گزارش كارآموزي در تعميرگاه خودرو (خودروهاي انژكتوري)
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش كارآموزي در تعميرگاه خودرو (خودروهاي انژكتوري) در 39 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
دانستنيهاي فني خودروهاي انژكتوري 2
دانستنيهاي عمومي خودرو 3
انژكتور چيست و سيستم انژكتوري چگونه كار مي كند 4
اجزاء تشكيل دهنده سيستم سوخت رساني انژكتوري 7
ECU و سيستم جرقه زني اتومبيل 11
AIR BAG 11
انواع سيستم هاي جرقه زني پلاتيني 13
شبكه مالتي پلكس بر روي خودرو هاي پژو 19
عيب يابي 22
ياتاقان 31
سيستم خنك كاري 33
سيستم روغنكاري 35
تعويض روغن جعبه دنده 37
آچار كشي ميل گاردان 39
لنت ترمز 40
تكميل روغن جعبه فرمان 43
روغنكاري شانه فرمان 44
صداهاي غير عادي از اتومبيل 44
ياتاقان مي زند 46
استارت صدا مي دهد 48
صداي گاردان 49
سوت كشيدن ترمز 50
مقدمه :
تعميرگاه پارت پرايد در شهرستان قزوين خيابان ميرزا كوچك خان – روبيروي آهن فروشي اره چي قرار دارد اين تعميرگاه از سال 1372 تاسيس گرديده كه آقاي حيدري اولين كسي بود كه اين مكان را به عنوان تعميرگاه و مكانيكي به راه انداخت .
بعد از گذشت چندين سال كه از افتتاح اين مكان مي گذرد الان به يكي از مجهزترين تعميرگاه هاي موجود در اين مكان شده است و به دليل اين كه قدمت زيادي نيز دارد مشتريان بسيار زيادي دارد و مهم ترين كار اين تعميرگاه كار بر روي ماشين پرايد و رنو و پژو 206 مي باشد كه كليه مراحل تعميراتي اين ماشين ها در خود اين كارگاه انجام مي شود .
در اين تعميرگاه چند نفر تكنسين مكانيك بودند كه از شركت سايپا و ايران خودرو مدرك گرفته بودند و شارژ كولر خودروهايي كه كولر دار بودند نيز در اين كارگاه انجام مي شد .
و بنده به عنوان كارآموز در اين كارگاه مدت 240 ساعت كارآموزي خود را پشت سر گذرانده و نيز در اين مدت كارهايي كه در سوله و كارگاهاي مكانيك دانشگاه انجام داده بوديم و يه صورت تئوري سر كلاسهاي درس خوانده بوديم به صورت عملي انجام داده و اين دوره بسيار آموزنده و تاثير گذار بر روي آموزش دانشجويان فني مي باشد كه اميدوارم همه دانشجويان اين مدت را به عنوان مهمترين واحد دوره درسي دانسته و از همه امكانات مكان كارآموزي و نيز سعي و تلاش خود براي افزايش دانسته هاي خود و كامل نمودن مدت درس خوانده در دانشگاه باشند و نه فقط به عنوان گذراندن 2 واحد درسي و گرفتن نمره باشند باشد .
دانستنيهاي فني خودروهاي انژكتوري :
- توصيه مي شود در خودروهاي پيكان انژكتوري ، حداقل بنزين در باك 10 ليتر مي باشد .
- در خصوص تنظيمات موتور و سيستم سوخت رساني حتماً به نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو مراجعه و تز مراجعه به تعميركارهاي متفرقه خودداري گردد .
- در صورت عدم روشن شدن خودرو در هنگام برخورد با موانع ، تصادف و يا افتادن در چاله هاي نسبتاً عميق از عملكرد سوئيچ انرسي (در محفظه موتور و برروي گلگير به رنگهاي نارنجي يا مشكي ) اطمينان حاصل نموده و در صورت قطعي ، با فشردن آن اتصال برقرار نمائيد.
- قبل از استارت زدن ، پس از چرخاندن سوئيچ به مرحله دوم به مدت سه الي پنچ ثانيه سوئيچ را در حالت باز قرار داده تا پمپ بنزين عمل نمايد و سپس موتور را روشن نماييد .
