هواي فشرده مي باشند . گاز هاي اكسيژن و استيلن ، بروشي كه در جوشكاري مرسوم است به طرف سوزن دستگاه ميرود .هواي فشرده از مجراي ديگر وارد شده و پره هاي توربيني را بكار مياندازد . حركت توربين پس از عبور از دنده هاي كم كننده سرعت ، سيم فولادي را بطور يكنواخت بداخل پيستوله ميبرد .موقعيكه سيم وارد سوزن دستگاه ميشود بوسيله شعله اكسيژن و استيلن ذوب شده و بصورت قطرات بسيار ريز روي سطح لنگ هاي ميل لنگ و ثابت ها پاشيده ميشود . لازم بيادآوري است كه بايد قبل از شروع كار ، سطح ياتاقانهاي ميل لنگ را بصورت آجدار در آورد . و اين كار را مي توان بوسيله تيغچه يا آجدار انجام داد .
13 ـ جوشكاري ميل لنگ هاي شكسته
ميل لنگ موتورممكن است بدليل سائيدگي لنگ هاياكجي آن شكسته شود ،دراين صورت ميتوان آنراجوشكاري نمود.نتيجه كاربسيار رضايت بخش بوده است .اماپس ازجوشكاري بايدعمل كج گيري انجام گيرد.هم چنين پس ازسنگ زدن لنگ هاوثايت هاي ميل لنگ قبل ازبستن آن برروي موتور بايستي آنرابالنس نمود.
ميل لنگ هاي شكسته معمولاپس ازجوشكاري ،مختصري ازمقاومت مكانيكي آنهاكم ميشود.ولي چون ضريب اطمينان مقاومت ميل لنگ زياداست .ميتوان ازاين كاهش چشم پوشي نمود.
14 ـ تشخيص ترك هاي ميل لنگ
تشخيص ترك هاي ميل لنگ بوسيله دستگاه مخصوص ترك ياب انجام ميشود .دراين دستكاه باعبورجريان برق بمدت چندثانيه ،ميدان مغناطيسي ايجادشده وترك هاي ميل لنگ بوسيله چراغ ماوراءبنفش ديده ميشود.
پس ازتميزكردن وچربي زدائي نقاط تماس ميل لنگ ،آنراروي پايه هاي جناغي قرار مي دهند (فاصله دو پايه نسبت به طول ميل لنگ قابل تنظيم مي باشد).
حالاكليدبرق دستگاه رادرمحل (1)قرارداده پدال رابراي چندثانيه فشارمي دهيد .دراين حالت جريان برق روي عقربه آمپرمترمشاهده مي شود (مقدارجريان برق براي هر25ميليمترقطرثابت ميل لنگ تقريبا500آمپراست).
درصورتيكه جريان برق كمترازمقدارفوق باشد ،كليد را درمحل (2)قرار ميدهند (نقاط(2) (3) مخصوص ميل لنگ هاي اتومبيل هاي وكاميون هااست).درنقطه(4) عبورجريان برق خيلي قوي بوده وعملاتشخيص ترك هاي ميل لنگ مشكل مي باشد .
پس ازمعلوم شدن محل قراردادن كليد برق ،مركب مخصوص رابه صورت پودر مي باشند.با استفاده ازكنترل پائي مدت 5سال جريان برق را ازميل لنگ عبور ميدهيد.
توجه: دراين حالت نبايد ميل لنگ راچرخاند.زيرا درنقاط تماس ميل لنگ باپايه هاي جناغي ،جرقه الكتريكي ايجاد ميشود.
دراين حالت كليد برق رابسته وبكمك چراغ ماوراء بنفش روي ذرات مركب فلورسانت ،ترك هاي ميل لنگ به صورت خطوط سبز مشاهده ميگردد.حالاميل لنگ راچرخانيده وسمت ديگرميل لنگ را نيز بهمين روش آزمايش مي كنند .
يادآوري:
1-اگرطول ميل لنگ بيشترازحد اكثر فاصله دوپايه جناغي باشد ،بايدعمل ترك يابي دردودفعه انجام گيرد.
2-درموقع ترك يابي اگرعوض خطوط سبز ،خطوط آبي مشاهده گردد.بايستي مركب راعوض نمود،زيراممكن است كه مركب بتدريج فاسدشده باشد.
3-درموقع انجام آزمايش ،ممكن است شوك هاي الكتريكي دربدن شخص آزمايش كنندبوجودآيد.گرچه شدت جريان خيلي بالااست ،ولي خطري وجودندارد.زيرا ولتاژبرق فقط7ولت مي باشد.
4-بااينكه دراين آزمايش ،جريان برق متناوب است .ولي ميدان آهنربائي دائمي نبوده وازبين بردن آن ضروري نيست.
15ـ تراش ثابت ها
هنگام تعمير اساسي موتوراتومبيل ،ضمن بازديد بلوك موتور ،ممكن است درمحل ثابت هاپيچيدگي مشاهده شود .يااينكه ثابت هاازحالت گردي خارج شده باشند .البته اين عمل دراثرگرم ياسرد شدن بيش ازاندازه موتور بوده ويا دراثرنيروهاي وارده به ثابت ها و يا ميل لنگ ايجاد ميگردد.پيچيدگي وهم چنين دو پهن شدن ثابت ها ممكن است بدليل نرسيدن روغن به ياتاقانها بوده ويا دراثرفرسودگي اويل پمپ يا بسته بودن مسير روغن باشد .