مقاله بررسی سازمان اطلاعاتي روسيه (K.G.B)
دسته بندي :
علوم انسانی »
علوم سیاسی
مقاله بررسي سازمان اطلاعاتي روسيه (K.G.B) در 37 صفحه ورد قابل ويرايش
پيشگفتار
شناخت سازمانهاي جاسوسي و پليسي و مطالعه در تاريخچه و اهداف و عملكرد آنها و همچنين آشنائي با اسرار شگردهاي و روشهاي جاسوسي آنها براي هر كشور و هر نظام سياسي اهميت ويژه اي دارد زيرا استقلال و ثبات سياسي هر كشور با مقياس وسيعي به ميزان و كيفيت و كميت فعاليت اين سازمانها بستگي دارد. سازمانهائي كه بصورت دستهاي نامرئي در تمام تحولات و حوادث و آشوبهاي سياسي بزرگ و كوچك جهان دخالت دارند
يك سازمان جاسوسي به همان اندازه كه ميتواند در تحكيم موقعيت يك كشور و حفظ ثبات سياسي و اجتماعي و اقتصادي آن ايفا كند و عامل بقا و دوام آن درتمام زمينه ها گردد به همان اندازه ميتواند وسيله مناسبي براي نابود ساختن يك نظام سياسي و سرنگون يك حكومت مورد نظر از قدرت و شهرتي جهان بر خوردار باشد. اهميت بيشتر به خود ميگيرد.
البته ترديدي وجود ندارد كه سهم ملتها را دراين رهگذر به هيچ وجه نمي توان ناديده گرفت و به روايت تاريخ تنها دولتهائي در مسير سياستها و توطئه هاي سازمانهاي جاسوسي جهان قرباني شده اند كه يا از هيچ گونه پشتوانه مردمي برخوردار نبوده و كشور را به دو جناح متمايز حاكم و محكوم مبدل ساخته اند و همواره سعي كرده اند تا به هر ترتيب مردم را دراستخدام و تحت انقياد و بردگي سياست خود درآورند. دسته اخير نظامهائي هستند كه تلاش ميكنند همواره عملكرد خود را در جامعه بعنوان معيار حق و باطل و ملاك خدمت و خيانت شاخص گردانند و مردم را از توجه به الگوها معيارها و ارزشهاي متعالي باز دارند والا در جامعه ايكه در آن دولت و ملت در سايه حق و حقيقت با يكديگر متحد گردند نه تنها هيچ توطئه اي مؤثر نخواهد افتاد بلكه هيچ سازمان جاسوسي توان دخالت در آن را در وجود خود احساس نخواهد كرد.
مقدمه
هرگاه كسي بخواهد دربارةموضوعي محرمانه و اطلاعاتي شرحي بنگارد و درعين حال توقع داشته باشد كه خواننده اش از محتواي نوشتة او به گونه اي منطقي و درست برداشت كند بايستي انگيزه گزينش موضوع. روش تحقيق و هدف نهايي اثر خويش را روشن سازد و از هر جهت مهمتر منابع و مآخذ مورد استفاده خود را نام ببرد.
ما در اين تحقيق بر آنيم كه K.G.B (دستگاه اطلاعاتي شوروي ) كي تشكيل شده و چه عملياتي را تا حالا در خارج و داخل كشور انجام داده و آيا استراتژي شوروي تهاجمي است يا تدافعي، و آيا سازمانهايي براي مقابله با اين سرويس اطلاعاتي وجود دارد و آيا خود اين دستگاه موضع گيري و پدافند قويتري دارد و آيا تا حالا عناصر اطلاعاتي اين سازمان كشف شده اند و اگر كشف شدهاند آيا توانسته است كه به كار خود ادامه دهد و ساختار اين كميته چگونه است آيا ساختار انعطافي بوده يا نه ساختار متمركز و غير قابل انعطاف دارد آيا نفوذ در اين كميته به سهولت انجام مي گيرد و اگر نفوذ راحتر است آيا آسيب پذيري بيشتري دارد با جواب دادن به اين مقولات به هدفمان كه آشنايي با K.G.B است خواهيم رسيد
K.G.B مخفف Komitet Gosudarstwennai Besopasosti به معناي (كميته امنيت دولتي) مي باشد كه در داخل روسيه شوروي نقش (پليس مخفي سياسي) و در خارج وظيفه جمع آوري اطلاعات است و از بيستم دسامبر 1917 كه «چكا» تاًسيس شد اين تغيير نام متعددي داشته است و درسيزدهم ماه مارس 1954 كا.گ.ب آخرين نام خود را يافت و همواره «شمشير و سپر»حزب كمونيست شوروي بوده است سپر نماد محافظ از دستگاه رهبري حزب است و شمشير نيز وسيله اي است كه هيئت رئيسه حزب با آن خواست و ارادة خود را دربرون ودرون روسيه شوروي اعمال مي كند.