- از اضافه كردن هر نوع تجهيزات جانبي از قبيل دزدگير هاي غير استارندارد ، لامپ ، بوق ، تلوزيون و توسط … توسط افراد غير متخصص بر روي خودرو جداً خودداري فرمائيد .
دانستنيهاي عمومي خودرو :
فشار كم باد لاستيكهاي ايمني راننده و طول عمر لاستيك ها را كاهش و مصرف سوخت را افزايش مي دهد ، در صورت ناميزان بودن باد لاستيك ها سايش در نقاط مختلف آن مشاهده مي گردد .
از تخليه ضديخ در فصول گرم سال جدا خودداري نموده ومايع خنك كننده را هر دو سال يك بار تعويض نمائيد .
از سوراخ نمودن فيلتر هوا جهت ورود بهتر هوا به موتور خودداري شود .
استارت نمي بايست بيشتر از 15 ثانيه درگير شود ، 20 ثانيه صبر نمود تا باتري براي استارت مجدد آماده شود .
روغن ترمز را سالي يك بار و ترجيحاً در فصل بهار تعويض نمائيد .
از بسته شدن صحيح در پوش رادياتور اطمينان حاصل نمائيد .
در هنگام توقف لحظه اي (پشت چراغ قرمز و يا ترافيك ) دنده را خلاص نموده و از نگهداشتن كلاج خودداري نمائيد .
پس از پيمودن مسيرهاي طولاني موتور را فوراً خاموش نكنيد .
انژكتور چيست و سيستم سوخت رساني انژكتوري چگونه كار مي كند ؟
براي اين كه بدانيم انژكتور چيست و با عملكرد سيستم سوخت رساني انژكتوري آشنا شويم ، لازم است ابتدا وظيفه كاربراتور را در خودرو بدانيم . زيرا سيستم انژكتوري جايگزيني براي كاربراتور در خودرو است .
كاربراتور وسيله اي است براي مخلوط كردن سوخت و هوا به نسبت مطلوب و رساندن آن به موتور خودرو ، كه به همين منظور از زمان اختراع و پيدايش تغييرات بسياري كرده و داراي مدارات مختلفي شده است .
هدف از بكارگيري كاربراتور در خودرو همانطور كه اشاره شد ، مخلوط كردن سوخت و هوا به منظور اشتعال مناسب است ولي چه نسبتي بايد براي اين منظور در نظر گرفته شود ؟ سوخت كمتر با مقدار زيادي هوا بر عكس ؟
از نظر تئوري يك كيلوگرم سوخت مي بايست با 6/14 كيلوگرم هوا بسوزد تا اشتغال كامل صورت گيريد . ولي ان فقط در حالت تئوري صادق است . با زياد كردن هوا در مخلوط فوق ، مخلوط فقير سوختي پديد مي آيد كه در ان شاهد اكسيژن در گازهاي اگزوز هستيم و با زياد كردن مقدار سوخت در مخلوط ، مخلوط غني سوختي پديد مي آيد كه در آن صورت شاهد ئيدروكربن نسوخته در گازهاي اگزوز مي باشيم .
از لحاظ اقتصادي (مصرف كمتر ) بهترين مخلوط ، مخلوط فقير سوختي با نسبت هوا به سوخت 1/18 است . در حالي كه براي بدست آوردن بيشترين توان موتور بايد مخلوطي غني سوختي با نسبت 1/12 الي 1/13 بكار برد .
محدوده وسيعي از نسبت هوا به سوخت وجود دارد كه سيستم سوخت رساني مي بايست طبق شرايط مختلف كار موتور جوابگوي آن باشد . روي زمين اصل ساختمان كاربراتورها پيچيده تر شده و مدارات مختلفي (عمدتاً پنچ مدار) به شرح ذيل در آن بوجود آمده است .
1- مدار اصلي (Main circuit) : كه هنگام رانندگي با سرعت و وضعيت عادي ،سوخت و هوا را به نسبت لازم مخلوط كرده و به موتور مي فرستد .
