گزارش كارآموزي در اداره كل امور فني و تجهيزات شركت فرودگاههاي كشور
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
صنایع
گزارش كارآموزي در اداره كل امور فني و تجهيزات شركت فرودگاههاي كشور در 32 صفحه ورد قابل ويرايش
آشنايي به مكان كارآموزي
اداره فني و تجهيزات شركت فرودگاههاي كشور
اين اداره از ادارات شركت فرودگاههاي كشور و تحت نظارت سازمان هواپيمايي كشوري وابسته به وازت راه و ترابري مي باشد ، شركت فرودگاههاي كشور شامل ادارات ديگري از جمله اداره تشريفات ، اداره تداركات و ساير ادارات مربوطه مي شود .
اداره فني و تجهيزات فرودگاههاي كشور در ضلع شمالي فرودگاه مهر آباد قرار گرفته است و داراي يك محوطه جداگانه از فرودگاه مي باشد .
اين اداره شامل اداره جات فني منطقه مي باشد ، از جمله اداره ماشين آلات – اداره برق و قدرت ، اداره خريد ، اداره تاسيسات مي باشد .
محدوده خدمات اين اداره در بخش روشنايي و برق باندهاي فرودگاههاي كشور مي باشد كه توسط اداره برق كه داراي ترانس ها و ژنراتورهاي بسيار بزرگ مي باشد و تكنسين ها و مهندسين مربوط در آن مشغول به كار مي باشند .
در اداره ماشين آلات تعمير و سرويس و نگهداري ماشيم ها و اتومبيل ها و تمامي قطعات مكانيكي مورد استفاده در فرودگاهها و اتومبيل هاي تحت اختيار شركت فرودگاهها ، سازمان هواپيمايي كشوري پليس فرودگاه و كاميونت هاي حمل و ليفتراك و ماشينهاي مخصوص خط كشي باندها در اين مكان صورت مي گيرد .
اين اداره شامل قسمت هاي مختلفي مي باشد از جمله كارگاه اتومبيل هاي بنزيني – كارگاه ديزل – كارگاه برق خودرو – كارگاه صافكاري – كارگاه نقاشي – كارگاه پنچر گيري و كارگاه تعويض روغن و كارگاه تراشكاري مي باشد .
اين محوطه در يك سوله در حدود 1500 متر در اختيار دارد كه دفاتر مسئولان نيز در همين قسمت مي باشد . مسئول اداره ماشين آلات آقاي مصطفوي است كه مسئول كار آموزي اينجانب نيز بوده است . در قسمت ديگر از اداره ماشين آلات انبار وجود دارد كه قطعات مورد نياز كارگاههاي موجود در اداره را تامين مي كند .
هر يك از كارگاههاي نامبرده شده در قسمت قبل داراي چند تكنسين و كارگر فني و يك مسئول بوده اند ، كه اينجانب در كارگاه اتومبيل هاي بنزيني بنابر صلاحديد سرپرست كاآموزي مشغول بوده ام .
در اين كارگاه اتومبيل هاي سواري از جمله پيكان ، پژو – رنو- پاترول – وانت مزدا –و ديگر اتومبيل هاي دولتي مربوط براي تعمير و عيب يابي و سرويس مراجعه مي كردند و رسيدگي مي شدند .
مهمترين كارهاي صورت گرفته كه توسط اينجانب در كنار تكنسين هاي اين بخش كه بر روي اين اتومبيل ها صورت مي گرفته بدين صور بود :
تنظيم موتور – تنظيم دلكو – تنظيم كاربراتور – تشخيص عيوب – تعويض لنت هاي جلو و عقب – تعويض قطعات معيوب – تنظيم و رگلاژ ترمز و كلاچ- تعويض قطعات رادياتور از جمله عيب آب – ترموستات و اتصالات .
بازديد سطح روغن ترمز و كلاچ – بازديد باتري – و در نهايت تائيد عيوب براي انجام تعميرات در خارج از اداره اين كارگاه داراي 5 نفر كارگر فني مي باشد كه همگي در استخدام اداره مي باشند و ساعات كاري از 7 صبح تا 5/3 عصر مي باشد .
