مقاله آيا بين فنگ شويي و آئين زرتشت ارتباطي وجود دارد؟
دسته بندي :
علوم انسانی »
علوم اجتماعی
مقاله آيا بين فنگ شويي و آئين زرتشت ارتباطي وجود دارد؟ در 12 صفحه ورد قابل ويرايش
پيشدرآمد
ما در جهاني به سر ميبريم كه امور آن بسيار پيچيده، تودرتو و تا حدودي حيرتآور است. مردم با اعتقادات ديني گوناگون در آن زيست ميكنند. تنوع اديان (religiousdiversity) به قدري زياد است كه حتي يك گزارهي آن ها در يك قالب نميگنجد. اين كثرت ها نه تنها در حوزهي دين و اعتقاد ديني بلكه در حوزههاي فرهنگ، زبان، انديشه، عالم، فلسفه، هنر، تمدن و دهها مقولهي ديگر نيز سرايت كرده است.
امروزه انسانها، متدينان، دانشجويان و جهان گردان در اثر ارتباطات بينالمللي، در حال دادوستد علمي، فرهنگي، تجاري، صنعتي و… مي باشند. دهكدهي جهاني به اين ارتباطات شدت داده شده است و همين امر، سبب توجه انديشمندان به فرهنگها، اديان، علوم و فلسفههاي مختلف شده و منشاء كشف اختلافهاي فرهنگي و تبيين آن گرديده است.
درحال حاضر، ما با انواع اديان آسماني و زميني از جمله يهود، مسيح، اسلام، زرتشت، هندوييسم، و بوديسم و مذاهب شيعي، سني و فرقههاي مورمونيسم وحدت گرايي، پروتستانيسم، كاتوليك، آييننو كنفوسيوسي و… روبه رو هستيم و ناچاريم دربارهي اين كثرتها، ديدگاه و تفسيري داشتهباشيم و در زمينهي حقانيت، هدايت يا بطلان و ضلالت آنها داوري كنيم.
هدف:
با وجود تنوع و تكثر اديان و مذاهب، نميتوان از ترابط و تشابه اديان غافل ماند؛ گرچه شايد نتوان در ميان تمام اديان و مذاهب، يك عقيده يا عمل مشترك يافت ولي پارهاي از عقايد و مناسك و مراسم در برخي از اديان و مذاهب بيشباهت با هم نيستند. در اين مقاله به مقايسه فلسفه فنگشويي و مذهب زرتشت ميپردازيم و در صورت وجود تفاوتها و شباهتهاي موجود را بررسي ميكنيم.
كليد واژهها:
1- فنگشويي: باد و آب
2- جئومانسي: پيشگيري
3- تاي جي: نهايت مطلق
فنگشويي را ميتوان هنر طراحي نظم موزون ناميد، و ريشههاي آن را بايد در جهانبيني تائويسم و باورهاي آن جستجو كرد. تائوئيسم در آغاز به عنوان يك فلسفه يا جهانبيني، بر وفاق موزون بين انسان و محيط او براي دستيابي به آرامش و توازن تكيه داشت، اما در طي قرون تحت تاثير عوامل مختلف تبديل به مذهب غالب در چين شد.
در گمان چيني هاي باستان، موقعيت و جهت پديدهها در فضا حائز اهميت والايي است.[1]نحوه قرارگيري محل سكونت و كار، اشياء و ساير مايملك انسان كه او را از هر سو احاطه كرده اند، قادر به تأثير گذاشتن بر رفتار و روان اوست. درفرهنگ بومي و اسطوره هاي چيني، اين تأثيرات شكل رفتار و شخصيت بيروني انسان را در جهت مثبت يا منفي، دوستانه يا غيردوستانه و بالاخره موزون يا موزون تعيين ميكنند.
هنر بومي چين موسوم به فنگشويي، يا طراحي استقرار اشياء براي خلق زندگي متوازن و موفقيتآميز است.[2] اين حكمت باستاني ابزار لازم جهت نيل به آرامش و رشد انسان را از طريق تعيين چگونگي ارتباط وي با اشياء و محيط پيرامون فراهم ميسازد؛ استقرار اشياء به گونهاي كه مردم (انسان)، محيط زيست (خاك) و روان (آسمان) با تشكيل وحدتي موزون، زمينه هاي پيشرفت انسان را ايجاد كنند. در سنتهاي جوامع غربي نيز نظريات مشابهي وجود دارد كه جئومانسي[3] يا پيشگويي از طريق تفسير اشكال و خطوط محيط اطراف ناميده ميشود.
معناي لغت چيني فنگ[4] باد و معناي شويي[5] آب ميباشد. عبارت «باد و آب» نماد «صعود باد به قله كوه» و «اوج گيري آب درموج» است كه در صورت همنوايي، رفتار و كردار انسان را به سوي تعالي پيش ميبرند. ريشههاي فنگشويي را بايد در ستارهشناسي كهن، علم جغرافيايي قديم، حكمت محلي چين، جهان بيني و فلسفه تائوئيستي، و طالع بيني چيني مندرج در ئيجينگ (يكي از متون كلاسيك چيني كه ئي چينگ يا كتاب دگرگونيها نيز ناميده ميشود) جستجو كرد.
حكمت سنتي فنگشويي (در تمامي مكاتب مختلف آن) عموماً از طريق ارتباط استاد با شاگرد و يا پدر با پسر از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته است.[6]
قطبنماي سنتي چيني علاوه بر جهت يابي، در واقع دايره المعارف متحركي است كه با طراحي ويژة خود تمام اطلاعات مورد نياز پيروان مكاتب مختلف فنگشويي را ارائه ميكند.
گوشههاي داخلي و تقاطع ديوراها:
تقاطعات تند ديوارها و زواياي تيز ْ90 : در فنگشويي مقبول نيستند و گوشههاي گرد، اشكالي با خطوط منحني و لبه هاي نرم به آنها ترجيح داده ميشوند. نورپردازي شايد بهترين روش براي تلطيف گوشهها و لبههاي تيز داخلي باشد.
آشپزخانه و سرويس
محل آشپزخانه و سرويس بهداشتي به دليل تاثير مستقيم به روي سلامتي ساكنان خانه داراي اهميت ويژه است در فنگشويي به قرارگيري آشپزخانه در مركز نام «قلب سوزان» اطلاق ميشود و بايد كلي اجتناب كرد. و اين كه بايد همواره داراي هواي تازه باشد.
سرويسهاي بهداشتي اگر چه از فضاهاي مرتبط با آب هستند و آب در فنگشويي عنصري دوستانه تلقي ميشود به دليل ارتباط آنها با فضولات، كثيفي بايد به طور صحيحي مكان يابي شوند. فنگشويي به اين باورند كه استقرار سرويسهاي بهداشتي در قسمتهاي بد موجب دفع نحوست ميشود[7].
نتيجه:
بنابراين آيين فنگشويي معرف ذهن بشر و روح او است كه براي رسيدن به تعادل و توازن بايد با آسمان، زمين و ماده به وحدت برسد. دستيابي به اين تعادل و توازن نيازمند برقراري اتحادي مثبت با تمام نيروهاي طبيعت و فراهم ساختن شرايط براي به جريان افتادن موزون آنها در جهت غناي زندگي است.
فلسفه دين زرتشت:
پيش درآمد
خدايا چنان ساز كاين داستان شود گرم از آتش باستان
كه ياد آورد اين نام ز ايران زمين ز آيين نيك و ده راستين
زرتشت پيامبر بزرگ اريائي، يكي از جمله نوادر انديشمندان جهان است. درباره دوران زندگي وي آگاهي درستي در دست نيست، اما قدر مسلم آن است كه دانشمندان بر اساس و پايه پژوهشها و بررسيهاي انجام شده زمان زندگي وي را از 1500 تا 3000 سال پيش از ميلاد ميدانند.
آموزشها و فلسفه و جهانبيني زرتشت از همان دورههاي كهن مورد توجه حكما و فلاسفه بزرگ جهان بوده است. انديشمندان جهان باستان چون فيثاغورس، ارسطو، افلاطون و… با افتخار و غرور از زرتشت و فلسفه وي ياد كردهاند. در حكمت اشراق اهميت و اعتبار و ديدگاههاي وي زمينه ساز بسياري از تحولات در فلسفه و حكمت شد. فلسفه عميق زرتشت، از افلاطون تا هگل را از جنبههاي متفاوت و سرشار خود برخوردار كرده است و نيچه مرد برتر را در وجود اين بزرگ مرد تاريخ يافته و معرفي نموده است.
زرتشت نخستين پيغمبري بود كه در آن دوران كهن خداي واقعي را شناخت و يكتاپرستي را مطرح كرد. در فلسفه بران بود كه دو گوهر همزاد در آغاز در عالم تصور پيدايي يافتند كه يكي نيكي و آن ديگري بديست.
سرودههاي زرتشت كه در ميان تمام آثار ديني جهان مشخص و متمايز ميباشد. موسوم است به گاثهها، گاثسرودي است كه با سداي خوش و آهنگين خوانده ميشود و 17 قطعه ميباشد.
يكي از بزرگترين مسائلي كه فلاسفه و انبياء با آن روبرو بودهاند توجيه علت وجود زشتي و بدي در جهاني كه پر از نيكي، زيبايي و هوشي نيز ميباشد بوده است.
از دو گوهر همزاد را كه يكي بنام سپنتا مينو[8](روح افزايشي) و ديگري بنام انگرهمينو[9](روح كاهشي) خوانده ميشود