گزارش كارآموزي در تعميرگاه خودرو (سيستم سوخت رساني خودرو)
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش كارآموزي در تعميرگاه خودرو (سيستم سوخت رساني خودرو) در 43 صفحه ورد قابل ويرايش
سيستم سوخت رساني انژكتوري:
1ـ واحد كنترل كننده الكترونيكي Ecu) موتور(
2 ـ سنسور دور موتور
3 ـ سنسور فشار هواي منيفولد
4 ـ پتانسيومتر دريچه گاز
5 ـ سنسور دماي آب
6 ـ سنسور دماي هواي ورودي
7 ـ سنسور سرعت خودرو
8 ـ اكسيژن سنسور (فقط در خودرو پژو 206 وجود دارد)
9 ـ باتري
10 ـ رله دوبل (در خودرو پژو 206 مالتي پلكس وجود ندارد)
11 ـ كويل دوبل
12 ـ باك بنزين
13 ـ پمپ بنزين
14 ـ صافي بنزين
15 ـ ريل سوخت
16 ـ رگولاتر فشار سوخت (در خودرو پژو 206 بر روي پمپ بنزين نصب شده است . فشار آن در پژو پارس با سيستم مگنتي مارلي5/2 بار و پارس وسمند با سيستم ساژم حدود 3 بار وپيكان انژكتوري 5/3 بار است)
17 ـ انژكتور
18 ـ مخزن كنيستر (در خودروهاي ما نصب نشده است)
19 ـ شير برقي كنيستر (در خودروهاي مانصب نشده است )
20 ـ دريچه گاز
21 ـ گرم كن دريچه گاز (فقط در خودروهاي پارس وسمند نصب شده است)
22 ـ موتور مرحلهاي دور آرام
23 ـ لامپ اخطار سيستم جرقه و انژكتور
24 ـ سوكت اتصال به دستگاه عيب ياب
25 ـ سنسور ضربه
26 ـ سوييچ فشار فرمان هيدروليك (فقط در خودرو پژو 206 وجود دارد)
اجزايي كه به E.C.Uپيغام ارسال ميكنند:
BSI/8221 ـ ايموبيلايزر
1805 ـ رله دوبل سوم (در خودر ما موجود نيست)
1304 ـ رله دوبل (در خودرو 206 مالتي پلكس وجود ندارد)
7001 ـ سويچ فشار فرمان هيدروليكي( فقط در خودرو 206 وجود دارد)
BBOO ـ باتري
80 ـ كليد AC كولر
C001 ـ كانكتور اتصال به دستگاه عيب ياب
1120 ـ سنسور ضربه
1313 ـ سنسور دور موتور
1312 ـ سنسور فشار هواي مانيفولد
(در خودرو 206 سنسنور فشار و سنسور دماي هوا در يك مجموعه قرار گرفته است.)
1316 ـ پتانسيومتر دريچه گاز
1220 ـ سنسور دماي آب
1240 ـ سنسور دماي هواي ورودي
1350 ـ اكسيژن سنسور ( فقط در خودرو 206 وجود دارد)
1620 ـ سنسور سرعت خودرو
موتور مرحلهاي دور آرام :
اين قطعه جريان هواي دريافتي موتور از دريچه گاز را در حالتهاي زير توسط E.C.U كنترل ميكند.
1 ـ ايجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور
2ـ تنظيم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافي از موتور (كولرو….)
3 ـ تنظيم مخلوط سوخت و هواي در دور آرام
4 ـ جلوگيري از بسته شدن سريع مسير هواي زماني كه سرعتهاي بالا راننده به طور ناگهاني پا را از روي پدال گاز بر ميدارد.
مكانيزم عملكرد موتور مرحلهاي دور آرام :
موتور مرحلهاي دور آرام پالسهاي 12 ولتي ارسالي توسط E.C.U را به حركت خطي در راستاي محور طولي موتور مرحلهاي تبديل كرده تا مقدار جريان هواي اضافي را تنظيم كند.كورس حركتي آن 8MM بوده و 200 مرحله دارد كه هر مرحله آن 04/ ميليمتر است.سيم پيچ اول پايه هاي B وC سيم پيچ دوم و مقاومت هر يك از سيم پيچها 53 اهم است.