2- مدار دور آرام (Idle circuit) : كه وظيفه آن فرستادن مخلوط سوخت (با نسبت غليظ تر) به موتور در هنگامي است كه راننده پاي خود را از پدال گاز برداشته اشت و موتور با دور آرام كار مي كند .
3- پمپ شتاب دهنده (Accelerator pump) كه به منظور كاهش لختي و درنگ موتور در هنگام گاز دادن به سيستم كاربراتور اضافه شده و عكس العمل آن را سريعتر مي كند . اين مدار در هنگام فشرده شدن پدال گاز مقداري سوخت اضافي به مخلوط مي پاشد .
4- مدار قدرت (Power enrichment circuit) : كه وظيفه آن تهيه مخلوط غني تري از سوخت به هنگام بالا رفتن خودرو از سربالايي ها و يا حمل بار و وزن اضافه است .
5- مدار شوك (Choke circuit) : كه هنگامي بكار مي افتد كه موتور خودرو سرد بوده و استارت زده شود . اين مدار مخلوط غني سوخت را وارد موتور مي كند .
با وجود مدارات بالا و مدارات پيچيده تر ديگر در كاربراتور كه از طريق مكانيكي عمل مي كنند ، اين وسيله پاسخ مناسبي به شرايط مختلف كاركرد موتور نداده و در نتيجه بازده مطلوب بدست نمي آيد . از طرفي در اين سيستم مصرف سوخت نيز بالا رفته و آلودگي نيز افزايش مي يابد .
از اين رو سالهاست سيستم سوخت رساني انژكتور جايگزين كاربراتور شده است . جالب است بدانيد آخرين خودرو كاربراتوري كه از يك شركت خودروسازي در ايالات متحده عرضه شده است ، خودرو سوبارو (SUBARO) در سال 1990 بوده و تمامي مدلهاي بعد از آن به صورت انژكتوري عرضه شد .
سيستم انژكتوري: سيستم انژكتوري در خودرو در واقع عملكردي مشابه كاربراتور رادارد كه همان مخلوط كردن سوخت و هوا نسبت لازم و تزريق آن به موتور است . ولي به دليل ماهيت اجزاء آن و سيستم متفاوت ، اين عمل بسيار دقيقتر و مطلوب تر انجام مي شود . ضمناً موجب پايين آمدن مصرف سوخت خودرو و ميزان آلودگي هوا مي گردد . سيستم سوخت رساني انژكتوري از سه جزء كلي تشكيل شده است و همانند ديگر سيستم ها داراي ورودي و خروجي هايي است . مغز الكترونيك سيستم (ECU) ، بر اساس اين ورودي ها و الگوريتم پيچيده خود معين كننده خروجي هاي سيستم (زمان پاشش سوخت و مقدار پاشش آن – نسبت هوا به سوخت ) است .
سيستم سوخت رساني انژكتوري از اجزاء زير تشكيل شده است :
1- ECU (Electronic Control Unit) :
مغز الكترونيكي (واحد پردازش) سيستم است كه با توجه به وروديهايي كه از سنسورهاي مختلف به آن وارد مي شود و الگوريتم تعريف شده آن نسبت هوا به سوخت مشخص و به انژكتورها فرمان پاشش مي دهد . در خودروهاي جديد همچنينECU در كار سيستم دلكور دخالت كرده و آن را نيز از دور خارج نموده است كه درباره آن نيز بحث خواهيم كرد .
2- سنسورهاي موتور (Engin Sensors) :
به منظور دستيابي به نسبت صحيح مخلوط هوا به سوخت در شرايط كاري مختلف ، سنسورهاي زيادي به اجزاء مختلف خودرو نصب شده و اطلاعات از طريق آنها به ECU مي رود .
جهت آشنايي ، چند نمونه از اين سنسورها به صورت ذيل معرفي مي گردند :
سنسور وضعيت دريچه گاز – وضعيت و مقدار باز و بسته شدن دريچه گاز را– كه مشخص كننده مقدار هواي ورودي به موتور است – نمايش مي دهد . بنابراين ECU با باز و بسته شدن دريچه گاز ، مقدار سوخت لازم را جهت مخلوط كردن با هواي ورودي تنظيم مي كند .
سنسور جرم هواي ورودي به موتور - جرم هواي وارد شده به موتور در هر لحظه را به ECU گزارش مي دهد .
سنسور اكسيژن : ميزان اكسيژن موجود در گازهاي اگزوز ماشين را مشخص مي كند . از اين طريق مخلوط غني و مخلوط فقير سوخت تشخيص داده شده و ECU ، مقدار پاشش سوخت را اصلاح مي كند .
سنسور دماي رادياتور – به ECU مي گويد چه موقع دماي موتور به دماي استاندارد كاري اش مي رسد .
سنسور فشارمطلق منيفولد – فشار مطلق هواي مكش شده در منيفولد را مشخص مي كند .
سنسور ولتاژ – ولتاژ سيستم برق خودرو را چك مي كند تا در صورت افت ولتاژ ، ECU دور آرام موتور را بالا ببرد .
سنسور دور موتور – دور موتور را در هر لحظه گزارش مي كند و از اين اطلاعات ، ECU زمان پاشش سوخت و جرقه زني شمعها را تنظيم مي كند .
3- انژكتور (INGECTOR) :
يك انژكتور سوخت (FUEL INJECTOR) در واقع چيزي جز يك شير كنترل الكترونيكي كه با منبع سوخت تحت فشار در ارتباط است نمي باشد . فشار سخت از يك پمپ (Fuel Pump) كه با منبع سوخت تحت فشار در ارتباط است نمي باشد . فشار سوخت از يك پمپ (Fuel Pnmp) تعبيه شده در خودرو تامين مي گردد .
انژكتورها اين توانايي را دارند كه در هر ثانيه بارها و بارها باز و بسته شوند و اين كار از طريق دستور ECU به برق دار شده آنها انجام مي شود .
هنگامي كه يك انژكتور برق دار مي شود ،آاهن رباي الكتريكي تعبيه شده در آن تحريك شده و شناوري كه موجب باز شدن نازل انژكتور مي شود اجازه خروج از نازل را پيدا مي كند . نازلها جهت احتراق بهتر سوخت آن را تميزه (Atomize) مي كند .
مقدار سوختي كه توسط انژكتور به موتور فرستاده مي شود در حقيقت به زمان باز بودن نازل انژكتوربستگي داشته و Pulse Width ناميده مي شود و توسط ECU معين مي گردد .
سيستم سوخت رساني انژكتوري انواع مختلفي دارد . در نمونه هاي اوليه انژكتور ، سوخت را در داخل دريچه ورود سوخت (Trottle Body) مي پاشد كه به سيستم تك نقطه اي (Ingection System Single Point) معروف است . در اين سيستم مخلوط سوخت همانند سيستم كاربراتوري به طور يكسان به تمام سيلندرها نمي رسد .
در مدلهاي جديتر در هر سيلندر يك انژكتور وجود دارد كه سوخت را مستقيماً به سوپاپ ورودي هوا مي پاشد . اين مدل كه نسبت به سيستم قبل از دقت بيشتري در پاشش سوخت برخوردار است و عكس العمل آن نيز بالاتر است ، به سيستم انژكتوري چند نقطه اي (Multi Port Fule Injection ) معروف است .
6 ـ عواملي كه در عمر موتور تأثير دارند
1 ـ نگاهداري : اگر از موتور اتومبيل خوب نگهداري شده و توصيه هاي كارخانجات سازنده رعايت گردد . عمر آن زياد شده و صاحب اتومبيل مدتها بدون ناراحتي از موتور اتومبيل خود استفاده خواهد كرد . نگهداري هاي لازم اصولاً در كتابچه راهنماي اتومبيل نوشته شده و بطور خلاصه در اينجا ذكر مي شود :
تعويض روغن و فيلتر روغن ( اين كار بايستي بطور منظم انجان گرفته و از روغن مناسب فصل استفاده شود ) ، تميز كردن صافي هوا ( هواكش موتور ) ، تنظيم تسمه پروانه ، فيلر گيري سوپاپ ها ، برداشتن سرسيلندر ( براي تميز كردن دوده هاي سرسيلندر ، لبه هاي سيلندر ، سر پيستون )، سنگ زدن سوپاپ ها و سيت آنها ، آزمايش ترموستات قبل از ريختن ضد يخ در رادياتور ، رفع عيب هر گونه صداي غير طبيعي موتور قبل از اينكه بموتور صدمه برساند ، و بالاخره روغن كاري و گريس كاري قسمتها ئي كه در كتابچه راهنما نوشته شده است .