مقدمه
بعد از گذراندن دوره كارآموزي براي پروژه كارآموزي آنچه را كه اينحانب لازم مي دانستم تا به رشته تحرير در آورم كه مورد توجه و تائيد استاد كارآموزي اينجانب قرار بگيرد .
تعمير و نگهداري
سرويس و مراقبت منظم از موتور اتومبيل علاوه بر آن كه عمر موتور را افزايش مي دهد از هزينه اضافي و كاهش قيمت اتومبيل نيز به طور محسوسي جلوگيري مي نمايد
آب بندي موتور : راه اندازي و استفاده ملايم از اتومبيل نو يا يك موتور تازه تعمير را آب بندي موتور مي گويند . و تا 800 كيلومتر اول بايستي كم و متناسب با دنده مورد لزوم و با احتياط رانندگي نمود و نبايد به موتور فشار آورد تا قطعات جديد و متحرك به تدريج سائيده و جا افتاده و اصطلاحاً «آب بندي » مي گردد . در هر موتور نو سطوح كاري يا تماس قطعات با يكديگر داراي لقي يا خلاصي فوق العاده كم بوده و بايد آب بندي شوند تا از گريپاژ كردن احتمالي آنها جلوگيري شود . هنگامي كه يك موتور نو يا تازه تعمير روشن مي گردد ذرات بسيار ريز فلز از سطوح متحرك و كاري تراشيده شده و توسط روغن جمع آوري مي گردد . براي خارج كردن اين ذرات از موتور اغلب توصيه مي شود كه روغن موتور پس از طي 800 كيلومتر اول و پس از آن هر 5000 كيلومتر تعويض گردد .(براي اتومبيل پيكان 2000 كيلومتر توصيه مي شود ) . هميشه روغن را هنگامي كه موتورداغ است تعويض نماييد ، زيرا روغن گرم راحت تخليه شده و تمامي ذرات خارجي موجود در ان تخليه مي شوند . در طول مدت آب بندي موتور ، سرعت اتومبيل بايستي پايين نگه داشته شود و از سرعت زياد و شتاب گيري ناگهاني خودداري نمود . دستورات لازمه در اين مورد در كتابچه راهنماي اتومبيل درج شده است .
از فشار زياد به موتور يا حركت رد سربالايي ها دنده سبك ، يا گازدادن بيش از حد و بالا رفتن دور موتور در نده سنگين خود داري نموده و در عوض هر قدر به 800 كيلومتر اول نزديك مي شويد ، تدريجاً فشار به موتور را افزايش دهيد و از موتور كار بيشتر بكشيد .
تعويض روغن : روغن بايد مطابق با دستور العمل كارخانه سازنده اتومبيل بوده و در فواصل معين تعويض گردد . استفاده از پيچ تخليه روغن كه داراي خاصيت آهن ربا باشد در كارتر جعبه دنده و ديفرانسيل مفيد تر است زيرا ذرات آهن را جذب نموده و مانع از گردش مجدد آن در داخل موتور خواهد شد . امروزه معمولاً پيچهاي تخليه روغن داراي خاصيت آهن ربايي مي باشد . تعويض روغن در موعد مقرر و طي مسافت مورد نظر به تنهايي كافي بنوده بلكه با يو توجه داشت اتومبيلي كه ماسفت هاي كوتاه طي مي نمايد و موتور آن به طور كوتاه مدت روشن مي ماند فرصت كافي نخواهد داشت تا روغن را گرم نمايد و چون در موقع استارت زدن موتور هنوزسر است عمل تقطير صورت گرفته و قطرات آب در داخل آن ايجاد مي گردد و از طرفي چون روغن به اندازه كافي گرم نمي شود تا اين قطرات آب را به بخار تبديل نمايد ، لذا معمولاً در روغن باقي مانده و باعث رقيق شدن آن مي گردند ، با رقيق شدن روغن، اثرات روغنكاري آن كاهش يافته و موجب رسوب لجن در محفظه روغن خواهد شد.