محورهاي عام
جمهوري فدراتيو روسيه بخش بزرگي از كشور اتحاد جماهير شوروي سابق است كه با 17 ميليون كيلومتر وسعت، بزرگترين كشورجهان است. اين كشور از دو بخش آسيايي و اروپايي تشكيل شده است. فاصلة مرزهاي اين كشور از شمال تا جنوب حدود 4000 كيلومتر واز غرب تا شرق حدود 9000 كيلومتر است. مرزهاي شمالي اين كشور همه مجاور اقيانوس منجد شمالي، مرزهاي شرقي در كنارة اقيانوس آرام، مرزهاي جنوبي مجاور كرةشمالي، چين، مغولستان، قزاقستان، درياي خزر، آذربايجان، گرجستان، درياي سياه و درياي آزف و از مغرب به جمهوريهاي اوكراين، بيلوروس، لاتوي، استوني، درياي بالتيك ،كشور فنلاند و نروژ محدود مي باشند و گروهي از اسلاوها كاتوليك و اسلاوهاي شمالي داراي مذهب ارتدكس هستند.
سابقه تاريخي اين كشور را از قرن شانزدهم ميلادي خاندان رومانف ها با يكپارچه كردن دوك نشين ها در روسيه حكومتي را بنيان نهادند كه بتدريج امپراطوري بزرگي را بوجود آوردند از اين كه روسية اروپا پيكره اصلي حكومت بود سرزمين وسيع سيبري را در آسيا متصرف شدند و به آن كشور ملحق ساختند. در اواخر هيجدهم تزارهاي روسي جمهوريهاي مسلمان نشين جنوبي را به تصرف درآورده و بالاخره در جنگهاي ايران و روس موفق شدند كه بخشي از سرزمينهاي كشور ما را نيز جدا ساخته و به روسيه ملحق كنند. اين روند ادامه يافت تا آنكه انقلاب سوسياليستي اكتبر 1917 ميلادي به طور كلي سيستم حكومتي اين كشور را دگرگون ساخته و حكومت كمونيستي را مستقر نمود. حكومت جديد در قالب 15 جمهوري به صورت كشور شوروي ظاهر گشت. جمهوريها از نظر امور داخلي انجام برنامه هاي كشاورزي صنعتي فرهنگي و تشكيلات اداري مستقل و از لحاظ و اقتصادي سياسي و نظامي تابع حكومت مركزي بودند. در سال 1990 ميلادي در كشور شوروي سابق رژيم كمونيستي محكوم به فروپاشي و اضمحلال گرديد و رشته ارتباط جمهوريها گسسته شد و از سال 1992 شانزه جمهوري مستقل جديد از كشور مزبور بوجود آمد.
پدافند ونتيجهگيري
كا. گ. ب امروز هم از رهنمود لنين كه در سالهاي بيست داده است، پيروي ميكند. او مي گويد: «كمونيست ها بايد از هر نقطه ضعيف حريف، هرچند هم كه كوچك باشد به طور اساسي، دلسوزانه، دقيق و با زيركي و هوشياري سود ببرند.»
لوچنكو، سرگرد سابق كا. گ. ب در اين زمينه، ضمن تجزيه و تحليل تاكتيكهاي كا. گ. ب چنين اظهار ميكند: «ملاحظه كنيد كه نقطه آسيب پذير شما در كجاست؛ كا. گ. ب را نيز در آنجا خواهيد يافت.»
