پاورپوینت مسایل جاری در حسابداری
دسته بندي :
علوم انسانی »
حسابداری
پاورپوینت مسایل جاری در حسابداری
•پیمانكاری فعالیتی گسترده است كه حوزههای متنوعی مانند سد سازی، راهسازی، ساختمان سازی، تاسیسات نفت و گاز و خدمات را پوشش میدهد. فرآیند پیمانكاری دارای جزئیات فنی زیادی است كه از تهیه اسناد مناقصه شروع میشود و تا تحویل قطعی كار به كار فرما ادامه مییابد.
•مهمترین مسئله حسابداری برای پیمانهای بلند مدت زمان شناسایی درآمد و سود و یا به عبارت دیگر تخصیص درآمدها و هزینههای پیمان به دورههایی است كه در آن دورهها عملیات موضوع پیمان اجرا میشود.
•اجرای یك پیمان توسط پیمانكار ممكن است در دورههای حسابداری مختلف واقع شود اگر پیمانكار درآمد پیمان را پس از تمكیل پیمان شناسایی كند و در طول اجرای پیمان از شناسایی درآمد خودداری كند صورت سود و زیان پیمانكار در دوره اجرای پیمان، نتایج عملكرد را متناسب با كار انجام شده نشان نمیدهد.
•استاندارد حسابداری شماره 9 برای حسابداری پیمانهای بلند مدت در صورتهای مالی پیمانكار بكار گرفته میشود و برای حسابداری در صورتهای كارفرما كاربرد ندارد. كارفرما برای حسابداری دارایی در جریان ساخت معمولاً از ضوابط استاندارد حسابداری شماره 11 (داراییهای ثابت مشهود) و شماره 8(موجودی مواد و كالا) تبعیت میكند. اگر چه به عنوان استاندارد«پیمان بلند مدت» است و به طور معمول پیمان بلند مدت بیش از یكسال به طول میانجامد. اما الزامات استاندارد برای پیمانهای كه مدت آن از یك سال كمتر است نیز كاربرد دارد.
تعـاریف
•پیمان بلند مدت: پیمانی است كه برای طراحی، تولید یا ساخت یك دارایی منفرد قابل ملاحظه یا ارائه خدمات منعقد میشود و مدت زمان لازم برای تكمیل پیمان چنان است كه فعالیت پیمان در دورههای مالی متفاوت قرار میگیرد.
•پیمان مقطوع: پیمان بلند مدتی است كه به موجب آن پیمانكار با یك مبلغ مقطوع برای كل پیمان یا یك نرخ ثابت برای هر واحد موضوع پیمان كه در برخی موارد ممكن است بر اساس مواردی خاص مشمول تعدیل قرار گیرد توافق میكند.
•پیمان امانی (پیمان با حقالزحمه مبتنی بر مخارج): پیمان بلند مدتی است كه به موجب آن مخارج قابل قبول یا مشخص شده در متن پیمان به پیمانكار تادیه و درصد معینی از مخارج مزبور یا حقالزحمه ثابتی نیز به پیمانكار پرداخت میشود.
•صورت وضعیت: صورتحسابی است كه وضعیت كارهای انجام شده را، از ابتدای كار تا تاریخ صورت وضعیت، به صورت انباشته نشان میدهد و به طور ادواری (معمولاً ماهانه) برای كارفرما فرستاده میشود.