مقاله بررسی تأثير تواناسازي كاركنان برامنيت شغلي
دسته بندي :
علوم انسانی »
مدیریت
مقاله بررسي تأثير تواناسازي كاركنان برامنيت شغلي در 22 صفحه ورد قابل ويرايش
تاثير تواناسازي كاركنان بر امنيت شغلي
چكيده:
در دنياي امروز امنيت شغلي بدين معنا كاربرد دارد كه به جاي وابستگي افراد به سازمان بايستي سازمانها به افراد وابسته باشند و اين گرو آن است كه سازمانها بستر لازم را فراهم كنند تا كاركنان از ابعاد مختلف توانمند گردند. در سازمانهاي عصر حاضر ديگر رسمي شدن و استخدام ثابت تضمين كننده امنيت شغلي نيست ، بلكه كارآيي ، تخصصي ، بالندگي و نوآوري و مولفههايي از اين قبيل هستند كه امنيت شغلي كاركنان را تامين مي كنند. در اين تحقيق به دنبال پاسخ دادن به اين سوالات هستيم كه تاثير توانا سازي مهارتي كاركنان بر بعد ذهني امنيت شغلي چگونه است و اولويت مهارتهاي ذكر شده از نظر ميزان تاثير بر بعد ذهني امنيت شغلي كدام است؟ در اين تحقيق سازمان اقتصادي كوثر به عنوان جامعه آماري در نظر گرفته شد و تجزيه و تحليل دادهها و اطلاعات در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي صورت گرفت و بر اساس نتايج فرضيات فرعي پيشنهاداتي ارائه گرديد.
واژگان كليدي: تواناسازي ، مهارت شناختي ، امنيت شغلي
مقدمه
در مفهوم امنيت شغلي موضوعاتي چون تغييرات شغلي از دست دادن شغل عدم دستيابي به شغل مناسب گنجانده شده است.. وقتي بحث امنيت شغلي پيش ميايد در ذهن اكثر افراد اين امر تداعي ميشود كه بايستي افراد در سازمان از وضعيت استخدامي رسمي برخوردار باشند تا امنيت شغلي آنها تضمين شود. يا به عبارت ديگر افراد به صورت عمري به استخدام ثابت سازمانها درايند. استخدام ثابت و رسمي گرچه به ظاهر امنيت شغلي را تضمين ميكند ولي اين نارسايي را به دنبال دارد كه كم كم افراد سازمان از فكر ترقي و توسعه و بالندگي دور ميشوند و اين امر وضعيت شغلي آنها را به خطر مياندازد. در دنياي امروز امنيت شغلي بدين معنا كاربرد دارد كه به جاي وابستگي افراد به سازمان بايستي سازمانها وابسته به افراد باشند و اين در گرو آن است كه سازمانها بستر لازم را فراهم كنند تا كاركنان در ابعاد مختلف توانمند گردند. در واقع توانمندسازي كاركنان در قالب ارتقاي قابليت ها توسعه مهارتها بهبود عملكرد ارتقاي سطح آگاهيهاي اجتماعي و بهبود مهارت حل مسئله امنيت شغلي آنها را تامين ميكند.
هدف از انتخاب موضوع
اهداف مورد نظر از انتخاب موضوع عبارتنداز:
1- بررسي تاثير تواناسازي مهارتي كاركنان در بعد ذهني امنيت شغلي
2- اولويت بندي مهارتهاي ذكر شده در پايان نامه از لحاظ ميزان تاثير بر بعد ذهني امنيت شغلي
اهميت موضوع
نظامهاي نوين مديريت تاكيد فراواني بر منابع انساني دارند و آن را مهترين دارايي سازمان به شمار مي آورند لذا براي مقوله امنيت شغلي اهميت و اعتبار زيادي قائل هستند. امروزه در بسياري از شركتهاي پيشرو و موفق رابطه بلندمدت بين كاركنان و سازمان يكي از اركان موفقيت تلقي ميشود. چرا كه چنين رابطه اي از يك سو سازمان را مطمئن ميسازد كه در صورت سرمايه گذاري آموزشي و ارتقاي دانش و مهارت افراد ميتواند از بازده اين سرمايه گذاري در سالهاي آتي بهره مند شود واز سوي ديگر به كاركنان در مورد امنيت شغلي و تامين نيازهاي خود و خانوادهشان در سالهاي آتي اطمينان ميبخشد. لذا سازمانها در تلاشند امنيت شغلي كاركنان را از طريق تواناسازي آنها در ابعاد مختلف تامين ميكنند. و به دنبال آن زمينههاي بروز خلاقيت و نوآوري و استفاده از امكانات براي رسيدن به حداكثر بازده را فراهم سازند.
فرضيات تحقيق
فرضيه اصلي : تواناسازي كاركنان در مهارتهاي بينشي (شناختي) باعث امنيت شغلي كاركنان ميشود.
فرضيات فرعي:
1- تواناسازي كاركنان در مهارتهاي رفتاري باعث امنيت شغلي ميشود.