استارت زدن در هواي سرد : تا آنجا كه ممكن است از ساسات برتاي زمان كوتاه استفاده مي كند . در هواي سرد وقتيكه موتورسرد است ابتدا دكمه ساسات را بكشيد تا هواي كمتر و در عوض بنزين بيشتري وارد پياله كاربراتور شود و سپس استارت بزنيد ، پس از روشن شدن نيز در اولين فرصت دكه ساسات را به حالت اوليه برگردانيد زيرا وارد شدن بنزين اضافي به اطاق احتراق موتور موجب شسته شدن لايه هاي روغن بين پيستون و سيلندر و پايين سوپاپ و گايد سوپاپ شده و اينكار باعث سائيده شدن فلز به فلز و فرسايش سريع قطعات مي گردد .
عيب يابي سيستم جرقه
1- يكي از واير شمع ها را بيرون كشيده و نزديك نقطه اي مناسب از بدنه نظير بدنه موتور نگه داريد و با سوئيچ موتور را بچرخانيد اگر جرقه منظم بين واير و بدنه ردو بدل شد ، نشانه اين است كه سيستم جرقه اشكالي نداشته و خوب كار مي كند .
2- اگر جرقه اي مشاهده نشد درب دلكو را برداشته و يك پيچ گوشتي را به بدنه موتور اتصال دهيد و نزديك ذغال دلكو مگه داريد . اگر در سر ذغال دلكو مشاهده شده نشانه اين است كه چكش برق و يا درب دلكو اشكال دارد.
3- اگر همچنان جرقه اي مشاهده نشد موتور را با دست بچرخانيد و عملاً مشاهده كنيد كه آيا دهانه پلاتين باز و بسته مي شود يا خير ، موتور را در حالتي كه دهانه پلاتين باز است نگه داريد . سپس سيم يك چراغ آزمايش يا سيم فاز متر برق اتومبيل را به بدنه وصل نموده و نوك فاز متر را به قسمت متحرك پلاتين اتصال دهيد اگر چراغ روشن شد پلاتين كثيف و يا معيوب است و بايستي تعمير و يا تعويض گردد .
4- در صورتيكه چراغ فاز روشن نگردد به اشكال در مدار فشار ضعيف خواهد بود فاز متر اتومبيل را به ترمينال خروجي فشار ضعيف وصل نمائيد .اگر چراغ فاز متر روشن شد ، بين ترمينال و پلاتين قطع برق وجود دارد .
سرويس و نگهداري باتري :
دو آزمايش اساسي براي باتري اتومبيل وجود دارد .آزمايش غلظت يا چگالي آب و اسيد و آسايش ظرفيت باتري و اينكه پي ببريم كه قادر به تامين نيازهاي برقي اتومبيل مي باشد يا خير .
1- بعد از اينكه مقداري آب و اسيد بداخل اسيد سنج كشيده درجه بندي روي شناور كه داخل سيلندر اسيد سنج قرار دارد ميزان شارژ باطري را مشخص مي سازد اين كار نبايد بلافاصله پس از پر كردن باتري صورت پذيرد بلكه بايستي فرصت داده شدود تا آب و اسيد عمل نمايد .
2- شبكه هاي باتري را با آب مقطر پر نمائيد به طوريكه صفحات باتري پوشيده و آب اسيد اندكي بالاي صفحات قرار گيرد . از لبريز شدن آب باتري جلوگيري نمائيد .
3- قطب هاي باتري را تميز نموده و لايه نازكي از گريس يا وازلين روي آن بماليد .
4- كابل اتصال بدنه را تمير نموده و آزمايش نمائيد كه محكم به بدنه و باتري بسته شده باشد .
شارژ باتري : قبل از اقدام به شارژ باتري ، شبكه هاي آن را با آب مقطر پر كنيد ، شعله كبريت يا شعله بي حفاظ را نزديك آن نسازيد . زيرا گازهاي متصاعد شده در طول شارژ كردن قابل اشتعال و خطرناك است . بهتر است شارژ باتري در فاضي بسته صورت نگرفته و جريان هوا وجود داشته باشد زيرا گازهاي متصاعد شده علاوه بر اشتعال سريع ، مسموم كننده نيز هستند . قبل از جدا كردن باتري دستگاه شارژ را از برق جدا سازيد .