سنسور فشار هواي منيفولد (MAP SENSOR) :
سنسور فشار هواي مانيفولد در خودرو پژو 206 نسل جديدي از سنسورها ميباشد كه سنسور دماي هواي ورودي هم ضميمه آن است.مجموعه سنسور فشار هواي مانيفولد فشار و دماي هواي مانيفولد را دائماً اندازهگيري ميكند.ولتاژ تغذيه آن 5 ولتي وتوسطE.C.U تأمين ميشود.ولتاژ بازگشتي از سنسور متناسب با فشار اندازهگيري شده توسط پيزوالكتريك(مقاومت متغيير با فشار) تغيير ميكند.
E.C.U از اين اطلاعات براي محاسبه موارد زير استفاده ميكند:
ـ اندازهگيري جرم هواي ارسال شده به موتور
ـ تغيير نسبت سوخت به هوا متناسب با بار وارده به موتور و فشار هواي محيط
ـ آوانس جرقه
سنسور فشار هواي منيفولد در اندازهگيري كميتهاي فوق در موارد ذيل موثر است:
1 ـ در حالت سوييچ باز
2 ـ در حالت تمام بار (دور پايين موتور) زماني كه از سربالاييها عبور ميكنيم.
جرم هواي ارسال شده به موتور متناسب با عوامل زير تغيير ميكند:
1 ـ فشار اتمسفر
2 ـ دماي هواي ورودي
3 ـ دور موتور
نكته : اگر اين سنسور درست كار نكند E.C.U ديگر قادر نخواهد بود ميزان هواي ورودي را بطور دقيق تعيين كنند.
ب ـ ويژگيهاي الكتريكي :
تغذيه توسط E.C.U بوده و نحوه اتصال پايهها به شرح زير ميباشد.
پايه 1: ولتاژ 5 ولتي ارسالي از E.C.U
پايه2: سيگنال ارسالي به E.C.U
پايه 3: سيم شيلد دار كه در بعضي از مدلها وجود دارد.
محل قرار گرفتن آن در بلوك سيلندر روي سيلندر شماره 2 ميباشد. اين سنسور از نوع پيزوالكتريك ميباشد كه ضربات وارد بر پوسته را به پالس الكتريكي تبديل كرده وبه E.C.U ميفرستد.
نكته: وجود اين ضربه باعث بالا رفتن درجه حرارت قطعات و صدمه ديدن آنها ميشود.
نحوه آزمايش تاك سنسور يا سنسور ضربه:
ابتدا تاك سنسور را از جاي خود باز مي كنيم وچند ضربه روي تاك سنسور ميزنيم( در حالت موتور روشن) برگه كاركرد موتور تأثيرگذاشت سالم است و در غير اين صورت خراب است.
اكسيژن سنسور:
(اين سنسورفقط در خودروپژو206 وجود دارد.)
الف ـ وظايف
محل نصب آن روي مانيفولداگزوز بين موتور ومبدل كاتاليزوري است.
تركيب شدن هيروكربنهاي نسوخته با اكسيژن مقدار اكسيژن را در داخل گازهاي خروجي كاهش داده در نتيجه باعث زياد شدن ولتاژ بازگشتي بهE.C.U ميشود.
E.C.Uاز اطلاعات دريافتي از اكسيژن سنسور براي موارد زير استفاده ميكند:
ـ محاسبه نسبت مخلوط سوخت وهوا
ـ تعديل غني بودن مخلوط سوخت وهوا
ب ـ شرح
توابع مربوط به اندازه گيري سوخت وهوا به طور دائمي درE.C.U ذخيره شده و اطلاعات مربوط به غني بودن يا رقيق بودن مخلوط سوخت وهوا به شكل ولتاژي بين صفر تا يك ولت از اكسيژن سنسور دريافت ميشود.
مخلوط رقيق: ولتاژ ارسالي از اكسيژن سنسور=V 1/0
مخلوط غني: ولتاژ ارسالي از اكسيژن سنسور=V9/0
گرمكن به كار رفته داخل سنسور اجازه ميدهد كه دماي كاركردآن سريعاًبه 300 درجه سانتيگراد برسد.