2- تواناسازي كاركنان در مهارتهاي ارتباطي باعث امنيت شغلي ميشود.
3- تواناسازي كاركنان در مسئله يابي باعث امنيت شغلي ميشود.
4- تواناسازي كاركنان در تجربه آموزي باعث امنيت شغلي ميشود.
قلمرو تحقيق
قلمرو مكاني اين تحقيق ستاد مركزي سازمان اقتصادي كوثر ميباشد. قلمرو زماني اين تحقيق دوره زماني شش ماهه از تيرماه 84 تا آذر 84 را دربر ميگيرد.
قلمرو موضوعي اين تحقيق تاثير تواناسازي كاركنان بر امنيت شغلي ميباشد.
روش تحقيق
روش تحقيق نظري – كاربردي ميباشد كه در بخش نظري از روش كتابخانه اي مبتني بر برسي كتب مقالات و پايان نامه ها در بخش كاربردي هم از مصاحبه و توزيع پرسشنامه استفاده شده و با استفاده از نرم افزار spss شاخصهاي مركزي از قبيل ميانگين، ميانه و نما محاسبه شده و براي تعميم نتايج از آزمون آماري فريدمن استفاده و اقدام به رد يا تاييد فرضيات شده است.
تعريف واژه ها و اصطلاحات
1- توانمندسازي
از توانمندسازي تعاريف و كاربردهاي متعددي ارائه شده است. اما اين واژه معاني متفاوتي به شرح ذيل را تداعي ميكند:
اعطاي اختيارات بيشتر به كاركنان و مديران براي تصميم گيري
سهيم كردن افراد در تعيين سرنوشت حرفه اي خود
فرايند تسهيم قدرت با اعضاي گروه
بهبود و به كارگيري مهارتها
غنيتر شدن پتانسيل منابع انساني درجهت خير و صلاح خود سازمان (يزدان پناه، 1384،ص137)
در اين پايان نامه تواناسازي را به معناي بهبود و به كارگيري مهارتها در نظر گرفتهايم.
2-پيشنهادات مربوطه به فرضيه فرعي دوم:
الف)سازمانها بايد به كاركنان خود آموزش دهند كه شنود مؤثر داشته باشند زيرا بدون شنود مؤثر كاركنان اطلاعاتي راكه به آنها داده ميشود فرا نميگيرند و كاركناني هم كه احساس كنند در مورد انجام شغلشان اطلاعات كافي ندارند بر امنيت شغليشان تاثير گذار است.
ب)افزايش توانايي كاركنان در راهنمايي و قانع كردن همكاران و افراد كم تجربه اين احساس را به آنها القا ميكند كه سازمان به آنها نيازمند است و ميتواند از آنها براي انتقال تجربه كاريشان به افراد تازه وارد استفاده كند.
ج)سازمانها بايد هر چند مدت يكبار از طريق هماهنگيهاي برنامهريزي شده جلسات گروهي تشكيل دهند كه افراد بتوانند راجع به شغلشان و مهارتهاي انجام آن با هم تبادل نظر كنند.
3-پيشنهادات مربوطه به فرضيه فرعي سوم:
الف)مديران عالي سازمانها بايد بيان و تدوين واضح اهداف را مبنايي براي تنظيم برنامههاي بلند مدت خود بدانند بطوريكه تعهد و علاقه مديران و كاركنان خود را جلب كنند و كاركنان از اينكه با اهداف كوتاه مدت و بلند مدت سازمان و همچنين رسالت سازمان آشنايي كامل داشته باشند بر عملكرد و امنيت شغلي آنان تاثير گذار خواهد بود.
ب)سازمانها بايد تا حد امكان مسائلي كه سازمان با آنها روبرو ميشود از طريق انتشار هفته نامه داخلي در اختيار كاركنان خود بگذارند تا كاركنان برداشتهاي غلطي نكنند و به وجهه سازمان لطمه وارد نسازند.
4-پيشنهادات مربوطه به فرضيه فرعي چهارم:
الف)همانطوريكه در پيشنهادات قبلي گفته شد بعد ار اينكه جلسات گروهي تشكيل شد بايد جو سازماني طوري طراحي شود كه كاركنان خيلي راحت بتوانند ايدهها و نظرات خود را راجع به شيوههاي انجام كار بيان كنند و بعد از ابراز نظرات مختلف اين ايدهها جمع آوري و دستهبندي گردند، تا بتوانند آنها را يكديگر تركيب كنند و به نظرات كاملتري دست يابند.
ب)اگر به افراد سازمان آموزش داده شود كه براي جذب اطلاعات مورد نياز به چه مراجعي رجوع كنند و يا اينكه منابع اطلاعاتي مورد نياز در دسترس كاركنان باشد آنها ميتوانند در برخورد با مسائل پيش آمده اطلاعات مورد نياز را پيدا كنند و در نهايت پيشنهادهاي خيلي خوبي را هم ارائه دهند.