نصب و تنظيم پلاتين دلگو
باز كردن پلايين :
پلاتين در دلكو شامل دو تكه فلزي است كه يكي ثابت است و ديگري بوسيله فنر نگهداري مي شود به طوريكه با گردش ميل دلكو و به كمك فيبر پلاتين و بادامك دلكو ، باز و بسته مي گردد . قسمت متحرك پلاتين داراي عايق بوده و قسمت ثابت فنر نيز با يك ترمينال عايق دار كه در پوسته دلكو قرار دارد اتصال برقرار مي سازد . اين عايق بودن بدين معني است كه قسمت متحرك پلاتين فقط از طريق دهانه پلاتين مي تواند با بدنه اتصال برقرار نموده و مدار را تكميل نمايد تا احتراق صورت پذيرد اگر فنر به طريقي با بدنه اتصال يابد ، سيستم احتراق عمل نخواهد كرد .
تنظيم پلاتين :
در حاليكه موتور خاموش و درب دلكو و چكش برق را برداشته شده ، موتور را با دست به اهستگي بچرخانيد تا نوك فيبر پلاتين بر روري يكي از برجستگيهاي بادامك دلكو قرار گيرد (ترجيحاُ بادامك مربوط به سيلندر يك ) در اين حالت دهانه پلاتين بايستي كاملاً باز باشد دهانه پلاتين را بوسيله تيغه فيلر و با ضخامت مربوط اندازه بگيريد . هميشه اولين سيلندر از سمت رادياتور سيلندر شماره يك محسوب مي شود.
براي تنظيم ، پيچ پايه پلاتين را شل نموده و تيغه فيلر را در داخل قرار دهيد ، سپس به كمك يك پيچ گوشتي پايه پلاتين را حركت دهيد تا دو تكه پلاتين هر يك با سطح تيغه قيلر تماس حاصل نمايد . سپس پيچ را سفت نموده و مجدداً دهانه پلاتين را آزمايش كنيد به طوريكه تيغه فيلر نه به سفتي و نه آزادانه از دهانه پلاتين عبور كند .
محور پلاتين را خيلي كم روغنكاري نموده ولي دقت شود كه روغن به دهانه پلاتين زده نشود لايه نازكي از گريس روي بادامك دلكو بماليد . چكش برق را سوار نموده و گيره هاي نگه دارنده درب دلكو را ببنديد و موتور را روشن كنيد و دور آن را آزمايش كنيد .
شمع اتومبيل :
اكثر كارخانه هاي سازنده توصيه مي كنند كه هر 15000 كيلومتر يكبار شمع باز شده و سرويس گردد و اما عاقلانه آن است هر 5000 كيلومتر شمعها را باز كرده و پس از تميز كردن مجدداً نصب گردد .
شمع جديد و امروزي معمولاً يك تكه بوده و بد رفتاري و يا بي دقتي در موقع باز كردن يا تنظيم دهانه آن احتمال دارد به چيني (يا عايق سراميك) صدمه وارد سازد .
براي باز كردن شمع فقط از آچار شمع استفاده كنيد . قبل از باز كردن اطمينان حاصل كنيد كه آچار كاملاً جا افتاده است . قبل از بستن كاملاً آن را تميز كنيد و دهانه شمع را با فيلر ميزان كنيد و دندانه هاي آن را مقداري روغنكاري كنيد هرگز شمع را سفت نبنديد . در موتورهايي كه از آلياژ سبك مثل آلومينيوم ساخته شده اند سفت كردنن بيش از حد ممكن است به رزوه هاي بدنه صدمه وارد كرده و تعمير و هزينه سنگين به بار اورد .
تميز كردن شمع :
1- براي جلوگيري از ورود چرك و غيره به موتور كه مي تواند موجب صدمه شود اطراف شمع را با يك برس نرم تميز كنيد .
2- با استفاده از آچار شمع كه كاملاً شمع را گرفته باشد آن را باز نمائيد ،دقت كنيد به عايق شمع صدمه اي وارد نشود .
3- شمع روغن زده يا چرب را با نفت سفيد تميز نموده و سپس توسط تعميرگاه و با وسيله مخصوص تميز گردد.
4- قبل از فيلر گيري شمع الكترود منفي را با وسيله مخصوص تميز گردد .
5- بوسيله يك سوهان ريز نا صافي سطوح جرقه الكترودهاي مثبت و منفي را تميز كنيد .
6- الكترود منفي را به آرامي برگردانيد تا اينكه دهانه شمع به اندازه تيغه فيلر مورد نظر برسد .
تشخيص معايب شمع :
1- شمع سالم : داراي نوك عايق تميز و برنگ قهوهاي روشن بوده و روغن يا دوده نزده و الكترودها نيز خورده نشده اند .
2- شمع روغن زده : روغن زدن شمع مي تواند نشانه فروسدودگي رينگ پيستون و يا كاسه نمد سوپاپ ها باشد ، از شمع گرمتر يعني با ارزش حرارتي بيشتر استفاده كنيد .
3- شمع دوده زده : علامت قوي بودن مخلوط بنزين و هوا (يعني مقدار بنزين بيشترز از نسبت اختلاط )بوده و علت آن ناميزان بودن كاربراتور و يا استفاده از ساسات مي باشد .
4- عايق خال زده : نشانه احتراق زودرس و يا ضعيف بودن مخلوط بنزين و هوا مي باشد كه سبب داغ كردن شمع مي گردد شمع را بررسي نمائيد كه از نظر تحمل حرارت مناسب موتور مورد نظر باشد .
5- الكترود ذوب شده : داغ كردن مداوم موتور سبب ذوب شدن شديد الكترودها گرديده است و بايد تعويض گردد .
6- لق زدن شمع : داغ كردن شديد موتور رزوه هاي شمع را صدمه زده است . رزوه هاي جاي شمع در سر سيلندر را تميز نموده و شمع جديد را نصب كنيد .
شمع رسوب گرفته (درجه يك) : علت آن غفلت در سرويس به موقع شمع مي باشد .
شمع رسوب گرفته (درجه 2) : رسوب پودر مانند سطح عايق و الكترودها را مي پوشاند و با اينكه ضرورتي ندارد بايد تميز شده و از تجمع جلوگيري كرد .
شمع رسوب گرفته (درجه 3) : استفاده مداوم از شمع رسوب پودري بر روي آن نشسته باعث مي شود كه بر اثر احتراق موتور به تدريج اين رسوب ذوب شده و به صورت لعاب دهانه شمع را بپوشاند . غالباً چيني شمعي باعث خاموش شدن موتور مي شود .
شمع رسوب گرفته (درجه 4) : اين شمع مرحله وخيم از شرايط رسوب پودري و يا پوشش لعاب مي باشد ، بايد تعويض گردد .
شمع رسوب گرفته (درجه 5) : اين آخرين مرحله و بدترين وضعيت يك شمع رسوب گرفته مي باشد ، رسوب به صورت توده جداناپذير و آميخته درآمده است .
شمع خورده شده : اگر شمع ها حدود 15000 كيلومتر كاركرده باشند بايد تعويض گردند در موارد ديگر هر يك از شمع ها كه چيني وضعي در مي آيد بايد تعويض گردد .
سيستم خنك كاري (تعمير و نگهداري )
سطح آب رادياتور بايستي حداقل هفته اي يك بار بازديد شود و حداقل سالي دو بار رادياتور بازديد شود . معمولاً آب رادياتور از بالا به طرف پائين جريان دارد و در نتيجه ، رسوب و رم گرفتگي داخل لوله ها عمدتاً در يك جهت خواهد بود . از اين رو براي تميز كردن بهتر است كه در جهت عكس يعني از لوله پايين و با فشار آب ، داحخل رادياتور شستشو دهيد . نگه داشتن ضد يخ در رادياتور در تمام طول سال كاري مفيد و مقرون به صرفه است زيرا ضد يخ حاوي موادي است كه از زنگ زدگي جلوگيري مي نمايد .
تعويض ترموستات : 1- ترموستات در داخل شيلنگ فوقاني رادياتور و در محل اتصال شيلنگ به موتور قرار دارد و تا قبل از گرم شدن موتور بسته بوده و بر حسب نياز موتور حركت آب را كند و يا مسدود مي كند .
2- براي باز كردن ترموستات آب رالدياتور را تخليه نموده و محفظه ترموستات را باز نمائيد . گاهي اوقات براي برداشتن ترموستات ممكن است مجبور شويد كه سر شيلنگ را كه به رادياتور وصل است را نيز باز كنيد .
3- ترموستات را برداريد و در داخل آب گرم آويزان كرده و گرم نمائيد براي اطمينان از سالم بودن آن را توسط يك گرماسنج آزمايش كنيد .