ج ـ ويژگيهاي الكتريكي:
سنسوربا يك سوكت چهار پايه به دسته سيم اصلي متصل شده است.
تعيين محل اتصال پايههاي سنسور:
پايه1:ولتاژ12ولتي تغذيه
پايه2: منفي يااتصال بدنه
پايه3:سيگنال مثبت
پايه4:سيگنال منفي
سنسور سرعت خودرو:
اين سنسور از نوع اژمال ميباشدكه برروي كابل سرعت سنج در محور خروجي گيربگس قرار دارد و بوسيلهء ولتاژ12 ولت تغذيه ميشود اين سنسور اطلاعات را بهE.C.U (8 پالس در هردور از سرعت km/h 2)ميدهدكه تعيين كننده ضريب نسبت دنده ميباشد و براي بهبود عملكرد خودرو و مورد استفاده قرار ميگيرد.
نحوه عملكرد:
اين سنسور تقريباً شبيه سنسور دور موتور ميباشد يعني يك چرخ دنده با هشت دندانه كه وقتي به حركت در ميآيد داخل سنسور ولتاژ پالسي ايجاد ميشود . كه فركانس آن به سرعت خودرو بستگي دارد و E.C.U از روي فركانس اين ولتاژ ميتواند سرعت خودرو را محاسبه كندوبا مقايسه اين سرعت با دور موتور ميتواند تشخيص دهد در جاده كفي ـ سربالايي ويا سرازيري قرار دارد.
اين قطعه جربان هوا به داخل دريچه گاز را كنترل مي كند در صورتي كه :
- تهيه يك جريان هواي اضافه در مرحله سرد راه اندازي
- كنترل دور آرام ، مطابق با بار موتور و حرارت آن
- بهبود حالت هاي گذرا ( مثل روشن شدن كولر )
اين قطعه يك موتور DC مرحله اي مي باشد كه به هر بار ولتاژ مثبت و منفي ( بدنه ) هايي كه به پايه هايD,C,B,A آن داده مي شود ، شفت اين موتور يك پله (Step) به راست و يا چپ مي چرخد ( لازم به ذكر است كه ولتاژ مثبت و منفي با يك منطق خاصي به پايه هاي اين استپ موتور اعمال مي شود .)
با توجه به اينكه شفت اين موتور با هربار چرخش 1.8 درجه به چپ يا راست مي گردد، در نتيجه به 200 مرحله يك دور كامل مي زند و از طرفي شفت اين موتور به يك ميله مارپيچ متصل است كه به هر پله (STEP) ، 0.04 mm به جلو يا عقب ميرود .
انژكتورها :
انژكتورها از نوع كنترل الكترو مغناطيسي مي باشند .
پالس هاي الكتريكي كه از طرف ECU (1320) فرستاده مي شود يك ميدان مغناطيسي در سيم پيچ بوبين ايجاد مي كند ، در اثر اين ميدان مغناطيسي هسته جذب مي گردد و سوزن انژكتور از جاي خود حركت مي كند .
سوخت فشرده به سرعت بالا از سوپاپ تزريق مي گردد .
موتورهاي XU7JP به انژكتورهايي مجهزند كه در خط تغذيه سوخت پنهان مي باشند و از كناره تغذيه مي شوند .
چهار عدد پايه 1 انژكتورها به هم ، متصل و از طريق سيم شماره 1320 به پايه 18 ، ECU ( 1320) متصل مي باشند و از چهار عدد پايه 2 انژكتورها به هم متصل و از طريق سيم شماره 1224/1210 به پايه 4 رله دوبل ( 1304) متصل مي باشند و ولتاژ مثبت باتري را از همين طريق رله دوبل ( 1304) دريافت مي كند و با منفي ( بدنه ) شدن ( منفي مقطع يا پالسي) پايه ECU ,18 ( 1320) انژكتورها با توجه به اينكه سوخت با فشار پشت آن ها قرار دارد ، شروع به پاشش سوخت مي كند .استپ موتور ( 1255) از طريق سيم هاي 1244، 1245، 1246 ، 1247 به پايه هاي 3 ، 2، 20، 21 از ECU (1320) متصل است .