برخي نقاط آسيب پذير كشورهاي آزاد را نميتوان بدون تجاوز به آزادي هايي كه موجوديت، هدف و قدرت اينگونه حكومت ها را تشكيل مي دهد، برطرف ساخت، دموكراسي بر اين باور استوار است كه «حقيقت» در روند يك رقابت آزاد پيروز مي شود، و همچنين آدمياني كه حقيقت را مي شناسند قادر خواهند بود كه به بهترين شكل، سياست را اعمال و هدايت كنند. موجوديت حكومت مردم بر مردم، وابسته به برخوردهاي دائم عقايد و طرز فكرهاي گوناگون و انتقاد و مناقشات عقيدتي مداوم است، هر چند كه مسيري منحرف و يا افراطري داشته باشد يك حكومت دموكراتيك، از طريق شركت افراد جامعه در مجادلات و مناقشات عقيدتي ميتواند بر پا بماند و يا نابود شود. اينگونه مناقشات و مجادلات آزاد نيز وابسته به اخبار، اطلاعات و باورهايي است كه از تمام منابع موجود ، فراچنگ آيد و در دسترس همگان قرار گيرد تا زمينه بحث و جدل براي شركت كنندگان فراهم شود.
هيچ عاملي نميتواند كا. گ. ب را از اين تلاش باز دارد كه با استفاده از عوامل منحرف كننده مسير دموكراتيك اين تبادل عقايد را به سود خود تغيير ندهد، و يا نظريات شوروي را توسط جاسوسان سرنوشت ساز و سازمان هاي پوششي خود در آن مسير نگنجاند، نقاط آسيب پذير ديگر در جوامع آزاد، به واسطه وجود دموكراسي فردي و اجتماعي كه در كشورهاي آزاد جهان مري طبيعي، بديهي و لازم مي نمايد، پديد مي آيد، كه عبارتست از: آزادي گردهمايي، آزادي سخن و ابراز عقايد و تساوي حقوق ميان افراد جامعه. كا. گ. ب از اين «شكاف ها» و يا به عبارت بهتر «نقطه هاي آسيب پذير» به منظور پنهان كاري و جاسوسي استفاده ميكند. با اينحال، ايالات متحده آمريكا و ساير كشورهاي آزاد، بي آنكه آزادي فردي را محدود سازند مي توانند با دست يازيدن به اقدامات و تمهيدات بسيار، عليه كا. گ. ب بجنگند، يك سلسله اقدامات عملي و نسبتا پيش پا افتاده، ميتواند نيروي تعرضي كا. گ. ب را ناتوان سازد و همزمان دژهاي دفاعي ممالك غربي را برابر حملات پنهاني آن تقويت كند.
ايالات متحده امريكا ابتدا بايستي به طور سريع و موثر، شمار عوامل كا. گ. ب راكه در مرزهاي بين ايالات فدرال حاضر و به فعاليت مشغولند، محدود سازد. اين كار نابخردانه است كه به اتحاد جماهير شوروي اجازه داده شود دسته هايي از افسران كا. گ. ب را در امريكا مستقر كند. تا تمامي اين افراد با استفاده از مصونيت سياسي، در كنگره، ادارات دولتي و دانشگاه ها همانند عناصر فعال و دزدان فن اوري در آزمايشگاه ها و مراكز پژوهشي و كارخانه ها رفت و آمد داشته باشند و شب ها دزدكي مكان هاي امن خود را براي ملاقات با جاسوسانشان ترك، و روزها و شب ها، مكالمات تلفني صدها هزار نفر آمريكايي را استراق سمع كنند.
كنسولگري شوروي در سانفرانسيسكو كه «جنگل آنتن» آن متوجه يكي از مهم ترين مراكز تحقيقاتي و پيشرفته كرة خاكي است، يك لانه جاسوس به شمار مي رود كنسولگري مزبور، بايد سريعاً بسته شود و ايالات متحده امريكا اگر تعداد عوامل اطلاعاتي شوروي را از صدها نفر به تعداد نسبتاً كمي تقليل دهد، كا. گ. ب را مجبور خواهد ساخت كه بر شمار مقيمين غيرقانوني خويش بيفزايد. امريكايي ها شكايت دارند كه متحدين آنها مقررات مربوطه به تكنولوژي پيشرفته را كه در آمريكا در اختيارشان گذارده است در نظر نمي گيرند و يا اصلا اجرا نمي كنند و كالاهاي مزبور را در اختيار كمونيست ها قرار مي دهند با اين حال واشينگتون خود در دهه هفتاد به كوكام[1] ابلاغ كرد كه استثنائاً ميتوان بخش بزرگي از كالاهايي را كه متحدين وي، از نظر حفاظت غيرقابل صدور به شوري مي دانستند به اين كشور صادر كرد.