مقاله NGO مورد بررسي هستيا انديشه
دسته بندي :
علوم انسانی »
تاریخ و ادبیات
مقاله NGO مورد بررسي هستيا انديشه در 23 صفحه ورد قابل ويرايش
NGO مورد بررسي: هستيا انديشه
هستيا ايزد بانويي است كه در اسطورهها به معني زن دانا و آگاه آمده است، زني كه گرما و روشني خانههاي مردم از اوست.
1- معرفي:
هستيا انديش، كانوني است غير دولتي، غيرانتفاعي كه به همت گروهي از افراد فعال و آگاه در عرصه مسائل اجتماعي با هدف حساس سازي و تغيير نگرش مردم نسبت به مسائل جنسيتي در يك جامعه مدني پويا از طريق توانمند سازي و ارتقاء آگاهي با آموزش، پژوهش، اطلاع رساني، ترويج و لابي گري در سال 1381 تأسيس شده است.
2-چشم انداز:
آرمان كانون، جامعهاي است انساني، آزاد، عادلانه و عاري از خشنونت، جايي كه زنان و مردان با برخوداري از حقوق انساني وفرصتهاي برابر، صرف نظر از تبعيضهاي جنسيتي، نژادي، طبقاتي، قومي، مذهبي، سني وديگر وضيعتهاي محروميت زا همگام با هم در توسعه انساني پايدار صاحب نقش باشند و از ثمرات آن بهرهمند گردند.
3- اهداف:
· رفع كليشههاي تبعيض جنسيتي
· رسيدن به برابري زن و مرد در چارچوب معيارهاي حقوق بشر
· بهبود زندگي زنان
· مشاركت زنان در حوزههاي تصميم گيري، مشاغل مديريتي و پستهاي كليدي
· دستيابي زنان به سرمايه، توليد و اطلاعات در زمينههاي مختلف
· تلاش براي گسترش تفاهم و گفتمان اجتماعي ميان زنان و مردان
· بهبود بخشيدن ديد جامعه نسبت به توانايي زنان در تمامي عرصهها
· آسيب شناسي زنان با تكيه بر محيط اجتماعي و فرهنگي
· رايزني و تبادل تجربيات ميان اعضا، سازمانهاي ملي و بينالمللي
· انجام پژوهش در امور زنان و انعكاس نتايج به دست آمده به مردم و مراجع مسئول
· مخالفت با همه اشكال خشونت ديدگان در جهت بهبود وضعيتشان
· تغيير ارزشها و طرز تلقيها و اعمال تقويت كننده خشونت
4- اعضاي هئيت مؤسس چه كساني هستند؟ جلوه جواهري، بيتا طاهباز، مونا محمدزاده، سارا لقماني، كاوه مظفري
5- چه كسي يا كساني NGO را حمايت مالي ميكنند؟ از طرف محل يا نهاد خاصي حمايت نميشوند اعضاي NGO خودشان هزينهها را پرداخت ميكنند و افراد عضو هم ماهانه هزار تومان پرداخت ميكنند.
6- مشكلات سازمان چيست؟ مالي، امنيتي (اجراي مراسم)، گرفتن مجوز، جانيفتادن نقش NGO در جامعه و…
7- روابط اعضاي NGO با همديگر چگونه ميباشد؟ چون اعضاي NGO در كل جوان ميباشند همگي اعضاء زير 30 سال سن دارند روابطشان خيلي با همديگر صميمانه ميباشد.
8- آيا با NGO ها يا نهادهاي ديگر در ارتباطيد؟ بله مثلاً NGO هاي محيط زيست وهمانديش زنان و…
9- فعاليتهاي انجام شده توسط هستيا را ذكر بفرماييد؟
- برگزاري مراسم 8 مارس 1381: حقوق انساني و كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان
- توانا سازي اعضا با شركت در كارگاهها، كلاسهاي آموزشي و برگزاري دورههاي مطالعاتي
- چاپ نشريه هستيا
- مشاركت در كمپين زنان و مردان عليه خشونت تا ؟ مارس
- جمعآوري طومار از دانشگاهها در اعتراض به طرح سهميهبندي جنسيتي در پذيرش رشتههاي پزشكي و فرستادن آن به مجلس
- برگزاري مراسم 8 مارس سال 1382: زنان، صلح و خشونت
- راه اندازي سايت هستيا
- مشاركت در كمپين اعتراضي عليه صدا و سيما
- پيوستن به گروه همكاري پكن
- برگزاري و شركت در جلسات همانديشي زنان.
فاطمه كريمي
- مسائل زن و خانواده از محضر آيتالله اميني:
1- جايگاه زن از ديدگاه اسلام
2- ناقص بودن عقل زنان
3- مسائل حقوق بشر درباره جايگاه زن و مرد
- حق حيات و زندگي
- حق آزادي
- حق استفاده از منابع طبيعي
- حق بهداشت و درمان
- حق اشتغال
- حق تملك و تصرف در اموال خود
- حق امنيت
- حق جعل قانون و در سايه قانون زيستن
- حق دخالت و مشاركت در حكومت
- حق اختيار همسر
- حق داشتن و تربيت فرزند
- حق انديشيدن و عقيده داشتن
- حق تحصيل علم
- حق تكامل روحي و معنوي
4- روابط زن و مرد در جامعه
5- الگوي زن مسلمان
- خانهداري
- شوهرداري
- شركت در كارهاي بيرون از خانه
6- نتيجهگيري
آيتا… اميني جزو كساني است كه سابقه طولاني در عرصه تحقيق . تأليف و خصوصاٌ اولويت دادن به موضوعات تربيتي، خانوادگي و به ويژه مسائل زنان دارد. اين كتابها و تأليفات عبارتند از: آئين همسرداري، آئين تربيت، انتخاب همسر، بانوي نمونه اسلام. اين كتابها مشخصاٌ پيرامون موضوع زن و مسائل زنان ميباشد. البته در كتابهاي ديگري مثل كتاب «آشنايي با مسائل كلي اسلام» هم حدود 90 صفحه كه تقريباٌ يك سوم كتاب است در مورد مسائل زنان ميباشد.
1- جايگاه زن از ديدگاه اسلام:
مقام زن در قرآن و در اسلام، در واقع همان مقام انسان است. اصولاٌ خيلي جالب است كه در هزار و چند صد سال قبل كه زن را معمولاٌ يك جنس پستتر و ضعيفتر ميدانستند و حتي بعضيها در انسان بودن او ترديد داشتند، اسلام هيچ اين مسأله را به طور مستقيم مطرح نميكند، بلكه مسائلي را كه درباره انسان بيان ميكند به طور طبيعي شامل زن و مرد و هر دو ميكند. بنابراين براي تبيين مقام زن بايد بررسي كنيم و ببينيم كه مقام انسان از ديدگاه اسلام چيست؟
اسلام انسان را موجودي ممتاز و برتر از موجودات مادي ميداند كه مركب از جسم و روح است. انسان موجودي است باقي كه در آفرينش او هدفي وجود دارد و
آن هدف، تكامل نفساني و سعادت در مجموعه حيات و بويژه سعادت اخروي است. با اين بيان مقام زن هم روشن ميشود. در قرآن و احاديث نسبت به اين موضوع تأكيد شده است. از جمله در قرآن خداوند ميفرمايد: ما بنيآدم آدميزادگان را گرامي داشتيم، يعني مقامشان را بالا برديم از ساير موجودات مادي- هم زنان آدميزادهاند و هم مزدان- و براي اينها در خشكي و دريا وسيله حمل فراهم كرديم و براي رزق و روزيشان غذاهاي پاكيزهاي تهيه ديديم و آنان را بر بسياري موجودات برتري داديم. پس در اين آيه در صدق عنوان بنيآدم، زن و مرد مساوي هستند. اگر زن برتر نبود گفته ميشد:«ما مردها را برتري داديم».
در موضوع آفرينش آدم به طور كلي داستانش در قرآن مفصل است كه خداوند متعال به فرشتگان فرمود كه من ميخواهم خليفهاي را در زمين بيافرينم. اما آن خليفه مرد تنها نبود. بلكه انسان بود يعني بنيآدم و همه انسانها در طول تاريخ خليفه خدا هستند و در اين جهت زن و مرد تفاوت نميكنند. اينكه اسلام اصلاٌ زن و مرد را جدا نكرده است خيلي مسئاله جالبي است، يعني اين امر مسلمي است كه اصلاٌ قابل بحث نيست، خصوصاٌ در آن زمانها كه حتي بعضيها در انسان بودن زن ترديد ميكردند، اسلام احتياجي به دفاع نميبيند هيچ جايي نداريم كه اسلام گفته باشد زن هم انسان است، چون اين امر مسلمي است.
ما در تمام قرآن حتي يك آيه پيدا نميكنيم كه زن را پايينتر از ورد بداند و احتمال نقصان و ضعفي را در عقل و يا در كارهاي اجتماعياش داده باشد. مرد محوري، خودمحوري و مرد را عاليتر دانستن، همه اينها از رسوماتي است كه از سابق باقي مانده است. الان هم در همه جوامع افرادي هستند كه زن را عقبتر از مرد ميدانند. اسلام با اين افكار موافق نيست.
· حق انديشيدن و عقيده داشتن:
زن عاقل است، مرد هم عاقل است. يعني عقل داشتن و فكر كردن از خواص هر دوست. وقتي كه خدا اين نعمت را به كسي داده است او هم حق دارد كه آه را به كار بيندازد وفكر كند، و طبيعي است كه انسان در پي انديشههايش به يك عقيدهاي ميرسد، حالا اين عقيده يا نسبت به مسايل معنوي و اخروي و امثال اينهاست، يا در مورد مسائل اجتماعي و دنيوي. به هر حال عقيده انسان محترم است از هر راهي كه كسب كرده باشد.
· حق تحصيل علم:
يكي از حقوق انساني حق تحصيل علم است، بنابراين تحصيل كردن براي بانوان يك حق طبيعي و يك حق انساني است. در اين زمينه روايات فراواني داريم و شايد فقط شش ياهفت مورد روايت داشته باشيم كه آنها هم البته تحصيل خانمها را نهي نكرده است بلكه نوشتن خانمها را نهي كرده است، به اين معني كه گفته خط و نوشتن را تعليمشان نكنيد. در اصل تحصيل ما هيچ نهي نداريم به طور مطلق خانمها ميتوانند تحصيل كنند اما در مورد خط چند روايت داريم كه اين روايات اولاٌ اكثر آنها ضعيف يا مرفوع و يا مرسلند و دلالتشان هم قوي نيست. مثلاٌ در حديثي از پيامبر آمده است كه زنان را در غرفهها و در طبقات فوقاني جاي ندهيد. كتابت و نوشتن را به اينها نياموزيد و فقط زيستن و سوره نور را يادشان بدهيد. به نظر من بيدليل است كه بعضيها با استناد به اين حديث ميخواهند جلوي تحصيلات زنان را يگيرند حتي در زمان پيامبر زناني بودهاند كه خيلي عالمه بودند، تحصيل ميكردند مثلاٌ حضرت زهرا- عايشه- حفصه كه علاوه بر خواندن، نوشتن هم ميدانستند.
اگر قرار بود كه زنها دنبال تحصيل علم نروند، قطعاٌ خداوند استعدادش را هم به آنها نميداد پس بايد بروند و با مردها در اين جهت كاملاٌ مشتركند.
تقريباٌ نصف جامعه ما زن است طبعاٌ بايد نصف دانشگاههاي ما هم زنانه محض باشد نصف دبيرستانها مدارس ابتدايي و راهنمايي بايد زنانه باشد و چه بهتر كه همه اركان آن را خودشان اداره كنند، يعني از راننده گرفته تا مستخدم و دبير و آموزگار و استاد، همه از خود خانمها باشند.
و به نظر من بهترين رشته براي تحصيل زنان مربوط به رشته پزشكي و توابعش است چون اين رشتهها هميشه مورد نيازند براي همه و از جمله بانوان. چون لازمه رشته پزشكي لمس كردن طرف مقابل و معاينه كردن اوست و براي زنان مشكل است كه يك پزشك مرد او را لمس كند پس بايد زنان خود پزشك باشند. تا اين زمينه لمس كردن كه باعث ايجاد انحراف است از بين برود و احكام الهي و مصالح مورد نظر دين به آساني بتواند پياده شود.
در معاينه شدن زن توسط پزشك ورد اولاٌ زمينه انحراف وجود دارد ثانياٌ اگر زن متدين باشد و نخواهد مرتكب خلاف شود ناراحتي روحي برايش ميآيد و علاوه بر اين عوارض منفي ديگري هم ميتواند پيش بياورد مثلاٌ ممكن است شخص نسبت به همسر خودش علاقه و احساسي را كه سابقاٌ داشت از دست بدهد و زندگياش مختل شود.
چرا زن بايد منشي باشد و مرد پزشك؟ بايد پزشك متخصص، زن باسد منشياش هم زن باشد. اين شأني نيست كه يك خانمي بيايد منشي شود براي يك پزشك مرد، يا مثلاٌ در حال عمل جراحي دستيار او باشد.
همانطور كه يك زن در رشته پزشكي ميتواند مرجع درمان بيماري و معالجه شوند در زمينه مرجعيت ديني هم ميتواند مرجع فتوا شود.
من نظرم اينست كه ما بر اساس آمارهايمان بايد پذيرفتن دانشجويان پسر را در رشتههاي پزشكي به حداقل برسانيم در عوض دانشجويان دختر را بيشتر براي اين رشتهها بپذيريم تا اين دو در همه سطوح عمومي، تخصص و فوق تخصص متعادل شوند.
· حق تكامل روحي و معنوي:
از آنجا كه انسان داراي استعداد و ظرفيت تكامل روحاني و پيشرفت عقلي است براي زن و مرد اين حق وجود دارد كه براي نيل به مقامات عالي معنوي تلاش كنند و به تعالي روحي و كمالات نفساني نايل شوند و كسي حق ممانعت از اين امر را ندارد.
4- روابط زن و مرد در جامعه:
اسلام براي جلوگيري از تحريكات ناصحيح و ارتباط مشروع اختلاط زن و مرد را محدود ميداند و آنان را ملزم ميكند به حفظ حجاب، پرهيز از نگاه كردن به همديگر و يا پرهيز از ايجاد محيطهاي كاري مختلط. همه اينها براي سلامت خانواده و روح و براي به فساد نيافتادن انسانهاست. اين چيزي است كه اسلام خواسته است كه زن و مرد ارتباط به آن شكل نداشته باشند تا مشكل اجتماعي و رواني ايجاد نشود و اين به نفع زن و مردست. و من پيشنهاد ميكنم كه محيط مدارس، دانشگاهها، بيمارستانها نيز جداسازي شود و اين به نظر من بيشتر به نقع زنان است بهتر ميتوانند استقلال و لياقت خود را نشان دهند اثبات كنند و آزادانه پيشرفت بكنند. ما جدايي را اينطور نميگوييم كه آنان اصلاٌ روي همديگر را نبينند بلكه منظور از آن معايناتي است كه محذور شرعي ندارد.
5- الگوي زن مسلمان از ديدگاه اميني:
آيتا… اميني در كتاب بانوي نمونه اسلام، فاطمه(س) را به عنوان نمونه و الگوي زنان مسلمان بيان ميكند و در اين كتاب به بيان ويژگيهايي از او كه بايد چراغ راه ديگر زنان مسلمان باشد اشاره ميكند و ما نيز به ذكر پارهاي از اين موارد كه رمز خوشبختي و سعادت يك زن مسلمان است اشاره ميكنيم:
- در امور مربوط به خانهداري به امر پيامبر وظايف به طور مساوي بين فاطمه و علي تقسيم شد. علي مسئول امور خارج از خانه و فاطمه نيز مسئول امور مربوط به داخل خانه ميشود هر چند كارهاي خانه سنگيني زيادي بر دوش فاطمه ميگذارد ولي اين زن نمونه اسلام بدون هيچگونه شكايتي به انجام كارها ميپردازد. فاطمه(س) از اين تقسيمبندي ( تقسيمبندي طبيعي) خيلي خوشحال بود چون ميتوانست بهتر به امور خانهداري و تربيت فرزندان بپردازد.