2 ـ شرايط محيط كار موتور : اگر موتور با بار بيش از اندازه و يا با حداكثر سرعت ( تخت گاز ) مخصوصاً قبل از روان شدن موتور و آببندي رينگ ها كار كند ، باعث سائيدگي رينگ ها و ساير قسمت هاي متحرك موتور ميگردد ، همچنين موتور هائي كه در جاده هاي كوهستاني ويا سراشيبي تند كار مي كنند عمرشان كمتر از موتور هائي است كه در شرايط مناسب و با بار كم كار مي كنند،
3 ـ ساختمان موتور وطراحي آن : مواد مصرف شده در ساختمان موتور وعمليات حرارتي ( سخت كاري ) كه بر روي بعضي از قسمت ها ( ديواره سيلندر ها ، ثابت ها ولنگي ميل لنگ ، سيت وگايد سوپاپ ها وروكش كرم تاپت ها ، گجن پين و رينگ هاي پيستون ) انجام مي شود . سبب كاهش سائيدگي اين قسمت ها مي گردد .
7 ـ موقع تعمير موتور اتومبيل
تشخيص موقع تعمير اساسي موتور كار مشكلي بوده وقانون و زمان مشخصي براي آن وجود ندارد ، زيرا عوامل زيادي از قبيل نگهداري موتور ، نوع روغن . نوع سوخت .شرايط كار ، مهارت راننده و استفاده صحيح از موتور وبالا خره طرح ونوع آن موثر است .
سيلندرها يا بوش هاي موتوري كه از آلياز مرغوب بود و عمليات حرارتي بطور كامل بر روي آن انجام گرفته باشد ، 150 ـ 200 هزار كيلومتر كار ميكنند . در صورتي كه سيلندر ها از چدن معمولي باشد بيش از 60 ـ 80 هزار كيلومتر كار نكرده و نياز به تعمير پيدا مي كنند .عملكرد ياتاقانها و روغنكاري در موتور
وظيفه ياتاقانها در موتور انتقال هم زمان نيرو وحركت است . لازمه انتقال نيرو در حركت گردشي محور در داخل ياتاقان ، وجود لايه اي از روغن با ضخامت متغير در داخل ياتاقان است .
به طور كلي تماس مستقيم سطوح لغزنده بر روي يكديگر باعث ايجاد اصطكاك خنك مي گردد اين اصطكاك در اثر درگيري ناصافي سطوح بوجود مي آيد . چرخش محور در اين شرايط باعث از بين رفتن ناصافي هاي قبلي و ايجاد ناصافي هاي جديد مي گردد كه اين موضوع سبب فرسودگي سريع قطعات خواهد گرديد . البته بخشي از توان موتور نيز جهت مقابله با اين اصطكاك مصرف شده و بازده موتور پايين خواهد آمد . براي دستيابي به عملكرد مناسب و مطمئن و نيز افزايش عمر قطعات متحرك در موتور مي باشد با روغنكاري اصطكاك موجود بين قطعات متحرك را كاهش داد . بهترين و مناسبترين حالت زماني است كه سطح محور با لايه اي از روغن از ياتاقان كاملاً مجزا باشد . اين روغنكاري كه روغنكاري هيدروليكي است به ميزان چند در ضد اصطكاك رادر مقايسه با وضعيت خشك كاهش مي دهد . به طور كلي اهداف استفاده از روغنكاري هيدروليكي در موتورها برآورده ساختن تمام يا بخشي از اهداف زير است .
