بازاریابی زرشک و زیره در ایران
دسته بندي :
علوم انسانی »
حسابداری
بازاریابی زرشک و زیره در ایران
مقدمه
كشور ایران با تنوع وسیع آب و هوایی در پارهای از مناطق آن در زمینه تولید برخی از محصولات كشاورزی نظیر پسته، خرما، كشمش، بادام، گردو، زعفران و زیره و زرشك از مزیت نسبی قابل توجهی برخوردار است ، لذا جهت اتخاذ سیاستهای مطلوب در زمینه بهبود نظام بازاریابی و بازاررسانی و توسعه صادرات آنها نیاز به مطالعات اقتصادی به صورت علمی حائز اهمیت میباشد (تركمانی، 1378) .ایران به عنوان بزرگترین تولید كننده زیره و زرشك دنیا هنوز در بازار جهانی جایگاه مشخص و روشنی ندارد و مجبور است به دلایلی از جمله تبلیغات منفی رقبا محصول خود را به كمتر از نصف قیمت جهانی بهفروش رساند لذا در این مطالعه وضعیت بازاریابی و بازاررسانی این محصولات به صورت مطالعهای موردی در مناطق عمده كشت استان خراسان مورد بررسی قرار گرفته است.از جمله اهداف این مطالعه: بررسی و شناخت عملیات بازاررسانی زیره و زرشك، تعیین مسیر، حاشیه، سود، كارایی و ضریب هزینه بازاریابی زیره و زرشك، برآورد هزینه خدمات بازاریابی و بررسی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی زیره و زرشك و ارائه راهكارهای مناسب جهت بهبود وضعیت بازاریابی زیره و زرشك می باشد. با توجه به فقدان انتشار مطالعات اقتصادی جامع در زمینه های فوق، در مورد زیره سبز و زرشك ایران ضرورت و اهمیت این تحقیق را نیز ایجاب مینماید.
در این تحقیق جامعه آماری مورد مطالعه زیره كاران و زرشك كاران استان خراسان میباشد. برای انجام تحقیق شهرستانهای سبزوار، اسفراین، تربتحیدریه قائنات و بیرجند انتخاب و جمعا 100 پرسشنامه تولید كننده زیره و زرشك، 25 پرسشنامه عمده فروش و 50 پرسشنامه خرده فروش تكمیل گردیده است. انتخاب كشاورزان با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای صورت گرفت. جمع آوری اطلاعات و تكمیل پرسشنامهها به صورت مقطعی در سال زراعی 1380 انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و برآورد مدلهای مورد استفاده از بسته نرم افزاری Eviews استفاده شده است. برخی از مطالعات و تحقیقاتی كه در زمینه بازاریابی و بازاررسانی محصولات كشاورزی در داخل و خارج از كشور انجام شده، در زیر عنوان گردیده است: