تحقیق بررسی آشنايي مختصر با انواع لوازم خانگي
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
صنایع
تحقيق بررسي آشنايي مختصر با انواع لوازم خانگي در 45 صفحه ورد قابل ويرايش
آشنايي مختصري با خازن و انواع كاربرد آن در لوازم خانگي
ساختمان خازن از دو صفحه هادي تشكيل شده كه به آنها جوش گفته مي شود جوش ها به وسيله دي الكتريك از يكديگر جدا شده اند.
خازن هاي مورد استفاده در صنعت برق عموماً به يكي از دو نوع زير تقسيم مي شوند:
الف – خازن الكتروليتي – خازن روغني
انواع كاربرد آن در لوازم خانگي
در لوازم خانگي به اشكال مختلف و در ابعادي بسيار گسترده استفاده شده ولي مي توان كاربرد خازن در اين لوازم را به يكي از سه نوع زير تقسيم كرد.
الف – خازن اصلاح ضريب قدرت
ب- خازن پارازت گير
ج – خازن هاي راه انداز
آشنايي با موتورهاي الكتريكي
1- موتورهاي يونيور سال: يونيور سال يعني عمومي اين موتورها به اين جهت عمومي ناميده مي شوند كه علاوه بر جريان متناوب در جريان مستقيم نيز به راحتي كار مي كنند.
عامل حركت آرميچر در واقع تئوري بيو ؟؟ است. به عقيده وي هرگاه سيم دو ميدان بر يكديگر ايجاد مي گردد توانايي حركت مي يابد در صورت فراهم بودن شرايط لازم آرميچر به گردش درآمده و مي توان از چرخش آن در انجام يك عمل مكانيكي بهره ببرد.
1-2- ساختمان سشوار
1- بدنه :
بدنه سشوارها را از فلز يا پلاستيك مي سازند. نوع فلزي معمولاً از جنسي استيل انتخاب مي شود تا علاوهبر استحكام حرارتي بالا، زيبايي ظاهري را نيز به همراه داشته باشد اما در اين نوع بدنه سشوار، همواره خطر اتصال بدنه، مصرف كننده را تهديد مي كند. در سشوارهاي ديگر بدنه را از پلاستيك مي سازند تا در صورت برخورد سيم فاز با بدنه، مصرف كننده با خطر جدي مواجه نشود. متأسفانه جنس نامرغوب اين نوع از بدنه ها، آنها را در برابر حرارت بسيار ناپايدار ساخته و پس از آن مدت محدودي تغيير شكل مي يابند.
2- دسته سشوار:
جنس دسته سشوار را از كائوچو يا انواع مشتقات پلاستيك مي سازند تا اولاً در برابر اتصال بدنه، مصون باشد و دوماً وزن سشوار از حد معيني تجاوز نكند. قسمت عمده اي از مدار در داخل دسته سشوار جاي داده شده و علاوه بر آن كليدها نيز در قسمتي از دسته، تعبيه شده اند. براي آنكه سشوار از قابليت حمل بالايي برخوردار شود، كارخانجاتي مانند «بيم» ، دسته سشوار را به گونه اي مي سازند تا در صورت لزوم بر روي بدنه تا شود.
3- دو شاخه و سيم رابط :
دو شاخه و سيم رابط به يكديگر متصل بوده و دو شاخه پرسي مي باشد. رم سيم كمتر از mm21 انتخاب نمي شود تا براحتي جريان مورد نياز دستگاه را تأمين كند. اكثر توليدكندگان سشوار، عايق سيم رابط را ضخيم مي سازند تا در برابر ضربات و يا حرارت بدنه دستگاه مقاوم بوده و سريع آسيب نبيند و مصرف كننده را با خطر اتصال بدنه يا برق گرفتگي مواجه نسازد.
-2- عيب يابي در سشوار:
عيب 1 : سشوار اصلا روشن نمي شود.
در مواردي مشابه حالت فوق الزاميست، عيب يابي را از مبدأ آغاز نماييد يعني از خود منبع انرژي الكتريكي و سپس بررسي و تست قطعات را تا آنجا كه عملكردشان به اين عيب مربوط مي شود ادامه دهيد. قطعاً به نتيجه مطلوب خواهيد رسيد.
علت 1 : پريز برق ندارد.
رفع عيب: دستگاه را از برق جدا كنيد و سپس به وسيله قسمت ولتاژ آومتر،اختلاف سطح الكتريكي پريز را اندازه گيري نماييد. اگر عقربه منحرف نشود مشكل از پريز است و در صورتي كه عقربه منحرف شده و 220 ولت را نشان دهد، مشكل از قطعه ديگري است كه در ادامه شرح داده مي شود. در هنگام انتخاب رنج به ياد داشته باشيد كه نميتوان جهت سنجش ولتاژ برق رنجي كمتر از 250 ولت را به كار برد زيرا منجر به آسيب ديدگي دستگاه مي شود.
علت 2 : سيم رابط و يا دو شاخه خراب است.
رفع عيب: ابتدا دستگاه را از برق خارج نموده و سپس ورودي برق در داخل دستگاه را از ساير اتصالات جدا سازيد. سيمهاي ورودي به دستگاهرا به يكديگر متصل كنيد. در اين وضعيت با اتصال رابطهاي آومتر (در حالي كه رنج بر روي 1*R تنظيم شده است) به دو شاخه دستگاه، بايد عقربه منحرف شده و تقريباً صفر را نشان دهد.در صورت عدم انحراف عقربه بايد دو شاخه و سيم رابط، يكجا تعويض شوند زيرا دو شاخه از نوع پرسي است (در عموم سشوارها).
علت 3 : فاز يا نول اصلي در داخل دستگاه دچار مشكل شده
رفع عيب: گاهاً ديده مي شود كه برق به داخل دستگاه مي رسد اما از آنجا كه فاز از كليد جدا شده و يا اتفاق مشابهي براي نول صورت گرفته، برق عملاً به مدار الكتريكي سشوار راه نمي يابد كه در صورت مشاهده اين عيب سيم جدا شده را در نقطه اصلي خود قلع كاري نماييد.
علت 4 : كليد سشوار خراب است.
رفع عيب: معمولاً در اكثر سشوارها ، حتي با وجود چند كليد مانند شكل 24-2 ، يك كليد به منظور كنترل اصلي دستگاه تعبيه شده است. در صورت خراب شدن اين قطعه الكتريكي، دستگاه روشن نخواهد شد. حداقل يكي از سيم هاي متصله به كليد فوق را از آن جدا نموده و توسط آومتر (1*R ) به تست آن بپردازيد. اگركليد سالم باشد در حالت بستن كليد عقربه منحرف شده و تقريباً صفر را نشان مي دهد و در حالت باز بودن كليد، عقربه بر روي بي نهايت ( ) خواهد ايستاد. در صورت خرابي كليد، آن را تعويض كنيد تا مشكل حل شود.
علت 5 : عيب را در خود مدار جستجو كنيد.
رفع عيب: پس از بررسي قطعات مذكور به اين نتيجه منطقي خواهيد رسيد كه عيب در خود مدار به وجود آمده. اگر مدار مانند شكل 10-2 از نوع سري باشد، خرابي هر يك از اجزاء مدار به خاموشي مطلق دستگاه مي انجامد. اين مسئله از عيوب عمده مدار سري است. به عنوان مثال در صورت قطع شدن ديود در شكل 10-2 مدار به حالت باز در مي آيد و عيب 1 بروز خواهد نمود.
در سشوار با مدار سري تست تمامي قطعات الزامي است. اما اگر مدار از نوع سري – موازي است (شكل 13-2) تنها قطع شدن فاز و يا نول اصلي در داخل مدار مي تواند سشوار را دچار خاموشي كامل نمايد.
به ياد داشته باشيد در برخي از سشوارها مانند 13-2 از ترموستات استفاده شده و چون جايگاه ترموستات در سر راه نول اصلي مدار است، توجه به صحت عملكرد آن شما را در نتيجه گيري سريع و يافتن عيب ياري خواهد نمود.
عيب 2 : بدنه سشوار در حال كار بسيار داغ مي شود اما ترموستات مدار را قطع نمي كند.
علت : كنتاكت هاي ترموستات به يكديگر جوش خورده اند.
رفع عيب: اكثر توليدكنندگان سشوار، جهت حفاظت از بدنه پلاستيكي دستگاه توليد شده، در مدار الكتريكي از ترموستات استفاده مي كنند تا هر گاه حرارت از حد معيني تجاوز نمود، توسط اين قطعه دستگاه به حالت خاموش در آيد. بر اثر رطوبت محيط و حرارت داخل دستگاه،كنتاكت هاي ترموستات فرسوده شده و در برابر حرارت ناشي از جرقه هاي قطع و وصل، پايداري خود را از دست داده در نتيجه دچار جوش خوردگي مي شوند. مي توان كنتاكت ها را از يكديگر جدا نمود و پس از سمباده كاري آنها، از رفع عيب مطمئن بود اما تجربه نشان داده كنتاكت هاي جوش خورده، پس از تعمير مدت زيادي دوام نخواهند داشت و پس از گذشت چند روز ، مجدداً به يكديگر متصل مي شوند از اين رو بهتر است ترموستات را يكسره كنيد زيرا ترموستات قابل تعويض نيست مگر آنكه المنت با نوع مشابه خود كه مجهز به ترموستات است، تعويض شود.
عيب 3 :موتور سشوار در حال كار است اما باد گرم خارج نمي شود.
علت: پروانه هرز گرد شده
رفع عيب: پروانه هاي فن از پلاستيك هاي معمولي ساخته مي شوند تا از وزن بسيار كمي برخوردار باشند وبه همين دليل ، دوام چنداني نداشته و پس از مدتي به اشكال مختلف تغيير حالت مي دهند. در صورت هرزگرد شدن پروانه فن، هرگز از چسب جهت اتصال مجدد آن به محور موتور استفاده نكنيد زيرا تعمير آن را مشكل خواهيد نمود. بهتر است فن ديگري را جايگزين آن نماييد كه متناسب با قطر محور موتور باشد.
عيب 4 : با بستن كليد مخصوص حرارت اضافي، گرماي سشوار تغيير نمي كند.
علت 1 : المنت حرارت اضافي قطع شده.
5- محافظ الكتريكي موتور
از آنجا كه بروز مشكلاتي مانند مسدود شدن لوله مكش، پر شدن كيسه جاروبرقي، اتصال حلقه با كلاف در پيچكهاي آرميچر، اتصال حلقه در كلافهاي قطب و ... جريان دريافتي موتور را شديداً افزايش داده و زمينه را جهت سوختن كامل آن فراهم مي آورد، در اكثر جاروهاي برقي تدابير مختلفي را به منظور محافظت ازموتور به كار مي برند. در بعضي جاروها پشت كيسه زباله، از يك كليد فشاري استفاده مي شود كه با افزايش حجم كيسه و تجاوز آن از مقدار مشخصي ، كليد تحريك شده و به حالت قطع در خواهد آمد. از آنجا كه اين كليد سر راه فاز يا نول اصلي موتور تعبيه مي شود، قبل از خالي كردن كيسه، روشن شدن موتور ناممكن است.
در بعضي از جاروهاي برقي مانند شارپ، براي كنترل جريان دريافتي موتور از فيوز شيشه اي بهره برده اند. جريان فيوز معادل جريان موتور انتخاب مي شود و در صورت مطالبه جريان بيشتر توسط موتور، سيم ذوب شونده فيوز به حالت قطع درآمده و عملكرد موتور متوقف خواهد شد. كاربرد اورلود، داراي يك قطعه المنت كم وات و يك صفحه فلزي حساس است كه بر اثر افزايش گرماي المنت، تحريك شده و ارتباط بين كنتاكتهاي ورودي و خروجي اورلود را قطع خواهد نمود. اگر از دستگاه براي يك مدت طولاني استفاده شود گرماي درون محفظه موتور افزايش يافته و شرايط دشواري را جهت ادامه كار موتور پديد مي آورد. از اين رو اورلود همواره در داخل محفظه موتور تعبيه مي شود تا بر اثر افزايش دما، با انبساط صفحه حساس ، دستگاه را متوقف سازد.