1- كاهش فرسايش سطوح لغزنده با كم كردن اصطكاك بين آنها كه به ان اشاره گرديده .
اندازه آزاد دهانه ياتاقان
در حالت عادي دهانه ياتاقان به مقدار كمي بازتر از دهنه هوزينگ مي باشد و در ياتاقانهاي نازكتر اين مقدار بيشتر از ياتاقانهاي ضخيم تر مي باشد اين مقدار براي آن در نظر گرفته شده تا ياتاقان به خوبي در هوزينگ به صورت محكم جاي بگيرد . وجود دهانه آزاد باعث خواهد شد كه لايه پشت ياتاقان (لايه فولادي) در جهت شعاعي تحت كشش در آيد كه تماس محيطي كاملي را با ديواره هوزينگ كپه و شاتون ايجاد مي كند كه در نتيجه آن پروفيل ياتاقان كاملاً استوانه خواهد بود .
خار موقعيت ياتاقان
بر روي ياتاقان يك بيرون آمدگي (خار) در يك سمت سطح تماس وجود دارد كه در داخل شياري كه بر روي هوزينگ كپه در نظر گرفته شده مي نشيند وجود اين خار صرفاً به منظور موقعيت دهي ياتاقان مي شود وجود خار و شيار يك وسيله سريع و مطمئن براي نشاندن ياتاقان در مركز هوزينگ مي باشد .
مهم : به منظور كمك به عدم چرخش ياتاقان در هوزينگ بهتر است كه قبل از مونتاژ ياتاقان پشت به ايجاد تركهاي خستگي در قطعه خواهدشد .
- تلرانس بسته بين ياتاقان و ژورنال فقط وقتي حاصل خواهد شد كه صافي سطح از حد تلرانس تجاوز نمايد .
- صافي سطح خوب پشت ياتاقان و هوزينگ انتقال گرما را بهبود خواهد بخشيد وجود زبري باعث بوجود آمدن حفره هاي هوا در ياتاقان مي شود كه از انتقال حرارت به نحو كه روغن بكار گرفته شده جهت روغنكاري موتور به تغييرات شيميايي و ته نشين شدن كربن در دماهاي بالا كاملاً مقاوم باشد .
بررسي خصوصيات ياتاقانهاي متحرك در موتور
در كپه شاتون از ياتاقان در تكه استفاده مي شود اين دو تكه تحت شرايط متفاوتي كار مي كنند . فشار گاز ناشي از احتراق در زمان بسيار كوتاهي با ياتاقان بالايي (ياتاقان بدنه شاتون ) اعمال مي شود .
در حاليكه ياتاقان پاييني نيروهاي اينرسي را كه در اثر چرخش و هم حركت رفت و برگشتي اجزاء شاتون اعمال مي شود تحمل نمايد .اين نيروها در مدت زمان طولاني تري اعمال مي شود به منظور افزايش عمر ياتاقان و نيز استفاده بهينه از ان ، شرايطي را به منظور موقعيت دهي هم مركزي و عدم تغيير موضع ياتاقانها در هنگام اعمال بارها بايد در ياتاقانها بوجود آيد كه شرح آن در ذيل خواهد آمد .
سيستم خنك كاري (تعمير و نگهداري )
سطح آب رادياتور بايستي حداقل هفته اي يك بار بازديد شود و حداقل سالي دو بار رادياتور بازديد شود . معمولاً آب رادياتور از بالا به طرف پائين جريان دارد و در نتيجه ، رسوب و رم گرفتگي داخل لوله ها عمدتاً در يك جهت خواهد بود . از اين رو براي تميز كردن بهتر است كه در جهت عكس يعني از لوله پايين و با فشار آب ، داحخل رادياتور شستشو دهيد . نگه داشتن ضد يخ در رادياتور در تمام طول سال كاري مفيد و مقرون به صرفه است زيرا ضد يخ حاوي موادي است كه از زنگ زدگي جلوگيري مي نمايد .
تعويض ترموستات : 1- ترموستات در داخل شيلنگ فوقاني رادياتور و در محل اتصال شيلنگ به موتور قرار دارد و تا قبل از گرم شدن موتور بسته بوده و بر حسب نياز موتور حركت آب را كند و يا مسدود مي كند .
2- براي باز كردن ترموستات آب رالدياتور را تخليه نموده و محفظه ترموستات را باز نمائيد . گاهي اوقات براي برداشتن ترموستات ممكن است مجبور شويد كه سر شيلنگ را كه به رادياتور وصل است را نيز باز كنيد .
3- ترموستات را برداريد و در داخل آب گرم آويزان كرده و گرم نمائيد براي اطمينان از سالم بودن آن را توسط يك گرماسنج آزمايش كنيد .
نصب پمپ آب :
1- آب رادياتور را تخليه نموده و رادياتور را پياده نمائيد . پيچهايي كه پروانه و پولي پمپ را به واتر پمپ مي بندند باز كنيد .
2- پروانه را برداريد در بعضي از اتومبيل ها پروانه از فلز ساخته شده است .آن را بازديد نموده اگر صدمه ديده و يا ترك خوردگي دارد تعويض نمائيد در مورد پروانه پلاستيكي دقت نمائيد كه در موقع پياده كردن و يا نصب صدمه اي به آن وارد نشود .
3- پيچهاي پايه دينام را شل نموده و دينام را به سمت موتور حركت ديهيد ، تسمه پروانه و پولي را باز كنيد .
4- لوله هاي پايه دينام را شل نموده و دينام را به سمت موتورحركت دهيد ، تسمه پروانه و پولي پمپ را باز كنيد .
5- پيچهاي پايه پمپ را بوسيه آچار بوكس باز نمائيد طول پيچهاي پمپ آب معمولاً متفاوت است لذا توجه داشته باشيد مربوط به كجاست .
6- پمپ را از موتور جدا نموده و پمپ جديد به همراه واشر و به طريق عكس تركيبي كه باز كرده ايد سوار كنيد .
تكميل روغن جعبه فرمان :
1- جعبه فرمان در قسمت پايين و در سمت راننده قرار دارد و توسط فرمان اتومبيل و معمولاً از طريق يك عدد قفل گاردان عمل مي نمايد كه آن را چهار شاخ فرمان گويند .
2- در پوش روغن را باز كرده و مخزن جعبه فرمان را با روغن توصيه شده پر كنيد ، پس از پر شدن در پوش آن را ببنديد .
3- اطمينان حاصل كنيد كه جعبه فرمان به شاسي و يا بدنه اتومبيل محكم بسته شده باشد . پيچهاي نگه دارنده را هر 10000 كيلومتر يكبار بازديد و آزمايش نمائيد .
روغنكاري شانه فرمان :
1- در هر طرف پوسته شانه يكعدد گردگير لاستيكي قرار دارد و بايستي هر 10000 كيلومتر يكبار بازديد شده و نبايستي نشتي روغن داشته يا صدمه ديده باشد .
2- در صورت وجود نشتي روغن ، بست گردگير در سمت راننده را باز كنيد
3- بوسيله روغن دان ، از روغن توصيه شده كارخانه سازنده به داخل گردگير بريزيد دقت نمائيد كه بيش از 2/0 ليتر نباشد .
صداهاي غير عادي از اتومبيل
موتور صداي «تك تك» مي دهد يا موتور مي زند .
اين صدا شبيه صداي برخورد اشياء فلزي به يكديگر است و از بالاي موتور شنيده مي شود و با گازدادن و زياد شدن دور موتور كم تر مي شود و ناشي از يك يا چند عامل زير مي باشد .
بيش اشتعال يا احتراق زودرس يعني سوختن پيش از موعد مخلوط هوا و بنزين در سيلندر – آوانس زياد كه ان را زدن دلكو مي گويند – استفاده از سوخت خيلي ضعيف (مصرف بنزين معمولي به جاي سوپر) – شمع نامناسب (از نظر معيوب بودن و يا شمع سرد و يا شمع گرم ) – گرم كردن زياد از حد موتور در اثر جرم گرفتگي و يا كثيف شدن رادياتور .