6- ميكروسوئيچ
در جاروهاي برقي، بندرت از اين كليد فشاري استفاده مي شود اما از آنجا كه برخي از توليد كنندگان اين وسيله برقي مانند كارخانه الكترولوكس در محصول خود آن را به كار برده اند، به توضيح مختصري بسنده مي كنيم.
ميكروسوئيچ، يك شستي فشاري است كه عموماً در حالت عادي باز و با فشار اهرم، به حالت وصل در مي آيد. البته ميكروسوئيچ با عملكرد كاملاً عكس نيز در برخي وسايل برقي مانند يخچال مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجا كه اتصالات غيرصحيح بدنه مي تواند در مكش جارو تأثير بسزايي داشته باشد، از اين شستي فشاري در محل اتصال اجزاء بدنه دستگاه استفاده مي شود.
به عبارت ساده تر، ماداميكه بدنه به طور كامل انجام نشده است، ميكروسوئيچ و يا ميكروسوئيچ هاي به كار رفته در جاروبرقي، به حالت باز بوده و چون سر راه نول يا فاز واقع شده اند، به موتور برق نمي رسد.
مدار الكتريكي انواع جاروبرقي
منظور از مدار الكتريكي جاروبرقي نشان دادن غبار الكتريكي دستگاه و مشخص نمودن نحوه اتصال آنها به يكديگر است. البته در جاروهاي برقي مدارهاي مختلفي مورد استفاده قرار گرفته است كه در ادامه به شرح چند نمونه خواهيم پرداخت.
1- مدار الكتريكي جاروبرقي معمولي
در اين جاروها عموماً از يك موتور يونيورسال و كليد كنترل دو حالته استفاده شده است.
2- جاروبرقي با ديمر
در اين نوع از جاروهاي برقي از ديمر يا به عبارتي كنترل كننده الكترونيكي ولتاژ موتور استفاده شده است. امروزه اكثر جاروهاي برقي را مجهز به ديمر مي سازند تا عملكرد دستگاه انعطاف زيادي داشته باشد و بتوان در نقاط مختلف با قدرت مكندگي متنوع نسبت به جمع آوري زباله و گرد و غبار اقدام نمود.
توسط ديمر مي توان دامنه ولتاژ را از 0 تا 220 ولت تغيير داد و متناسب با ولتاژ تعيين شده، مكش دستگاه نيز تغيير خواهد كرد.
3- جاروبرقي با موتور چند سرعته
در اين نوع از جاروهاي برقي، بالشتك هاي موتور يونيورسال داراي سر سيم هاي متفاوتي بوده كه اتصال هر يك از آنها به جريان برق، ميدان مغناطيسي خاصي را ايجاد نموده و موتور متناسب با اين ميدان به چرخش درخواهد آمد. سرعت هاي مختلف موتور، قدرت مكش دستگاه را تغيير مي دهد.
4- جاروبرقي با ترانس ايزوله
طراحي و نصب كليد قطع و وصل دستگاه بر روي لوله رابط جارو، عملا استفاده از دستگاهرا آسان و راحت نموده و اين عمل ممكن نمي شد مگر آنكه سيم هاي متصله به كليد از قطر كمي برخوردار شوند زيرا عبور سيم هاي رابط از درون لوله مكش انعطاف آن را سلب خواهد نمود و به همين دليل كاربرد ترانس ايزوله الزامي شد. توسط اين ترانس عملكرد دستگاه با جريان بالا در داخل خود محفظه موتور انجام شده و تنها فرمان جذب سيم پيچ رله (ترانس ايزوله) توسط كليد ظريفي كه بر روي لوله قرار گرفته صادر مي شود.
سري بودن اين كليد با سيم پيچ رله كه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، جريان عبوري از مدار فوق را به مراتب كاهش داده و همين امر موجب شده است سيم رفت و برگشت به كليد نرم پاييني داشته باشند.
با بسته شدن كليد از سيم پيچ رله جريان عبور نموده و مغناطيس فراواني را به وجود خواهد آورد. اين ميدان مغناطيسي، يك اهرم فلزي را جذب و موجب بسته شدن كليد قدرت مي شود. منظور از كليد قدرت كليدي است كه ميتواند جريان بالايي را از خود عبور دهد. از آنجا كه ورودي كليد به فاز اصلي دستگاه و خروجي آن به موتور متصل است و موتور نول را مستقيماً دريافت داشته با بسته شدن كليد موتور روشن شده و مكش لازم ايجاد مي شود.
با پايان نظافت، در همان حال كه لوله رابط جاروبرقي در دستان شام قرار دارد مي توانيد كليد را به حالت باز (خاموش) درآوريد. باز شدن كليد، جريان عبوري از سيم پيچ رله را متوقف نموده و مغناطيسي موجب جذب اهرم كليد قدرت شده بود كاهش و به تدريج از بين خواهد رفت.
بسته شدن كليد قدرت و يا به زبان ديگر جذب اهرم متصل به اين كليد، يك فنر نسبتاً قوي را فشرده ساخته و حال كه مغناطيس جذب اهرم از ميان رفته بازگشت فنر به حالت اوليه موجب باز شدن كليد قدرتو خاموش شدن موتور خواهد شد.
عيب يابي در جاروبرقي
عيب 1 : به محض فشار كليد اصلي دستگاه، فيوز منزل، برق را قطع مي كند.
علت 1 :دو شاخه و يا سيم رابط اتصالي دارند.
رفع عيب: دو شاخه را از پريز خارج كنيد و سپس بدنه جارو را به آرامي باز كنيد. حداقل يكي از اتصالات سيم رابط به مدار و يا سيم جمع كن را از آن جدا ساخته و سپس آومتر (1×R ) را به دو شاخه متصل سازيد. اگر عقربه منحرف شود، درداخل دو شاخه و يا نقطه اي از سيم رابط اتصالي رخ داده است.
از آنجا كه دو شاخه در اكثر جاروها قابل تفكيك است، ابتدا داخل آن را بررسي و در صورت صحت اتصالات دو شاخه، كابل را تعويض كنيد تا مشكل دستگاه برطرف شود.
علت 2 : اتصالات داخل دستگاه دچار مشكل شده است.
رفع عيب : ابتدا بدنه دستگاه را باز كنيد. سپس صحت اتصالات را مورد بررسي قرار دهيد. در صورت مشاهده سيمي كه از محل خود خارج شده آن را به محل اوليه اش بازگردانيد.
علت 3 :خازن پارازيت گير معيوب است.
رفع عيب:در مبحث 1-12-1- د پيرامون پارازيت گيري مطالبي آورده شده است. به اختصار مي توان گفت كه پايه هاي خازن پارازيت گير به زغال نگهدارها متصل بوده و در صورت آسيب ديدن عايق خازن (دي الكتريك) برخورد بارهاي مخالف با يكديگر وقوع اتصال كوتاه حتمي است (البته بايد توجه داشت كه چنين خازني، داراي ظاهر معيوب و كاملا مشخصي خواهد بود).براي تست و تعويض خازن مطالب مبحث 6-11-1 و 9-11-1 را مطالعه نماييد.
علت 4 : موتور كاملا سوخته است.
رفع عيب: قبل از آنكه موتور يونيورسال به اين مرحله برسد، از خود علائم و مشخصات خاصي را بروز خواهد داد. مثلا در زير جاروبك ها (زغال ها) جرقه هاي شديد ديده شده، قدرت موتور بسيار كاهش يافته و سريع داغ مي شود و ...
در صورت عدم توجه به اين علائم، به تدريج اتصال حلقه و كلاف در موتور گسترش مي يابد و در نتيجه مقاومت معادل موتور شديداً كاهش يافته و زمينه را جهت اتصال كوتاه فراهم مي آورد.